Followers

Sunday, July 11, 2010

KELEMAHAN DIRI..





Assalamualaikum..


Sebagai seorang manusia biasa..kita mesti punya kelemahan..begitu juga diri aku....kelemahan diriku..ada dua..yang selama ini..susah sangat untuk aku ubah.yang satu ni.aku dah mula bolih kawal..aku buat tak tau aje..

kelemahanya..aku paling tak suka..dengar adanya orang lain diumpat kerana melakukan kesalahan..bagi aku..kalau dikata,diumpat dan dikeji dibelakang..mana dia tau dia salah..dan selamanya la dia tak akan dapat membetulkan kesalahanya tu..

dan disitulah..kelemahan diri ku..selalunya..aku akan menegur orang tu..tapi..aku tak kan bagi tau apa yang orang lain dah kata..seolah..semuanya itu adalah dari diriku sendiri..apa yang penting..dia akan membetulkan kesalahanya(dalam pekerjaan la..hal peribadi tak berani aku)


satu lagi..kelemahan aku..tak bolih ada yang mengadu atau nak mintak tolong(bukanlah berkaitan dengan duit..sebab aku bukan kaya dan berharta)..cepat aje aku kesian dan nak membantu..yang ini aku betul2 lemah..dan aku merasai kelemahan aku..ketika ditempat kerja ini..sebab..kelemahan aku yang ini lah..membuatkan ada yang tak sukakan aku..apa saje yang aku buat..semuanya dia tak suka..setiap hari..ada saje kesalahan aku..sampaikan..perhubungan baik dengan kawan,dengan suami,dengan bos,..pun jadi salah dimatanya..sampaikan apa yang aku pakai..dari hujung rambut sampai hujung kaki juga salah..

aku pun tak tau bagaimana aku nak keraskan hati ni..bila ada yang mintak tolong..aku buat tak tau je..kadang kadang..orang tak mintak tolong pun..bila ada yang bercerita atau pun bertanya..aku aje yang suka rela..nak membantu..

Aku pun tak tau kelemahan aku ni..membuatkan ada yang sakit hati..macamana lah aku nak mengubahnya..rasa dah terlewat..orang kata...kalau kita nak berubah..sebelum umur 40 tahun..ni..aku dah terlajak hampir 12 tahun..entah lah...

o.klah aku sambung cerita..

baru2 ni ada..budak yang praktikal di pejabat aku tu...dah dapat kerja tetap..dan minggu lepas dia talipon aku..mintak tolong..carikan orang yang bolih dia belajar..mengenai semaian padi...
jadinya..semalam aku pun bawaklah dia pi ke sungai burung..kebetulan..sekarang ni..memang musim menyemai..aku bawak dia jumpa kawan yang dah pencen awal untuk membuat kerja2 padi secara sepenuh masa..


hero ku jugak seronok..dapat tengok anak benih padi..dia siap ambil gambar letak tangan lagi..



Diatas adalah gambar2 yang hero bongsu ambil...layan lah ye..gambar2 yang cantik dan saujana mata memandang..kehijauannya memang menyejukkan mata memandang...

69 comments:

  1. Salam Erna,
    Saya rindu dengan sawah bendang yang satu masa dulu luas di Melaka. Bila kita nak menegur seseorang, harus berhati-hati, berlapis cakap. Suka menolong orang tu baik sebab mana tau satu hari nanti kita perlu pertolongan mereka.Jaga diri, Erna.

    ReplyDelete
  2. seronok tengok padi ni.. kocik2 dulu mengaso masuk ke sawah.. sekarang sawah pun dah sobun dah jadi kobun sayur.. hehe..

    ReplyDelete
  3. salam kak nora..terima kasih..insyaallah berhati2..selalu..

    ReplyDelete
  4. zino..bukan menghaso laie..memang dah kono poie sawah..sapo lagi nak tolong omak dulukan..
    bilo balik kg..tengok kek belakang tu..teringat kocik2 dulu kan..

    ReplyDelete
  5. itu bukan kelemehan..tu kelebihan kak.

    sawah kat mana ni kak? Sg Burung kat mano kak?
    kat nisemilan ni ado laiee ke sawah padi..?

