Monday, August 2, 2010

MANGGA CHOK ANAN



Assalamualaikum..

Meh kita layan gambar pokok mangga yang didepan rumah ku..sepokok aje pun..kali ni berbuah banyak..siap dibungkus lagi..nak mengelakan serangga..supaya buah tak busuk..tapi..dah namanya pun kat luar kan..sempat bungkus aje..tapi tak sempat makan...biasalah..kalau pokok kat luar..memang menjadi rezeki sesiapa yang mengambilnya la kan..tau2 buah dah makin kurang...

Semalam masa sedang mengecat pagar..ada yang tanya..tapi en.abang kata muda lagi..tapi mereka boleh kata..maniskan buahnya...

ha ha..kantoi...lucu..tuan rumah pun tak tau manis ke tidak..sebab asal besar je..hilang..kita konon nak biarkan masak kat pokok..sebabnya..nampak kat rumah jiran yang lain pun bergayutan buahnya..nampak elok je..tak de sape pun yang ambik..


Aku tak kesah pun..dah rezeki dia cuma kesian hero2 yang membungkus buah dan tunggu buah mangga masak aje..lagi pun..pokok kat rumah ni rendah aje..senang nak capai..sebab aku memang tak biarkan pokok tinggi sangat..selalu cantas....bagi rendah..

Dah bukan rezeki kami ...

60 comments:

  1. reda dengan yang 'bukan rezeki kita' itu lebih baik. Tak tension dan dapat pahala...

    ReplyDelete
  2. IM..terima kasih..
    dan memang bukan rezeki kan..

    ReplyDelete
  3. kak. boli yo la kek kodai kak. hehehe.

    ReplyDelete
  4. jah..boli dah selalu..nak raso yang tanam sendiri..tapi tak do joki nampak e..

    ReplyDelete
  5. bestnye mangga, adatlah tu kak kalau dah luar dari pandangan memang camtulah...ramai peminatnye, kalau tak org binatang lak...yang selamat niat sedekah je lah..
    tapi kak kalau anak2 belum merasa tu terkilan juga rasanye kan..

    ReplyDelete
  6. ibuintan..tu la..kalau nak makan..akak memang selalu beli mangga..
    anak2 akak memang hantu mangga la kiranya..walaupun akak selalu beli..tapi..kesian dia menunggu buah masak kat pokok tu..

    ReplyDelete
  7. kak dah agak2 bosa sikit tuh xleh ambik ko peram kek umah yo.. hehehe dena raso kan kak.. alang2 buah tuh dimanggakan sekali.. sesuai gak tuh hehehe ;)

    ReplyDelete
  8. Saya pun ada pokok mangga kat luar pagar,ramai peminatnya tapi mana yang dibungkus tak berani pula nak ambil.

    ReplyDelete
  9. salam kak erna
    yg kat luar tu selalunya bukan rezeki kita la tu .kat rmah mak saya sekarang ni kan musim rambutan.. ptg tgk masih byk pagi besuk dah x ada ..... apo nak dikato , tak ada rezeki

    ReplyDelete
  10. salam,

    letak signboard kat pokok tu kalau nak mintak pada tuan rumahnya hehe..

    ReplyDelete
  11. org2 skang dah tak peduli sgt halal, haram, berkat dsbnya ya...

    ReplyDelete
  12. Aslmkm Erna.
    Sama jer kita ya? Kita berbakti kepada tanah. Jika ada rezeki, dapatlah kita merasa. :)

    ReplyDelete
  13. Aha lah kak...takde rezeki tu...diorang pun satu..tinggalkanlah sikit untuk tuan rumah kan...ni semua disapunya

    ReplyDelete
  14. kira mangga wakaf je lah kan hehe

    ReplyDelete
  15. sdalam kak,sedapnya mannga muda tu dibuat kerabu...atau mkn dgn serbuk asam...

    ReplyDelete
  16. salam kak erna.
    thanx sudi singgah blog sy. yg aksesori korea tu tah bilanya dpt nak update. bila dah keje smula nii..ms kat umah bz dgn anak2 plak. InsyaAllah smpi masanya nanti sy update yer.
    sy jadi follower akak juga..

