Monday, February 25, 2013

"GAJI"

Assalamualaikum

Hari ni..hari Gaji
apahal acik cerita gaji 
pepagi ni..he he..
sebab nya ..malam tadi acik jumpa di FB
anak2 jiran acik masa dok Sungai Burung
seronok sangat..rindu ngan budak2 tu
masing2 dah besar sekarang ni

masa anak2 kecik..masa bermain..
anak jiran acik selalu cakap
"nanti dapat gaji mak aku nak beli itu la..ini la"
bila selalu anak jiran cakap macam tu
akhirnya anak acik tanya..
"mak..mak ada gaji ke"
"kenapa" acik tanya balik
mama(anak2 acik panggil jiran acik tu mama)
ada gaji katanya..Ijul..kak Ti selalu cerita 
 mama dapat gaji.

 alahai..silap acik kot masa tu..
tak pernah cerita pasal gaji ngan anak2,
sampai anak2 tak tau..
kalau nak beli apa apa..acik cuma cakap..nanti bila mak ada duit mak belikan

macam mana agaknya zaman sekarang ni ye..
cerita ni masa anak2 acik kecik.
sama la dengan cerita..anak2 acik tak pernah makan meggi
sampai anak2 boleh bercerita ngan acik
"mak..tadi cik Jam(pengasuh)masak mee..sedap mak..
nama mee nya tu mee meggi katanya..he he..
acik pun masa tu tak makan meggi
sebab tak mau bagi anak2 makan
macam mana acik nak masak kan meggi..he he..
bila diingat gelak sorang acik sampai sekarang. 
agaknya tu la kekurangan acik sebagai ibu masa anak2 kecik dulu kan..

oklah jumpa lagi,Insyaallah
 

50 comments:

  1. kakak dan abam selalu cakap 'boleh beli ini tak bila umie gaji'huhu
    ajaa je belum pandai cakap cmtu

    ReplyDelete
  2. bagus tau anak acik tak penah makan megi! hihihi~

    ReplyDelete
  3. As salam Acik,

    Good morning! Tak tahu nak komen apa... Tetiba kepala berfikir-fikir & berkira-kira... Dulu kalau gaji, saya akan buat akaun 'kumpulan disatu kan'...hahaha :D

    ReplyDelete
  4. saya pun dah gaji sabtu lepas. selalu ckp kat anak anak 'nanti kalau ibu dah gaji ibu beli ye' kalau diaorng nak beli apa apa.

    ReplyDelete
  5. Tak sabar nak menunggu gaji..belom dapat lagi

    ReplyDelete
  6. Salam acik..

    bagusnya anak2 acik tak pernah makan meggi.. anak2 saya pulak cukup kenal dgn meggi.. sbb kalau jalan mesti bwk stok meggi he..he.. tapi anak saya pun tak tahu pasal gaji.. sebab kalau dia org minta apa2 kita org akan cakap, kalau ada duit nnt kita beli..

    ReplyDelete
  7. Macam sy skrg Kak..sllu juga cakap kat anak" nti Ibu gaji Ibu beli kan ini, itu"..hehe.. smpai dia pun dah tau.. klu dah gaji maksudnya boleh beli benda2 yg dia nak..
    amat berbeza anak2 zmn dulu & skrg:)

    ReplyDelete
  8. seronok dapat gaji hari ini...
    turn saya hujung bulan nanti...

    ReplyDelete
  9. rasanya bdk skrg lbh cerdik acik w/p kita x bgtau pd dorang..ujung bln je yg bekerja mesti dpt gaji..mula lah pas tu masing2 nak itu ini..pandai dorang ni tunggu masa nak pau,,huhu

    ReplyDelete
  10. budak2 karang ni cerdik sangat...

    ReplyDelete
  11. anak2 skrg tau berapa gaji mak ayah..sbb kebanyakan borang yg diisi (sekolah)mintak penyata gaji...

    ReplyDelete
  12. masa sy kecik, x pernah lak tnya ayah 'da gaji x sbb nak itu-ini' sbb x berani ha3

    ReplyDelete
  13. Assalam,

    Kadang sebut gaji , kadang2 sebut bila ada rezeki boleh beli itu ini... sebab gaji ciput selalu negatif...

    ReplyDelete
  14. Hehehehe...amboi, siap spot check g gaji mak ayah eh?

    ReplyDelete
  15. Bebudak sekarang dah bijak. Tak tengok kita, depa tengok sedara kita yang lain. Anak2 saya dulu pun tak reti nak tanya pasal gaji.
    Tapi yang peringkat bawah ni semua tahu tanya, “mak dah gaji?”

