Thursday, February 14, 2013

BETUL KE?

Assalamualaikum

setiap kali pi minum di restoran ni
acik suka baca apa yang tertulis didinding tempat membuat air minuman
puas juga acik fikir..betul ke..
cuba tolong acik fikir dan beri pendapat..boleh?
Terima kasih pada semua

BATU YANG KERAS ITU,AIR YANG LEMBUT DAPAT MELEMBUTKANNYA
TAPI HATI YANG KERAS ITU.
TIADA SEBARANG BENDA DAPAT MELEMBUTKANNYA,
SEBAB ITU GUNUNG LEBIH SENANG DIUBAH,
DARI MERUBAH HATI.


dua baris terakhir tu betul ke..

oklah jumpa lagi,Insyaallah

22 comments:

  1. acik, tadi komen saya panjang sgt, tp saya delete dah...nanti akan ada yg salah faham, tp saya mmg suka bait2 kata tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa Q apasal delete..acik selalu fikir..susah ke nk merubah hat..

      Delete
    2. haha saya punya seakan2 apa yg Dinas punya tu la....

      Delete
  2. Salam Acik. Terpulang pada orang tu sendiri. Kalau hati dia dah memang keras, takda apa yg dapat merubahnya. Tapi kalau sudah terbuka hatinya untuk 'disentuh' menuju perubahan, in syaa Allah..

    ReplyDelete
  3. Merubah gunung ambil/sewa excavator buatlah gaya mana pun boleh acik, tapi hati manusia nie kalau jenis yg keras tak mahu dengar org punya pendapat sampai mati pun begitulah. Tapi kena pada motivator yg bijak boleh juga berubah dgn izin Allah...

    ReplyDelete
  4. Hati yg keras tu mmg payah..Ada org sampai ke mati tetap keras hatinya..

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum wbt Acik Erna.
    "BATU YANG KERAS ITU,
    AIR YANG LEMBUT DAPAT MELEMBUTKANNYA.
    TAPI......
    HATI YANG KERAS ITU,
    TIADA SEBARANG BENDA DAPAT MELEMBUTKANNYA,
    SEBAB ITU.......
    GUNUNG LEBIH SENANG DIUBAH,
    DARI MERUBAH HATI....:)

    Jika direnung, dikaji, dihayati , diterjemahkan......sesungguhnya terselit maksud yang mendalam. Indahnya bahasa kita :)

    ReplyDelete
  6. Saya tak mahu jadi hati yg keras..

    ReplyDelete
  7. keras betol hati tu kalo gunung pon senang dirubah..

    ReplyDelete
  8. Bagi saya bergantung pada keadaan dan sesuatu perkara tu kot ...kadang cepat cair, kadang tu lambat jugak..he..he..sebab yang selalu merasa adalah hati...tapi secara pribadi, saya jugak tak mahu jadi orang yang keras hatinya..

    ReplyDelete
  9. hati yang keras itu mungkin masih bisa dilembutkan bila kena cara yang betul dan terbaik untuk melembutkannya..

    ReplyDelete
  10. Betul la tu..guna jentera besar dah boleh tarah gunung jd rata, dh berubah. Hati kalau keras cuma Allah je mampu ubah.

    ReplyDelete
  11. Harap2 kita tak tergolong dalam golongan yang keras hati ye acik..

    ReplyDelete
  12. bagi MV kurang setuju..sekeras2 hati pasti akan cair juga..cuma memakan masa

    ReplyDelete
  13. assalam kak e...kawan2 kita panggey kita ati gemalai....hihi...mudah lembik dgn org, nak2 kalau yg dah buat muka seposen...adeh!
    tapi betullah kata2 tu kak...hanya Allah aje yg dpt merubah hati seseorang tu..manusia lain boleh berusaha dan berdoa!

    ReplyDelete
  14. heheheh dalam maksudnyer tu acik, tp betul jugak tuh... gunung tu kalu di tarah, boleh ilang gk, kalu nk bt hiway tu kan.... tp hati kalu dh mmg keras... bt apa pun takde jd apa hehehe

    ReplyDelete
  15. Kurang setuju lah Kak..
    hati yg keras tu insyaAllah boleh cair juga atas sebab2 yg tertentu...huhu:)

    ReplyDelete
  16. acik, hati yang keras tetap ada pelembutnya, cuma belum jumpa 'sesuatu' atau 'seseorang' yang boleh jadi penawarnya

    ReplyDelete
  17. ehem tajamnya maksud ayat2 kat atas tu.. ;)

    ReplyDelete
  18. Kalau kono gayo e, buleh ubah. Tapi payahlah sikit kan. Caghik ponyakit yo nak ubah hati kogheh ni, lobih baik alih gunung. Hahaha.

    ReplyDelete
  19. Rasanya hati boleh berubah kalau kena dengan gaya dan caranya.

    ReplyDelete