Followers

Monday, July 26, 2010

KENANGAN DI BULAN RAMADHAN.

Assalamualaikum..

Saja tepek gambar kenangan semasa bertugas di klia..bersama kawan kawan satu shif..
Dalam gambar diatas..hanya tiga orang yang masih tinggal..yang lain telah berpindah..

Gambar diatas..aku dan kawan satu shif juga..hanya tinggal seorang diklia..aku dan seorang lagi..telah berpindah..


Sebenarnya aku teringat kenangan ketika ramadhan di klia..
masa kerja disana..kerja shif..bermula kerja petang..4-12mlm,pagi 8-4ptg dan malam 12-8pagi..tiga hari bekerja..off sehari..

kalau dibulan ramadhan ni..aku selalu rasa nak cuti aje..kalau banyak cuti..memang cuti memanjang aje la..kalau orang muda mungkin tak rasa sangat..tapi bagi aku ..memang terasa sangat.......letihnya..

shif kerja bermula dengan kerja petang..balik dah tengah malam..jam4.30 dah nak bangun sahur..kemudian nak masuk pulak kerja pagi...balik kerja pagi..lepas berbuka..dapat rehat sekejap..nak masuk balik untuk kerja malam pulak..begitu la pusingan nya..

memang aku letih betul kalau bulan ramadhan...tapi dah tugas kan..kerja mesti diteruskan..tapi walau bagaimana pun alhamdulillah..sempat juga lah aku bertugas hampir sembilan tahun di sana..sehingga permohonan tukar aku diluluskan...

bila masa bekerja dibulan ramadhan ni..berbuka bersama kawan2..begitu juga masa bersahur..rasa sedih jugak..teringat anak anak kat rumah..masa tu anak anak selalu tanya..mak kerja ke.....mak kerja ke.....tanya banyak kali..aku tahu..anak anak pun rasa tak seronok..berbuka tanpa mak dirumah...

Sekarang ni alhamdulillah..aku dah 4 tahun..menyambut ramadhan..tanpa kerja shif..dan sentiasa berbuka dan bersahur bersama keluarga..

62 comments:

  1. nasib baik den tak ponah kojo shif ni hehe

    ReplyDelete
  2. zino..yo lah..mano boleh kojo shif..tak sesuai..

    ReplyDelete
  3. kak erna...kenangan yg manis,yg tak boleh dijual beli ,kan...

    ReplyDelete
  4. Seronok berbuka puasa bersama keluarga, macam-macam hidangan ada ikut idaman masing-masing,air pula macam-macam warna ada.

    ReplyDelete
  5. kamsiah..kenangan memang tak boleh dijual beli..
    lama macam mana pun tetap segar diingatan kan..

    ReplyDelete
  6. kak nora..memang betul kadang2 sampai penuh meja..
    nasib baik juga ayahnya balik masjid..rajin makan lagi..tak la membazir..

    ReplyDelete
  7. kakErna nampak segak dan bergaya didlm uniform itu...hehehehe...
    klu berbuka dibulan ramadhan tentulah seronok klu bersama keluargakan?....

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,
    Sedihnya yee kak erna kalau tak dapat berbuka dan bersahur dengan anak2...tapi apakan daya dah tugas...

    ReplyDelete
  9. SMM..walau kemana dan dimana jua pun..dirumah juga yang seronoknya bersama keluarga..kan..

    ReplyDelete
  10. Waalaikumsallam....Lipislady..tahun pertama tu..memang masa berbuka..tak tertelan makanan..sedih.air mata dok tepi je..lama2 kurang sikit..sedih tetap sedih tapi dah tak nangis dah...tapi dah tugaskan..

    ReplyDelete
  11. salam kak erna...

    nasib la amy x pernah keje shift...

    ReplyDelete
  12. kenangan mengusik jiwo tu kak erna,
    rasanya time buko yang sayu dan hiba sangat tu..

    ReplyDelete
  13. Kak erna
    nak tanya uniform kastam ke tu ye?

    ReplyDelete
  14. Kenangan mengusik jiwa..hehehe

    ReplyDelete
  15. Salam kak Erna,

    Masa mengubah segalanya...jadilah ia kenangan terindah dlm hidup akak.

