Followers

Friday, September 3, 2010

Assalamualaikum..

Hanya tinggal seminggu lagi..bulan ramadhan akan berlalu..jika ada umur kita..mungkin kita akan bertemu lagi ramadhan di tahun depan..jika tidak..inilah ramadhan terakhir kita..

hari ni tadi..adik ipar akak..adik suami yang no.4..berbuka dirumah bersama anak dan isterinya..
akak cuma dapat masakan lauk..sayur goreng..sambal udang dan..ayam masak lomak cili api..serta mee goreng..nak buat camanakan..hari bekerja..tak dapat lah akak nak masak lebih2.alhamdulillah..dapat juga akak menjamu adik ipar dengan masakan sendiri..akak tau..adik ipar ni suka makan rendang yang akak masak..tapi..nak buat camana kan..tak sempat..

Akak juga dah siap buat biskut raya..akak mula buat pada tengahari isnin..dapat 3 jenis..esoknya lepas sahur..akak sambung lagi..sampai pukul 2 petang...dapat lagi 6 jenis kuih..tapi saja..akak tak letak gambar .

tadi akak tengok..dah pun tinggal separuh..tak pe la..anak2 makan la..mak tak marah pun..itulah dia keseronokan ..membuat kuih raya ni..anak2 akan makan..lebih dari.kalau kita beli..

dari mula kahwin..sehingga 20 tahun..akak tak pernah tunjuk2 kuih raya ni..sehingga lah..akak mula masuk kerja shif..baru pandai..tunjuk2 kuih..tak larat nak buat..
sejak akak mula kerja normal..akak mula buat kuih raya semula..tapi rasanya..akak dah tak larat macam dulu..faktur usia..semangat aje kuat..tenaga dah tak macam muda2 dulu..
yang akak tau..bila mula buat kuih raya ni..susah nak berenti..mula nak buat 2,3 jenis..tapi akhirnya..jadi 9..lagipun masa tu..anak sedara ada datang..jadi dia la tolong akak.letak ceri ke..sapu telur ke..ringan jugak sikit kerja akak..cuma dah tak larat nak..duduk lama2...sakit belakang dah..




58 comments:

  1. kak.. best ekk buat kuih raya.. saya dah lama tak buat kuih selalunya beli jek.. bila dah mula sibuk keje mmg xsempat.. kat sini pun sama jek.. nnti klu ada peluang leh rasa kuih raya akak ;)

    ReplyDelete
  2. salam
    seronok dan puas hati kan...jamu org dgn masakan kita sendiri

    ReplyDelete
  3. Iina..insyaallah..dah balik sini nanti..datang la rumah akak..boleh makan kuih raya ye..

    ReplyDelete
  4. salam kembali kamsiah..memang betul..puas hati dapat masak sendiri..walau pun penat..tapi berbaloi..

    ReplyDelete
  5. salam kakErna, buah kueh raya sendiri memang lebih puas hati sbb dapat banyak dan boleh berbagi2 lagi dgn adik beradik klu rajin kan?...

    cepat masa berlalu...rasa mcm kelmarin baru start puasa..ropa2nya dah nak raya dah...

    ReplyDelete
  6. Waaaa... akak dah dapek 6 jenis kuih dah ni... Saya satu jenis pon lom buek lagi... Makan biskut ping pong yoo la raya ni... hehehe...

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Erna;

    seronok dah puas hati bila buat sendiri kan kak?..Lebih2 lagi yg makan tu anak2..

    Ada 2 jenis kuih lagi saya nak buat tapi tak tau sempat ke tak..

    ReplyDelete
  8. kakErna saya nak pinjam semangat kakErna dan ina 03.07 lah dlm bab buat kuih ni..napelah saya ni asyik bertangguh...
    lebih2 lagi hb tiap2 hari ada je bawak balik kuih raya ni..bahan dah di beli...buatnya tak taulah lagi.

    ReplyDelete
  9. salam kak,

    seronok buat kuih sendiri ni....kalau boli kenkadang tak memenuhi citarasa...
    hari pun kaklong nak balik kampung dah...nak tolong omak buek kueh rayo..tak larat dah ongtuo tu...sian pulak...
    dikesempatan ini,kaklong nak ucapkan selamat hari raya...maaf zahir batin...

