Followers

Monday, August 9, 2010

RESEPI LAGI..APAM TEPUNG BERAS DAN KEK NESCAFE LEMBAP

Assalamualaikum..

Dari hari jumaat lagi..kurang sihat..biasa la..kan.. mak cik ni..asal nya gusi bengkak..bila dah macam tu..tak lalu makan..bila tak makan..gastrik pun datang tanpa diundang..
hari ni cuti..dari tadi teringin nak buat cerita ni..tapi tak larat pulak rasanya..malam ni didayakan juga...

nak kongsi resepi kek yang aku dapat dari kak munah juga..dah lama resepi ni..lebih dari 20 tahun...
kek..gambar dari en.google..sebab masa biskut tu..ada yang tanya gambar..kali ni..cari jugak la gambar..

KEK NESCAFE LEMBAP

Bahan bahannya..

4 cawan tepung superfine
3 cawan gula castor
1 cawan koko
2 sudu kecil nescafe
1 sudu kecil esen kopi
1 sudu kecil esen vanilla
285 gm marjerin
6 biji telur
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat
2 cawan air

Cara

Putar koko+air+nescafe
simpan 5 minit dalam freezer, keluarkan dan simpan lima minit lagi dibawah...selepas 5 minit keluarkan terus dari peti ais
Pukul marjerin+gula hingga putih,masukkan soda+baking powder,masukkan telur sebiji sebiji..pukul lagi..
masukkan tepung..selang seli dengan air koko yang dikeluarkan dari peti ais tadi..
bakar sampai masak..lebih kurang 45-50 minit..


--------------------------------------------------------------------


selain dari kek kita kongsi juga resepi apam tepung beras..resepi ni bukan dari kak munah.dari kawan sesama di Tanjung Karang juga..Hamidah...aku pernah buat masa keje diklia..sampai ada yang minta resepi..kerana gebunya apam ni..

APAM TEPUNG BERAS

bahan bahan

1 peket tepung beras(cap teratai)
2 cawan gula pasir(setakat lekuk cawan)
4 cawan air
2 cawan tapai nasi

cara membuat tapai nasi

3 cawan nasi disejukkan
taburkan 1/3 buku ragi
gaul rata simpan 2 hari

cara membuat apam

2 cawan tapai nasi+4 cawan air dimesin,kemudian masukkan gula..mesin lagi
masukkan tepung beras,mesin lagi 5 minit,kemudian simpan selama 6 jam.
untuk lebih gebu, sebelum kukus masuk kan 2 sudu teh ENO, kacau rata2 dan kukus

Gambar apam tepung beras yang dikukus dalam talam dan dah siap dipotong...gaul kelapa parut yang ditabur sedikit garam..(gambar dari en google)
Apam yang dikukus dalam acuan cawan(gambar dari en.google)

48 comments:

  1. esah minta den print semua resepi tu hehe

    ReplyDelete
  2. zino...ado maso ko esah nak buek tu..he he..anak daro dah tak do kek gumah nak nolong..

    ReplyDelete
  3. kak,dulu se ado yo buek apam boreh tu..lain sikit caro eh...peh tu cam batat yo lak..lansung maleh nak buek eh..

    ReplyDelete
  4. ooo camni rupanya buat kueh apam tu yer...hehehe

    ReplyDelete
  5. salam kak..

    camner la nk carik masa nk buat kuih muih ni hah??.. huhuhu...

    aura / semangat nk buat kek, kuih muih ni tak terbit lagik la kak...
    camner ek?.. hihihi.. (alasan.. alasan.. hehehe).

    ReplyDelete
  6. kak,amik kad kat blog saya ya...apam ni saya nak try utk berbuka puasa esok atau lusa hehe

    ReplyDelete
  7. Kak,
    kek nesccafe tu, kang budak-budak makan, langsung dia orang tak tidor kang... Tapi tengok resepi, macam nak cuba je... Hehhe... Selamat berposa ye kak!

    ReplyDelete
  8. salam kak erna...

    bile amyd atng sini je mesti terliur dengan juadah yang akak sediakan..sedap bangat sis...amy nak copy ye..

    ReplyDelete
  9. mcm sedap jer kek tu...
    harap2 dpt lah mencubanya nanti... cepat lah oven sampai ke rumah..

    ReplyDelete
  10. Selamat menyambut Ramadhan. Maaf andai ada tulis bicara cklah yg menyinggung selama ini.

    ReplyDelete
  11. kak long..yang ni..kak long boleh cubo..setakat ini akak buek lom ponah batat laie..

    ReplyDelete
  12. azwa..kalau nak tau betul2 buat dulu..dah jadi..baru tau..he he..

    ReplyDelete
  13. tiny..akak dah datang semangat nak buat kuih ni..tak tau la kot dah banyak jual nanti..merudum pulak semangat ni..

    ReplyDelete
  14. kamsiah..sila kan..tapi..kena buat tapai nasi dulu..dua hari simpan tu..

    ReplyDelete
  15. yatie..jangan tidak je..nescafe dia..tumpang nama aje..yang banyak koko..bukan nescafe..he he..

