Thursday, May 2, 2013

KENANGAN

Assalamualaikum

Baru2 ni acik pi melawat kawan/jiran lama acik
masuk hospital Tanjung karang
Alhamdulillah..acik sampai tengahari petang nya dia dah boleh keluar..kurus dah kawan acik
perkembangan terkini katanya 
dah boleh boleh makan
Alhamdulillah..moga dia terus tabah
dan sembuh dari penyakitnya

kawan acik ni ada 4 orang anak
3 perempuan..yang bungsu lelaki
yang perempuan sulung ni
memang pandai bercakap
sesuai dengan kerja dia sebagai peguam kot
baru ni..acik jumpa apa yang 
kak long tulis diFB dia
acik copy 

Jangan jadi anak dara pemalas. 
raya tau bersolek je. men "jangok" dgn baju berpasang. 
tapi rumah... mcm TONGKANG PECAH, 
buat air x tahu, goreng2 mee or bihun pon x tau, 
apatah lagi nk sedia ketupat rendang. 
Ingat MAK tu org gaji di rumah?
semua mak buat. 
kawan dia dtg pon mak yg buat air n masak. 
Lawa je x guna, 
keje rumah satu pon x tau buat. 
Cuba la ringankan tulang tolong mak dgn keje umah. 
nak tunggu org suruh baru nak buat ke? 
dasar PAHAT DAN PENUKUL. pantang aku tgk anak dara pemalas
[quote dari mak].

acik kongsikan disini..untuk kenangan
sebenarnya..kenangan manis
acik berjiran ngan dia
apa yang kak long tulis..itulah juga yang
acik dengar sendiri
bila kawan acik bercerita ngan acik

banyak kenangan acik ngan dia..bila tengok 
kawan acik diwad 
rasa sedih..tapi dia tetap macam biasa 
bercerita dan bergurau macam tak de apa2

ok lah..sebelum acik melalut 
kita jumpa lagi,In shaa allah

27 comments:

  1. betul sesangat..sbb tu jgn terpedaya dgn yang ber'jangok' sakan bila keluar..pdhal rumah macam kapal karam

    ReplyDelete
  2. Dulu-dula Aina pun macam tu sebab kat atas ada kakak, kalau ada tetamu itu tugas kakak. Bila kakak duduk asing jadinya terpaksa lah ambil alih tanggungjawab.

    ReplyDelete
  3. Salam pagi Acik..

    Ummi doakan agar kawan Acik cepat sembuh dan sihat seperti sediakala.

    ReplyDelete
  4. good morning Acik...betul sangat apa yang kak long tulis tu, ada orang memang suka melawa diri sendiri je tapi bab-bab mengemas rumah ke pejabat ke dia lah paling pemalas...

    ReplyDelete
  5. Quote yg sgt betul. Mmg gitu la biasanya, kat luar bergaya. Sekali tengok rumah/bilik, mcm tak caya.

    Moga kwn tu cpt sembuh ya..

    ReplyDelete
  6. Setuju benar dgn quote dia tu Acik. Kalau goreng beehoon pun tak tahu sudah!! Pengsan dibuatnya...

    ReplyDelete
  7. kalau bab mengemas saya memang tak berapa pandai sikit kalau banding dengan adik beradik lain. pemalas la senang cakap.. tapi kalau bab memasak tu insya allah..boleh la sikit2 nak jamu mak makan kek ke kuih muih..masak lauk tak berani lagi. takut orang tak makan :P

    ReplyDelete
  8. dari kecik saya merungut sbb asyik kena buat keje tapi bila dah besar baru tau kebaikannya... anak2 ni pon dah kena ajar buat apa2 yg patut..

    ReplyDelete
  9. nak jaga anak sampai jadi org mmg susah.

    ReplyDelete
  10. moga kawan acik akan sembuh sepenuhnya ya, setuju ngan quote tu....saya pun paling nyampah nengok anak dara pemalas, melawa jer pandai, atas mekap tp bawah tak berjaga, tgn asyik nak menekan hp jer, apa jadi kat keliling pun tak amik tau...nauzubillah!

    ReplyDelete
  11. salam akak,

    sebab itu ati selalu bebelkan anak2 dara ati..risaukan :)

    ReplyDelete
  12. Aduss.. terkena berbijik-bijik.. itu belum bab kata, " nanti kejap..jap jap jap.." aduii tensen mak..

    ReplyDelete
  13. mak aihh penuh makna kata2 tuu ..
    tapi ieda suke acik ! ;)

    ReplyDelete
  14. betul la acik ramai anak dara skrg ni berat tulang nak nolong mak buat keja rumah, toksah tengok jauh2 la dlm keluarga kita mesti ada yg malas. kalau anak dara tu malas nak buat keja rumah tapi pandai belajar takpe jugak sejuk sikit tapi yg dok mengadap facebook doplohpatjam tu yg bebulu je.
    moga kawan acik tu cepat sembuh rajin2 makan ubat dan makan makanan berhasiat biar cepat berisi.

    ReplyDelete
  15. Saya pun ramai temui orang2 macam ini bila ditegur ada pembantu katanya, biarlah dia yang buat, itu kan kerja dia.

    ReplyDelete
  16. kata kata tu sesuai di up kan balik Acik bila dah nak dekat raya nanti..:)

    ReplyDelete
  17. Semoga kawan Acik segera sembuh dari sakitnya, amin :)

    ReplyDelete
  18. sakit apa kah itu acik!!! semoga dah sembuh sekarang kawan acik tukan..

    ReplyDelete
  19. Assalam,

    Kasihankan penat lelah ibu. Bukan org lain saudara saya sendiri pun ada mcm tu. Anak dara dua tiga ekor cantik mcm artis rambut blondie tapi pemaleh . lagi teruk semayang pung maleh. IIssshhhh...

    ReplyDelete
  20. Selalu bila mak dah takde, baru sedor diri.
    Semoga kawan Acik cepat sembuh.

    ReplyDelete
  21. As salam Acik,

    Dulu masa zaman anak dara saya pun tak berapa rajin... tp bila raya saya suka buat air tolong mak buat itu ini... anyam ketupat, masak apa yg patut sebab???? Time tulah saham naik! Hahahaha... just kidding! :D Mungkin bukan sb pemalas tp penat belajar agaknya... anak perempuan ni kena pandai tackle bila disuruh buat kerja... bykkan memuji, kurangkan herdikan atas pengalaman sendiri ;))

    ReplyDelete
  22. smoga kwn k.erna cpt sembuh ye.....

    ReplyDelete
  23. betul sgt apa yg ditulis tu...

    moga kawan acik terus diberi kesihatan yg baik

    ReplyDelete
  24. ehem..memang ramai ank dara malas kedapur..hu2..

    ReplyDelete
  25. Mmg betoi quote tu..hi hi..tak guna kalau cantik ja tapi buat keja umah satu hapa pun tak reti...

    ReplyDelete