    ReplyDelete
  6. yang penting akak ikhlas,tanpa ada niat len..apa org nak kata biarkan ajer kak..penat nnti senayap..hihihi tapi mmg betul kak dah dapat tolong org walaupun hanya kecil ajer..tapi seronok kan...

    ReplyDelete
  7. acik..sg.burong tu kek selangor la..kek negeri sembilan ado sawah cik..jelebu,kuala pilah dan jempol..masih lagi tanam tapi tak banyak..

    ReplyDelete
  8. asma..betul tu kan..yang penting keikhlasan hati kita..
    bila kita dah dapat tolong tu..lapang hati kan asma..rasa lepas beban..rasa bahagia..bila tengok orang suka..

    ReplyDelete
  9. Ada orang yang suka menegur ...
    Tetapi, sesekali dia ditegur...melenting pula!






    ***Kak Erna..nak tegur sikiiiit je, boleh ya! Dah lama perasan ni!
    Errr, eja 'boleh' tu...bukan 'bolih' tau! Hi..hi... (cikgu BM gatal ni!)

    ReplyDelete
  10. Lama tak tengok padi,cantik menghijau.
    Setiap manusia ada kelemahan diri,hanya kita yang dapat merubah kepada yang baik atau tidak.

    ReplyDelete
  11. cklah..he he..akak memang jarang menegur..tapi bila dah kerap dengar orang mengata kat belakang..memang akak akan tegur orang tu..kesian..he he..
    tak pe cklah nak tegur pun..dah selalu tu..budak2 kat opis asek bising..kata akak ni ngeja cara lama .sembur..jadi sembor lah.katanya..he he..akak gelak je...dan akan jawab..dah memang orang lama..selalu jadi bahan lelucuan dek budak2 tu bila akak menulis...

    ReplyDelete
  12. salam zaiton..memang pun..tenang bila tengok pemandangan menghijau tu..kalau musin menuai lagi seronok tengok..sebok betul bendang tu..dengan mesin menuai..

    ReplyDelete
  13. salam kak erna, seronoknye tengok sawah padi tu...mase balik kg mak mertua hari tu anak2 padi tu belum besar dan menghijau lagi...

    ReplyDelete
  14. melaka dah pupus sawah bendang

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Erna,

    Cantiknya panorama bendang tu.. w/pun duk kampung tapi x pernah ibu rasa ke bendang.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum, Cantiknya sawah padi, saujana mata memandang, harum bau anak padi menusuk hidung, masih terasa seronoknya mengikut arwah mak mengerjakan sawahnya...

    ReplyDelete
  17. salam:):)

    indah tgk kehijauannya..:):)sejuk hati..
    To my dear sis..
    Harap sabar menghadapi kerenah manusia..
    Yang penting..kita ikhlas lam segalanyanya..InsyaALllah..:)

    ReplyDelete
  18. tak pernah jejak kaki ke sawah, kak erna
    teringin sangat...

    buat baik berpada-pada, ya kak erna

    ReplyDelete
  19. ala kak mcm tu la manusia..kito buek baik salah,buek tak baik lagiiii salah..sudah2 kito buek bodoh sudah.jgn layan na..lalat atau langau2 di luar..janji,abg tak kisah dan hati kito pun sonang...

    ReplyDelete
  20. Kak...kelemahan bab bila orang mintak tolong tu sama aje dgn anie...tak sampai hati kalau tak tolong...selalu terasa nanti satu hari kita akan mintak tolong dgn orang jugak...

    ReplyDelete
  21. Aslmkm Erna.
    Dah lama la tak tengok sawah bendang ... masa kecil2 dulu selalu p cari belalang.
    Hmmm isu suka tolong orang tu tak menjadi masaalah pada Kak G. Kita tolong dengan ikhlas ... kalau pun orang yg ditolong mengambil kesempatan & tidak mengenang budi ...kita pegang saja bahawa Allah Mengetahui segalanya & Allah Maha Pengasih. Yakinlah kita tidak akan apa2.
    Bg orang yg suka mengata & kutuk belakang = umpat tu, rasanya ia setua alam ini.
    Dulu2 Kak G malas dengar & beredar saja. Jadi bila ditanya yg kena kutuk & umpat, senang ler jawap tak tahu.
    Masalaahnya juga Kak G rasa ialah ramai orang tidak suka diberitahu tentang kelemahan & kekurangan mereka ... ada yang melenting ... jemaah haji pun masih ada macam itu!
    Bagi Kak G, jika tidak dapat mengatasi kelemahan mudah percaya & suka menolong orang, tak apa2 Erna! Niatkan saja kerana Allah.

