Sunday, July 18, 2010

MASAK MASAK DAN MAKAN DIHARI MINGGU...



Assalamualaikum..

semalam..aku pergi la ke muzium tu..untuk sama2 meramaikan pesta persekutuan adat..tapi..tak tau lah..mungkin..apa yang aku nak tau..dengan apa yang dipamirkan..lain..jadi..aku tak dapat apa yang aku nak tau..

Lagi pun pesta itu diadakan sempena pelancaran buku dan dvd adat perpateh...kalau aku nak tau..maknanya aku kena beli buku dan dvd nya nanti..insyaallah aku akan beli untuk mengetahuinya..dulu 2 aku tak kisah pun..tapi sejak2 dah pindah balik ke n9 dan anak2 rajin bertanya...aku kena belajar...supaya senang aku nak menjawab..


Setiap khemah ada menyediakan hidangan ini..tapi minya maaf ye..dah lupa la..orang panggil apa ni..
Yang ini..dipamerkan..dulu2 punya teko...namanya teko ganjil zaman cheng ho.
Bekas boko.biasanya dah disi..akan diikat pula dengan kain..(penerangan Mak cik tu la semalam)
Ini pula..penggosok baju..(seterika) la kita panggil sekarang
yang ini pula dipanggil capah..capah ni digunakan sebagai bekas untuk memerah kelapa untuk mendapatkan santan..diperbuat dari kayu..




Tak boleh nak cerita panjang tentang semalam.aku takut salah pulak nanti...sebab semalam rasanya tak ada disediakan kaunter penerangan untuk aku bertanya lebih lanjut..

baik aku sambong cerita untuk hari ini..apa lagi..cerita masak2 la kan...
masa dalam perjalanan balik..aku nampak orang jual itik..jadi berentilah..beli seekor..nak buat rendang..harga itik sekarang ni..amboi mak..sekor tu..RM30.80..tak bolih kurang walau pun 5 sen..bukan besar pun ...kecik je...rasanya selepas ini..aku tak mau beli itik dah..


Rendang itik aku dah masak..
sempat juga buat bubur sukun..tengok kat blog rosaliza tu..tak boleh tahan..aku usahakan juga..pi merayau pasar tani..dapat juga beli sebiji..hm..sedap..goreng dah buat bubur sikit...
ikan masin sepat goreng cili api..yang ini biar aku cerita sikit camana nak masak ye..kat rumah ni..semua orang suka..sampai aku selalu bising ngan en.abang..aku kata..dia tak boleh makan..nanti sakit perut..tapi..masa aku tak ada kat dapur..dia makan juga..alasannya..rasa sikit aje..tapi..sampai nak habis sambal tu dimakan...



Cara nak buatnya..ikan sepat masin..direndam dulu....kemudian ....dipotong kecil kecil dan digoreng..garing....macam gambar diatas tu...

tumbuk cili api..campur dengan bawang putih dan bawang merah..bawang merahnya kena banyak..selepas tumbuk..digoreng..sampai cili api garing dan masuk kan ikan sepat masin tadi..

cuba la ye..garenti tak menyesal punya..aku selalu buat ni..sebagai pembuka selera..bulan puasa kan selera nak bersahur tu kurang...sambal ikan masin ni la..yang aku buat...

o.klah ketupat segera aku pun dah masak..nak makan dengan rendang itik..

48 comments:

  1. Salam..
    Menarik juga sejarah N9 ni.. nanti story lg bila dpt info lengkap.
    Mahal tul itik tu.. kalu di Perlis harga tu boleh dpt dua ekor.

    p/s ari ni saya beli ayam kpg, seekor cuma RM 7.00 (sekilo lebih beratnya)

    ReplyDelete
  2. salam kak erna
    saya kan kak kalau masakan tu ada cili api mesti saya suka...... mesti sedap masakan ikan sepat kering tu

    ReplyDelete
  3. cik...umah dekat pun tak pergi nieh. rasa rugi pulak lepas baca posting nieh. alamakkkkk...

    ReplyDelete
  4. teringat kek boko tuh...
    skrg susah nak jumpo laie kek umah org kawin..
    kalau kocik2 dulu rajin tanyo omak...
    po bondo yang ado dlm tuh?
    boka...koba eh...
    maso tu konpuis yo...
    lamo2 tau sndri...

    ReplyDelete
  5. salam acik..orang tua dah tak de..baru akak nak tau..dulu2 tak nak ambik tau..rugi kan..
    hari sabtu lepas akak beli ayam kampong..15 hinggit seekor..harga biasa tu..tak pernah kurang dari tu..
    seronoknya kalau dapat beli itik kat perlis..selalu la akak buat rendang..

