Friday, August 20, 2010

DAH HARI YANG KESEPULUH...




Assalamualaikum...

Gambar juadah berbuka lagi..bukan tak ada cerita..tapi..buat masa ini..rasanya lebih baik cerita pasal makanan je kan..bukan la nak kata bulan ramadhan ni bulan untuk makanan dan bukan juga nak menunjuk2 saja suka2 aje..kalau tak ada gambar..nanti ada yang bertanya kan..jadi..nak bagi cantik sikit la kononya..letak la gambar..

Maafkan akak ye..sebenarnya dah beberapa hari..akak asyek teringat kampong..lebih tepat..teringat rumah yang dah tiada penghuni..ish..nanti2 la..kan..tak mau sambung cerita..baik kita..layan gambar aje..


Mee goreng untuk berbuka tadi..akak tak berapa minat mee basah berkicap macam ni..tapi dah anak2 minatnya mee macam ni..tak apalah..mak masakkan juga..tapi mak tak boleh makan..tak minat berkicap ni..
Sayur taugeh..goreng..macam macam tu aje..
Cendol ini..akak bancuh sendiri.beli cendol nya aje..masak air gula..letak santan..dah jadi..cendol pandan lagi..
Kuih manis untuk hari ini..buah melaka..atau pun kuih kelepong..kata orang kampong akak.



Alhamdulillah..dah sepuluh hari kita menjalani ibadah puasa..makin hari..makin sayu rasa hati..

50 comments:

  1. salam kak,
    namo yo bulan poso..tokak bilo nk bebuko..cam mcm nk makan...lobih pado orang megidam laie...

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa kak.. bestkan kalau masak sendiri lebih puas hati ;)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah kakErna, sudah 10 hari kita berpuasa dan insyaAllah esok masuk hari ke 11 pula, cepat rasanya masa berlalu....

    janganlah sayu sayu kak...klu rasa nak bercerita...kami sudi mendengar...

    ReplyDelete
  4. Salam Erna

    Saya pun tak berapa suka mee basah.
    Cepat sangat berlalu kannn...

    ReplyDelete
  5. byk juadah ari ni....bestnya...terbuka selera kita.kita masak nasi n lauk je.tak de kuih-muih.pasti tak termakan.baru perasan...kk erna pasang langsir baru ya?smlm x perasan....

    ReplyDelete
  6. Kenapa sayu kakErna orang lain suko nak beraya..tapi sa ya paham perasaan kakErna, bagi saya makin jauh kita berposa makin seronok dan bila nak berpisah betul memang sayu.

    ReplyDelete
  7. salam kembali kak long..betul tu kak long..lobeh2 lagi anak kek gumah ni..nyobut macam2..nasib baik..dimakan e..buko tak abih.di ulang2 e..sampai sahur..abih tak membazir..tu yang akak rajin ngikut an..tak membazir..

    ReplyDelete
  8. iina..selamat berbuka dan bersahur..
    best tak best..memang kena masak sendiri iina..he he..

    ReplyDelete
  9. SMM..sekejap je masa berlalu kan..dah 11 hari..
    yatie..rasa sayu je..ramadhan makin nak sampai kepenghujung..dan..raya pertama..mak akak tak de..

    ReplyDelete
  10. salam kembali zaitun..sama kita..saya kalau makan mee..suka yang kering dan tak berkicap..tapi anak2 tak suka..

    ReplyDelete
  11. anie..pasang langsir baru..nak raya..he he..
    anie..suami akak suka makan kuih..kena jugak akak buat..sebelum makan nasi..dia makan kuih..nanti balik tarawikh pun..nak makan kuih..

    ReplyDelete
  12. wan..betul tu..sedih dan sayu nak meninggalkan ramadhan pun iya..sayu..memikirkan..tahun pertama beraya tanpa mak pun iya jugak..

    ReplyDelete
  13. rajin kau masak. macam2 pulak tu hehe..

    ReplyDelete
  14. dah 34 blog zar tengok letak gambar mee goreng.. kena buat jugak ni...dah terliur

    ReplyDelete
  15. kak erna kuih kelepong tu same kat kg ain gune nama tu jugak...mule2 sebut kat suami dia tak tahu name kuih tu...

    selamat berpuasa kak erna...

    ReplyDelete
  16. Salam Kak Erna,

    Mee kicap tu ada lagi ke? ibu suka tu x pedas. Buah melaka tu kat sini panggil onde-onde.

