Tuesday, September 7, 2010

RESEPI KUAH KACANG..MAKAN DENGAN KETUPAT SEGERA DAN RENDANG

Assalamualaikum..

Hari ni..akak dah mula cuti..banyak benda nak kena buat ni..tapi sebelum memulakan apa2 kerja pun..akak nak pergi cari tudung..he he...nak juga yang baru kan..selalu nya..akak beli baju..pakai aje tudung yang ada..tapi kali ni..disebabkan tak tempah baju..pi beli baju yang dah siap..jadi..tak ada pilihan warna..beli aje mana yang ada saiz..sudahnya bila balik rumah..selongkar semua tudung..tak ada satu pun yang ngam..alahai..saje la tu..nak mintak beli yang baru..
Akak punya tudung..susah sikit nak cari..sejak dulu..ada macam2 tudung..bawal ke ape ke..akak tetap la kekal dengan tudung donatello tu..sekarang ni pulak..buka main susah nak dapat..tapi..tak ada donatello..nina rossi atau valentino pun boleh la..janji kain yang lembut macam tu...lagi pun harganya alhamdulillah..masih lagi bawah RM25 sehelai..

Hish dah panjang merepek pasal tudung pulak..balik dari cari tudung nanti..nak pergi kedai nak beli kipas pulak..kipas kat ruang tamu dah rosak..dah hantar kedai repair..dah berbulan2..dah nak raya baru cina tu talipun kata tak boleh repair pulak..dah nak kena beli baru..
hero bongsu dah bising..panas katanya..maklum aje la kan..rumah teres macam rumah akak ni..tingkap ada depan belakang je..

Esok malam akak dah nak mula masak masak..nak buat kuah kacang dan rendang ayam...hari khamis..buat pulak rendang daging..akak buat sikit2 aje..janji ada untuk yang datang..adik ipar pun dah bagi tau nak datang..

Sebelum akak berhenti disini..akak tuliskan resepi kuah kacang ye..kalau ada yang sama caranya..o.klah kan..saje akak nak kongsi..akak dapat resepi ni dari kakak sedara yang tinggal di kelang...bertahun tahun ini lah yang akak ikut..dan tambah perencah sikit2


KUAH KACANG

Bahan bahannya..

2 kg kacang tanah
digoreng tanpa minyak..dan di mesin..
jangan halus sangat..

1. 10 batang serai
2. 3 buku lengkuas muda sebesar ibu jari
3. 1 labu bawang putih
4. 25 biji bawang merah
5 100 gm cili kering

bahan 1 hingga 5 dikisar halus.

1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih

kalau tak ada yang serbuk..kena tumbuk bagi halus..

Gula( tambah sikit gula kabung), garam..air asam jawa secukupnya..

Tumis semua bahan2 hingga betul2 masak..masukkan air asam jawa..dah mendidih..masukkan kacang tanah, gula dan garam secukup rasa..biarkan masak secukupnya..

2, 3 tahun kebelangan ni..akak suka tambah udang kering dan santan pulak..anak2 suka..

43 comments:

  1. kak, tentu sedap tu... sy kalu dpt kuah kacang, itu jer pun cukup, mkn macam bubur, hahaha. Slm raya slm syawal, selamat bergembira di hari raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. IBU HARUNG DI SABAH <<<<<
      Aslamu alaikum wr wb..
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
      dan berbagi kepada teman2 melalui room ini,
      sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
      dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
      namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
      hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
      akhirnya saya menanggung hutang ke pelanggan-pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 600 juta ,
      saya sudah stress dan hampir bunuh diri anak saya 3 orang masih sekolah di SMP / SMA dan juga anak sememtarah kuliah,tapi SUAMI saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anaka-naknya ditengah tagihan hutang yang menumpuk,
      demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
      ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
      dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
      dulu katanya dia juga seperti saya setelah bergabung dengan AKI DARMO hidupnya kembali sukses,
      awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir
      dan melihat langsung hasilnya, `
      saya akhirnya bergabung dan menghubungi AKI DARMO di No 082-310-142-255
      Semua petunjuk AKI DARMO saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim,
      Kirim Foto anda
      Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya,
      akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
      semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
      kini saya kembali sukses terimaksih AKI DARMO saya tidak akan melupakan jasa AKI.
      JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH,
      SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI DARMO
      DI NO < 082-310-142-255 >