    ReplyDelete
  22. kak,
    sg burung tu kat mana?

    kak, kat mana2 pun akan ade org tak suka dgn kita.. tp rasanya yg aka citer tu bukan kelemahan, tp kelebihan yg buat org lain jeles...

    ReplyDelete
  23. Sekom Kk Erna,
    rasa2kan...boleh ke kelemahan2 diri ni boleh diubah???kita jenis yg tk displin tu yg ssh nk berubah...cam ne ya?sbb tu kita ssh nak tegur kesalahan org....but pd ank, mesti kita tegur n ubahkan.betul tak?

    ReplyDelete
  24. ainnoraini..dulu kan 18 tahun masa akak tinggal dan bekerja disungaim burong tu..kalau musim padi ni..suka round naik motor..tengok sawah padi tu..mula menghijau..dah masak padi..menguning pulak...

    ReplyDelete
  25. tedi..kat n9 ada lagi..walau pun dah tak luas..

    ReplyDelete
  26. ibu sayang..memang cantik..akak dah biasa tengok dulu..tapi..anak la..seronok sangat dia dapat tengok..banyak betul soalan dia...

    ReplyDelete
  27. LIPISLADY...dulu ada bendang la ye..akak masa sekolah2 dulu biasa pi tolong mak kat sawah..tapi sawahnya tak la luas macam kat selangor tu..

    ReplyDelete
  28. salam Tini..terima kasih..memang kena sabarkan..kadang2 je rasa macam nak pindah..tapi..kena sabar jugak..buat apalah kita nak susahkan diri sampai pindah randah kan..tuhan ada...itu aje la yang difikirkan..dugaan bila dah berusia dan menanti hari2 nak bersara ni...

    ReplyDelete
  29. a kl citizen..sama macam anak yang bongsu tu..bila dibawak ke sawah tu..cukup seronok dia..terima ksaih atas ingatan cik gu tu..insyaallah..

    ReplyDelete
  30. anymz..botol la tukan..tapi..malang e..lagi akak buek tak kesah..lagi rancak dio mengato..tah apo masalah he tak tau lah..cakap asek menyindir yo..lomeh akak..berpuloh tahun akak kojo kek negori orang...aman yo..baru 4 tahun balik kojo kek negori sendiri..ado yo yang tak suko...anymz konal abang kan..kalau abang pun..di kutok2 dek orang tu..heran akak...

    ReplyDelete
  31. anie..he he..akak dapat rasakan anie pun macam tu..walau pun kita tak pernah jumpa lagi..tak tau lah..tapi akak rasa macam tu..

    ReplyDelete
  32. Kak G..terima kasih..rasa tenang bila baca komen kak G..memang susahkan..saya ingat lagi pesan bos kat sini..kita memang susah nak ubah orang..tapi ubahlah diri kita ..katanya..

    ReplyDelete
  33. yong..sungai burong tu..kat tanjong karang,selangor..
    akak pernah kerja kat situ selama 18 tahun...
    yong tulah masalahnya..akak tak pernah nak buat orang jeles atau sakit hati..dah perangai akak camtu..nak buat camanakan...

    ReplyDelete
  34. anie..nagoya..tu lah..masalahnya..nak berubah tu susah..tapi tak pe lakan..asalkan hati kita senang dan gembira sudah la..

    ReplyDelete
  35. Kak Erna

    Tawakal jelah kak.. mulut org camno nak tutup.. lagik kita layan lagik dio suko.. lagik pun org camtu dia jadi gatal lagik nak ngato sobab dio tengok akak bg respon.. InsyAllah kak.. Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang bersabar.. Itulah dugaan kita.. walaupun memang makan hati jek kan bila dikata mcm2.. saya selalu fikir camnie jek.. 100 kali dio kato kito kan.. sebona ehh.. 1000 kali jugak org kato dio.. kdg kita je tak tahu.. atau dia sendiri tak tahu hehehe..

