Followers

Sunday, July 4, 2010

MAKAN CEKODOK CICAH SAMBAL TEMPOYAK..





Assalamualaikum...


Biasanya bila kepasar tani.aku akan sediakan duit kecik..seringgit seringit..untuk memudahkan aku nak membeli..dan mudah juga untuk penjual tu..


Begitu jugalah semalam..dah ke pasar tani..tu aku terus pulak kegiant..beli barang juga..biasa la..biskut dan susu segar tu..untuk anak2 minum..pepagi.sebab biasanya dia orang tak minum panas..susu yang dah sejok dalam peti tu.dia orang akan minum..


nak bayar kat cashier..aku ditanya..ada duit kecik tak..aku pun bagi la..yang hujung nya tu..o.klah..dia pun tak cakap apa2 dah..terima je..(Tijah pernah buat N3 berkaitan ni dulu)

Kemudian..aku pi pulak ke watson..barang yang aku beli..tiga puloh lebih..jadi aku bagi la RM50.00...sebab..masa aku pi ambik duit di atm mesin tu..dia tak bagi aku duit kecik..yang keluar duit 50.00 jadi..aku pun bagi la..cashier tu tanya juga duit kecik..aku kata..dah habis dah..aku tanya kat hero bongsu..pun dia kata..duit dia tak cukup..

aku pun bagi jugak la..duit 50.00 tu..budak tu bolih berleter kat aku...alahai..selama ni..kat manapun aku membeli..memang aku akan bagi duit yang secukupnya..tapi bila sekali ..tak ada duit kecik..dileterkan dek budak muda..kecewa juga aku...

Budak tu bolih cakap..tahu la dah gaji..katanya..tak kan bagi duit besar je..kadang2 tu..beli seringgit dua pun nak bagi duit besar.dia kata...alahai..kalau nak marah kat orang lain pun..jangan la leterkan aku yang dah tua ni...aku membeli..dengan harga 31.50..itu pun yang RM1.50 tu pun aku dah bagi..guna duit hero bongsu..masih juga dia nak berleter..hish..kecewa betul aku..masih juga mintak duit 30.00 ringgit tu..

dia tak tau ke..orang keje gomen..dah gaji 24hb tu lagi..bukan baru tau...



Baik kita layan makan je la kan..cekodok jagung aku dah masak..meh kita makan...


Ni pulak..sambal tempoyak aku..dah masak juga..kali ni..aku buat pedas..banyak cili..selalunya ikut selera en.abang yang tak makan pedas..ari ni..aku dah bagi tau..pedas..tak tahan jangan makan..aku dah teringin makan pedas...


o.k sampai disini..jumpa lagi..nak makan pulak dah ni..nanti cekodok jagung sejuk pulak..makan cekodok jagung...cicah sambal tempoyak....

44 comments:

  1. salam kak erna
    ............. sambal tempoyak tu mengancam btul......

    ReplyDelete
  2. salam ibu guru..makan dengan roti pun sedap..

    ReplyDelete
  3. Kak Erna..lain kali jawab la...awak nak berniaga, kenapa tak sediakan duit kecik. Lain kali saya tak payah datang beli kat sini sbb tak dak duit kecik nak bayar. Saya pi cari kedai yang ada sediakan duit kecik sebagai tukaran...hehehe...

    ReplyDelete
  4. sedapnya cekodok jagung cicah sambal tempoyak.... suami tak makan tempoyak.. xde stok tempoyak.... huhuu

    ReplyDelete
  5. salam tirana..tu yang akak lemah tu..tak pandai nak menjawab...walau pun budak muda...takut nanti dikata kurang ajar..gaduh ngan budak2..tak pe la..tiranakan..biarlah...lama2 nanti ada la orang lain yang ingatkan dia..dia bekerja ditempat orang...yang berniaga...

    ReplyDelete
  6. salam yong...sayang kan..x makan tempoyak..
    Cuba buat sambal tu..ada jiran akak dulu..kata x makan tempoyak..kena sambal tempoyak akak tu..mejilat jari..katannya..dah semua anak2 dia pun dah makan tempoyak..

    ReplyDelete
  7. sambal tempoyak cicah cekodok...sedapnya tuuu.

    ReplyDelete
  8. salam kak erna...

    waahh..sebut pasar tani tu teringat lak at cite BLUES PASAR TANI kat astro tu..hehehehe..

    cekodok cicah sambal tempoyak ehh?
    oppss...sambal tempoyak mmg sy tak ble nak masuk..huhu

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Erna,

    Sambal tempoyak saya suka
    Cekodok jagung pun saya suka

    Tapi tak pernah pulak makan cekodok cecah tempoyak. Biar betul Kak Erna...!Ini resepi baru.