    ReplyDelete
  10. salam kak erna,
    wah dah banyak juga dapat uat biskut..
    sronok kan buat biskut raya sendiri, tapi saya takdapat nak membuatnya.. masih sibuk menjahit,

    selamat hari raya, maaf zahir batin

    ReplyDelete
  11. mesti seronokkan kak erna buat kuih raye sendiri jimat dan puas hati kan...pas tu mesti seronok bile tetamu dtg makan kuih kite tu...

    nak dtg umah kak erna la nak rase kuih akak tu...

    ReplyDelete
  12. salam kembali yati..memang betul..rasanya baru semalam kita mula puasa..dah nak raya kan..
    cepatnya masa berlalu..

    ReplyDelete
  13. az..dah dapek 9 azz..tak dapek azz..nak koja dah..he he..tak po..biskut ping pong pun rayo totap datang..
    kalau poie nilai jangan lupo datang la mah akak yo..

    ReplyDelete
  14. teringat plak masa kocik2 dulu time ni la kono korah puko tolo untuk buek kuih bolu...
    skang ni tak payah nak longoh2 tangan kan. Puko mo mixer je tapi.. tak sodap cam uwan punyo dulu la..
    banyak dah biskut kau erna..

    ReplyDelete
  15. salam reen..memang puas hati..anak2 makan pun..puas..
    dapat pulak bagi kakak serba sedikit..
    reen..sempat tu..2 jenis sekejap aje dah siap.

    ReplyDelete
  16. salam wan..kalau dah banyak..wan tak buat pun tak ape..
    nanti bila senag2 wan buat la..
    lepas raya pun tak ape..

    ReplyDelete
  17. kak long..akak juga ucap selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

    kak long..hati2 dijalan raya yo..
    selamat buek kuih jugak..buek banyak2 kek kampung nanti..

    ReplyDelete
  18. ibuintan..tak pe..memang selalu macam tu..kakak akak yang kat kampung tu pun..tak pernah dapat buat kuih..asek dengan jahitan dia sampai lah malam raya...
    selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  19. ainnoraini..memang satu kepuasan dapat buat kuih raya sendiri ni..mai lah..datang mah akak raya ni..boleh makan kuih raya yang akak buat sendiri..

    ReplyDelete
  20. kak pah..dulu2..memang lopeh sahur..mengayun tangan la..pukul telur..masa arwah bapak ada lagi..balik kampung..saya bawak mixer tu..pukul telur buat bahulu..golak bosar..dio..oohhh.dah sonang nak buek bahulu maso ni yo..kato dio..
    terbayang bayang kek mato ni ha..macam mano..dio golak2 maso tu..
    dah sepuluh tahun..tak beraya ngan arwah..

    ReplyDelete
  21. IM pun nampaknya kena pi tunjuk=tunjuk la. last-last minute tentu murah sikit.

    ReplyDelete
  22. rajinnya kak erna..

    best la kalau rajin cam akak..

    ReplyDelete
  23. Kak...buat kuih raya memang bestkan...tapi anie dah malas dah...hehehe...

    Jadi tahun ni tunjuk2 je...tahun lepas ada jugak buat sejenis dua...

    Tahun ni...MALAS.. tu lebih besar...hahaha...

    Kak...nanti nak rasa kuih raya akak..mesti best tu sebab belum raya dah tinggal setengah balang dikerjakan anak2...

    ReplyDelete
  24. salam kak erna..

    selamat hari raya..
    moga ceria selalu di sana..

    kak...ade kad raya utk akak..

    ReplyDelete
  25. salam,

    teringat dedulu mase mak buat kuih raya kami adik beradik akan duduk mengadap sambil tu ada tolong juga tapi tolong makan hehe..

    ReplyDelete
  26. Salam kak..wah bestnya akk dah byk siap sekuk raya....saya ni baru 4 jenis je..penat juga kalo buat sorang2 kan kak

    ReplyDelete
  27. salam IM..malam raya..baru murah kan..

    ReplyDelete
  28. salam Hamizah..akak kena rajin ..anak2 dan ayahnya..suka makan biskut raya..

    ReplyDelete
  29. Anie..bukan susah pun anie nak rasa kuih raya akak..dari melak nak kes.alam..dari s.alam nak ke melaka..mesti lalu seremban..apa lagi..singgah le..dialu alukan...

    ReplyDelete
  30. cik Amy sensei..terima kasih..
    alhamdulillah..akak sihat cuma keletihan..

