Followers

Saturday, July 3, 2010

TIMPAN PISANG (LEPAT)

Assalamualaikum..

Dah lama tak cerita makan kan..hari ni kita cerita buat kuih la..dah lama hero yang sulong mintak..tapi tak sempat nak buat sebab tak ada inti..
kebetulan hari ni.aku tak pi kenduri..en.abang pi sorang..jadi aku memulakan operasi..
alahai tak pandai sangat upload gambar ni..jadi dulu kemudian pulak gambarnya..tak ikut aturan..tapi tak pe la kan..aku tulis aje la..dibawah gambar tu,...
ni dah siap bungkus dan masukan dalam pengukus..untuk dikukus selama satu jam..
Leperkan tepung atas daun pisang dan letak inti ditengahnya..barulah dibungkus..
inti yang dah siap masak..
adunan yang dah siap untuk dibungkus..pisang campur dengan tepung pulut..tak boleh bancuh dengan air..nanti keras..
tepung pulut..
Pisang yang dah siap dilenyek..

Inti kelapa..masih lagi dalam kuali..belum kering lagi ni..
kelapa yang telah siap di parut..campurkan dengan air kelapa,gula kabong dan gula pasir..masakan sampai kering..


Dulu..masa awah mak ajar aku buat inti kelapa..dia selalu pesan..masukkan air kelapa tu..katanya..bila aku tanya..kenapa...arwah bolih cakap.."buek yo la..banyak bona tanyo"..he he..macam tu la..orang dulu2 ngajar anak masak...ikut je..kalau tak betul..dia kan cakap..contohnya masak lauk.."apo kuah ni..boleh buek air basuh muko"..ha..tu maknanya cair la tu..pandai2 sendiri la..betulkan...

Sambong cerita kuih tadi..mak aku kata.."TIMPAN PISANG..kalau orang lain rasanya namakan lepat...guna tepung pulut,pisang kapas..sebab pisang kapas wangi bila kuih dah masak nanti..dan inti kelapa.

Ada lagi satu..lepat pisang yang..tak ade inti..tu mak aku namakan "TIMPAN POKAK"..aku pun tak tau lah..kenapa namanya boleh ditambah jadi pokak..tak berani nak tanya..sampai la sekarang aku tak tau...

o.klah..jumpa lagi..insyaallah...nak makan kuih pulak..panas..panas ...sedap...

45 comments:

  1. salam kak erna,jadi gi pasar tani rembau ke tadi..asma gi tapi dah siang sikit,amek anak kat sekolah baru gi pasar..ooo ni laa lepat pisang tu yer...timpa.first time dengar..mesti sedap nie..

    ReplyDelete
  2. kak tadi jumpo abg di pasar tani,jauhnya akak ke pasar.sampai ke rembau..ingat akak balik kg.hehe..nak lah timpan tu..tapi anim tak suko ado inti lah kak..suko yg gondol yo..

    ReplyDelete
  3. salam asma..jadi akak pegi rembau tadi nak beli pisang kapas tu la..siap beli daun pisang sekali.. he he..

    ReplyDelete
  4. anymz..bilo nak cari pisang kapeh tu..memang akak ko rembau..senang cari..banyak orang jual..kek rumah ni..kalau tak berinti tu.kurang laku anymz..

    ReplyDelete
  5. penjejak maya..memang sodap la..kata anak2..

    ReplyDelete
  6. Salam kak erna...saya ingatkan lepat biasa tu...kalo guna tepung pulut boleh juga panggil kuih koci pisangkan heheheh...mesti sodap ni kak. Boleh di cuba lain kali

    ReplyDelete
  7. Ooo ..baru saya tau macam tu ghupanya buat lepat pisang berinti ni ye...kalau lepat ubi kayu yang tak berinti tu saya taulah.
    Tq.. kakErna kalau rajin nanti saya pratikkan ok.