    ReplyDelete
  17. Salam Kak Erna,

    Mangga tu mmg sedap sbb tu ramai yg berkenan, nak2 pulak tuan rumah keluar bekerja.

    Senang kira halalkan aje.

    ReplyDelete
  18. Bila agak2 dah besar tunggu masak tu, petik la peram dalam rumah..asal dapat merasa anak2 tu..cian dorang.

    orang2 ni pun..klu teringin, beli jer la..ni tak sedap jugak nak makan yang diambil tanpa izin huhuh

    ReplyDelete
  19. kak,
    kena letak pagar letrik sekeliling pokok mangga tu kot... hahahaa

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah...tu kira sedekahlah tuh kak, dpt pahala... tapi agak2 klu nak merasa sebelum habis dikebas ambiklah sikit dan peram je dlm beras...hehehheee...

    ReplyDelete
  21. tak pe la kak erna...sedekah...nnt lagi byk dia berbuah..dpt jugak kak erna pahalakan..

    ReplyDelete
  22. tapo la kak..
    nti bebuah lopeh ni laie lobek buah eh kan?

    ReplyDelete
  23. iina..mangga chok anan ni..sedap kalau dah tua dipokok..manis..tapi halalkan je iina..akak dah biasa beli buah ni..pantang ada jual akak mesti beli.dah anak2 suka makan mangga.

    waaa ha ha ha..kalau akak mangga kan buah tu..mau orang kata akak lebih kedekut dari haji bakhil..

    ReplyDelete
  24. zaitun..jiran lain..tak bungkus selamat pulak..yang saya bungkus yang diambilnya..

    ReplyDelete
  25. Ibu guru..rambutan pun diambil juga..hebat betul dia orang ni kan..padahal rambutan ..akak beli seikat 2 ringgit je sekarang ni.
    dah bukan rezeki kita kan..

    ReplyDelete
  26. PM/..he he..sepatut tau sendiri..nak..mintak..kita bagi..kalau tak mintak pun..kita akan bagi jiran2 kan..

    ReplyDelete
  27. piewahid..betul tu..dah kesah langsung..

    ReplyDelete
  28. Wksm kak G..betul..jika ada rezeki..kita merasa..jika bukan rezeki kita pulak..rezeki orang lain.

    ReplyDelete
  29. anie..dah ragam manusia macam tu kan..memang suka ambik je..tak perlu minta..

    ReplyDelete
  30. zino..ha ah la..wakaf je la kan..

    ReplyDelete
  31. salam kamsiah..akak tak pandai buat kerabu mangga ni..cara akak makan mangga muda..akak akan potong kecik2..kemudian tambah kan garam sedikit dan gula..simpan peti ais..baru akak makan..sedap buat camtu..

    ReplyDelete
  32. nor..terima kasih..akak akan tunggu.akak memang suka brooch dari korea ni..cantik..

    ReplyDelete
  33. Ibu sayang..sebab sedap la hilang tu kan..tak pe..memang akak halalkan je..

    ReplyDelete
  34. azwa..memang ada orang yang macam tu..makan yang diambil tanpa izin lagi sedap dari beli..nak buat macamanakan..

    ReplyDelete
  35. salam yong..aduhai gelak akak..makhal pagar dari mangga... he he..

    ReplyDelete
  36. SMM..nampaknya memang kena ambil juga 2..3..biji dan peram..yang lain2 tu biarlah..nak ambil..ambil lah..hajat hati dah masak nanti..nak bagi jiran sebelah menyebelah merasa.nampak gaya nya..tak dapat lah...

    ReplyDelete
  37. ainnoraini..memang orang kata macam tu kan..nanti akan berbuah lebih banyak lagi..

    ReplyDelete
  38. kak long..betul cakap kak long tu..lopeh ni lagi banyak buah he..

    ReplyDelete
  39. rezki rezki gak erna. tapi biarlah halal..

    ReplyDelete
  40. enok..nampaknye angah pun x dapat la rase mangga 2 ek....

