Monday, August 9, 2010

RESEPI LAGI..APAM TEPUNG BERAS DAN KEK NESCAFE LEMBAP

Assalamualaikum..

Dari hari jumaat lagi..kurang sihat..biasa la..kan.. mak cik ni..asal nya gusi bengkak..bila dah macam tu..tak lalu makan..bila tak makan..gastrik pun datang tanpa diundang..
hari ni cuti..dari tadi teringin nak buat cerita ni..tapi tak larat pulak rasanya..malam ni didayakan juga...

nak kongsi resepi kek yang aku dapat dari kak munah juga..dah lama resepi ni..lebih dari 20 tahun...
kek..gambar dari en.google..sebab masa biskut tu..ada yang tanya gambar..kali ni..cari jugak la gambar..

KEK NESCAFE LEMBAP

Bahan bahannya..

4 cawan tepung superfine
3 cawan gula castor
1 cawan koko
2 sudu kecil nescafe
1 sudu kecil esen kopi
1 sudu kecil esen vanilla
285 gm marjerin
6 biji telur
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat
2 cawan air

Cara

Putar koko+air+nescafe
simpan 5 minit dalam freezer, keluarkan dan simpan lima minit lagi dibawah...selepas 5 minit keluarkan terus dari peti ais
Pukul marjerin+gula hingga putih,masukkan soda+baking powder,masukkan telur sebiji sebiji..pukul lagi..
masukkan tepung..selang seli dengan air koko yang dikeluarkan dari peti ais tadi..
bakar sampai masak..lebih kurang 45-50 minit..


--------------------------------------------------------------------


selain dari kek kita kongsi juga resepi apam tepung beras..resepi ni bukan dari kak munah.dari kawan sesama di Tanjung Karang juga..Hamidah...aku pernah buat masa keje diklia..sampai ada yang minta resepi..kerana gebunya apam ni..

APAM TEPUNG BERAS

bahan bahan

1 peket tepung beras(cap teratai)
2 cawan gula pasir(setakat lekuk cawan)
4 cawan air
2 cawan tapai nasi

cara membuat tapai nasi

3 cawan nasi disejukkan
taburkan 1/3 buku ragi
gaul rata simpan 2 hari

cara membuat apam

2 cawan tapai nasi+4 cawan air dimesin,kemudian masukkan gula..mesin lagi
masukkan tepung beras,mesin lagi 5 minit,kemudian simpan selama 6 jam.
untuk lebih gebu, sebelum kukus masuk kan 2 sudu teh ENO, kacau rata2 dan kukus

Gambar apam tepung beras yang dikukus dalam talam dan dah siap dipotong...gaul kelapa parut yang ditabur sedikit garam..(gambar dari en google)
Apam yang dikukus dalam acuan cawan(gambar dari en.google)

48 comments:

zino said...

esah minta den print semua resepi tu hehe

kak Erna said...

zino...ado maso ko esah nak buek tu..he he..anak daro dah tak do kek gumah nak nolong..

kak long said...

kak,dulu se ado yo buek apam boreh tu..lain sikit caro eh...peh tu cam batat yo lak..lansung maleh nak buek eh..

MOKCIK AZWA said...

ooo camni rupanya buat kueh apam tu yer...hehehe

KAKTINY said...

salam kak..

camner la nk carik masa nk buat kuih muih ni hah??.. huhuhu...

aura / semangat nk buat kek, kuih muih ni tak terbit lagik la kak...
camner ek?.. hihihi.. (alasan.. alasan.. hehehe).

Kamsiah said...

kak,amik kad kat blog saya ya...apam ni saya nak try utk berbuka puasa esok atau lusa hehe

Yati said...

Kak,
kek nesccafe tu, kang budak-budak makan, langsung dia orang tak tidor kang... Tapi tengok resepi, macam nak cuba je... Hehhe... Selamat berposa ye kak!

Amy Syaquena said...

salam kak erna...

bile amyd atng sini je mesti terliur dengan juadah yang akak sediakan..sedap bangat sis...amy nak copy ye..

kakyong said...

mcm sedap jer kek tu...
harap2 dpt lah mencubanya nanti... cepat lah oven sampai ke rumah..

HappyIrfa said...

nak try la kek tu

ckLah@xiiinam said...

