Followers

Thursday, July 8, 2010

TRAGEDI -----KEPULAN ASAP..

Assalamualaikum...

Nak jadi cerita ari ni....semalam dah dapat notis..kata arini nak buat semburan..asap..untuk nyamuk aedes tu la..selalunya..dia orang ni datang buat semburan.selepas maghrib..

balik kerja tadi..aku relax kejap..dalam pukul 6 petang..aku solat asar..rupanya..orang tu dah masuk rumah semasa aku sedang solat....terus semburkan asap tu..hero sulong dah panggil katanya..dan dia keluar..orang tu terus masuk dan semburkan asap...tak tanya dulu semua orang dah keluar kebelum dari rumah...

selesai solat..aku bukak pintu bilik..aku dah panik..asap dah penuh satu rumah..aku cuba keluar dari bilik..tapi aku dah tak nampak jalan keluar..pintu pun dah tak nampak..aku rasa lemas..dan sukar bernafas...

aku cuba..raba dinding..dan aku pegang dinding..untuk kebilik semula..akhirnya..aku jumpa pintu bilik..aku masuk semula kebilik dan..pasang kipas laju2.dan aku masuk kebilik air..untuk basuh muka..supaya aku dapat bernafas semula..

Alhamdulillah..rasa lega sikit..selepasa aku basuh muka..dan aku terus dudok kat dalam bilik air..sebab kurang sikit kepulan asapnya...

hampir setengah jam aku..dalam bilik air..hero bongsu balik dari sekolah..dan bila abangnya bagi tau mak masih dalam rumah..hero bongsu pulak yang panik...

dia buka baju sekolah..buat tutup muka dan dia pulak serbu masuk kerumah dalam kepulan asap tu untuk mencari mak dia..sian hero bongsu..panik..takut maknya dah tak bernafas dalam asap tebal tu..dan kerana kesian kan dia..dan asap pun dah berkurangan sikit dan bolih nampak nak jalan aku pun keluar rumah..dengan hero bongsu...

hari ni pulak puasa..dan jadi hari ini dalam sejarah la pulak..aku berbuka di luar ..di tempat letak kereta..sebab..dalam rumah tak bolih masuk...bau asap dan racun masih kuat lagi...


52 comments:

  1. mmg bagus sembur asap dalam rumah kak, tapi kena beritahu awal, supaay tuan rumah bersedia.

    kak baru pasang iklan ke?

    cube try tgk setting kak. sbb yg keluar dekat blog akak ni iklan tidak berbayar default.

    baca entry ni ye kak.
    kalau tak brape faham nanti tanya kat shoutbox yek:)

    http://myqza.blogspot.com/2010/02/nuffnang-mengapa-klan-saya-tdak-keluar.html

    ReplyDelete
  2. satu lagi, pasang tiga2 iklan tau kak!!

    itu syarat dia!!

    ReplyDelete
  3. kena sembur dalam rumah skali ke? tak ke bahaya dan berbau busuk, sebab kalau x silap kan asap tu berbau minyak ...
    memang dengarnya kes denggi serius skarang ni, anak mrd yg tinggal di Seremban tiga beradik suspek denggi, skarang di hospital

    ReplyDelete
  4. kak,
    saya paling hangin kalo depa dtg serbu camtu..
    sbb ade 1 ptg tu depa dtg afrea rumah kami.. ptg tu daj ler tgh jamu anak2 minum ptg.... uwwaaa.. geram lah.. kasi lah notis ke apa ker...

    kak, mai join contest & GA blog kakyong..
    http://www.kakyong.com/p/contest-dan-special-giveaway.html

    ReplyDelete
  5. kak erna

    bahayanya.. kalau lah kata akak panik pitam kat situ tengah kepulan asap tu.. isyyyy nauzubillah.. tak moh bayangkan

    ReplyDelete
  6. nasib baik akak tak sesak nafas dengan asap tu, memang kuat bau dan berminyak pulak, satu hal nak mengmop kan?

    ReplyDelete
  7. tedi..terim kasih..nanti akak cuba lagi..dan kalau tak dapat juga..akak tanya ye..

    ReplyDelete
  8. ibuintan..meamng sembur dalam rumah sekali..dah selalau dia orang tu sembur..tapi..lepas maghrib..sempat la..kan akak balik kerja pun sampai rumah..dekat pukul 6 ptg...

    ReplyDelete
  9. yong..dia dah bagi notis..tapi biasanya datang lepas maghrib..hari awal pulak..akak sedang solat pulak tu...