    ReplyDelete
  6. ibu guru..boleh cuba..akak memang suka..kawan2 kat tempat kerja pun suka..

    ReplyDelete
  7. sha..ada lagi arini..boleh pergi..jangan lepaskan peluang..

    ReplyDelete
  8. kak long..dulu2 boko tembaga tu..sekarang ado gak orang bawak boko..tapi yang hitam merah tu..kan..akak kalau pi kenduri tak ponah nak bawak..marah arwah omak akak dulu..sekarang ni lagi la tak yah bawak..kalau poie ngan kakak..dio sorang yo bawak boko..

    ReplyDelete
  9. kak erna

    mahalnya itik tu.... baru saya tahu.
    orang cina suka makan itik ni, tu sebab mahal kut.

    saya tak pernah lagi makan itik, tak tau rasanya camana

    terbaru dari saya : persoalan berat yang perlu ditangani

    ReplyDelete
  10. masak rendang itik ke? erksss.... sedap ke?

    ReplyDelete
  11. mak oii.. mahalnya itik.. tu kira sekilo brp lah tu.. tapi adat perpatih ni memang unik ya

    ReplyDelete
  12. huhu..sodeh lah kak..boko tembaga tu se ado tapi dah simpan dalam stor..bungkus leklok dlm kain..sok2 bilo anak dah dah kawin kelam kabut lah se mencari balik utk anak2 bawak 'pembuko'pi umah mentuo kan?...

    capah tu omak punyo dah se buang..dah patah riok...tompi tobal boto kan kak...

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Erna,

    Kiranya bagus jugaklah akak pergi ke pesta tu boleh tambah ilmu.

    Kak bau ikan kering goreng tu sampai ke Kemaman..emmm...bestnya.

    Mintak rendang itik cikit...

    ReplyDelete
  14. a kl citizen...tak sangka pulak sekarang itik sampai macam tu sekali mahalnya...4 ke 5 tahun dulu.akak selalu beli..rm12 ke rm15 je sekor..kawan jual..

    ReplyDelete
  15. IM..orang yang dah biasa makan..rendang itik lagi sedap dari ayam kampong..

    ReplyDelete
  16. salam sari yusa..semalam..dia orang jual..sekilo.rm16.00..tak sampai dua kg..tu yang rm30.80 sekornya tu..

    ReplyDelete
  17. anymz..ado lagi simpan yo..elok la tu nim..tapi...maso anak daro anim dah jadi menantu orang sok..guno ko laie tu nim..buek e..nikah ngan orang jauh...

    somalam akak poi tu..jumpo la abang mokhti ngan isteri dio..dio ngadap yang dipertuan makan kek luak sungai ujung tu..
    anim..akak pun dah lupo capah tu..bilo tanyo mak cik yang jago tu..baru la ingat balik..kek rumah alang kosom ado capah tu dulu...

    ReplyDelete
  18. ibu sayang..ye ke..memang kuat betul bau ikan masin goreng kan..nasib baik belum bulan puasa...
    mai la sini..ambik rendang itik..

    ReplyDelete
  19. salam kak erna..

    wah terliurnya tengok ikan masin sepat tue..sedapnya!!!dah lame x makan ikan masin sepat.....

    ReplyDelete
  20. menariknya sambal ikan sepat masin akak tu.. zar pun suka masak masak pedas gitu, alamatnya tambah nasi 2-3 kali hehhehe bahaya tu..

    mahal gak rega itik sekor ek.. selalu tu rembat jer itik mak kat kampung, nak balik tu hulur jer kat mak duit poket dia..

    ReplyDelete
  21. salam amy..ikan masin pembuka selera tu..tambahkan cili api..nak bagi lagi sedap..makan dengan nasi panas2 tak perlu dah lauk lain...

    ReplyDelete
  22. zar..sambal tu..memang akak suka zar..makan pulak dengan nasi panas2..
    akak pun tak sangka itik dah macam tu punya mahal..dulu kerap beli..kawan jual..baru rm12 kadang2 rm15 je sekor nya..

    ReplyDelete
  23. Salam Kak Erna,


    Tak pernah makan daging itik. Sedap ke kak ? Ada rasa macam ayam ke?
    hehe... cam jakun pulak saya ni..


    ni yang tetiba rasa nak buat rendang ni kak.. huhu..

    ReplyDelete
  24. salam
    meleleh air liur tguk samabl ikan masin tu...bertahun dah tk buat...

    ns9..minggu lepas g mini MAHA kat area stadium paroi tp tk boleh nk turun sbb ujan..