Selamat menyambut Ramadhan. Maaf andai ada tulis bicara cklah yg menyinggung selama ini.

kak Erna said...

kak long..yang ni..kak long boleh cubo..setakat ini akak buek lom ponah batat laie..

kak Erna said...

azwa..kalau nak tau betul2 buat dulu..dah jadi..baru tau..he he..

kak Erna said...

tiny..akak dah datang semangat nak buat kuih ni..tak tau la kot dah banyak jual nanti..merudum pulak semangat ni..

kak Erna said...

kamsiah..sila kan..tapi..kena buat tapai nasi dulu..dua hari simpan tu..

kak Erna said...

yatie..jangan tidak je..nescafe dia..tumpang nama aje..yang banyak koko..bukan nescafe..he he..

kak Erna said...

cik amy..cuba la buat..tu sebab akak tulis resepi..sebelum puasa..kalau dah puasa..takut ada yang terliur..he he..

kak Erna said...

yong..akak dah lama buat kek tu..anak2 sedara semua suka..kalau yang di KL..tu datang ..mesti tanya kek tu..cuba lah..

kak Erna said...

irfa..cuba dik..jangan tak cuba..
masa kat sana dulu..akak bawak pi opis..ada yang tak caya akak buat..kata akak beli..

kak Erna said...

Cklah.selamat menyambut ramadhan..sama2 kita bermaafan..
akak jarang komen..n3 cklah sekarang ni..setiap kali baca..akak rasa sedih..rasa macam cklah..berduka..tak taulah kenapa..tu yang akak jarang komen..macam rasa tak tau nak tulis apa untuk menghiburkan..

Zareda Norman said...

rajin akak kumpul resepi

zar ni dok mencari kitab resepi jugak ni.. thanks ek kak sharing is caring

kak Erna said...

zar..akak cari balik..sebab..tahun ni..berangan nak buat sendiri..kalau kesihatan mengizinkan..

Kak Rosaliza said...

Salam kak erna....sedapnya nmpk kek coklat nescafe tu...guna sukatan cawan lg kita suka heheh...selamat berpuasa ya kak.akk dh sihat ke

Mak Su said...

kak, arwah omak ese solalu buek apam topung boras tu, huhuhu

kak Erna said...

salam rosaliza..selamat berpuasa..boleh cuba kek tu..sedap.alhamdulillah..akak dah sehat

kak Erna said...

mak su..nak sambut puasa dan raya ni..lagi la..teringat kan

Zaitun said...

Salam Erna

Nampaknya semua resepi Erna saya nak simpan.Mesti sedap kalau dah ramai yang puji.

kak Erna said...

zaitun..silakan..tapi..semua resepi tu..dah lama..masa saya baru2 kawin dulu..dok Tanjung Karang..masa tu..kak munah tu senior nya..dia rajin menggalakan..pasangan yang baru berumah tangga ni..cuba memasak dan buat kuih raya sendiri..

Amy Syaquena said...

selamat berpuasa kak erna..

kak Erna said...

cik Amy..terima kasih..selamat berpuasa gak buat amy..

secangkir madu merah said...

alhamdulillah dapat resepi lagi dari kakErna... terima kasih kak sudi berkongsi disini...hehehehhee...

selamat menjalani bulan puasa buat akak dan keluarga ....

Yan said...

salam kenal & salam ramadhan

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak,

bulan puasa kena cuba ni kak..

nanti kalau jadi apam beras tu saya publish..hehee..

iina said...

Kak Erna

Saya dah terima bungkusan tuh.. terima kasih banyak ye kak.. semoga murah rezeki akak ;)

Insan Marhaen said...

selamat berRamadhan. Muga Allah berkati puasa, sahur dan ibadah kita.

kak Erna said...

SMM..selamat menjalani ibadah puasa..akak saje nak kongsi resepi lama2..mana tau kalau ada yang suka kan..

kak Erna said...

salam yan..terima kasih..salam kenal juga..dan selamat menjalani ibadah puasa..

kak Erna said...

iina..cuba la..insyaallah..jadi tapai nya..jadi lah kuih apam tu..

kak Erna said...

iina..alhamdulillah..tak sangka akak..cepat sampainya..terima kasih atasa doa iina untuk akak..

kak Erna said...

IM..selamat menjalani ibadah..semoga semua amalan kita diberkati..

kakpah said...

selamat menyambut ramadhan erna. resepi tu bolehlah kakpah copy untuk buat berbuka ye...

kak Erna said...

kak pah..selamat menjalani ibadah puasa..
Bole kak pah..copy la..tak pe..alhamdulillah..

Ibuhani said...

bagus utk juadah berbuka tu.....makan masa panas2......salam ramadhan kak erna... :)

kak Erna said...

ibuhani..selamat berpuasa .
Boleh la buat untuk berbuka nanti

DDrfauziah said...

Salam ukhwah dari Kak G & famili bersempena bulan Ramadhan Al Mubarak yang mulia ini.
Semoga ibadah kita semua diterima sepenuhnya.
Insya Allah silaturrahim sesama ummah juga akan ikut terus bersemarak.
Hmmm ... bermanisan di Ramadhan. :)
Selamat Beribadah.

kak Erna said...

salam kak G..insyaallah..ibadah kita dibulan mulia ini akan diterima...
Harapan agar kak G turut sama mendokan yang terbaik buat kita semua

Elene Marhaine said...

Kalau guna tapai pulut boleh tak?

Acik Erna said...

Elenee tak pernah cuba tak tau boleh ke tak