    ReplyDelete
  10. Kesian Erna,tentu hero-hero Erna bantu kemas rumah tak?

    ReplyDelete
  11. zar..tak bolih bayangkan..tadi man adik zino ada talipon akak..akak cerita kat dia..masa tu..baru bolih nafas dengan tenang...marah betul dia...nasib akak tak ada asma katanya..kalau tidak..mau pengsan terus dalam asap dia kata...

    ReplyDelete
  12. sayangsayangibu..alhamdulillah..walaupun rasa semput juga..cari ruang..nak bernafas..
    mmang berbau dan berminyak lantai..anak akak dah tolong mopkan tadi...

    ReplyDelete
  13. kak nora..alhamdulillah..hero dah siap mopkan lantai..saya sakit kepala tadi..tak bolih buat apa...dah telah paracetamol 2biji..dan pain killer 1 biji..

    ReplyDelete
  14. kak...asam pedas tetel tu mmg sedap sangat..tapi tetel tu kena rebus dulu..kalau dah masak kuah nye masukkan sikit ajer air rebusan tetel tu..buat rasa rasa gitu..cubalaa..nnti tau mcmana rasa..kalau nak sedap masa tumis letak sikit halba,tgh dimasak masukkan sesudu atau dua sos tomato..lada hitam juga..perghhh pasti nak masak selalu..eh!!panajang lebar nie kak...

    ReplyDelete
  15. Saya ingat saya nak buat n3 pasal asap ni sekali kakErna dah buat okla..tu.
    Petang tadi kat Taman depan tempat saya ni pun ada semburan asap denggi ni..sebab kawan kakak dah ada kat wad kerana denggi ni.
    Kat tempat saya ni ,semburan tak sampai kedalam rumah cuma kedalam longkang kat tepi - tepi rumah je dan ada anouncement ,sebelum diaorang sembur

    ReplyDelete
  16. salam kak erna..laa cian dier ye!! tp terharu tgk hero bongsu msk menyelamatkan ibunye ala hero ninja hehe!!

    ReplyDelete
  17. bila ada semburan bermakna ada kes denggi lah di situ, ya...

    sebab nyamuk seekor, habis satu taman disembur..

    apa-apa pun, salam taaruf.

    ReplyDelete
  18. salam kak..
    laaa...ciannya..nasib baik tak jd apa2...

    ReplyDelete
  19. asma..terima kasih..memang bolih cuba ni..akak meamng tak pandai masak asam ni..rasa kurang sedap..he he..tapi suka makan..dah banyak kali akak cuba..tetap juga tak menepati selera...bila nak makan beli..atau pun mintak orang lain masakan...

    ReplyDelete
  20. wan..kat tempat akak memang selalu jugak kena sembur..tak pernah pulak akak terperangkap dalam rumah macam ni..tak bolih dibayangkan wan..memang serik betul rasanya...kat sin..jarang announce..main masuk je..bila dah suroh bukak pagar tu..

    ReplyDelete
  21. ina..memang akak rasa takut betul tadi tu..nasib baik ingat nak masuk bilik balik dan masuk dalam bilik air yang kurang asap...

    ReplyDelete
  22. IM..memang selalu sembur..agaknya selalu la ada kes tu kan..

    ReplyDelete
  23. kamsiah..alhamdulillah..tak ade ape2..tapi malam tu..pening kepala juga..makan 3 biji pil..alhamduliullah...

    ReplyDelete
  24. la.....mesti kak erna sesak nafas sekejap. Dahlah asap tebal .....berminyak2lah umah tu.....isy....patut masa sembur tu org tu kena pastikan x der org dlm umah....kena complain tu!

    ReplyDelete
  25. Selalunya dorang kena bagi notis...ni memang melampau nie. elok diadukan kepada utusan malaysia kak!

    kalau orang ada asthma ker, lemah jantung ker...ish tak dapat nak bayangkan...

    ReplyDelete
  26. Menggerunkan. Dia orang tu memang, suka serbu camtu je. Tapi kita boleh dengar bunyi dia dari jauh. Time tu, kalut la angkat kain, nanti lekat bau, tutup tingkap, simpan makanan atas meja. :D

    ReplyDelete
  27. Salam kak..dtg jenguk kat sini..harap sihat la yer..jgn mabuk asap lg dah ler...kalau N mmg x bukak pintu bg masuk...bukak tuk asap jer masuk..sbb x tahan la bau asap dan minyak semua lantai umah tu..
    Tu la kan penangan nyamuk AEDES tu kan...bedebah tol..