    ReplyDelete
  10. cik amy..he he..sebenarnya..cekodok tu makan dengan sos..kan dulu akak ada bagi resepi sos kat sini kan..sambal tempoyak tu buat makan dengan nasi..saje akak buat cicah ngah cekodok..sedap pulak tu..

    ReplyDelete
  11. ibu sayang..akak masak tempoyak tu..buat makan ngan nasi..tapi..dah buat cekodok..akan cicah lah dengan cekodok..he he..sebenarnya cekodok tu makan ngan sos...

    ReplyDelete
  12. Salammmm...

    tumpang lalu...mmm...aaa...ekceli ni pirst taim dengar cekodok makan dgn tempoyak.

    ReplyDelete
  13. oops..tertinggal..kalau saya, saya cepat naik hangin bila berdepan dgn cashier yang `banyak cakap'. hehe..

    ReplyDelete
  14. Kak Erna,
    kalau cicah cekodok dengan sambal tumis ikan bilis pun sodap...! :)

    ReplyDelete
  15. fa*atip terima kasih sudi singgah...he he..rasa lucu pulak..sebenarnya..tempoyak tu..untuk makan tengahari..tapi..dah ada kan..bolih aje cicah dengan cekodok tu..cekodok tu..sebenarnya ada sos dia..
    mungkin sebab dah tua akak ni kan..jadi kurang sikit nak naik angin..cuma kecewa juga la..dengan budak muda..cakap macam2 ngan orang tua ni..

    ReplyDelete
  16. yatie..bolih semua..sambal bilis pun bolih..sos pun o.k...dah akak masak smbal tempoyak..pun bolih juga..he he..

    ReplyDelete
  17. fuhhhh sodap tu..cokodok cicah sambal tempoyak...tak pernah lak rasa...bak sikit..

    ReplyDelete
  18. SMM..akak saje je..bagi gempak..ha ha..dengan cili sos pun bolih..dah ada sambal untuk makan dengan nasi..kita cicah la dengan cekodok..sedap pulak tu...

    ReplyDelete
  19. Salam my dear sis..kak erna:):)

    Aduhaii....
    apsal lee siap berleter kat depan pelanggan nihh..ish4...
    tak patut..tak patut!!!kita beli kat kedai dia pun dah kira baiklah tuu..aduhaiii..Sabor jekk lah ekk..:)

    ReplyDelete
  20. erna, kalau ada cili masa tu, baik cilikan je mulut budak tu. kurang asam..
    hmm.. kreatif gak ek makan cekodok dengan sambal tempoyak

    ReplyDelete
  21. salam k.erna, bg nor la, sebagai sorang peniaga, dia yg kena lebih beri perhatian dlm hal ni. dia yg sepatutnya sediakan duit kecik, kena ready awal2 supaya memudahkan pembeli. baru pembeli selesa berurusniaga dgn penjual.. tu jugak cara nak tarik hati pelanggan supaya dtg lagi dan lagi kan.. :)

    ReplyDelete
  22. mesti muka budak tuh macam cekodok kan cik? ish3x. biarkan. layan cekodok ngan tempoyak lagi best.

    * itu kurang ajar namanye!!!

    ReplyDelete
  23. selamat malam kak erna,
    sambal daun tempoyak tu makan ngan apa pun sodap..cekodok, lempeng malah roti pun boleh..
    tadi pergi kenduri kahwin pun ada sambal daun tempoyak ni, makan hingga menjilat jari...

    ReplyDelete
  24. salam tini..tu la kan..bukan kita sengaja..dah memang x cukup..memang sabar aje pun..tu sebab akak dengar kan aje..x marah pun kat dia..tapi frust juga..cuba dia bayangkan mak sendiri masa tu...

    ReplyDelete
  25. kak pah kot ado cili pun tak bolih kak pah..anak orang tu..he he..kak pah sambal tempoyak tu..semua bolih jadi.....

    ReplyDelete
  26. salam nor..akak setuju 100 persen.memang patut sediakan awal2..akak bukan pegi petang..pagi lagi..patut jika dah sedia awal..tak abis lagi pun duit tukar dia tu..memang pu..lepas ni rasa tak masuk dah kesitu..sanggup pegi kat tempat lain..

    ReplyDelete
  27. sha..memang pun..dah berleter..mana nak manis mukanya..masam je..sampai acik dah kat pintu luar pun masih dengar leteran dia..merungut rungut..marah..