    ReplyDelete
  16. cik amy..cuba la buat..tu sebab akak tulis resepi..sebelum puasa..kalau dah puasa..takut ada yang terliur..he he..

    ReplyDelete
  17. yong..akak dah lama buat kek tu..anak2 sedara semua suka..kalau yang di KL..tu datang ..mesti tanya kek tu..cuba lah..

    ReplyDelete
  18. irfa..cuba dik..jangan tak cuba..
    masa kat sana dulu..akak bawak pi opis..ada yang tak caya akak buat..kata akak beli..

    ReplyDelete
  19. Cklah.selamat menyambut ramadhan..sama2 kita bermaafan..
    akak jarang komen..n3 cklah sekarang ni..setiap kali baca..akak rasa sedih..rasa macam cklah..berduka..tak taulah kenapa..tu yang akak jarang komen..macam rasa tak tau nak tulis apa untuk menghiburkan..

    ReplyDelete
  20. rajin akak kumpul resepi

    zar ni dok mencari kitab resepi jugak ni.. thanks ek kak sharing is caring

    ReplyDelete
  21. zar..akak cari balik..sebab..tahun ni..berangan nak buat sendiri..kalau kesihatan mengizinkan..

    ReplyDelete
  22. Salam kak erna....sedapnya nmpk kek coklat nescafe tu...guna sukatan cawan lg kita suka heheh...selamat berpuasa ya kak.akk dh sihat ke

    ReplyDelete
  23. kak, arwah omak ese solalu buek apam topung boras tu, huhuhu

    ReplyDelete
  24. salam rosaliza..selamat berpuasa..boleh cuba kek tu..sedap.alhamdulillah..akak dah sehat

    ReplyDelete
  25. mak su..nak sambut puasa dan raya ni..lagi la..teringat kan

    ReplyDelete
  26. Salam Erna

    Nampaknya semua resepi Erna saya nak simpan.Mesti sedap kalau dah ramai yang puji.

    ReplyDelete
  27. zaitun..silakan..tapi..semua resepi tu..dah lama..masa saya baru2 kawin dulu..dok Tanjung Karang..masa tu..kak munah tu senior nya..dia rajin menggalakan..pasangan yang baru berumah tangga ni..cuba memasak dan buat kuih raya sendiri..

    ReplyDelete
  28. cik Amy..terima kasih..selamat berpuasa gak buat amy..

    ReplyDelete
  29. alhamdulillah dapat resepi lagi dari kakErna... terima kasih kak sudi berkongsi disini...hehehehhee...

    selamat menjalani bulan puasa buat akak dan keluarga ....

    ReplyDelete
  30. salam kenal & salam ramadhan

    ReplyDelete
  31. Salam Kak,

    bulan puasa kena cuba ni kak..

    nanti kalau jadi apam beras tu saya publish..hehee..

    ReplyDelete
  32. Kak Erna

    Saya dah terima bungkusan tuh.. terima kasih banyak ye kak.. semoga murah rezeki akak ;)

    ReplyDelete
  33. selamat berRamadhan. Muga Allah berkati puasa, sahur dan ibadah kita.

    ReplyDelete
  34. SMM..selamat menjalani ibadah puasa..akak saje nak kongsi resepi lama2..mana tau kalau ada yang suka kan..

    ReplyDelete
  35. salam yan..terima kasih..salam kenal juga..dan selamat menjalani ibadah puasa..

    ReplyDelete
  36. iina..cuba la..insyaallah..jadi tapai nya..jadi lah kuih apam tu..

    ReplyDelete
  37. iina..alhamdulillah..tak sangka akak..cepat sampainya..terima kasih atasa doa iina untuk akak..

    ReplyDelete
  38. IM..selamat menjalani ibadah..semoga semua amalan kita diberkati..

    ReplyDelete
  39. selamat menyambut ramadhan erna. resepi tu bolehlah kakpah copy untuk buat berbuka ye...

    ReplyDelete
  40. kak pah..selamat menjalani ibadah puasa..
    Bole kak pah..copy la..tak pe..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  41. bagus utk juadah berbuka tu.....makan masa panas2......salam ramadhan kak erna... :)

    ReplyDelete
  42. ibuhani..selamat berpuasa .
    Boleh la buat untuk berbuka nanti

    ReplyDelete
  43. Salam ukhwah dari Kak G & famili bersempena bulan Ramadhan Al Mubarak yang mulia ini.
    Semoga ibadah kita semua diterima sepenuhnya.
    Insya Allah silaturrahim sesama ummah juga akan ikut terus bersemarak.
    Hmmm ... bermanisan di Ramadhan. :)
    Selamat Beribadah.

    ReplyDelete
  44. salam kak G..insyaallah..ibadah kita dibulan mulia ini akan diterima...
    Harapan agar kak G turut sama mendokan yang terbaik buat kita semua

    ReplyDelete
  45. Replies
    1. Elenee tak pernah cuba tak tau boleh ke tak

      Delete