Sunday, July 18, 2010

MASAK MASAK DAN MAKAN DIHARI MINGGU...



Assalamualaikum..

semalam..aku pergi la ke muzium tu..untuk sama2 meramaikan pesta persekutuan adat..tapi..tak tau lah..mungkin..apa yang aku nak tau..dengan apa yang dipamirkan..lain..jadi..aku tak dapat apa yang aku nak tau..

Lagi pun pesta itu diadakan sempena pelancaran buku dan dvd adat perpateh...kalau aku nak tau..maknanya aku kena beli buku dan dvd nya nanti..insyaallah aku akan beli untuk mengetahuinya..dulu 2 aku tak kisah pun..tapi sejak2 dah pindah balik ke n9 dan anak2 rajin bertanya...aku kena belajar...supaya senang aku nak menjawab..


Setiap khemah ada menyediakan hidangan ini..tapi minya maaf ye..dah lupa la..orang panggil apa ni..
Yang ini..dipamerkan..dulu2 punya teko...namanya teko ganjil zaman cheng ho.
Bekas boko.biasanya dah disi..akan diikat pula dengan kain..(penerangan Mak cik tu la semalam)
Ini pula..penggosok baju..(seterika) la kita panggil sekarang
yang ini pula dipanggil capah..capah ni digunakan sebagai bekas untuk memerah kelapa untuk mendapatkan santan..diperbuat dari kayu..




Tak boleh nak cerita panjang tentang semalam.aku takut salah pulak nanti...sebab semalam rasanya tak ada disediakan kaunter penerangan untuk aku bertanya lebih lanjut..

baik aku sambong cerita untuk hari ini..apa lagi..cerita masak2 la kan...
masa dalam perjalanan balik..aku nampak orang jual itik..jadi berentilah..beli seekor..nak buat rendang..harga itik sekarang ni..amboi mak..sekor tu..RM30.80..tak bolih kurang walau pun 5 sen..bukan besar pun ...kecik je...rasanya selepas ini..aku tak mau beli itik dah..


Rendang itik aku dah masak..
sempat juga buat bubur sukun..tengok kat blog rosaliza tu..tak boleh tahan..aku usahakan juga..pi merayau pasar tani..dapat juga beli sebiji..hm..sedap..goreng dah buat bubur sikit...
ikan masin sepat goreng cili api..yang ini biar aku cerita sikit camana nak masak ye..kat rumah ni..semua orang suka..sampai aku selalu bising ngan en.abang..aku kata..dia tak boleh makan..nanti sakit perut..tapi..masa aku tak ada kat dapur..dia makan juga..alasannya..rasa sikit aje..tapi..sampai nak habis sambal tu dimakan...



Cara nak buatnya..ikan sepat masin..direndam dulu....kemudian ....dipotong kecil kecil dan digoreng..garing....macam gambar diatas tu...

tumbuk cili api..campur dengan bawang putih dan bawang merah..bawang merahnya kena banyak..selepas tumbuk..digoreng..sampai cili api garing dan masuk kan ikan sepat masin tadi..

cuba la ye..garenti tak menyesal punya..aku selalu buat ni..sebagai pembuka selera..bulan puasa kan selera nak bersahur tu kurang...sambal ikan masin ni la..yang aku buat...

o.klah ketupat segera aku pun dah masak..nak makan dengan rendang itik..

48 comments:

Acik said...

Salam..
Menarik juga sejarah N9 ni.. nanti story lg bila dpt info lengkap.
Mahal tul itik tu.. kalu di Perlis harga tu boleh dpt dua ekor.

p/s ari ni saya beli ayam kpg, seekor cuma RM 7.00 (sekilo lebih beratnya)

iBu...gUru said...

salam kak erna
saya kan kak kalau masakan tu ada cili api mesti saya suka...... mesti sedap masakan ikan sepat kering tu

cHeRyNa PiReS said...

cik...umah dekat pun tak pergi nieh. rasa rugi pulak lepas baca posting nieh. alamakkkkk...

kak long said...

teringat kek boko tuh...
skrg susah nak jumpo laie kek umah org kawin..
kalau kocik2 dulu rajin tanyo omak...
po bondo yang ado dlm tuh?
boka...koba eh...
maso tu konpuis yo...
lamo2 tau sndri...

kak Erna said...

salam acik..orang tua dah tak de..baru akak nak tau..dulu2 tak nak ambik tau..rugi kan..
hari sabtu lepas akak beli ayam kampong..15 hinggit seekor..harga biasa tu..tak pernah kurang dari tu..
seronoknya kalau dapat beli itik kat perlis..selalu la akak buat rendang..

