Followers

Saturday, August 14, 2010


Assalamualaikum...

Semalam..akak pi klinik gigi..apa lagi kan..akak terpaksa buat perkara yang paling akak takuti..paling paling takut..sampai menggeletar tangan..disuruh buka mulut pun terketar ketar..kalau difikirkan malu kan..dah lebih setengah abad pun takut..tapi pandai doktor tu..pujuk macam budak kecik..sikit aje..sikit aje.. katanya..

akak kan pernah cerita bengkak gusi..dah pergi klinik gigi yang biasa pergi..dia kata sayang nak cabut..gigi elok lagi..dia syorkan buat rawatan akar ..tapi..tak mau lah..mahal..dah pernah buat dah..bila gigi geraham lagi lah mahal..rm380.00..kalau cabut..baru rm50.00.semalam pi klinik lain..tak banyak soal..dr.pun dah nampak gusi yang bengkak..cabut aje..dan dokotor juga tunjukkan..yang akar gigi baru nak mula..ada titik hitam katanya,tu yang buat gusi bengkak dan sakit..

sebab tu lah..semalam..tak puasa satu hari..terpaksa makan ubat ..makan pun..bubur nasi ngan sup aje.tak ada kuih pun...dan akak buat pecal yang ringkas aje..tak pe ari ni..ganti balik..kejap lagi nak pergi pasar..nak masak..daging goreng..permintaan hero bongsu..

Layan aje gambar masakan ringkas semalam..

Bubur nasi..untuk yang sakit..
makan dengan sup daging
Pecal yang dah siap di gaulkan
Kuah pecal
Tak banyak sayurnya..cuma kacang panjang,timun dan sengkuang sahaja.



26 comments:

  1. ish sayangnya. kenapa tak diselamatkan ? duit boleh cari. gigi tak boleh tumbuh balik !
    lainlah budak kecik.

    apa-apa pun itu pilihan sendiri.

    ReplyDelete
  2. sakit gigi, memang menyakitkan.
    samalah takut juga jumpa doktor gigi..
    la kesiannya terpaksa makan bubur saje..takpe yg penting lepas ni hilang sakit tu

    ReplyDelete
  3. al-lavendari..memang gigi tak boleh tumbuh balik..tapi dah tak tahan sakit..cabut aje senang..kalau buat rawatan tu..sekurng kurangnya..3 kali lagi nak pi klinik..saya dah pernah buat....

    ReplyDelete
  4. ibuintan..akak dah lama betul tak cabut gigi..tu yang takut sangat tu..alhamdulillah..dan insyaallah..harap2 tak sakit lagi selepas ni..

    ReplyDelete
  5. Salam sis..:)

    Tak pelah sis..
    mmglah kan bila sakit gigi..tk boleh nak consentrate buat kerja kann..:):)
    Harap tak sakit lagi lepas ni..:):)

    Pernah juga buat rawatan akar tuu..
    sbb sayang nak cabut..hehehe..:):):)

    ReplyDelete
  6. kak..ajar kaklong buat kuah pecal..dari dulu tak pandai...en.papa suko makan,tp x roti nak buek..


    kaklong tak takut cabut gg...
    tapi ari tu gg sakit tak buleh tahan,poie la cabut...doktor tu pulak takut2 an kaklong,sakit eh lak ati...
    'jangan takut ya kak,tara sakit punya'
    berulang kali dio cakap,sampai kito pulak jadi takut balik...
    dio pun buleh pikir kalau takut tontu kaklong tak poie jumpo dio nak cabur gg...goram eh lakkk...

    ReplyDelete
  7. kesiannya kakErna sakit gigi...tapi alhamdulillah lega bila dah cabut kan?

    ReplyDelete
  8. mak aii...........sakit gigi jgn main2 kan! Mau kena s-p-k jer sape yg buat kelakar masa tu........hrp skrg kak erna dah ok.....slmt berbuka..... :)

    ReplyDelete
  9. akak pi Dr mano tu kak..se ingat nak pi repair gigi lah..payah na Dr nak accept sey ni sbb penyakit darah tinggi..semua Dr tak nak ambik risiko.

