Followers

Wednesday, July 21, 2010

MARI MAKAN CEKODOK PISANG..PANAS ..PANAS...




Assalamualaikum...

Balik dari kerja tadi..terus solat asar..
dah siap solat..terus kedapur..ada projek..apa lagi kan..nak buat lepat pisang..
sekali tengok..alamak..daun pisang yang dibeli dah rosak..sebelum pi kerja..tak tengok pulak daun tu..kalau tidak boleh ambik daun pisang kat opis tu..

dah daun tu tak elok..tukar haluan..mesin pisang+gula kabong+gula putih sikit..dah siap..gaulkan dengan tepong gandum..jadi la..cekodok pisang..

dah lama tak buat..punya la sukanya budak2 ni makan...siap kata sedap lagi...cekodok pun sedap..katanya...



Gambar atas ni..hitam..sebabnya..dah en..abangnya jenis peramah..aku kata..mintak tolong tengokan sekejap..nak basuh ikan..dia boleh pi keluar rumah sekejap..lepas tu..jiran lalu..dia pun sembang le..apa lagikan..sekali hero bongsu panggil..mak dah hitam katanya...

aku tanya ayah mana..ayah kat luar..borak ngan kawan dia..katanya..ha..tu la dia..dapat la cekodok pisang yang hitam macam tu..

yang dibawahnya tu..baru lah cantik cekodok pisang aku..tapi betul jugak..kata budak2 ni..dah lama tak buat cekodok pisang..makan pulak panas2..sampai mengah aku..makan terbanyak pulak..

tapi..macam biasa la..en.abang aku tu..makan cekodok manis pun..tetap nak ada sambalnya..jadi tadi..masak sambal sardin...dia makan lah..cicah dengan sambal sardin tu..


50 comments:

  1. Salam Kak,

    panas-panas memang sedap.. mentua lalu pun tak nampak.

    ReplyDelete
  2. reen..memang tak nampak pun.mertua akak dah tak de..he he..gurau aje reen..

    ReplyDelete
  3. Salam kak erna...saya suka cekodok kaler hitam2 sikit..baru best, tapi kalo ank2 dia suka yg kat bawah tu la...tak hangit langsung heheheh

    ReplyDelete
  4. salam kembali ros..kalau hitam2 sikit o.k lagi..ni..dah hitam rentung..pahit..tapi tak pe kan..pahit2 manis..sedap jugak..

    ReplyDelete
  5. cekodok pisang paneh cicah sambal..sodap
    kalau ada pisang kapeh masak mesti buat cekodok pisang ni..

    ReplyDelete
  6. lama tak makan cekodok pisang kak :))

    ReplyDelete
  7. ibuintan..pisang kapeh la ni ha..tu yang buat cekodok..kakak ipar bagi..
    akak pulak tak biasa cicah sambal kalau cekodok pisang..

    ReplyDelete
  8. tedi..akak pun lama dah tak buat..

    ReplyDelete
  9. Salam my dear sis..kak Erna:)

    aduhaii...teringin nak makan lak..teringat cekodok makbonda dulu2...:):)

    ReplyDelete
  10. salam kembali tini..alahai..kesiannya..kalau dekat dah akak bagi dah ...

    ReplyDelete
  11. pertama kali dengar orang makan cekodok pisang cecah sambal.

    ye lah, lain padang lain belalangnya .. lain orang lain seleranya.

    ReplyDelete
  12. Tu la kak ini bebudak ni pun bising dah lamo tak makan cekodok pisang..esok pasar tani nak pi cari lah.hehe

    ReplyDelete
  13. al.lavendari..memang betul tu..baru kawin dulu..akak sendiri terkejut.ade ke..makan karipap dengan tempoyak..macam2 ragam kan..

    ReplyDelete
  14. anim..akak alang kek cuai tu bagi pisang kapeh.dah lamo tak buek tu yang sodap tu nim..
    pasar tani rembau banyak jual pisang kapeh nim...

    ReplyDelete
  15. kak erna...pekena dgn teh o/kopi o panas2...beshhhhh

    ReplyDelete
  16. salam kak erna:
    tak pernah pulak try cekodok pisang makan cicah dgn sambal...
    nnt nak try la...

    ReplyDelete
  17. salam kak erna
    selalu juga makan cekodok pisang ni. sdap kalau pisang emas ni...... makan panas2

    ReplyDelete
  18. IM tak suka sangat makan cucur pisang. lebih suka cucur bawang...

    ReplyDelete
  19. salam kak..

    cekodok pisang@ org sini panggil jeput pisang memang sedap makan..dapat pulak panas2 kan sambil makan minum air teh ke kopi ke..prghhh sungguh menyelerakan...

