JellyPages.com

Sunday, August 8, 2010

CERITA SEMALAM



Assalamualaikum...

Semalam pagi pagi pi pasar tani rembau,beli cempedak..tak tau berapa kilo..tapi rasanya tak lebih dari sekilo..sebab kecik aje..tapi sebab dah teringin nak makan cempedak goreng, beli juga..sebiji tu harganya RM8.00..harga tu tak kisah la kan..sebab kita dah nak makan..tapi mulut manis penjual tu kata.cempedaknya gerenti elok..isi merah dan manis..aku mesti lah percaya..pokok dia punya..mesti dia tau buahnya.......kenyataannya..isi pucat..dan keras,..tak mau membazir..aku goreng juga dan makan..dapat juga lah makan cempedak goreng..
Sebenarnya nak bercerita kisah kawan aku masa kerja di Tanjong Karang dulu..semalam dia ada talipun..bagi tau dah ada diseremban..tapi dah tentulah aku tak sempat nak masak untuk menjamu makan..jadi aku bawa aje pi makan kat luar..makan di kedai nasi arab damsyik.
Gambar atas aku ngan kak long..anak kawan yang sulong.
Kak ngah .anak kawan yang belajar di uitm Kuala Pilah..tu yang dia selalu datang ke seremban..
ni la Rohana..kawan yang aku kenal dari tahun 1983 lagi..satu pejabat dan juga jiran..dari dia anak dara..sampailah berkahwin dan ada anak tiga..dan..anak pun dah besar2 dah..kami masih lagi berjumpa dan selalu bertanya khabar walaupun dah jauh..dia masih lagi di Tanjong karang dan aku dah berpindah balik negeri.
Jus mangga yang sedap..habis dua jug..
Selesai dah makan tengahari kami..

Semasa menghidang..pekerja di kedai tu..telah tertumpahkan air..ke badan aku..habis basah seluar baju..lencun..kesian kat pekerja tu..sampai menangis dia..berkali2 minta maaf dan berkali kali aku bagi tau..tak apa..aku tak marah..dia bukan sengaja..dah nak terjadi..kan..
sampai kan dah habis makan dan nak balik..dia datang minta maaf lagi..kesian kat dia..


48 comments:

  1. kak erna

    air tumpah tu bukanlah kata tak marah kan tapi pikir balik nak marah pun tak guna. Bukan dia sengaja pun kan so sabar ajelah.. tapi akak tak minta diskaun ker... hehhehe

    ReplyDelete
  2. alahaiii...sian eh kek akak...abih basah..
    tapi boto la bdk tu bkn eh sengajo kan...
    nak marah pun tak do guno,bondo dah jadi.
    ese ni ha kengkawan lamo heboh ajak jumpo...nti la tunggu rayo sok...he3

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Erna,

    Kawan sejatilah tu, walau ke mana pergi pun selalu nak jumpa.

    Yolah kak x payah nak marah2 eh! bukan dio sengajo tapi dah terkono nak buek cam mano eh.

    ReplyDelete
  4. erm...ciannye enok..tapi x pew la...sabar ek...nk bulan puasa dah ni...
    kesian kat budak 2 kan....sampai menagis...

    ReplyDelete
  5. zar..memang tak boleh nak marah..dah jadi kesian jadinya bila tengok pekerja tu menangis..sambil lap2 seluar baju kita..puas mengelak..tak selesa pulak bila dia sibuk mengelap tu..

    ReplyDelete
  6. kak long..seronok jumpo kawan ni kak long..lebih2 lagi kengkawan yang dok tanjong karang dulu..18 tahun kak long..berjiran dengan dia orang tu..

    ReplyDelete
  7. ibu sayang..memang lama betul akak sama ngan dia..masa akan datang dia baru kerja dan umur dia baru 18 tahun..sekarang dah 45 umur dia..lama tu..

    ReplyDelete
  8. angah..nak buat camana kan..biasanya kita kan beli bawak balik je..kali ni..cik ana tu datang..enok bawak dia makan kat situ la..memang enok kesian tengok sampai nangis2 tu..