      ((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))
      Pesugihan Instant 5 MILYAR
      Mulai bulan ini (January 2016) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal,
      serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar,
      Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :
      Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
      Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
      dll
      Syarat :
      Usia Minimal 21 Keatas
      Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
      Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
      Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
      Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda


      Proses :
      Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua
      Harus siap mental lahir dan batin
      Sanggup Puasa 2 hari 2 malam ( ngebleng)
      Pada malam hari tidak boleh tidur
      Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :
      Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
      Ayam cemani : 2jt
      Minyak Songolangit : 2jt
      bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt
      Prosedur Daftar Ritual ini :
      Kirim Data sesuai KTP
      Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 5 MILYAR
      Kirim ke nomor ini AKI DARMO
      DI NO < 082-310-142-255 >

      SMS Anda akan Kami balas secepatnya
      Maaf Program ini TERBATAS hanya untuk beberapa Orang saja..?ANDA PENGEN CEPAT KAYA MELALUI JALAN PESUGIHAN TUYUL DAN ANDA JUGA BISA MENANG MELALUI ANGKA-ANGKA TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.
      >>>>>KISAH NYATA DARI SAYA





      Delete
  2. memang sedap kalau msk udg kering...

    ReplyDelete
  3. zar suka buat kuah kacang ni, kacang tu separuh zar blend halus separuh zar blend kasar .. so yg halus akan pekatkan kuah, yg kasar tu bila kita makan terasa krup krup kacang tu..

    ReplyDelete
  4. Bestnya, suka kuah kacang, makan dengan nasi impit. ^_^

    ReplyDelete
  5. anak2 saye suke kak erna kuah kacang makan dgn nasi impit...
    kalau raye mmg menu wajib ade kuah kacang & rendang...

    selamat hari raya kak erna yg bakal tiba tak lama lagi....

    ReplyDelete
  6. salam:)
    Selamat Bercuti sis..:)
    Maka bermulalah sis kesibukannya menyiapkan utk raya..:):)
    Tq utk resepi tuu..MIL terror jugak bab2 sate + kuah satey tu..:)

    Pe2..selamat membuat persiapan yaa:):)

    ReplyDelete
  7. kak erna, makin sibuk lah kan dah dekat2 raya ni...
    kuah kacang memang menu wajib, saya tak letak udang kering tapi ayam yg dipotong dadu kecil2..

    ReplyDelete
  8. Nak kena cuba ni resepi kuah kacang akak ni.. Saya salu fail dalam bab masak2 kuah kacang ni... tp suka makan dgn tauhu sumbat... sedapnyaaaa... hehehe...

    mekasih kak kongsi resepi..Nanti saya nak letak kat blog dapo saya tu ehh.. Bolehkan?

    ReplyDelete
  9. mmg sedap!
    berat kembali ke asal lah jwbnya kita selepas seminggu berhari raya. abis camne? :)

    ************************************

    1. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

    2. Semoga segala doa, ibadah dan taubat kita dimakbulkan-Nya dan semoga berbahagia dunia akhirat.

    3. Terima kasih sudi menjalin silaturrahim yang sungguh bermakna & berkongsi pengalaman yang sangat berharga.

    4. Terima kasih kerana sentiasa memberi sokongan.

    5. Berhati-hati di jalanraya.

    ReplyDelete
  10. SALAM,

    LF MENGAMBIL KESEMPATAN INI MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. SEMOGA AMALAN KITA DI BULAN RAMADHAN DITERIMA OELH ALLAH SWT

    ReplyDelete
  11. Salam kakErna ,
    Resipi kakErna sedap - sedap belaka, nanti kalau rajin nak buat saya selongkar blog kakErna ni..
    SELAMAT HARIRAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN dari saya buat kakErna dan keluarga.

    ReplyDelete
  12. sedapnya kuih kacang.. saya kdg2 buat suka campur daging cincang...

    selamat hari raya kak erna sekeluarga

    ReplyDelete
  13. Mak su..selamat hari raya..
    datang lah rumah akak mak su..

    ReplyDelete
  14. MIzah..memang sedap..buat pulak pedas2 sikit..lagi best kan..