    ReplyDelete
  17. Salam Kak Erna,

    macam2 ada.


    kenapa kak? citer lah sikit..

    ReplyDelete
  18. alaa kak.. ni yg jeles nih... kuih akak tu mantop2 la.. tiny masih tak ada masa nk buat kuih2 cam tu.. huhuhu...

    terima kasih for the idea.. dh nampak dh apa nk buat lepas ni.. hehehe..

    rajin2 upload lagik ye kak... kehkehkeh.

    ReplyDelete
  19. macam2 kak erna masak ya... tengok buah melaka teringin lah pulak..
    kena gi beli je kak, saya sorang je yang makan buah melaka ni, orang rumah ni tak makan

    ReplyDelete
  20. zar..amboi..dah 34?? rajin zar kira..akak mee kuning kurang minat..beehoon..suka..tapi anak2 suka mee kicap tu..buat untuk dia orang aje la..

    ReplyDelete
  21. ain..sama lah..anak2 akak pun tak pandai kata kelepong..bila akak sebut aje..masing2 gelak..bila dah buat..ooo buah melaka..katanya..

    ReplyDelete
  22. ibu sayang..mee kicap tak sampai sahur pun..tarawikh pun tak sampai..diulang2 makan..sampai habis..makan 3 beranak je tu..mak nya tak usik lansong...

    ReplyDelete
  23. salam kembali reen..reen pun kena buat macam2 lepasa ni..abi budak2 dah balik kan..he he

    ReplyDelete
  24. salam kembali tiny..hari ni..dah tau dah.nak masak apa..belum mula je lagi ni..

    ReplyDelete
  25. salam cik gu..akak memang susah nak beli kuih ni..budak2 dah biasa makan kuih mak masak..jadi bila beli..komplen je..malas mak nya nak dengar..bila sempat..buat aje..

    ReplyDelete
  26. Aslmkm.
    Kak G pasal makan biasa juga, tak banyak sangat bezanya ... jika teringin nak makan - buat atau cari di lokasi jualan yang sedap! :)

    ReplyDelete
  27. salam kembali kak G..kak G..pandai masak..macam2..saya cuma tahu masak2 biasa aje kak G...
    bulan puasa pun sama aje masaknya kak G.cuma tambah sikit kuih aje..

    ReplyDelete
  28. salam kak erna..

    apa khabar?
    moga ceria selalu...

    ReplyDelete
  29. cik amy sensei..alhamdulillah..akak sihat..harap cik amy juga..
    lama tak dengar cerita..

    ReplyDelete
  30. Kak...ari ni cik abang ada berbuka sama...anie masak daging masak lada hitam...ada ikan siakap kukus...kangkong goreng bercili...& kembong asam pedas...hehehe...

    Kuih anak2 beli je...ada kuih ketayap, karipap, tepung pelita...tu aje...alhamdulillah..

    ReplyDelete
  31. banyak betul n3 pasal makan...nice ..cool

    ReplyDelete
  32. anie..alhamdulillah.dapat berbuka bersama cik abang,,..meriah la..menu ani..asam pedas tu yang buat berelera tu..asam pedas ani..mesti sedap...

    ReplyDelete
  33. BS..alhamdulillah..n3 pasal makanan ni..boleh memberi ibu2 idea..apa yang nak dimasak..

    ReplyDelete
  34. gitulah pengorbanan ibu ya. memasak menu yang walaupun sendiri tak suka makan semata-mata untuk anak.

    takpa, asalkan dapat pahala...

    ReplyDelete
  35. azz..nengok yo mana tau sodap..he he..

    ReplyDelete
  36. salam,

    alhamdulillah kita dah pun berada di fasa kedua bulan ramadhan..

    ReplyDelete
  37. Slm kak Erna...selamat berpuasa,wahhh meriahnya juadah berbuka tu...cendol mak ai,terliurnyer kak...

    ReplyDelete
  38. sedapnya cendol...

    kak meh tinggalkan details di kotak komen n3 GA.. meh join sekali..
    http://www.kakyong.com/2010/08/giveaway-hari-raya-kakyongdotcom.html

    ReplyDelete
  39. PM..salam kembali..alhamdulillah..dah menghampiri pertengahan..

    ReplyDelete
  40. hamizah..memang ramai yang suka mee goreng basah.

    ReplyDelete
  41. ida..salam kembali..meh sini..kita makan cendol..

    ReplyDelete
  42. salam yong..insyaallah..nanti akak tengok..cendol memang kegemaran seisi keluarga yong..

    ReplyDelete