    ReplyDelete
  9. Bestnya dapat jumpa kawan lama. :)

    ReplyDelete
  10. salam yatie..memang saat yang di tunggu tunggu

    ReplyDelete
  11. pekerja itu mepunyai jiwa yang besar, ya...

    ReplyDelete
  12. salam kak Erna..
    acik pun suka makan cempedak goreng dan kalau nk beli suruh penjual tu potong sikit utk tengok isi walaupun dia kata gerenti elok.. Buah ciptaan Allah bukan ciptaan manusia, mana manusia boleh gerenti kan?
    Seronok kan dpt jumpa kawan lama.. nostalgia.

    ReplyDelete
  13. Jmpa kwn lama mmg seronok kan kak.. kesian lak dgr budak tuh berkali2 minta maaf mesti dia xsenang hati ;)

    ReplyDelete
  14. salam kembali acik sha..tak boleh nak suruh dia potong sikit cempedak tu..pisau pun tak bawak..macam tu la dia kata..elok aje..
    memang seronok jumpa kawan..lepas ni memang selalu dapat jumpa..setiap kali dia jumpa anak..dia akan talipun akak..

    ReplyDelete
  15. iina..memang dia tak senang hati..sampai menangis..bengkak2 mata dia..tak tau la..kot bos dia marah pulak lepas dah tertumpah tu..tu yang akak kesian sangat tu..

    ReplyDelete
  16. kak erna,
    cempedak yang diperam memang keras dan tak manis, tambah kalau dipetik masa belum betul2 tua...
    kesian kat budak tu, dah tak sengaja nak buat camna kan..

    ReplyDelete
  17. Salam Kak,

    Dekat 20 tahun tak pegi rembau. dah besar agaknya pekannya kan?

    Abiss basah eh kak.. elok juga akak bersabar kan..

    kesian pulak budak tu..mesti rasa bersalah sangat.

    ReplyDelete
  18. ibuintan..rasanya memang dipetik masa belum tua lagi...tu sebab keras isi dia..tak pe..akak tak putus asa..nanti akak akan beli lagi..kat tempat lain pulak..

    ReplyDelete
  19. salam reen..reen pernah ke rembau ke..pekannya rasanya cam tu jugak..tapi akak suka pi pasar tani dia..macam2 ada jual.

    ReplyDelete
  20. kalau saya kes penjual cakap lain bila balik rumah jadi lain tu dah jadi macam biasa..terutama kalau beli durian.
    kes tertumpah air,saya pernah jumpa dlm flight,FA tu bagi macam2 tanda minta maaf,kakErna tak dapat apa2 ke...nasi arab bungkus ?

    ReplyDelete
  21. Salam Ramadhan kak erna......seronok jumpa kwn lamo kan. Yg tumpah tu air oren tu ke.....:)

    ReplyDelete
  22. Kesihannya baju basah tapi budak tu pun bukan sengaja.
    Saya juga punya kawan yang sejati sampai sekarang rapat macam adik beradik.

    ReplyDelete
  23. kakErna, sedapnya cempedak goreng...mmg klu nak puas makan kena goreng sendiri, klu yg versi beli tu, gemok tepong je...hehhehee....seronok dpt jumpa kawan lama ek kak...wah ada anak dara lak tu? apa kata nak eratkan lagi persahabatan cubalah kenen kenen salah sorang anak dia tu...hehehehehhehe...

    ReplyDelete
  24. azwa dah pencen makan cempedak...tak tahan angin...huhuhu

    aik...sama cerita pulak ngan zar yer kak...kalau zar diberi kacang, akak dia tak bagi tapau balik air mangga ker??hehehe

    betul tu kak..nak marah dengan mulut pun tak guna ...marah dalam hati jer la..huhu

    ReplyDelete
  25. wan..dah biasa ye kena macam tu..
    kalau durian..memang akak tak berani beli dan pilih sendiri..cempedak je..tak sangka pulak jadi macam tu..
    kat kedai tu..yang tumpahkan pekerja..kalau dibagi free..rasanya mau gaji dia kena potong kan..

    ReplyDelete
  26. ibuhani..salam ramadhan..memang seronok jumpa kawan..sejak anak dia belajar kat kuala pilah tu..kerap dah jumpa dia..ibuhani..yang tumpah tu..air panas..tapi nasib dah tak berapa panas..