    ReplyDelete
  31. PM..biasa la tu..anak2 akak rajin tolong..bila berbuka..semua kuih yang dibuat..nak rasa..katanya..

    ReplyDelete
  32. salam rosaliza..kalau sorang2 memang penat..akak mengadun..dan menerap je..tang hiasan dan membakar..ada yang tolong..

    ReplyDelete
  33. zar baru siap 2 jenis biskut... zar pun tak larat nak duduk lama lama.. lagipun insiden jatuh motor tu, sakit pinggang ler pulak.. nak cari tukang urut jugak ni

    ReplyDelete
  34. zar..tak ape 2 pun..janji zar dah buat
    zar cepat cari tukang urut..nanti kalau dah msuk angin..lagi sakit...

    ReplyDelete
  35. saya tahun ni sengkek sikit tak dapat buat kuih raya..biasanya kurang2nya 2 jenis buat sdiri...mlm td g bzar syawal dan tunjuk2 yg 3 bekas RM10 je..jd lah,asalkan ada

    ReplyDelete
  36. luna..alhamdulillah..janji ada..betul kata luna.. Tu..insyaallah..masa2 sukar tu akan berlalu..semua tu ujian dari tuhan kan...

    ReplyDelete
  37. sy x buat pape pun..

    slmt hr rya.. maaf zahir batin

    ReplyDelete
  38. org ceras dah mahir tunjuk tunjuk ni hehe

    ReplyDelete
  39. Maiyah..selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  40. zino..tau dah kemahiran orang ceras..tapi tak po..tunjuk2 pun ponuh mejo..he he..

    ReplyDelete
  41. salam SR..selamat hari raya maaf jika ada terkasar bahasa..

    ReplyDelete
  42. sekom, kk erna...peh...hebat kakak 1 ari leh buat 6 jenis kuih..1 jenis pun kita tak terlayan.tapi sib baik ada org tlg buat n tlg makan...kalo kita cuma tlg makan je..betul kakak...ank2 mkn tak pe..takkan nak marah lak.leh buat lagi..insyallah akan dipnjgkan umur raya akan dtg...

    ReplyDelete
  43. gigh tu kak buat kuih raya sampai 6 jenis...

    ReplyDelete
  44. anie,nagoya..buat kuih raya ni..cam tu lah..bila dah mula..rasa seronok dan tak nak berenti pulak.he eh..tapi..tak beli pun barang2 tambahan..apa yang ada dirumah aje..
    akak raya kat seremban aje..pagi raya..balik kerumah abang2 dan kakak..lepas tu..balik keseremban semula..

    ReplyDelete
  45. salam yong...bukan susah pun kan.he he..akak tak terap pun..guna acuan sawa je..walau pun kuih tak berapa cantik..besar gedabak..tapi kerja akak senang..tu yang satu hari boleh dapat banyak..

    ReplyDelete
  46. selamat membuat kueh raya saya tunjuk aje

    ReplyDelete
  47. Aslmkm Erna.
    Hmmm meriah dengan masakan sendiri!
    Kak G dah lama pun tak buat biskut2 raya ni ... anak mmg tak gemar! Beli jer ler. Kalau rajin Kak G buat kek la. :)

    ReplyDelete
  48. kak G..memang meriah..buat sendiri..anak2 pun suka makan..tu yang gigih juga buat...

    ReplyDelete
  49. Salam Kak Erna,
    Selamat menyambut hari raya Eid ul fitr 1431H buat akak n keluarga... mohon dimaafkan jika ada salah2 silap kata dan ucapan...
    Tampaknya Eid dah benar siap nih Kak rna... kue2nya dah banyak jenisnya yg dibuat...hehe...

    ReplyDelete
  50. salam adulfitri nensa..terima kasih..selamat hari raya juga buat nensa dan keluarga.maaf lahir dan batin..

    ReplyDelete
  51. salam..:)

    Sis..apa khabar yaa??cam lama jekk akak menyepi..hehe..sibuk ya kak??:):)

    Pe2 moga sis sihat disana..
    rajin akak buat biskut raya:):)

    ReplyDelete
  52. salam tini..terima kasih tanya khabar...alhamdulillah..akak shat..cuma sibuk sikit..macam2 nak buat,,maklum le kan..satu2nya pompuan dalam rumah ni..he he..

    ReplyDelete