    ReplyDelete
  25. salam reen..kalau orang yang biasa makan daging itik ni..akan suka kan itik lagi dari ayam..dengan ayam kampung pun..sedap lagi itik..
    dah rasa nak buat rendang..buat je reen..kalau ayam akak guna ayam pencen.atau ayam kampong..kalau ayam daging tu..akak goreng dulu..he he.agak2 ada tak orang lain goreng dulu baru buat rendang..

    ReplyDelete
  26. salam ida..masa mini MAHA tu..memang betul2 mini..
    buat ida..jangan tak buat..kena cari ikan sepat kering tu..

    ReplyDelete
  27. lamo tak gaso gulai itik ni.. hehe

    ReplyDelete
  28. stuju ngan kak erna, rendang itik lagi sedap dari ayam, dulu tak suka tapi bila dah try , memang best, saya suka rendang itik cili api...
    kak.. tentang pesta tu rasanya ini dah tahun ke 3 atau ke 4 kot, tiap tahun buat, rasanya yang tahun pertama yang saya pergi tu yang banyak acara penerangan tentang adat perpatih ni..

    ReplyDelete
  29. ibuintan..ye ke..alamak..akak ketinggalan la..baru tahun ni..kak jumpa iklannya..tu yang pergi tu...
    tapi akak tetap seronok pergi tu..macam2 makanan yang kita tak tau dapat makan...

    ReplyDelete
  30. zino..lamo tak makan ko.....tak tau yang dimakan tu..itik..he he..
    somalam kan..maso poi kuala pilah tu..kek khemah luak rembau..ado dilotakan album..ado gambar omak la...banyak gak..maso omak ngadap undang tu..omak kan ibu soko..hehe..rugi la..tak tengok..

    ReplyDelete
  31. Semerbak.......gurih bau ikan kering!

    ReplyDelete
  32. Dulu masa saya bertunang pakwe saya pernah bawak poei istana seri menanti ontway ke kuala pilah tuh.. sempat lah merayau kat situ.. lama dah 10 thn lopeh.. hehehe.. kalau pakwe den ado tuh kak mau dio poei.. dia tuh hantu muziumlah.. kalau bwk kan.. rasa eee semuo bondo dio belek2.. sampai den kono warning udah lah tuh.. hehehehe.. tgk akak ye rendang itik tuh cam sdap yo kan kak.. tak penah lak try.. kalau telur itik masak lomak tuh mak mertuo den selalu buek ;)

    ReplyDelete
  33. cklah..jauh sampai baunya kan..

    ReplyDelete
  34. iina..dah tentu dia poie tu...akak pun pertama kali sampai muzium tu..naik atas lagi..istana lamo tu..rupo e..atap pun dari papan..best iina..tapi dah jauh kan...tak dapat la iina nak datang..

    ReplyDelete
  35. berbagai peralatan yg tak pernah dilihat...

    ReplyDelete
  36. kak erna nmpk cam best rendang tu......sbb itik is my favourite!

    ReplyDelete
  37. kamsiah..akak pun ada yang tak pernah tengok..

    ReplyDelete
  38. ibuhani..ia ke suka itik..akak suka juga..tapi tak selalu beli..susah nak dapat..

    ReplyDelete
  39. Kak Zai tak pernah makan bubur sukun naklah mencuba.Masakkan yang lain tu memang menggoda,lagi pedas lagi sedap...

    ReplyDelete
  40. salam,

    silap time singgah ni abis bace perut terasa makin lapo pula hehe..

    ReplyDelete
  41. salam zai..boleh cuba..kena rebus sekejap sukunya..dah empok baru masuk santan dan gula..jangan lupa daun pandan..

    ReplyDelete
  42. Salam PM..sorry..pi maka dulu ye..isi perut yang lapar..

    ReplyDelete
  43. dulu2 semasa aruah nenek saya belah emak masih ada, rendang itik ni adalah hidangan wajib pagi raya...N3 kakErna teringatkan saya pada aruah nenek.....
    rendang itik memang sedap...lamanya tak makan...
    nak sikit..

    ReplyDelete
  44. akak sedapnya..menarik & tertarik..

    ReplyDelete
  45. SMM..ala kesiannya..nanti akak buat lagi ye..beli itik kat tempat lain pulak..adik akak kata tak la mahal macam kat jalan KP tu harganya..nanti datang makan ye..

    ReplyDelete
  46. soclose..terima kasih singgah..maaf le tak dapat rasa,..insyaallah..mungkin suatu hari nanti boleh makan masakan akak ye..

    ReplyDelete
  47. kak,
    buah sukun leh buat bubur ya...
    tahu goreng jer..

    ReplyDelete
  48. yong..boleh..potong dadu..rebus dengan air sikit..dah hampir empok..masukakan santan..gula dan daun pandan..sedap..

    ReplyDelete