    ReplyDelete
  10. Salam kak...sayang jugakan nak cabut gg tu...harap2 akk dh sihat la hari ni

    ReplyDelete
  11. Salam Kak Erna,

    Keciannya sakit gigi ya Kak...

    Jgn lupa makan ubat ya!

    ReplyDelete
  12. Sodap tu bubur, pecal dll.

    Mamawana pun baru gi dentist minggu lepas . Cek up 2-3 tahun sekali. ihikkksss.... Dr. kata 'u hv a set of strong teeth." Tapi gigi depan mama nipis dah sebab terlalu kerap diberus, (4 or 5 kali sehari...woooo..) Kalu berus kasar2 gigi depan tu boleh pecah cam gelas. woooo...mama takut. So now gosok gigi sekali or 2 kali jer sehari. diganti dgn kumur air garam or listerine....hohoho.....

    ReplyDelete
  13. Salam Kak,

    saya berani2 lalat je. Along & Angah lagi mintak pergi jumpa dentist.

    waktu2 darurat macam ni lauk cenggitu pun menggoda kakkkk...

    ReplyDelete
  14. teringat nak buat pecal pulak...sesekali pekena lauk cmtu best kak kan.

    ReplyDelete
  15. salam tini..ooo...tini pernah buat juga ye..bila difikir2kan tu yang akak malas nak buat tu..sakit injeknya sama gak ngan cabut..proses lama pulak tu..nak xray lagi..minggu depannya kena pergi lagi..kalau cabut..dah habis cerita..he he...walau sakitnya 2 hari tak hilang..

    ReplyDelete
  16. kak long..ado ko patut..len kali poi klinik lain..akak ni dah lamo boto tak cabut..6 bulan sokali poi klinik gigi..jadi solamat lah..ni tah macam mano..kek akar pulak..tu yang sakit tu..cabut yo sudah he..
    kak long..kuah pocal tu..akak kek kampong buek kan..akak tinggal bancuh ngan air asam yo..nanti kalau ado balik kampong akak tanyokan..kan akak ponah cakap..kalau akak kek kampong tu pandai buek..akak jadi maleh..main oder je ngan dio..

    ReplyDelete
  17. SMM..lega bila dah cabut..cuma gusi tu bengkak masa akak cabut..jadi sakitnya sampai 2 hari ni..ha..

    ReplyDelete
  18. ibuhani..memang betul tu..dengar orang cakap pun tak boleh..apa lagi menumbuk sambal.mau akak tumbuk muka orang tu..he he..

    ReplyDelete
  19. anymz..selalu akak poi klinik tiew..dulu kek banting..dah pindah somban..akak poi kek nilai..sekarang ni kek.. taman mawar yo..abang jalal kato..klinik doktor pompuan..pagi..potang dr.lelaki..jadi akak poi pagi..

    ReplyDelete
  20. salam rosaliza..alhamdulillah..hari ni kurang sikit..cuma gusi bengkak lagi..tapi dapat la akak masak hari ni..

    ReplyDelete
  21. ibusayang..alhamdulillah..dah kurang..makan antibiotik..

    ReplyDelete
  22. salam mamawana..kerap berus atau berus terlalu kuat pun..jadi masalah jugak kan..akak ditegur dek dr..kata berus kuat dan guna berus medium..dr.suroh guna soft..macam2 kan..diajarnya kita..kalau pi klinik gigi tu..

    ReplyDelete
  23. reen..berani2 lalat???he he..pertama kali akak dengar ni..
    akak tak tau lah kenapa..sebut cabut..cukup takut..tapi pi klinik gigi rajin..6 bulan sekali tu akak sanggup pergi..

    ReplyDelete
  24. annie..buek la..tapi semalam akak tak dapat makan pun..makan bubur je..

    ReplyDelete