    ReplyDelete
  16. kenangan di bulan Ramadhan memang banyak dan kebanyakanya memang best, sebab tu kedatangan Ramadhan amat di nantikan..

    ReplyDelete
  17. salam kak..
    cian kat akak, klu lelaki tak pe jgk erk..bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian.

    hubby pun keje shift gak..=.= tahun ni bleh balik raya..yeah2..

    ReplyDelete
  18. Salam Kak,

    kenangan di tempat kerja memang paling tak boleh dilupakan..


    saya teringat jer pada kawan2 lama tapi nak buat macam mana...


    kalau sayalah kak, mata mesti xleh buka .

    ReplyDelete
  19. zar dulu pernah jugak kerja shift, raya pertama kali sebagai isteri zar kena kerja pagi raya.. huhuhu sedih jer..

    tapi syukur dengan kehidupan sekarang... segala kenangan dulu kita ajdikan kenangan dan titik sempadan untuk kita teruskan kehidupan

    ReplyDelete
  20. respek dengan mereka yg kerja shif...mereka memang gigih. kalau mokcik, memang tak larat la.

    part bersahur dan buka posa tu...sedey la pulak huhuhu...camno la cik abe ngan anak2 nanti uhuhu

    ReplyDelete
  21. sy tak suka kerja syif rasanya, tentu nantuk 24 jam, hahaha

    ReplyDelete
  22. salam kak erna...tak bestnya keja shift time posa kan...walaupun saya tak keja..tp hb keja shift...jarang sangat dapat berbuka sama2....

    ReplyDelete
  23. pengalamam tu erna. pengalaman yang buat kita jadi mahal hehe..

    ReplyDelete
  24. Aslmkm.
    Semua pengalaman dalam hidup kita mmg ada kenangan manis & pahit yg tersendiri. Bagi Kak G, jika semua hanya manis & cantik, ia tdk menepati erti kehidupan, ya kan? :)
    Selamat berpuasa Nisfu Syaaban.

    ReplyDelete
  25. + kau shift ke normal..

    - normal. kalau tak normal takkan aku mai kerja hari ni.

    + ???

    ReplyDelete
  26. cik Amy..akak merasa juga..hampir 9 tahun tu...

    ReplyDelete
  27. ibuintan..memang betul tu..masa nak buka..muko macam nak nangis..apalagi..digelakkan kawan2..tak jadi nangis..malu..

    ReplyDelete
  28. sayangsayangibu..bukan kastam..Plant Quarantine..dulu..sekarang maqis..

    ReplyDelete
  29. tirana..setiap kali bulan puasa teringat dan semasa berbuka ngan anak2 imbas kembali...

    ReplyDelete
  30. ibusayang..memang kenangan terindah yang tak kan dilupakan..

    ReplyDelete
  31. wan..memang banyak kenangan..setiap kali ramadhan akan muncul kembali..

    ReplyDelete
  32. SC,..yang lebih kesiannya..he he..kesian kat diri sendiri..akak dua2 kerja shif..cuma minta shif yang berlainan..kak balik..suami pi kerja..camtu lah...

    ReplyDelete
  33. reen..memang seronok mengingatinya kan..lagipun..kawan2 ditempat kerja lama.. memang tak pernah lupa menalipon akak..

    ReplyDelete
  34. zar..betul tu..jadikan kenangan..
    akak pun pernah kerja masa raya..banyak kali jugak..raya haji..raya puasa..

    ReplyDelete
  35. mok cik..nasib sekarang dah kerja cam biasa..kalau tidak...entahla..tak larat dah akak nak berjaga malam ni..

    ReplyDelete
  36. mak su.dulu masa kena tukar kesubang lepas tu keklia..suka tak suka akak kena hadapi jugak..

    ReplyDelete
  37. salam rosaliza..merasa jugak ye..memang jarang..akak dulu dua2 kerja shif..dan berlainan shif pulak tu..

    ReplyDelete
  38. kak pah..betul la kak pah..kenangan yang tak boleh dilupakan

    ReplyDelete
  39. Wkslm kak G..nak tunggu buka puasa la ni..tq..
    setuju ngan kak G..kalau manis semua..tak de cabaran hidup kan..

