Friday, September 24, 2010

ADA TAK ORANG LAIN BUAT..MESTI ADA KAN..


Assalamualaikum..

Hari ni..akak nak tanya sikit..he he sikit aje...

Selalunya anak anak sedara kalau datang kat rumah...tidak pulak dia orang bertanya..tapi baru baru ni..rajin pulak bertanya..

banyaknya jam kat rumah enok..katanya..(jangan pelik ye..anak2 sedara akak kecik2 dulu cakap "pelat" tu sebab.."induk" dah jadi enok..
di ruang tamu yang tak besar mana tu..ada 3 biji jam..di bilik2 ada jam di dapur..diluar rumah..tempat duduk rihat2 dan parking kete pun akak gantung jam..dibilik air pun ada..bila akak kata di bilik air pun ada anak2 sedara gelak.... Tak pelik kan..ada tak orang lain..gantung jam dalam bilik mandi/bilik air..akak rasa dah tentu ada kan...

Akak mula letak jam kat bilik air..tahun 1998..masa tu akak mula kerja shif....akak tak mau lambat...nanti menyusahkan orang menunggu..jadi..setiap kali masa kerja..akak mesti displin kan diri..siap dalam masa yang akak sendiri tetapkan..supaya..masa van sampai..akak dah tunggu dibawah..bukan dirumah lagi..sebab dah terbiasa..walaupun dah pindah dan tak kerja shif lagi..tapi jam tetap akak gantung dalam bilik mandi akak..




O.k lah kita cerita lain pulak..alhamdulillah..semalam ada lagi kawan akak datang kerumah..dia talipun akak masih lagi diopis..akak belum sampai rumah..dia dah sampai..
kawan yang kerja dimuar..dia datang dengan suami dan dua orang anak dia..yang abang 5 tahun dan adik baru berusia 9 bulan..
Ikhmal..abang..
Norain sofea.siadik..

Adik dan mama dia.


Alhamdulillah..kawan akak ni..setiap kali raya..mesti datang kerumah akak...dari klia dia pindah ke batu pahat..dari batu pahat..pindah kemuar..

Akak sekali pun belum pernah kerumah dia..tak patut betul kan..nasib la dia tak merajuk..masih juga sudi datang kerumah akak..
Akak harap suatu hari nanti akak akan sampai jugak kerumah dia..

Esok..sabtu..cuti..akak dah ada program..hari sabtu nak masak2 lagi.ada kawan nak datang..dan hari ahad..akak pulak nak keluar beraya..

ada yang nak ikut.jom..kita jumpa disana...

58 comments:

  1. salam kak erna...murah rezeki kak erna ramai tetamu dtg rmh...
    saye sabtu & ahad sde jemputsn nak gi open house rumah kengkawan...
    nak gi umah kak erna la mcm ni...

    ReplyDelete
  2. Yati rasa, tak salah letak jam dalam bilik air. Sebab nak tau time kan. Ada sedara Yati pun letak jam comel dalam bilik air dia. :)

    ReplyDelete
  3. rumah den,...tk byk jam...ado 3 yo..tp 2 dh matik...hahha....pemaleh nk beli bateri...
    kak..bilo nk turun labis kak...

    ReplyDelete
  4. yea.. esok tiny nk jalan beraya... hari ni last posa.. esok sambut raya puasa 6.. yehaaa...

    mlm ni calling calling semua mak2 sedara nk susun atur rumah suh dioarg buka.. nk pegi beraya.. kehkehkeh... (buleh camtu kak??.. hahaha...)

    ReplyDelete
  5. salam ainnorini..
    boleh boleh boleh..silakan datang rumah akak sabtu ni..
    alhamdulillah..kawan2 masih ingatkan akak..dan tak pernah lupa datang kerumah..

    ReplyDelete
  6. yati..betulkan..memang tak salah..
    yati..akak belum sempat nak pi transer kan duit untuk keychain tu..nanti..bila dah buat..akak bagi tau kat fb ye...

    ReplyDelete
  7. Lia..akak kalau pasal jam ni cukup rajin tukar bateri..tapi tu la..tiap2 jam tu..lain..tak sama..ada yang lebih 5.minit..ada yang kurang..he he..
    akak raya kedua dah sampai dah..tapi sampai segamat je..