    Hehehehe

    ReplyDelete
  16. Bestnya dah gaji...saya kalau ada 40hb gj pun msk hari tu..uhuhu

    ReplyDelete
  17. liya pun x pernah cakap kat qalesya pasal gaji.. selalu kata nnti le ibu ada duit ibu belikan ye hehehe

    ReplyDelete
  18. Hari yang paling best adalah hari gaji...hehehe

    ReplyDelete
  19. best ni dah ujung bulan kan kan...

    ReplyDelete
  20. seingat saya, masa saya kecik2 dulu pun, saya tak pernah tanya pasal gaji kat mak ayah saya...hihihih

    ReplyDelete
  21. Kakak dulu masa kecik bapak memang tak ada gaji huhu... sedih
    Sekarang anak-anak kakak tak pernah tahu bila mama-papa mereka dapat gaji.

    ReplyDelete
  22. Seronok kalau teringat kesah dulu2... hehe..

    ReplyDelete
  23. Memang bagus tak makan megi. Saya tabiklah :)

    ReplyDelete
  24. Arwah bapak saya kerja sendiri, gaji tak menentu..mmg takde la istilah bila dpt gaji...masing2 jenis tak berani mintak apa2. Apa diberi, itu anak2 amik.

    ReplyDelete
  25. makan maggi sekali sekala nikmat juga Acik...:)

    ReplyDelete
  26. saya lagi la tak bergaji............

    ReplyDelete
  27. Ha...ha...anak anak okje pulak dua,dua merasa...masa okje ada gaji dan tak de gaji langsung dah ni...hehe..

    ReplyDelete
  28. hehe..anak2 kecil pun tumpang seronok ye bila cerita pasal gaji.

    ReplyDelete
  29. Ala KA x lagi,.. kena tunggu ujung bulan juga hehehe

    ReplyDelete
  30. Samalah kita.....x makan maggi jugak!

    ReplyDelete
  31. anak2 pun pandai bila nak beli apa2 yg mahal tunggu gaji mak bapa juga

    ReplyDelete
  32. Rasanya zaman sekarang semua budak2 dah tahu bila makbapa mereka dapat gaji.

    Anak2 saya pun ada benda atau perkataan yang sampai sekarang masih kurang faham sebab tak digunakan semasa mereka kecik2 dulu.

    ReplyDelete
  33. kalau anak2 kngh mintak papo jam tak bapo nak ado modal eh.. mesti ckp.. hujung bln mami gaji kita beli eh.... :P

    ReplyDelete
  34. Anak-anak sekarang, kalau nak beli apa-apa yang mahal sikit, siap tanya, Umi dah dapat ka?..he..he..

    ReplyDelete
  35. bagus jugak kak kalau tk makan megi..tapi saya dari kecik mmg suke makan megi yg buh sayur :)

    ReplyDelete
  36. sejak dua menjak ni anak anak saya pun dah pndai tya bila ayah dpt gaji...dah booking duit ayah nak buku lah..bag lah mp3 lah..haiiii

    ReplyDelete
  37. ehem..mama masa duduk bujang dulu selalu makan maggi..hu2x..kat kg walaupun susah tak pernah mak mama masak maggi kat kitaorg..

    ReplyDelete
  38. ese jugak yang tak bergaji kak..huhu

    ReplyDelete
  39. ita plok hr kamis ni baru dapat gaji..

    ReplyDelete
  40. heheheh... dulu ngn skrg sama je cume mungkin cara je lain skit kan

    ReplyDelete
  41. Salam Acik Erna,

    Dulu masa anak-anak kecik lagi, kalau mereka nak beli mainan kak ani selalu kata tunggu gaji. jadi setiap kali dia nak belia apa-apa mereka akan tanya "mama dah gaji ker". Kalau jawab belum, dia orang pesan "bila mama dapat gaji, kita beli yer". Mereka tak pernah mengamuk kalau tak dapat apa yang mereka berhajat sebab mama belum dapat gaji.

    Pertanyaan ini menjadi kenangan.

    ReplyDelete
  42. Hmm lyn tak pernah sebut gaji..Tapi lynn cakap kalau abah bagi duit..hehe..(so tiap kali abah dia balik penang..anak2 akan minta kat dia..)selamat ummi..hehe

    ReplyDelete
  43. Dulu2 masa kecik2 kalau tengok mak berbelanja sakan, maka tahulah saya abah saya dah dapat gaji.. hehehehe

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum ... anak sedara saya lak boleh kira gaji uminya ... tu la bila anak 2 makin bijak . tak boleh nak tipu

    ReplyDelete
  45. anak2 sekarang pun dh excited tggu hujung bulan..

    ReplyDelete
  46. Pandai anak2 achik, peka dgn persekitaran mereka, anak akak tak ambil tahupun...tak pekapun

    ReplyDelete
  47. M pun biasa habaq kat Khalish bila Ibu ngan Abah ada duit ja tak pernah sebut pasal gaji pun hi hi...jgn2 Khalish pun tak tau pasal gaji..hi hi..

    ReplyDelete