    ReplyDelete
  28. salam ibuintan..memang betul..tadi anak akak beli sebuku roti gardenia yang panjang tu..sekejap aje licin..cekodok awal2 lagi dah abis..tu yang pi beli roti pulak tu...akak masak tempoyak untuk makan ngan nasi..dah lain pulak jadinya..

    ReplyDelete
  29. kakErna saya terlewat ni..sebab tghari tadi makan kat luar..ulam petai ngan ulam raja cicah sambal tempoyak, lepas tu siap jilat jari lagi (hmm..telan airliur teringatnya) hubby saya orang perak tapi tak makan tempoyak,

    saya kalau masak cekodok jagung ni alamat saya sorang je makan...sebab orang lain suka cekodok kosong tu je..goreng onol kata suami saya..

    ReplyDelete
  30. Aslmkm Erna.
    Kak G tak pernah pula makan gitu, tp Kak G mmg suka makan masak tempoyak nogori yg taruh pelbagai daun + potai ... lg podeh, lg best! :)
    Kerek juga cashier tu yer!

    ReplyDelete
  31. salam wan..nampaknya..nak makan tempoyak kena makan kat luar la ye.tak de geng nak makan kat rumah..
    akak suami orang perak jugak..tapi..suka betul ngan tempoyak..akak pun tak macam tu...anak2 pun ikut ayahnya..bolih makan macam tu je dengan nasi...

    ReplyDelete
  32. Waalaikumsallam kak G..memang kerek betul cashier tu..agaknya sebab pagi lagi..dia tak mau duit tukar dia habis menjelang tengahari kot..
    Iye ke kak G suka makan..kalau dekat bolih bagi sepiring ni..memang kali ni saya buat pedas...

    ReplyDelete
  33. eh geramnya kak...apa kita pulak nak kuarkan diut kecik, ni bukan nak naik bas...

    sebagai peniaga dorang la sediakan wang kecik kan...tak nak jadik cashier, berhenti jer la, cari kerja lain huhuhu..

    uikss..sedapnya makan cicah tempoyak hehehe

    ReplyDelete
  34. salam,

    kalau saya budak cashier tu kena bahasakan semula ..

    baca entri tentang cekodok ni buat rase lapar pula hehe..

    ReplyDelete
  35. salam kak erna,
    kekadang dah mmg tkde duit kecik nak buat camne kan...lain la beli RM1, bayor RM50 pon kiter rasa segan.....

    ReplyDelete
  36. azwa..iya la kan..sepatutnya sediakan la duit kecik awal2 lagi..
    azwa..pandai ke makan tempoyak..kalau pandai..nanti akak buat lagi akak bagi ye..senang aje buatnya...

    ReplyDelete
  37. penjejak maya..akak masih lagi bolih sabar..tak bahasakan dia..anak orang kan..
    PM..kalau nasi beriani ke..baru la patut rasa lapar..ni cekodok aje...

    ReplyDelete
  38. salam manja..terima kasih sudi singgah sini..tu la kan..akak dah bagi pun duit kecik yang 1.50 tu..minta lagi 30 hengget..tah la..

    ReplyDelete
  39. Hehehehehe.... Mujur la saya tak penah kena leter cmtu kak.. Kok kena la, mau saya tinggalkan je barang2 tu semua kat atas kaunter tu... Biar padan muka dorang tu... jadi cashier pon nak eksen.... huhuhu...

    Boto kato akak tu.. baik kito layan makan, konyang gak perot hehehe...

    ReplyDelete
  40. azz..kok ikut hati..mau yo akak tinggalkan..tapi tak sampai hat..nak nyusahkan dio..takut kito buek orang..nanti kono kek kito balik..soba yo lah...kan..baik makan..konyang...

    ReplyDelete
  41. kuwang hajar sungguh budak tu, tampar mulut dia jer...

    ReplyDelete
  42. Agaknya kalau sayalah yang dileterkan mau saya tinggalkan counter begitu saja baru padan muka dia.

    Sambal tempoyak sedapnya.

    ReplyDelete
  43. Salam kak! E-na memang peminat setia tempoyak, walau masak macam mana sekalipun tapi nak pedas2 kaw gitu...he he....tapi ni baru 1st time dgr cokodok cicah sambal tempoyak....errrrrr kena rasa yang akak masak baru sedap ni!

    pssstt : hubyy e-na berjaya menyeludup tempoyak bawa ke jepun bulan 5 baru ni...so dptlah lepas windu kat tempoyak MIL yang guna durian dari pokok sendiri...he he

    ReplyDelete