    ReplyDelete
  40. IM..lawak kan..kalau tak normal..camane nak datang kerja..

    ReplyDelete
  41. kenangan terindah kak ;) buat senyuman time rindu-rinduan ;)

    ReplyDelete
  42. Kak...alahai...rindunya kat kak Chik....

    Kenangan lama tu...

    ReplyDelete
  43. iina..ye lah..yang manis buat kita tersenyum..yang masam..buat kita termenung..he he..yang pahit buat kita berkerut..

    ReplyDelete
  44. anie..tiap kali nak letak gambar yang ada kak cik..mesti akak ingat anie..lepas gak rindu anie pada kak cik kan..

    ReplyDelete
  45. kenapa gambar pakcik tak da ekk

    ReplyDelete
  46. Salam

    Memang best kalu dapat berbuka bersama satu keluarga yg besar. Utk memeriahkan lagi suasana berbuka mama suka bila dapat brebuka di mesjid. Bawak buah tangan, kueh mueh dan berkongsi dgn rakan2 semesjid. Best....

    ReplyDelete
  47. Banyak tempat kerja...banyak pengalaman ya kak.

    cklah dari mula sampai pencen, cikgu di Convent tu sajalah...tak ubah2...

    ReplyDelete
  48. mamai..tak de ke..tak perasan pulak..

    ReplyDelete
  49. mamawana..akak tak pernah lagi berbuka di masjid..
    kalau nak merasa berbuka ramai2 pun balik kampong..masa adik beradik yang lain pun balik sama memang ramai..
    masa kat tempat kerja pun kira ramai juga..biasanya kita panggil yang lain2 buka bersama..veterinar,fisheries..farmasi..jadi ramai la..

    ReplyDelete
  50. cklah..akak dulu mula kerja di kuala selangor..dah kahwin pindah tanjung karang..dan tak pernah bermimpi nak balik negeri sembilan pun..
    tapi..kita hanya merancang..tuhan yang menentukan..dua kali lagi pindah lepas tu..

    ReplyDelete
  51. Ni kojo apo ni kak... Siap ado pangkat lg tu... huhuhu....

    ReplyDelete
  52. Bulan Ramadhan seronok berbuka berjemaah.
    Sahur kalau kak Zai tak bangun jawabnya tak bersahurlah anak2.

    ReplyDelete
  53. akak kena tag :)

    http://ceritakosong.blogspot.com/2010/07/tag-dan-award-bestest-blog.html

    ReplyDelete
  54. salam kak erna...
    itu semua jadi kenangankan...ade seronok dan tak...namenye pun kerja mane2 pun samekan kak erna...

    kerja siang hari pun saye kadang nak terlelap jugak kalau shift mlm mahu terlelap terus agaknye...

    ReplyDelete
  55. azz..kojo merinyu pertanian... plant quarantine..namo e..
    azz..akalu dah 3 line e tu..tando dah tuo la tu..he he..

    ReplyDelete
  56. Zaitun..kalau bersahur ni..saya dari sejak mula kawin..tak pernah bangun dulu..en.suami yang bangun..dah siap hidang..baru dia bangunkan saya..
    alhamdulillah...ada yang bantu..

    ReplyDelete
  57. mak su.nanti laa..akak belajar jawab tag..

    ReplyDelete
  58. ainnoraini..betul tu..nama pun kerja kan..jadi tunaikan je la tanggungjawab kita kan...
    ain.kalau balik dari kerja malam tu..mata memang tak leh bukak dah..kadang2 kena set jam jugak..sebab nak bangun masak untuk anak2 balik sekolah..

    ReplyDelete
  59. tak pernah merasa kerja syif
    membacanya pun terasa penat

    terbaru dari saya :
    entri berat ini memenatkan kepala

    ReplyDelete
  60. salam cik gu..budak2 muda.suka kerja shif ni..dah berumur macam akak ni..tak larat..penat sangat..dan tak leh campur orang..
    pi kenduri..maksudnya..sabtu ahad pun kerja.

    ReplyDelete
  61. kak kerja kastam ker imigresen..

    ReplyDelete
  62. yong..kastam ..bukan imigresen pun bukan...tapi plant quarantine..

    ReplyDelete