    Berdiam takkan rugi.. susah2 kak baco yassin yo.. mintak dihentikan bondo yg bukan2, den selalu buek camtu yo bilo dah sedih sgt.. klu tahap kritikal saya terus buat solat hajat kak (minta allah kuatkan semangat saya dan tenangkan hati saya). Itu jek pendekatan saya.. percayalah kak kalau yang benar tetap benar.. dan yang salah tetap salah ;)

    Senyum2 selalu kak.. hehehe ;)

    ReplyDelete
  36. iina..terima kasih..terima kasih...berbanyak2 terima kasih..bagi kata2 semangat untok akak..akak pun salah..buat baik ngan orang..jadi adalah yang tak suka...sebab akak baru masuk 4 tahun kat sini..dia lagi lama....

    ReplyDelete
  37. hijau yg mndamaikan.. pandangan yg luas..

    ReplyDelete
  38. salam maiyah..betul tu..sejok mata memandang kehijauannya...

    ReplyDelete
  39. salam kak erna.
    itu bukan kelemahan , itu kebaikan yg kalau dibuat dengan ikhlas amat tinggi nilainya..
    sawah memang mendamaikan, sawah dihadapan rumah pun sedang menghijau sekarang, anak padi sedang naik..
    tapi bukan sendiri yg kerjakan tapi diusahakan oleh orang lain..

    ReplyDelete
  40. salam kak erna.....wah sejuk mata memandang kehijauan sawah padi......kat pilah x der dah sawah cam ni!

    Sabae jerlah......kerenah org ni mcm2 kan.....

    ReplyDelete
  41. ibuintan..kat kuala pilah ada ladi sawah kan..walau pun tak seluas di selangor..
    Akak tau pu..bila ada yang hantarkan padi ke pejabat akak untuk dibuat ujian pengeringan..

    ReplyDelete
  42. ibuhani..kat kuala pilah..masih ada lagi sawah..cuma tak luas aje kan..
    memang akak sabar la ni..he he...

    ReplyDelete
  43. cantiknya sawah padi...saujana mata memandang...teringat kampung...huhuhu

    ReplyDelete
  44. Aslmkm.
    So cuti 2 hari? Jaga kesihatan ya.
    Erna cuba makan pucuk jambu & pil chi kit teck aun ... insya Allah segera pulih (dlm 1/2 hari).

    ReplyDelete
  45. kak, ese pun dah lamo tak tengok padi.... tahu2 dah jadik nasik yo ;)

    ReplyDelete
  46. Azwa...kat kampong..luas sawah padinya ye..tak pe..simpan cuti banayk2 nanti cuti sekolah/raya..boleh balik kampong...

    ReplyDelete
  47. kak G..mana nak cari pucuk jambu kat rumah say ni..tapi tak pe..dah tinggal letih aje ni..alhamdulillah...

    ReplyDelete
  48. mak su..akak percaya..jangan lupa rupo e dah la mak su ye...

    ReplyDelete
  49. kakErna saya sorang tertinggal ni..lama tak bukak internet.Kampong arwah abah saya luas lagi sawah padi tapi banyak dah naik rumah banglo.
    Saya paling seronok musim banjir sawah padi banyak ikan puyu.
    Harap kakErna banyak bersabar ,saya rasa lebih baik kita buat apa yang kita suka daripada buat yang orang suka tapi kita tak suka .ye tak?.

    ReplyDelete
  50. Rindu sawah kat belakang rumah kat kampung. Skang sawah tu dah tukar jadi ladang sawit... huhuhu..

    Sy pon tak suka org dok umpat2 belakang ni kak.. Kdg2 sy salu ckp kalau ada yg tak kena dgn sy, bgtau je laa... sy tak kisah pon... Tp org lebih suka ngumpat dr terus terang... entah laa... susah nak ckp...

    ReplyDelete
  51. yang penting kita ikhlas kak..pedulikan apa org nak kata...