    ReplyDelete
  27. zaitun..betul tu kan..dia tak sengaja..
    kawan ni..bukan setakat baik dengan dia aje..mak ayah..dan adik beradik dia pun kami baik..

    ReplyDelete
  28. SMM..he he..geli hati..kawan tu..memang selalu tanya..anak akak dah ada mak we ke belum.tapi tak beranai la akak nak jawab..budak2 sekarang mana boleh..kita tentukan..cari sendiri..

    ReplyDelete
  29. azwa..akak ni..angin macamana pun..kalau cempedak ngan nangka ni..tak boleh nak tolak..suka sangat..
    azwa..ikhlas akak cakap..dalam hati pun tak de rasa marah..bila tengok dia menangis..jadi kesian..

    ReplyDelete
  30. Waah..cempedak pernah dengar nama buah itu, tapi aku belum pernah mencicipinya.
    Senangnya bertemu kawan lama dan makan bersama... sayangnya kok kesiram air sama pelayan...hehehe..
    Untung kak Erna sabar yaa.. ga pake marah2...
    Thanks for nice post! Love it!!
    nensa

    ReplyDelete
  31. Sedapnya cempedak goreng...lama dah tak makan..

    ReplyDelete
  32. salam,

    biasa jurujual tu tau keadaan buah tu tapi tetap nak jual jugak pernah juga terkena macam tu tak sama dengan apa yang dikata tapi sebaiknya jangan la cari rezeki guna cara camtu ..

    ReplyDelete
  33. nensa..cempedak memang sedap..jangan lupa mercicipinya kalau ke sini..sedap..

    ReplyDelete
  34. tirana..selamat menjalani ibadah puasa.
    sebab lama tak makan la akak beli tu..kena pulak yang keras..tak pe la kan..dah rezekinya macam tu..

    ReplyDelete
  35. PM..akak setuju..jangan la jualkan..tapi dah buah cempedak kurang..harga mahal..dia jual jugak..

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum, kak erna,
    Kesian betuk kat akak, abis basah baju, tapi alhamdulillah lah akak bersabar, itu yang terbaik...

    ReplyDelete
  37. yep, me pown pernah terkena tumpahan air ghitewww.. uhuhu

    ReplyDelete
  38. cempedak is also my peberet. ekceli fa ni kan, semuanya peberet, tolak batu and kayu je! heheee...tapi fa suka makan gitu je, senang, x payah pikir minyak ke, kohelesterol ke...lepas tukan kak Erna, mula lah cari minyak angin, lenguh sana, lenguh sini... heee....

    ReplyDelete
  39. salam kak erna..selamat menyambut ramadhan ye..wah bnyk resipi biskut yg akak entry tu..nnti kalu ada kesempatan boleh le kita try..thanx kak! lebiuuuu..

    ReplyDelete
  40. salam LL..dah tertulis akak nak basah kat kedai tu kan..he he..

    ReplyDelete
  41. Salam Fa..kalau dah lenguh sana sini tu.maknanya tak tahan la tu..angin..

    ReplyDelete
  42. Salam dr.ina..selamat menyambut ramadhan..boleh la cuba buat biskut tu..resepi lama tu..

    ReplyDelete
  43. Salam my dear kak Erna:)

    Tgk cempedak tuuu...sukaaaa..
    dah lama juga tak makan :)

    Mesti seronok kan bila sesekali berjumpa sahabat lama...mesti byk citer yang nak dikongsi:):)

    ReplyDelete
  44. Salam tini..memang seronok jumpa kawan..
    cempedak goreng memang sedap..boleh la tini beli nanti boleh buat juadah buka puasa..

    ReplyDelete
  45. bestnya kalo dpt jumpa kwn lama...

    cool nya kak erna.. kena belajor beesabar cam kak lah ni... selalu org akan hamput si waiter.. ni kak cool jer...

    ReplyDelete
  46. Yong..kalau yong ditempat akak pun..yong tak akan marah..kesian lebih menebal lagi dihati..sedih tengok dia menagis tu..

    ReplyDelete