    ReplyDelete
  15. zar..dah buat ke..nak raya dah ni..he he..akak dah masak dah kuah kacang nya..

    ReplyDelete
  16. Yatie..akak bukan raya aje..tak raya pun akak rajin buat kuah kacang..

    ReplyDelete
  17. salam ainnoraini..selamat hari raya maaf zahir dan batin..
    kuah kacang menu wajib kan..bila nak raya ni..

    ReplyDelete
  18. salam tini..terima kasih..baru siap masak memasak ni..nak tunggu buka aje..

    ReplyDelete
  19. ibuintan...kuah kacang tu..masa akak dok tanjung karang dulu..memang letak ayam..
    sekarang ni..akak ganti pulak..letak udang kering..rasa lebih sedap pulak..

    ReplyDelete
  20. azz..silakan..lotak lah..boleh simpan lamo dan buat rujukan nanti kan..
    bilo azz..dah buek kuah kacang nanti..jangan lupo tahu sumbek yo..

    ReplyDelete
  21. salam piewahid..selamat hari raya maaf zahir dan batin..
    kalau pasal berat tu rasanya..belum sempat seminggu puasa dah naik dah..

    ReplyDelete
  22. salam LF..selamat hari raya..maaf zahir batin..

    ReplyDelete
  23. salam wan..
    wan kena cuba dulu..baru tau naka kata sedap ke tidak..mai datang mah akak..makan dulu..selamat hari raya idul fitri..

    ReplyDelete
  24. salam yong..selamat hari raya..
    memang kuah kacang tu..sedap kalau kita letak daging..

    ReplyDelete
  25. Salam..
    Dodal, wajik, Ketupat & rendang ,
    Enak di makan dipagi raya
    Maaf di pohon mana yg kurang
    Semoga berbahagia di hari raya

    Riuh rendah pasang pelita
    Pelita dipasang berganti-ganti
    Tangan dihulur maaf dipinta
    Dari tangan turun kehati

    ReplyDelete
  26. Slmt hari raya. Maaf zahir batin. Semoga bertemu lagi lepas cuti.

    ReplyDelete
  27. salam kembali shaniza..
    akak juga moho maaf sempena syawal ini..selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  28. YB..selamat hari raya..maaf zahir dan batin..
    insyaallah..

    ReplyDelete
  29. abu muaz..salam syawal..salam lebaran minalaidinwalfaizin

    ReplyDelete
  30. salam,

    kuah kacang ni memang best makan dengan ketupat berserta dengan rendang tu terus satu hari tak makan nasi..

    ReplyDelete
  31. Salam Syawal....
    Jemput ambil kad raya kat blog mama.

    ReplyDelete
  32. makan dgn nasi impit pun sedap ,kan

    ReplyDelete
  33. tak nak masak nak datang makan ajer...

    selaamt hari raya mohon maaf andai ada salah dan silap

    ReplyDelete
  34. mamawana..salam.selamat menyambut hari raya idulfitri..maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  35. salam PM..dah hampir habis pun..insyaallah..akak buat lagi..

    ReplyDelete
  36. salam kamsiah..dihari raya..itulah yang dimaka n dengan nasi impit dan rendang

    ReplyDelete
  37. salam mamai.selamat hari raya..maaf zahir dan batin.
    mari lah...datang rumah...

    ReplyDelete
  38. salam aidilfitri juger wat mama 3 hero ittewww.. ja’alanallahu minal ‘aidin wal faizin, maaf zahir batin dr me yg jauh dimata..

    ReplyDelete
  39. En.me..salam lebaran..selamat hari raya idulfitri..maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
  40. PERCUMA - Nuttilycious Kuah Kacang Segera (Instant Peanut Gravy)!!! Semudah SMS / emelkan Nama, Alamat, Emel & No Telefon ke 0193621262 / nuttilycious@yahoo.com / nuttilycious@gmail.com

    Cara menyediakan mudah cepat pantas dengan hanya mencampurkan kuah kacang bersama air panas.

    Stock adalah terhad. Siapa cepat dia dapat...

    https://www.facebook.com/Nuttilycious
    nuttilycious.blogspot.com

    ReplyDelete
  41. Nak try cuba resepi nie..thanks :)

    ReplyDelete