    ReplyDelete
  41. kak pah..kito memang nak yang halal..tapi..tak semua orang fikir macam tu kak pah..

    ReplyDelete
  42. angah..tengok je la..sian adik je..

    ReplyDelete
  43. Huhuhu.... Sapo la togamak cilok buah tu kann...

    Maso makan buah tu dorang tak ghaso apo2 koo... selain dari ghaso maneh... Sian anak2 akak...

    Sampai bilo la gak ehh akak nak kato takdo joki.. hehehe...

    ReplyDelete
  44. Salam kakErna banyaknya komen jenuh nak menjawabnya/;- heh..heh tiada kaitan dgn saya.
    baca mangga teringat petang tadi anak saya terliur mangga umah org, agaknya mcm org yang suka cilok mangga kakErna tu, bukan apa terliur.

    ReplyDelete
  45. azz..akak poi bolikan aimi manggo..aimi tu..hantu manggo..suko bona makan manggo.
    nak buek camano azz..relokan yo lah..dah kito tanam kek luar..jadilah orang punyo kali..
    selamo ni lado api ko daun pandan ko..daun limau..aka tak do kesah pun..ambik tak bagi tahu pun tak po..tang buah ni.,sobab anak suko tu la tu..sian dio bungkus buah tu..

    ReplyDelete
  46. wan..iyalah..masalah terliur la..orang tu ambik tu..tak pe lah..sian..tah2 mengandong kot..

    ReplyDelete
  47. salam Kak Ina.. 'orng yng cakap buah tu manis' mesti dia dah ambik dulu... tapi ape pun biarlah rezeki Allah yng bagi.

    ReplyDelete
  48. kak erna....kira sedekah jer lah pd org tu..... :)

    ReplyDelete
  49. Bungkus cantik bena tu kak...apo kato akak bungkus dgn sokabar je.

    Tapi tk per la kak. Dah jeki diorg tuh....akak redho, akak dpt pahala sedekah. Rezeki kita tetap ada..
    *bila gak eh acik lak dpt raso manggo tuh...heheh..

    ReplyDelete
  50. salam kak..

    akahkahkahkah... buleh pulak org luar lagik tau rasa buah yg tuan rumah tanam.. hahaha...

    takpe la kak... dpat pahala free tuh... (tapi kalau burung makan, mmg la dpt pahala free.. tapi kalau org yg makan tetiba kita tau sapa, dpt sakit hati.. dh nk terhilang pahala tuh!.. haish..)

    takper takper... lenkali, muda pon akak sebat jer... buat kerabu mangga... perghh... (tetiba kecur liur... seb baik bukan taim posa..) hahaha..

    ReplyDelete
  51. salam kak erna...

    sedapnya mangga kalau di cicah dengan colek..tapi amy x boleh makan mangga dah..sebab gastrik dah kritikal...

    ReplyDelete
  52. zaidon..akak pun dah agak dah..kalau tak mana dia tau buah tu manis kan..

    ReplyDelete
  53. ibuhani..tanam kat luar pagar..semestinya kena bersedia dengan risiko tu kan..

    ReplyDelete
  54. acik..kalau ado..memang ado lah joki acik kan..
    acik bungkus tu..kito syorkan kek orang lain..kito pun kono la guno cik..

    ReplyDelete
  55. reen..banyak pun boleh..kalau buah selamat..he he..

    ReplyDelete
  56. salam tiny..lenkali..akak ambik maso mudo dan buek jerok kan..lagi selamat.
    tiny..akak suka betul n3 pasal kawan tu..dah terkono batang hidung akak ni ha..dah tuo2 baru jumpo orang cam tu..

    ReplyDelete
  57. cik amy..kalau camtu..jangan makan..masak boleh tahan lagi..kalau muda..tak boleh tu..tak pe la kalau tak dapat cicah pun..janji tak sakit kan..

    ReplyDelete
  58. sedapnya mangga...
    tkpe kira dapat pahala tu.

    ReplyDelete
  59. salam ida..nak makan..mangga kena beli la pulak kan..tak pe..risiko tanam kat luar rumah tak boleh marah

    ReplyDelete