kak Erna said...

ibu guru..boleh cuba..akak memang suka..kawan2 kat tempat kerja pun suka..

kak Erna said...

sha..ada lagi arini..boleh pergi..jangan lepaskan peluang..

kak Erna said...

kak long..dulu2 boko tembaga tu..sekarang ado gak orang bawak boko..tapi yang hitam merah tu..kan..akak kalau pi kenduri tak ponah nak bawak..marah arwah omak akak dulu..sekarang ni lagi la tak yah bawak..kalau poie ngan kakak..dio sorang yo bawak boko..

a kl citizen said...

kak erna

mahalnya itik tu.... baru saya tahu.
orang cina suka makan itik ni, tu sebab mahal kut.

saya tak pernah lagi makan itik, tak tau rasanya camana

terbaru dari saya : persoalan berat yang perlu ditangani

Insan Marhaen said...

masak rendang itik ke? erksss.... sedap ke?

Sari Yusa Ibrahim said...

mak oii.. mahalnya itik.. tu kira sekilo brp lah tu.. tapi adat perpatih ni memang unik ya

anymz said...

huhu..sodeh lah kak..boko tembaga tu se ado tapi dah simpan dalam stor..bungkus leklok dlm kain..sok2 bilo anak dah dah kawin kelam kabut lah se mencari balik utk anak2 bawak 'pembuko'pi umah mentuo kan?...

capah tu omak punyo dah se buang..dah patah riok...tompi tobal boto kan kak...

Ibu Sayang said...

Salam Kak Erna,

Kiranya bagus jugaklah akak pergi ke pesta tu boleh tambah ilmu.

Kak bau ikan kering goreng tu sampai ke Kemaman..emmm...bestnya.

Mintak rendang itik cikit...

kak Erna said...

a kl citizen...tak sangka pulak sekarang itik sampai macam tu sekali mahalnya...4 ke 5 tahun dulu.akak selalu beli..rm12 ke rm15 je sekor..kawan jual..

kak Erna said...

IM..orang yang dah biasa makan..rendang itik lagi sedap dari ayam kampong..

kak Erna said...

salam sari yusa..semalam..dia orang jual..sekilo.rm16.00..tak sampai dua kg..tu yang rm30.80 sekornya tu..

kak Erna said...

anymz..ado lagi simpan yo..elok la tu nim..tapi...maso anak daro anim dah jadi menantu orang sok..guno ko laie tu nim..buek e..nikah ngan orang jauh...

somalam akak poi tu..jumpo la abang mokhti ngan isteri dio..dio ngadap yang dipertuan makan kek luak sungai ujung tu..
anim..akak pun dah lupo capah tu..bilo tanyo mak cik yang jago tu..baru la ingat balik..kek rumah alang kosom ado capah tu dulu...

kak Erna said...

ibu sayang..ye ke..memang kuat betul bau ikan masin goreng kan..nasib baik belum bulan puasa...
mai la sini..ambik rendang itik..

Amy Syaquena said...

salam kak erna..

wah terliurnya tengok ikan masin sepat tue..sedapnya!!!dah lame x makan ikan masin sepat.....

Zareda Norman said...

menariknya sambal ikan sepat masin akak tu.. zar pun suka masak masak pedas gitu, alamatnya tambah nasi 2-3 kali hehhehe bahaya tu..

mahal gak rega itik sekor ek.. selalu tu rembat jer itik mak kat kampung, nak balik tu hulur jer kat mak duit poket dia..

kak Erna said...

salam amy..ikan masin pembuka selera tu..tambahkan cili api..nak bagi lagi sedap..makan dengan nasi panas2 tak perlu dah lauk lain...

kak Erna said...

zar..sambal tu..memang akak suka zar..makan pulak dengan nasi panas2..
akak pun tak sangka itik dah macam tu punya mahal..dulu kerap beli..kawan jual..baru rm12 kadang2 rm15 je sekor nya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak Erna,


Tak pernah makan daging itik. Sedap ke kak ? Ada rasa macam ayam ke?
hehe... cam jakun pulak saya ni..


ni yang tetiba rasa nak buat rendang ni kak.. huhu..