    ReplyDelete
  8. salam tiny..boleh3...tipun la..mah akak pun datang la jugak..hari sabtu akak ada dirumah..

    ReplyDelete
  9. salam.
    bagus aar akak byk jam.
    itu menunjukkan akak ni seorang yang punctual..maju malaysia klu ramai pekerja mcm akak.hiihi

    ReplyDelete
  10. salam dahlia..terima kasih..dulu2 masa kerja shif..memang kena ikut betul..
    sekarang pun alhamdulillah..kalau nak kemana2..dah janji dengan adik beradik..dia orang dah faham dah..tak boleh lewat..

    ReplyDelete
  11. orait ler tu kak, sy pernah buat tp bila bateri abis langsung tak gantikan. hahaha.

    kak, skrg macam dekor item org taruh, selain dari itik tanah liat tu or katak hiasan tu, org taruk gak jam :) saya sokong akak.

    kak, akak kenaler gi umah dia... moga2 tambah erat tali persahabatan

    ReplyDelete
  12. elok sangat tu kak erna...kita ajar anak2 juga menghargai masa. mcm omputih kata..time and tide wait for no one..masa itu emas org melayu kata.

    hehehe..kat bilik air pun ada...tu baru betul2 disiplin tu...bravo..

    ReplyDelete
  13. salam kak,esok se ke klang lah kak..ke rumah nomi

    ReplyDelete
  14. Mak su..tima kasih mak su..
    insyaallah..satu hari nanti akak akan pi juga ke muar tu..

    ReplyDelete
  15. mok cik azwa..tima ksih..tu la..anak akak yang bongsu tu...pagi2 dia tinggal sorang kat rumah..mana pun dia duduk dirumah tu..dia nampak jam..dia sekolah petang..jadinya dia dah set time sendiri.kul 12 mesti mandi..kul satu pi sekolh katanya...

    ReplyDelete
  16. anymz..akak esok..tunggu kawan datang..hari ahad insyaallah....baru akak berjalan..poi pucong..rumah candak akak..ngan rumah lin..rumah otsman dan rumah md zin..tu pun dah potang baru balik tu nim..

    ReplyDelete
  17. Akak dah jln2 openhouse ke?? Saya nie.. balik2 jek ada 4 jemputan nak kena pergi.. start dr malam nie ;)

    ReplyDelete
  18. bagus tu kk Erna...displinkan diri tu bgus...tapi tak penh lagi kita dengar lam bilik air letak jam....ini betul2 ikut masa...hihihi......

    ReplyDelete
  19. alam iina..tak sempat lagi.asal hari sabtu ahad ada tetapu..tapi .akak akan mula ahad ni..dah bagi tau...kawan2 akak hari ahad tak de rumah..nak pi beraya pulak..
    wah..seronok iina..sekali 4 tu..nak tunggu giliran iina la pulak...

    ReplyDelete
  20. anie..he he..terpaksa letak kat bilik air tu..sebab akak ni kalau masuk bilik air..lamaaaa...
    jadi..kena didiplinkan diri..

    ReplyDelete
  21. Kak, rumah saya ni ada satu jam je.. Nak beli jam banyak2 letak kat dapor dgn ruang tamu depan tu mak dah bising2... Diam aje la.. Lagipun org skang ni tgk jam kat enpon je... huhu..

    Campo dgn dua jam tangan... jadi la 3 jam kat rumah ni... hehehe....

    Selamat beraya kak.. Makan2 tu ingat la saya ehh...

    ReplyDelete
  22. Saya suka tu kakErna.., bagi saya tiap ruang/bilek mesti ada jam..tujuan kita sama..tak nak nyusahkan orang serta diri sendiri kan.
    Seronok betul ye kakErna beraya lagi.Member saya kebanyakan anak ambil UPSR tak taulah sambong raya atau stop je.

