Friday, July 23, 2010

IKUT PERASAAN

Assalamualaikum..

ketika menulis ni..tangan ku menggeletar..menggigil..hati ku tak tentu rasa..dah lama aku menghadapinya dengan sabar..dari tahun 2008..aku bersabar..dan mengalah..dan akhirnya aku mendiam kan diri..

Aku tak pernah meluahkannya di sini..cuma sikit..gambaran sahaje..aku rasa..jika aku menulis disini seolah2 aku membuka keburokan diri sendiri..
sebabnya bila ada orang yang tak suka dengan kita..diri kita lah yang tak sempurna..aku malu..

Tapi hari ini..Ya Allah Ya Tuhan ku..ampunkan dosa2 ku..aku terpaksa menulis..seolah olah kesabaran ku dah semakin tipis..

Kisah nya bermula..bila aku berpindah kepejabat sekarang..sebelum aku pindah..ada kawan yang bagi tau..jangan pindah kesana..kerana ada sipolan..tapi..aku jawab balik..aku pindah..bukan nak cari musuh..dan bukan nak susah kan orang...aku nak dudok rumah sendiri..

dan akhirnya...hujong tahun 2006...aku dapat juga la berpindah kesini..
Baru2 pindah..aku tak banyak kerenah..aku ikut sahaja..apa yang sipolan tu suroh buat..macam2 diarahkan..aku ikut..tak pernah membantah..
sehingga la aku rasa..ada yang tak boleh aku buat..dan aku mula mengurangkan..mengikut aktiviti yang disurohnya..

bila keluar juga aku lebih suka pergi sendiri..atau pun..dengan orang lain...
Tahun 2008..aku diarahkan kerja luar..dan aku pergi dengan pekerja sambilan disini..dengan kebenaran bos..

dan kisah pun bermula...sipolan mengamok bagai nak rak..dan pergi berjumpa dengan bos..memarahi bos..kerana membenarkan pekerja sambilan itu pergi bersama dengan ku..

Bila balik..macam macam cerita yang aku dengar dan sipolan juga menghempas dan menyepahkan barang2 kepunyaan ku..aku masih berdiam diri..aku tak mau melawan...kerana sipolan tua 5 tahun dari ku..aku tak mau dikata kurang ajar..

Bermacam macam cara dibuat sipolan untuk menyakitkan hatiku..aku tak pernah melawan..aku mendiamkan diri..lagi aku diam..lagi sipolan sakit hati..

nak jadi cerita..baru 2 tahun aku disini..bos bagi pulak aku Anugerah Perkhidmatan Cemerlang..dan bertambah lah sakit hatinya..siap pi jumpa bos kata aku tak layak..tak pandai buat kerja dan bermacam2 lagi..dan bukan setakat diopis..sipolan sanggup menalipon opis lain untuk menceritakan keburokan aku..

nasib ada yang mengenali..dan kesian kan aku dan cerita itu sampai juga pada ku..

apa saja yang aku pakai..dari hujong rambut ke hujong kaki..menjadi umpatan dia..dan termasuk lah..kalau kerja luar..aku tidak mau tidur hotel murah..selalunya..aku akan ikut rate..kalau layak RM120.00..aku ikut..kan dapat balik nanti..apa pulak masalahnya..

Pagi ini..tak semena mena..dia buat lagi...sebab opis akan ke CH..untuk booking hotel..dia boleh kata..dia ni orang miskin..biasa tidur atas tikar..tak biasa tidur hotel mahal2..dan macam2 lagi..Ya allah ya tuhan ku..berilah kesabaran pada ku...
aku dah tarik diri..aku tak akan pergi lawatan ke CH tu..

Minta maaf ye..pada yang sudi membaca..mungkin bahasa aku tunggang langgang kerana menulis ikut perasaan..

42 comments:

  1. Kak...kenapa akak mengalah...pergi ajelah ke lawatan tu...

    Kadang manusia ni bila kita mengalah dan bersabar...kepala kita akan dipijaknya...

    Kita ni mengalah bukan kerana kita bersalah...tapi kita cuma tak mau mengerohkan suasana...tapi dia akan merasa besar kepala nanti...anie rasa perkara ni takkan berhenti di sini saja...akak kena melawan untuk kebenaran dan hak akak...

    Issyyy!! Geram pulak anie dengar...

    ReplyDelete
  2. kok sey kan kak. mmg dah lamo kono pelompang akak tu dah. errr..pompuan ko tu?

    ReplyDelete
  3. ikut hati..mati
    ikut rasa..binasa..

    kok ese lak kak se sound yo...

    bia org koba sobab pulut santan binaso....

    err tp bptp yo tijah tanyo tu..
    pompuan ko kak?
    tp beso eh pompuan sllu cm tuh kan?

    ReplyDelete
  4. Kes akak samo mcm kes akak saya dulu... Akak sayapun sama bidang kerja dgn akak gak... Mcm2 org tu kata akak saya, padahal satu pejabat, rumah sebelah menyebelah lak tu... duduk kuarters... Sepatutnya sama2 naikkan nama pejabat, yg org ni tak abeh2 burukkan kakak saya.... Lagi dia geram sbb kakak saya naik pangkat.. Skang kakak saya dah pindah tempat lain, aman hidup dia skang ni..


    Kalau akak ikut pegi CH, boleh gak singgah sini... dokek dah tu... Minggu ni PM turun kat area sini dgn MB Phg...