    ReplyDelete
  8. salam kak erna
    boleh cuba ni........ selalu lepat pisang guna tepung beras @tepung gandum..........

    ReplyDelete
  9. salam rosaliza..tu la..masa akak dok selangor..kawan2 kata tak pernah makan katanya...memang dia orang suka betul makan..

    ReplyDelete
  10. wan..bolih cuba..kalau ada yang suka makan..setakat ini..kat rumah ni semuanya suka..kawan2 akak masa keje kat klia pun..siap pesan tu..dah dibagi cara dan ajar bagaimana nak buat pun.nak juga akak yang buat..

    ReplyDelete
  11. salam ibu guru..memang guna tepung pulut lepat ni..arwah mak akak yang ajar dulu..bolih la cuba buat..

    ReplyDelete
  12. Kak Ernaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!







    Menggoda ckLah!

    ReplyDelete
  13. cklah..taaaaaaaaaaaaakkkkkkkkk...akaktak salah..akak tak goda pun..saja je tunjuk..kot ade yang teringin..he he...he...

    ReplyDelete
  14. ni pertama kali saya dgr nama timpoan pisang...kt tempat saya,kalau lepat pisang,yg takde inti tu...kalau yg mcm tu,dipanggil tepung bungkus..

    ReplyDelete
  15. salam kamsiah..yang tepung bungkus tu..tepung aje kan..dengan inti..tak guna pisang..yang lepat ni..guna pisang..tapi..letak inti jugak...

    ReplyDelete
  16. orang pilah kato...lopek pisang berinti dan lopek pokak (takde inti),
    dua-dua saya suka..
    memang lopek ni sodap buek guno pisang kapeh (kapas), wangi semerbak bila dah masak..
    la kak erna..
    pisang kapeh takde lak yang masak tu, dah terliur dah ni..

    ReplyDelete
  17. ibu intan..akak kalau nak buek ni memang kono pi pasar tani rombau la..dah tontu ada jual pisang kapeh..akak x bolih nak tanam sendiri..takdo tanah..kek taman ni ha..kat kampong dah abih monyet makan...he he..

    ReplyDelete
  18. yelah.....org pilah panggil tu lopek pisang berinti.....:)

    ReplyDelete
  19. ibuhani..betul la tu kan..tapi..mak akak dulu panggil timpan..macam2 nama di baginya..tapi tak pe..janji makanan ya sama kan...

    ReplyDelete
  20. kak omal mertuo baru bawak lepat pisang semalam, ado lagi dlm peti ais... ;p

    ReplyDelete
  21. sayangsayangibu..kat rumah akak ni..tak sempat nak simpan peti ais..kalau buat lepat ni..yang bongsu tu aje sekali makan 5 ketui..he he..tak dapat akak nak larangnya..

    ReplyDelete
  22. sedapnya lepat pisang ni, nanti bolehlah try.

    ReplyDelete
  23. salam kak erna...
    pandai kak erna ni buat kuih ye...
    sodap bonar nengok kuih dlm gamba tu...nak buek tp tak pandai..ado gak try tapi asyik lombik yo...pas tu makan guno gan sudu yo...sian anak den omak ei tak pandai buek kuih tu..

    ReplyDelete
  24. Kak...lepat pisang feveret arwah mak anie...meamng dia minat & rajin buat...

    ReplyDelete
  25. nampak sedap lepat pisang akak tu. pos kat sp sikit..hi3..

    sllu mkn lepat yg x ade inti, yg nie, x penah mkn lg rsnya.

    kak, nak resipi bingka yg akak bt hr tu, boleh x?

    ReplyDelete
  26. acik goma timpan pokak tu kak...

    ReplyDelete
  27. ikutsukakoi..bolih2..cuba la try..mana tau nanti jadi suka..yang penting inti mesti kelapa muda...yang bolih buat inti...