    ReplyDelete
  23. Salam my dear sis Erna:)

    Aduhaii....murah rezeki Akak ekk..
    Tetamu datang dirai..mesti seronok kan..:):)

    Opss!!pasal jam tuu..mmg pernah juga dulu2 ltk lam bilik air tuu..sng bajet masanya..:)

    ReplyDelete
  24. amboi.. byknya jam rumah akak.. best la mcm ni.. saya ni minta suami beli jam baru pun sampai hari ni tak berganti.. la ni setiap pg saya kena check jam kat telefon.. bukan hp, tp telefon rumah... haru sungguh...

    ReplyDelete
  25. Salam Kak,

    Akak ni memang baik orgnya, sebab tu tak putus2 terima kunjungan.

    Murah rezeki akak.

    ReplyDelete
  26. az..he he..akak kek rumah ni..sapo nak bising..dalam banyak2 jam tu..ada 3 yo akak boli..yang lain2 tu..dapek hadiah..tapi..bilo rusak..akak ganti la..beli lagi..dah biaso nak buat camana azz..rasa tak potang hari..kalau tak tengok jam..jam kek henpon kocik..tak nampak ..he he..yang bonar e..dah biaso tengok jam kek dinding ngan jam tangan..

    ReplyDelete
  27. salam wan..sama kita kan..mudah kalau tiap ruang ada jam.
    kawan2 akak yang baya akak..anak tak de yang upsr..
    yang muda2 lagi tu..anak kecik2 lagi..tu yang boleh beraya sakan tu..tapi akak baru sempat pi beraya rumah sedara mara je..

    ReplyDelete
  28. salam tini..alhamdulillah..semoga apa yang tini kata tu..menjadi satu doa..dan betul2 murah rezeki akak..
    bila kita menjamu tetamu dengan masakan kita dan tetamu pulak suka..satu kepuasan dan seronok rasanya..suka..kan..
    tini pun pernah buat jugak letak jam dalam bilik air ye..nanti akak nak cite ngan anak sedara..bukan mak sedara dia sorang aje..letak jam dalam bilik air..

    ReplyDelete
  29. salam yong..bukan akak beli semua pun..banyaknya hadiah..
    yong..tak pe..nanti lama2 beli la tu..
    kat tipun rumah pun ada jam ye..akak tak perasan pulak tu.baru tau ni ha..

    ReplyDelete
  30. salam ibu sayang..
    alhamdulillah..mendoakan akak murah rezeki..

    ReplyDelete
  31. salam
    saya ada letak jam kat bilik air...dah lama jugak la..anak2 suka mandi lama2...

    ReplyDelete
  32. Kak Erna,
    takpe, take your time. Kat FB? Yati rasa, Yati belum add akak. Tak pasti pulak Yati. kalau nak bagitau kat Fanpage Yati pun boleh. Search je Yati & Stitch. Kat wall tu, boleh la inform kat situ kalau dah bayar. :)

    ReplyDelete
  33. salam PM.insyaallah..esok baru nak gi braya..

    ReplyDelete
  34. salam kamsiah..akak ni.yang suka mandi lama2 mak dia..he he..anak..sekejap dah siap..

    ReplyDelete
  35. salam Yati.oh ye ke..akak silap tulis kot..nak bagi tau..kat blog juga..tulis FB pulak ye..nanti dah ada kesempatn akak dah masuk duit akak bagi tau ye..

    ReplyDelete
  36. tu menunjukkan kak erna, seorang yang menghargai masa

    rumah saya ada jam dinding di ruang tamu dan ruang makan saja,sementara dalam bilik hanya ada jam loceng, mengingatkan supaya tak terbabas subuh

    ReplyDelete
  37. kakErna, lama tak melawat blog kengkawan...raya raya ni malas nak mengadap pc...
    bilalah kita nak gi raya rumah kakErna hehehehehhee....

    ReplyDelete
  38. Wah...Kak Erna keliatan orangnya sangat disiplin...sampe2 di kamar mandi pun dipasangi jam...hehe...kagum deh aku sama akak...

    Senangnya akak dapat tetamu kawan lama di hari raya...
    aku sangat suka melihat2 fotonya...

    ReplyDelete
  39. ibuintan..akak kena buat macamtu..supaya tak lambat..akak ni selalu kena kata lambat..mandi lama..bersiap lama..jadi kena asek tengok jam..orang yang selalu cepat pun ketinggalan..bila akan ikut masa..