Idalara said...

salam
meleleh air liur tguk samabl ikan masin tu...bertahun dah tk buat...

ns9..minggu lepas g mini MAHA kat area stadium paroi tp tk boleh nk turun sbb ujan..

kak Erna said...

salam reen..kalau orang yang biasa makan daging itik ni..akan suka kan itik lagi dari ayam..dengan ayam kampung pun..sedap lagi itik..
dah rasa nak buat rendang..buat je reen..kalau ayam akak guna ayam pencen.atau ayam kampong..kalau ayam daging tu..akak goreng dulu..he he.agak2 ada tak orang lain goreng dulu baru buat rendang..

kak Erna said...

salam ida..masa mini MAHA tu..memang betul2 mini..
buat ida..jangan tak buat..kena cari ikan sepat kering tu..

zino said...

lamo tak gaso gulai itik ni.. hehe

ibuintan said...

stuju ngan kak erna, rendang itik lagi sedap dari ayam, dulu tak suka tapi bila dah try , memang best, saya suka rendang itik cili api...
kak.. tentang pesta tu rasanya ini dah tahun ke 3 atau ke 4 kot, tiap tahun buat, rasanya yang tahun pertama yang saya pergi tu yang banyak acara penerangan tentang adat perpatih ni..

kak Erna said...

ibuintan..ye ke..alamak..akak ketinggalan la..baru tahun ni..kak jumpa iklannya..tu yang pergi tu...
tapi akak tetap seronok pergi tu..macam2 makanan yang kita tak tau dapat makan...

kak Erna said...

zino..lamo tak makan ko.....tak tau yang dimakan tu..itik..he he..
somalam kan..maso poi kuala pilah tu..kek khemah luak rembau..ado dilotakan album..ado gambar omak la...banyak gak..maso omak ngadap undang tu..omak kan ibu soko..hehe..rugi la..tak tengok..

ckLah said...

Semerbak.......gurih bau ikan kering!

iina said...

Dulu masa saya bertunang pakwe saya pernah bawak poei istana seri menanti ontway ke kuala pilah tuh.. sempat lah merayau kat situ.. lama dah 10 thn lopeh.. hehehe.. kalau pakwe den ado tuh kak mau dio poei.. dia tuh hantu muziumlah.. kalau bwk kan.. rasa eee semuo bondo dio belek2.. sampai den kono warning udah lah tuh.. hehehehe.. tgk akak ye rendang itik tuh cam sdap yo kan kak.. tak penah lak try.. kalau telur itik masak lomak tuh mak mertuo den selalu buek ;)

kak Erna said...

cklah..jauh sampai baunya kan..

kak Erna said...

iina..dah tentu dia poie tu...akak pun pertama kali sampai muzium tu..naik atas lagi..istana lamo tu..rupo e..atap pun dari papan..best iina..tapi dah jauh kan...tak dapat la iina nak datang..

Kamsiah said...

berbagai peralatan yg tak pernah dilihat...

Ibuhani said...

kak erna nmpk cam best rendang tu......sbb itik is my favourite!

kak Erna said...

kamsiah..akak pun ada yang tak pernah tengok..

kak Erna said...

ibuhani..ia ke suka itik..akak suka juga..tapi tak selalu beli..susah nak dapat..

Zaitun said...

Kak Zai tak pernah makan bubur sukun naklah mencuba.Masakkan yang lain tu memang menggoda,lagi pedas lagi sedap...

penjejak maya said...

salam,

silap time singgah ni abis bace perut terasa makin lapo pula hehe..

kak Erna said...

salam zai..boleh cuba..kena rebus sekejap sukunya..dah empok baru masuk santan dan gula..jangan lupa daun pandan..

kak Erna said...

Salam PM..sorry..pi maka dulu ye..isi perut yang lapar..

secangkir madu merah said...

dulu2 semasa aruah nenek saya belah emak masih ada, rendang itik ni adalah hidangan wajib pagi raya...N3 kakErna teringatkan saya pada aruah nenek.....
rendang itik memang sedap...lamanya tak makan...
nak sikit..

soclose2213 said...

akak sedapnya..menarik & tertarik..

kak Erna said...

SMM..ala kesiannya..nanti akak buat lagi ye..beli itik kat tempat lain pulak..adik akak kata tak la mahal macam kat jalan KP tu harganya..nanti datang makan ye..

kak Erna said...

soclose..terima kasih singgah..maaf le tak dapat rasa,..insyaallah..mungkin suatu hari nanti boleh makan masakan akak ye..

kakyong said...

kak,
buah sukun leh buat bubur ya...
tahu goreng jer..

kak Erna said...

yong..boleh..potong dadu..rebus dengan air sikit..dah hampir empok..masukakan santan..gula dan daun pandan..sedap..