    ReplyDelete
  28. ainnorainia..cuba lagi..nak tau lembik ke tidak..masa kita tepek kat daun pisang tu..daun pisang..mesti letak minyak kelapa sikit dulukan..lepas tu..adunan tak melekat ketangan..bolih di tepek..haa...dah tentu tak lembik tu..

    ReplyDelete
  29. anie..tu la..selalu memang mak kita la yang buat kan..tapi..dah tak de ni..lagi pun sejak akak dah kerja dok selangor..memang akak kena buat sendiri..anak2 pun suka..

    ReplyDelete
  30. ummu ammarz..memang sedap ni..tapi nak pos tak bolih..kuih basah ni..sampai nanti dah basi..he he..
    resepi tu..akak ambil dari blog izahdaut..cuba buka..nanti bolih cuba buat...

    ReplyDelete
  31. acik..akak semua suka..yang pokak suko yang berinti pun suka..cuma nak buat selalu masaalah pisang ngan daun pisang je..nk kena pi beli masa pasar tani je..senang dapat..

    ReplyDelete
  32. kalau lepat pisang guna tepung beras kan.. guna tpg pulut ni panggil lepat liat. Zar suka lepat pisang tepung beras berinti kelapa putih gaul ngan garam jer.. Ya Rabbi sodap bona..

    Mak zar dulu berniaga kuih muih ni lepas mak pencen memang rindu sangat nak makan kuih lapis, kuih seri muka..

    ReplyDelete
  33. zar..lepat liat tu..lain cara nak buatnya..tak sama dengan apa yang akak buat ni..dulu masa dok selangor..akak tau juga macammana lepat liat tu..kuih lepat pisang yang zar kata.tu pun..ada jual kat selangor tu..tapi kalau kat NS ni..kelapa tu tak letak kat tengah..tapi digaul sekali...
    zar..bila balik kampong tu..minta la..mak zar buat kuih2..lepaskan rindu...
    kalau zar beli pun nanti tak sama dengan air tangan mak buat...

    ReplyDelete
  34. timpan? tak ponah dongan namo tu. lopek tau lah. Timpan pokak lagi tak ponah donga..
    ish... pokak botul lopek tu kan? suruh pakai inti buek tak tau yo de.

    ReplyDelete
  35. ha ha ha..kak pah..memang boto lah..pokak..he he..orang lain memang lopek la kak pah..orang rembau..atau pun arwah mak yo yang namokan timpan kot..memang kawan2 dari NS pun kato tak ponah tau namo timpan tu..

    ReplyDelete
  36. sodapnyerr lepat pisang ittewww.. uhuhu

    ReplyDelete
  37. dapat new vocab kat sini kak...rasa nak try je timpan pisang yang akak buat ni...mesti sedap!

    ReplyDelete
  38. e.me''sedap ikut selera masing2kan..kalau akak dah tentu sedaappp..

    ReplyDelete
  39. E-na..bolih cuba lepat ni..tapi senang ke dapat daun pisang dan buah pisang kat sane..

    ReplyDelete
  40. Salam Kak Erna,

    Pandai akak buet lepat pisang, untung anak2 akak dapat ibu yg rajin masak & pandai masak. BISO BONAR lah akak ni...

    ReplyDelete
  41. ibu sayang..lepat kuih dulu2 mestilah tau kan..kalau kuih2 moden ni..akak pun kena ikut resipi gak...anak akak memang suka makan..

    ReplyDelete
  42. kak,
    kat perak ni kami panggil lepat liat utk lepat yg xde inti... ;)

    ReplyDelete
  43. salam yong..lepat liat ni masa akak kat selangor dulu..rasanya guna tepung pulut je..tak campur pisang kan...

    ReplyDelete
  44. eh..eh..
    bila tgk step yg AE susun nih cam mudah pulah nak buat...ermm..

    :D

    boleh la..len kali bila bebetul rajin
    nak cuba buat..
    (tak tau la bila...hehe..)

    ReplyDelete