    ReplyDelete
  28. rumah berasap..panggil bomba..bomba datang berlumba2...hehhhehehhe...nyamok terbang hilang kemana2..akak yg mabuk asap..adoyai..harap2 akak ok ...

    ReplyDelete
  29. tk kan seblm nak sembur tu dia org tk tanya tuan umah dulu?tk de adap..tau le keje..tapi apa2 pun walaupun dah tugas kene mnta izin tuan umah dulu...betul tak kak??

    ReplyDelete
  30. Salam Kak,

    bagusnya dorang sembur sampai dalam rumah.

    kat umah saya ni lori lalu jer pastu ada sorang laki sembur hala longkang2 aje..

    ReplyDelete
  31. ibuhani..sampai sekarang..rasa seram tak hilang..lagi..masa tu..akak dah tak fikir lain dah..nasib sempat fikir nak masuk dalam bilik dan pi bilik air..

    ReplyDelete
  32. azwa..tu la pasal kan..kena tanya la dulu.semua orang dah keluar ke belum..

    ReplyDelete
  33. yati..akak tengah solat tu..tak sempat buat apa dah..agaknya dia mula dari sebelah rumah akak agaknya..tu yang cepat je sampainya..

    ReplyDelete
  34. Salam NJ..tq..sudi singgah..mabok asap dah hilang..cuma pening akak tak hilang lagi..sakit kepala..asek telan panadol je...

    ReplyDelete
  35. anie.memang betul tu..bukan sekali..dah kerap dia orang buat semburan...kali ni baru akak terkena...

    ReplyDelete
  36. SMM...tu la kan..akak sama mabok..ngan nyamuk2 tu..nasib..panjang umur akak..tapi nyamuk gol terus...

    ReplyDelete
  37. rina..kat sini..belum pernah lagi tak masuk..biasa akak dah keluar awal2..kali ni tak sempat..cepat sangat sampainya...
    kalau sembur waktu suboh..baru dia orang sembur kat luar je...

    ReplyDelete
  38. mmg kan kak.. kalau lepas sembur asap jek.. mmg 1 umah berbau.. cukup tak suka.. tapi yelah utk kesihatan..

    ReplyDelete
  39. iina..hari ni pun tak ilang lagi bau dia.sakit kepala pun tak ilang juga..puas dah telan panadol...

    ReplyDelete
  40. http://myqza.blogspot.com/2009/12/tutoral-sudah-berjaya-atau-belum.html

    baca tutorial ni ye kak.

    :))

    untuk pasang iklan dalam entry

    ReplyDelete
  41. Aslmkm Erna.
    Aduh! Mereka fogging sampai dalam rumah ke?
    Kak G ni baru 1st time dengar mereka fogging dalam rumah.

    ReplyDelete
  42. x suka bau asap tu..cam pening2 jek...nasib baik akak tak apa2...

    ReplyDelete
  43. salam,

    biasa kalau ada semburan asap bermakna ada kes denggi sekitar kawasan rumah tu..

    tapi kalau ada makluman semburan asap biasanya saya keluar rumah lepak mana2 bila asap dah tiada baru balik hehe..

    ReplyDelete
  44. kak G..kat n9.memang fogging sampai dalam rumah kot..sebab masa saya dok nili pun..dia orang masuk dalam rumah jugak..tapi..sebelum sembur diketuk2 pintu dulu..suroh semua orang keluar..

    ReplyDelete
  45. E-na..memang tak suka baunya..tapi nak buat camanakan...
    dah untuk kesihatan katanya..

    ReplyDelete
  46. PM..biasanya cam tulah..
    cuma kali ni salah masa pulak..kita baru balik kerja dan tengah solat asar..dia orang dah sembur..

    ReplyDelete
  47. Sekamar rindu..akak yang tak asma pun rasa putus nafas..dok dalam asap tu..

    ReplyDelete
  48. Salam..
    Rumah acik pun penah kena sembur dgn asap ni tapi tak le terlalu byk atau tebal asapnya. Bau pun tak ada bila masuk rumah.
    Nasib baik kak Erna tak jadi apa2.. tak pergi klinik ke lepas tu?

    ReplyDelete
  49. Salam Acik ..sampai sekarang kalau diingatkan..saya masih lagi takut..saya tak pi klinik pun..saya cuma minum air kelapa..dan makan panadol..dua hari berturut2 telan painkiller ngan panadol je..nak hilangkan sakit kepala..

    ReplyDelete
  50. Sallam singgah, dan follow teruslah

    ReplyDelete
  51. salam lipislady..terima kasih..

    ReplyDelete