    ReplyDelete
  40. salam SMM..mai la hari ni..sabtu akak ada kat rumah..datang la raya..akak dah siap masak dah..

    ReplyDelete
  41. lam nensa moon..he he..kena disiplin kan diri..supaya akak dapat menepati masa dan orang pun tak marah..
    memang akak senang sekali menerima tetamu..hari ni pun dah siap masak2 sedang menunggu kawan yang kata nak datang..

    ReplyDelete
  42. Salam kenal kak Erna.

    Daripada Kak Werdah.. kak letak jam di semua bilik termasuk dapur dan ruang makan.. (sekarang di ruang makan ni bateri dah kong... tak ada siapa nak ganti... jam tu berat) bilik air belum lagi.. teringin juga nak letak di bilik air tu , jadi senang nak tetapkan waktu untuk rendam kaki ke dalam air suam atau air garam (sekarang ni main agak-agak je).

    ReplyDelete
  43. kak werdah..salam kenal dan terima kasih..sudi datang ke sini..
    sama lah kita ye..setiap ruang ada jam..

    ReplyDelete
  44. Salam Kak erna..bila akk kata ada jam kat bilik air..teringat umah saya kat kg...ada juga jam tergantung hehehh..dulu masa adik2 sekolah dia mandi lama..jadi senang nak bajet masa kat bilik air...tak lah lambat ke sekolah...tp sekarang adik tu pun dah keja..jam masih lagi ada kat bilik air heheh

    ReplyDelete
  45. Ini menunjukkan Erna mementingkan masa. Ada kawan akak, bila pergi melancong mesti beli jam dinding. Jadi di rumah dia banyaknya jam. Teruk nak ganti bateri!

    ReplyDelete
  46. salam rosaliza..pasal mandi lama la..ada jam kat bilik air tu..he he..akak pun macam tu jugak..kalau dah dalam bilik air tu leka..tu yang akak letak jam..

    ReplyDelete
  47. salam kak nora..saya tak la banyak beli jam..yang banyak tu..kebanyakannya hadiah..yang saya beli sendiri ada la 3 kot..nasib juga..beterinya habis tak serentak..kalau tidak teruk juga kak..

    ReplyDelete
  48. Aslmkm.
    Arwah sepupu suami Kak G pun letak jam seluruh umah termasuk dlm bilik mandi & tandas. Anak2 pun biar jer di situ.
    Agaknya tahun ni orang mmg ada mood Raya lebih kot! :)

    ReplyDelete
  49. salam kak G..tak la pelik kan..ada orng lain but jugak..alhamdulillah.

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum,

    Demi masa yee Kak Erna, jangan bazirkan masa walau sesaat kerana masa itu emas, Patut sekali menggantung jam dimana2 supaya kita sentiasa menepati masa, terima kasih Kak Erna berkongsi idea ini, InsyaAllah saya pun nak gantung jam dimana2 saja, supaya saya sentiasa menepati masa.

    ReplyDelete
  51. kak erna..

    tukar tau link blog sy yg baru tu...kalo tk tuka...x taula yg terkini lg di blog sy..hehe

    ReplyDelete
  52. zar juga yg belum sempat berjalan raya lagi ni...

    ReplyDelete
  53. samerlar macam blog juger.. kita jer datang blog orang, orang x hingin pown dtg blog kiter.. ekeke

    salamm dr me dikejauhanns..

    ReplyDelete
  54. Waalaikumsallam LL..betul tu..sesungguhnya demi masa..
    akak kena buat macam tu..sebab..akak tak mau lambat..

    ReplyDelete
  55. Amy..nanti akak tukar..dapat la baca..dan tau cerita terbaru..

    ReplyDelete
  56. salam zar..akak semalam ahad..berjalan dari pagi sampai petang..yang dikl..habis dah rasanya..

    ReplyDelete
  57. salam en..bukan tak sudi..sentiasa sudi..tapi..dah masukkan dalam bloglist..tapi tak keluar..tak tau nak buat mcamana..ada 2..3..blog yang jadi macamtu..

    ReplyDelete