    ReplyDelete
  52. Kak Erna,
    Yati pun tak tau nak cakap camne, sebab Yati pun senang tolong orang jugak. Tapi, tolong ikut kemampuan la, takde la sampai susahkan diri sendiri dan keluarga. Tapi kalau kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita. Kalau tak kat kita, mungkin orang tolong anak kita, suami kita ke, kan...
    Cantik pemandangan sawah padi. Dulu kecik, Yati ngaji kat rumah tengah bendang macam tu la. Balik rumah je, habis lecah, kotor selipar. :)

    ReplyDelete
  53. kak Erna, cantik sawah padi yg hijau terbentang didepan mata....

    tolong menolong adalah dituntut...dan saling tegur menegur kesilapan seseorang juga adalah sesuatu yang baik jika kena pada cara dan tempatnya...

    ReplyDelete
  54. salam wan..betul..akak akan ikut..lebih baik kita buat yang kita suak kan..hati ita pun senang..
    wan..aduhai..nape la cerita ikan puyu..meleleh air liur ni..ikan puyu masak cili api..asamnya..air limau kasturi..makan tak hengat ni.tapi anak akak tak nak makan..sebab dari dia kecik..suka bela ikan..akak belikan ikan puyu sebab boleh hidup lama..

    ReplyDelete
  55. azz..kat kampong akak pun dah jadi kebun sayur..
    azz,,tak boleh nak kata apa dah..dah jadi tabiat pulak kan..

    ReplyDelete
  56. E-na..yang penting hati kita ikhlas..akak setuju..akak tolong tak pernah harapkan apa2 balasan..hati yang tak boleh tahan..nak tolong jugak...

    ReplyDelete
  57. yatie..akak setuju dengan apa yang yatie kata..kat opis akak sekarang ni je..ada sorang ..dulu2 kat mana pun akak kerja tak de masalah pun..
    ooo yatie pun pernah dok sawah padi ye..sama macam akak kecik2 dulu..tapi sawahnya kat belakang rumah..

    ReplyDelete
  58. SMM..meamng cantik sawah padi tu..menghijau..saujana mata memandang..
    yatie..mungkin kali ni..akak suka menolong tak kena tempat la...ada sorang yang tak suka..

    ReplyDelete
  59. salam kak.tgh buat apa??tk de cite baru??tgh boring ni??hihihi....

    ReplyDelete
  60. anie..he he.tak sempat nak tulis ni.nak BW je..tadi akak puasa..syaaban..pas tu..pi klas ngaji..baru balik ni..nak jengok kengkawan jap baru nak tidur...

    ReplyDelete
  61. salam
    kak erna...dek kerana teralu cepat kesian,belas kat org,jgn sampai ada yg amik kesempatan menpergunakan akak ya...

    ReplyDelete
  62. Salam..
    Buat baik walaupun org buat jahat pd kita...sifat mulia yg tak mungkin semua boleh buat.
    Asalkan niat kita ikhlas insyaAllah ada keberkatan drp Ilahi.

    ReplyDelete
  63. kamsiah..dah pun terjadi..tapi akak ikhlas..

    ReplyDelete
  64. Acik..ikhlas..tu yang pentingkan..tapi ada juga yang tak boleh terima keikhlasan kita..

    ReplyDelete
  65. minta maaf krn mandai2 menegur ya kak....hrp tk kecl hati dgn saya

    ReplyDelete
  66. Salam kak erna suka tgk sawah padi nan menghijau, sejuk mata memandang...akk ni seorang yg mudah simpati ngan org, ok tu kak. Saya suka ngan sikap akk tu...teruskanlah kak baut baik tak apa dpt pahala lagi

    ReplyDelete
  67. salam cklah..akak mintak ampun maaf banyak2..mesti jawapan akak buat cklah..terasa sampai mintak maaf..
    cklah..akak tak kesah pun..tegurlah..
    tak semestinya orang muda tak boleh tegur orang tua.
    kalau yang salah tetap salah..kan..tak pe2 tak pe..jangan risau..akak tak kecik hati pun..
    tapi..apa yang buatkan cklah fikir macam tu ye.boleh cite ngan akak..nanti akak takde la buat salah atau pun salah tulis lagi..bagi tau ye cklah..akak boleh terima..jangan risau...terima kasih ye...

    ReplyDelete
  68. salam rosaliza..kita ni manusia kan..mesti ada kekuranganya..
    ros..sawah padi memang cantik..menghijau..tapi..sekarang kat kampong akak dah takde dah..dah ganti kebun sayur...

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete