Friday, May 3, 2013

TERUS BERUSAHA...

Assalamualaikum

Masa kecik..badan pun kecik
dah besar tak tau macam mana boleh jadi macam ni 
acik risau betul dan kesian
(macam tu la mak kan..tak abis2 ngan risau)
kesian sangat bila jadi bahan ejekan kawan kerja
sedih pun ada.
acik pernah buat n3 dulu
dan dah sebulan ni..dia mau pulak
mula jaga makan seronoknya acik.
bangah(hero kedua la yang menjadi peneman
alongnya ke gym
mula2 pergi..demam dia.
sekarang dah ok kata hero kedua
dulu kalau lari ditrek tu nak pengsan abang  mak
ceritanya..minggu lepas..abang dah dapat lari 3 round
elok je dia.katanya
Alhamdulillah..walaupun belum nampak kecik badannya
tapi baju dia ada yang dah longgar.
sebelum ni tekanan darah..kolesterol semua tinggi.
harapan acik lepas ni semua normal..
semoga usaha hero acik ni berjaya.

jumpa lagi,In shaa Allah



40 comments:

  1. yang penting sihat. kalau tak sihat, itu ini tinggi baik jaga makan. saya pon kategori 'sihat' gak acik. tapi alhamdulillah kolestrol ke kencing manis bla2 takde lagi.takut jugak. konon2 nak jaga makan. tapi selalu terbabas je huhuhu

    ReplyDelete
  2. Tulah kak...kita ni jadi mak sampai bila bila tak abia risau pasal anak.. Saya yang anak masoh kecil pun selalu risau bila ada yang gelakkan kemontelan nazif ni. Risau juga takut sampai ke besar montelnya.. Saya doakan anak akak ni dpat kurangkan berat badannya dn sihat sentiasa ye.. Berkat doa mak dn ahli keluarga lain, akak jgnlh risau lagi ye

    ReplyDelete
  3. sy pon sihat gak kak... da nak masuk 3 angka... tgh cuba usaha jaga pemakanan... bler besar ni, smua pon x larat nak buat, sedey d buatnyer...

    ReplyDelete
  4. Salam acik. Acik, acik jgn bagi dia ambik yang makanan diet kat pasaran tu tau. Tak kiralah femes ke tak produk tu sebab ada sorang doktor pakar, kawan karib saya. Dia cakap produk ni boleh effect jantung kita. Kebanyakan patient dia macam tu. Saya dgn adik badik saya semua saix xxl, acik. Dulu habis ribu riban jugak dgn produk diet ni. Mmg ada kesan baik tapi kalau ambil berterusan jantung kita nanti jadi tak betul. Kalau along exercise memang saya tabik. Itulah cara yang betul sebenarnya. Tapi slow2 dulu ya. Lagi satu, suruh dia minum quacker oat tu tiap2 hari, acik. InsyaAllah boleh turun kolesterol tu.

    ReplyDelete
  5. smoga dia tabah meneruskn exercise tu........kurangkn nasi k.erna! insyaallah.......teruskn usaha ye!

    ReplyDelete
  6. Salam Acik..

    InsyaAllah Acik, tiap usaha akan ada hasilnya. Lagi pun exercise memang bagus untuk kesihatan. Moga Allah permudahkan usaha anak Acik.

    ReplyDelete
  7. salam kak,

    teringat ati jumpa along masa raya lepas
    syahmi tu suka usik2 dia

    kalau dah semangat senaman kira bagus tu
    teruskan saja...jangan mcm ati ni separuh jalan
    jo kayuh basikal lepas tu malas yg lebih...huhu

    ReplyDelete
  8. Insyaallah pelan2 trainlah acik. Jadi mak ni semedang je risaukan acik, kadang2 benda2 tak perlu pun risau jugak.

    ReplyDelete
  9. teruskan berusaha...bukan semata utk slim dan nampak hensem, yg penting utk kesihatan diri

    ReplyDelete
  10. insyaallah pasti usaha dia akan berjaya acik .. kita doakan aje ..
    acik x nak ajak dia ambil sama ngan acik , sbb makanan sihat kan ..
    dapat bantu dia .. ;)

    ReplyDelete
  11. InsyaAllah.. mudah2an berjaya mengurus kan badan.. yg paling penting sihat....

    ReplyDelete
  12. Berapa usia Along ni Acik? Kena pelan pelan...regular exercise, jaga makan...saya pun tgh usaha ni...hahaha

    ReplyDelete
  13. salam K.Erna...mmg kita risau klu anak semakin 'sihat'.TP rasanya dgn semangat yg k.erna berikn...InshaAllah dia dpt menguruskn badannya tu..
    Pelan2 kak.....

    ReplyDelete
  14. suruh along buat target. banyakkan exercise. Makan, jangan tak makan tapi kurangkan sikit-sikit. Melalui pengalaman kpah antara cara jaga makan:
    jangan ambil makanan yang manis.. susu ko, kupi ko, teh ko, sirap ko, kue2 yang manih.. nahe nahe. Kok toragak bona, minum seminggu sokali. Banyak makan buah. Buah ado natural sugar. Banyak makan ulam atau sayur cocah. ngan sambal bolacan. pergh..
    makan yang robusrobus atau baka. buek sup tak payah tumih.
    masakkan nasi beras perang. Bogheh kito ni banyak carbo dan sugar.
    Gerenti kurang berat badan..insyaallah.

    ReplyDelete
  15. Semoga bangah berjaya capai target dia nnt.. jgn putus asa... :)

    ReplyDelete
  16. dengan doa dan sokongan dari keluarga, insya Allah berjaya capai target.

    ReplyDelete
  17. salam acik...

    moga hero acik berjaya mencapai impian dia

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. moga hero acik kosisten dlm menurunkan berat badannya.
    acik bagi makan ikan bakar dan y air2 ya.

    moga bjaya

    ReplyDelete
  20. moga hero achik tak patah semamgat untuk mencapai berat badan yg dikehendaki. yg penting jaga kesihatan..

    ReplyDelete
  21. Jaga makan demi kesihatan ye angah!! semuga terus berusaha dengan gigihnya!!!

    ReplyDelete
  22. doakan sajelah,,, in shaa Allah kalau ada usaha boleh turun tu !

    ReplyDelete
  23. Biasa yg badan segak-segak ni sebab duduk dgn family tau Acik. Anak kakak masa sekolah rendah boleh katakan montel tapi sebaik duduk di asrama semua dah susut dan normal ikut saiz kawan...

    Cuba acik lihat Amy anak acik yg bongsu dia kecik sikit tak sejak duduk asrama. Mesti susut sikit kan...

    Moga selepas aktif ke gym ada perubahan..

    ReplyDelete
  24. Assalam kak, semoga along dapat menurunkan berat badannya,dan semoga dia tteruskan usaha untuk menurunkan berat badan dia

    ReplyDelete
  25. ada jiran js dulu mmg sihat lps tu dia tiap2 pagi joging setengah jam...dan mlm tak ambil nasi...js jumpa kemudian terkejut dh slim dh dia...js tanya dia dan itulah petua dia....insyaalllah hero acik pun blh berjaya jugak..

    ReplyDelete
  26. Semoga hero sulung Acik akan berjaya menurunkan berat badan supaya keadaan kesihatannya bertambah baik, amin.

    ReplyDelete
  27. assalam AE..semuga hero AE berjaya menurunkan berat badannya..

    ReplyDelete
  28. ibu dia selalu masak sedap..dan selalu belai dengan kasih sayang..

    ReplyDelete
  29. cakap dengan hero Acik , usaha tangga kejayaan..!!

    ReplyDelete
  30. semoga dia berjaya. bukan senang jika tak ada semangat dan galakan dari kita kan acik?

    ReplyDelete
  31. InsyaAllah acik! pasti si hero acik berjaya menurunkan berat badannya. Yg utama, jaga makan... pelan-pelan... kalau hari ni makan tiga senduk nasi... esuk lusa kurangkan jadi 2 senduk.... kemudian tu esuknya lagi kurangkan lagi jadi 1 senduk... pastu tu elakkan makan makanan segera mcm McD tu. exercise selalu... tak yah g gym pun tak pa.. cukup lari-lari anak kat depan rumah... saya dah tgk jiran saya... dulu dia sgt gemuk... sampai org panggil dia beruanglah... tp dgn semangat dia berjaya kurangkan berat badan... mcm model... jiran saya tu lelaki dan dialah yg cakap ni mcm mana dia mengurangkan berat badannya.

    ReplyDelete
  32. Kak, anak buah sey ado sorang yg badan bosa.. Pehtu dio diet, kurangkan makan nasi sikit demi sikit.. pehtu lauk dio makan yg kukus/rebus je.. main ratah ikan dgn sayur yoo.. tp dio masak sendiri.. Orang yg nak diet ni seelok ehh kono tau masak apo yg dio nak untuk diet tu.. skang ni dio dah saiz S dah...

    tp kalau sey, sey tak sanggup la nak kurangkan nasi.. huhu..

    mudah-mudahan anak akak ni bojayo dalam usaha dio tu..

    ReplyDelete
  33. Salam rindu akak...

    Semoga Along berjaya dengan misi menguruskan badan...insyaallah yakin boleh...:)

    ReplyDelete
  34. Chaiyokkkkk dik..teruskan usaha tu..

    ReplyDelete
  35. assalam acik..yat ade jual produk jamu susuk dara,coklat love habibi..kalo adik nak try leh la,sbb dia bg kita tenaga,lancarkan edaran darah,lawaskan pembuangan angin n lawaskan pembuangan air besar n kecik..yg best acik pon leh mkn sekali...try la..ni no hp yat yer acik 017-2457462 =)

    ReplyDelete
  36. emm mgkin sbb maknya masak sedap sgt :)
    teruskan berusaha ye bang long

    ReplyDelete