    ReplyDelete
  20. saya suka kalau mkn cekodok pisang campur soda bicarbonate dan susu. pastu cucuk2 mcm satay.

    p/s- skang ni dh tak boleh! huhu...

    ReplyDelete
  21. Sama macam penghuni kat rumah ni kalau makan cekodok pisang mesti ada sambal.

    ReplyDelete
  22. Salam kakErna...
    saya suka cekodok pisang yang itam tu apalagi kalau garing. Hb n anak -anak tak berapa suka..so seronoklah saya makan sorang heh..heh..

    ReplyDelete
  23. Kak...bapak anie ari tu buat cekodok pisang guna pisang padang sedap giler...teringat2 sampai sekarang...anak anie siap cakap...cekodok pisang best in the world...tangan orang tua kak...sedap dia lain macam...hehehe

    ReplyDelete
  24. kamsiah..minum petang la tukan..memang la..malam nasi tak diusik..masing2 dah kenyang..

    ReplyDelete
  25. ainnoraini..akak memang tak suka cicah sambal..ayah ngan anak je tu..

    ReplyDelete
  26. ibu guru..akak selalu buat guna pisang kapas..tak pernha pulak guna pisang mas..boleh cuba pulak lepas ni..

    ReplyDelete
  27. IM..cucur bilis pun sedap..tak budak2 tak mau bawang..

    ReplyDelete
  28. Cik Amy..memang masa tu pulak hujan..apa lagi kan..

    ReplyDelete
  29. Piewahid..oo..campur susu juga ye..saya buat boh bikarbonat je..tak letak susu..
    tak ape la tak boleh makan..janji jaga kesihatan

    ReplyDelete
  30. anie..pisang padang tu macam mana ye..akak tak pernah dengar pulak..

    ReplyDelete
  31. zaitun..pelik kan..kalau saya tak reti manis lawan pedas..tapi nak ngan ayah..mesti nak sambal..buat cicah..

    ReplyDelete
  32. wan..he he..kat rumah ni ada juga yang suka..habis juga yang hitam garing tu di makannya..

    ReplyDelete
  33. Salam kak Erna,

    Kat sini panggil jemput pisang, minum teh o...best giler

    ReplyDelete
  34. ibu sayang..memang ada yang panggil jemput2 pisang..dah makan cicah sambal..tak teringat air teh pun..he he

    ReplyDelete
  35. salam,

    cekodok pisang tu memang best tapi lagi best kalau buat sendiri kan..

    ReplyDelete
  36. kitkan, sukaaaa sangat cekodok pisang. Colek dgn susu pekat manis!

    ReplyDelete
  37. PM....dah tentu buat sendiri ..

    ReplyDelete
  38. Fa*atip..akak tak pernah lagi cicah ngan susu ni...boleh suroh anak2 cuba..

    ReplyDelete
  39. cekodok join ngan sambal sadin pun sedap kot, tapi saya tak pernah terai ;)

    ReplyDelete
  40. cekodok mmg sedap kak terutama time hujan ;)

    ReplyDelete
  41. mak su..akak pun tak ponah..ayah ngan anak je..pelik kan..kalau cekodok bilis..o.k lah juga..makan ngan sambal sardin..

    ReplyDelete
  42. iina..memang sodap..maso hujan..panas2 pulak tu..

    ReplyDelete
  43. Cekodok pisang taim paneh mmg sodap kakk... Cubo kalau dah sojuk, pehtu kogheh la tu... takdo sapo yg nak makan... hehehe...

    ReplyDelete
  44. azz..tu la..bilo angkek dari kuali yo..akak panggil sumo ngadap..baru la licin..strategi tu...makan paneh2 he he...

    ReplyDelete
  45. Erna,
    Cuba cucuk cenkodok tu dengan lidi, macam buat satay. kami di rumah suka cenkodok pisang.

    ReplyDelete
  46. salam kak erna...

    amy datang menziarah akak..jalan2 malam sambil baca entry tapi akak x update lagi ye...x per esok amy datang bertandang lagi ye..

    wasalam...

    ReplyDelete
  47. kak nora..kalau buat sendiri..saya memang tak pernah cucok..kalau beli.meamang macam tu la..dicucok dengan lidi.

    ReplyDelete
  48. cik Amy..terima kasih datang lagi..ada masa akak akan update ye..

    ReplyDelete
  49. erna, buek cekodok pisang pakai self raising flour. nanti lagi gobu...

    ReplyDelete
  50. kak pah..o.k gakk tu..tak bominyak ke masa goreng tu..

    ReplyDelete