    Uiiishhh Tijah... kok org tu lelaki, agak2 berani tak ko lompang dio... hehehe...

    ReplyDelete
  5. sabar ye kak erna...semua tu dugaan hidup..kalau diikutkan hati mahu jer bagi penampar sebijikkan...

    betul kate kak anie tu..bile kite mengalah org ni lebih2 pulak mengenekan kite..

    ReplyDelete
  6. Ayoyo... ini macam punya olang pun ada ka... Sabor je la kak...

    ReplyDelete
  7. mencungap2 se baco ni kak...somput dado se..sapo yg berani bona kacau akak se nih..isshhh..tak koso lah..bp se lak yang naik ni hah..tak lopeh lak se ke bandung 31 hb ni kang...

    pi mengamuk jap kak..jgn asek mengalah yo..akak selalu camni lah..

    ReplyDelete
  8. Kasihannya Erna,Selalunya kalau kita banyak bersabar orang akan pijak kepala kita,saya pun pernah mengalami situasi begini.
    Kalau ikutkan hati mahu saja bagi penampar tapi apa pula anggapan orang lain.

    ReplyDelete
  9. salam kak..

    sabar la kak biasa...kuwang ajor punya org ikut suke hati je cakap macam tue,klu ada depan mata dah lame den cilikan ha...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum,

    Biar aja orang macam tu, anggap je dia tak ada, buat macam biasa aja, kalau boleh jangan batalkan lawatan tu, pergi aja..apa dia nak buat jangan kisah...lama2 dia akan malu sendiri..

    ReplyDelete
  11. kak osah tensen eh ni..
    kak sabar ada had juga, sabar memang elok tapi kalau dah terlebih-lebih tu hilangkan aje sabar tu...akak hadap dia face to face , tanya apa salah akak pada dia dan tanya juga apa masalah dia...
    org camni biasanya nak tarik perhatian kita, sebenarnya dia suka akak tu (tau ni mesti pompuan )

    ReplyDelete
  12. salam my dear sis..
    manusia bila ada rasa hasad dengki..rasa lebih dari org lain..begitulah kan..
    Kadang2 baik diam dari melawan....
    namun andai keterlaluan...baik juga face to face...bincang pe masalahnya..aduhaii..

    pe2 sis...sabar yaa..

    ReplyDelete
  13. biaso lah kak (eh tetibo tuka bahaso den ni)..kawan2 yang memahami, yang paling ngam dongan pikiran kito yang faham kito, yang buek kito gembiro, memang nan ado di sisi kito, tapi tu ha dokek Fesbuk, Blog ni ha.

    faham bonar den dongan masalah kak ena tu, tapi mcm den kato kek fesbuk aritu, yg x suko kek kito ni sikit yo, yg suko lg ramai. akak jgn lah mengalah pado yg sikit ni yo. nnt dio lagi suko.

    ReplyDelete
  14. kak,
    saya rasa PhD si polan tu memang tahap dewaaa....
    kalo begitu lah tindakan dia selama ni terhadap akak.. rasanya semua org tau dia tu memang SALAH.. memang elok dok dlm utan jooo.. kawan dgn monyet...

    ReplyDelete
  15. kak erna

    hiss apa jenis orang gitu ek.. zar ni kalau bawa staf outstation tambah yg pompuan lagi kita nak dia tido hotel selesa, keselamatan dia bawah tjawab zar.. jadi apa apa siapa nak menjawab..

    agaknya mesti dia ada masalah jiwa tu. anggap itu kelemahan dia, bukan kelemahan kita. sabarlah kak erna..

    ReplyDelete
  16. Anie..biar la anie..akak mengalah je..akak tau..memang bukan salah kita..nak buat camana kan..akak memang tak boleh nak ajak dia kemana2 lagi..kat opis ada 3 orang pemandu..dua orang dah tak bercakap dan tak nak bawak dia pi mana2..jadi akak memang tak boleh nak buat ape2.
    hari nia..akak terikut emosi pulak..

    ReplyDelete
  17. jah..memang la pompuan..
    malu la..jah..orang pompuan bercakaran..akak maluuu..
    dah tuo pulak tu..malu ngan budak2 muda..

    ReplyDelete
  18. kak long..betul kan..ikut rasa binasa..macam akak hari ni la..sakit kepala..tah ape entah pagi tadi tak leh kontrol rasa sakit hati tu..

    ReplyDelete
  19. Azz..cubaan akak kali ni berat sikit..dah genap 30 tahun akak keje tahun ni..nak tunggu cukup umur je nak pencen..

    ReplyDelete
  20. ainnoraini..mungkin silap akak pun ada..nak buat camana..30 tahun akak bekerja dan dah dua kali pindah..pertama kali jumpa keadaan macam ni..dan orang macam ni..

    ReplyDelete
  21. yati..memang akak akan terus bersabar..

    ReplyDelete
  22. anim..nak mengamok camano..lopeh dio buek apo2 kek akak..dio pun lari keluar..poi tompek lain...

    ReplyDelete
  23. zai..betul tu.saya banyak fikir..apa kata orang..bukan muda lagi..maluuu..

    ReplyDelete
  24. Amy..biarkan aje la kan..akak fikirkan dia lebih tua..tu yang beralah tu..lagi pun dah tua2 ni..malu la..orang muda tengok..tak bagi contoh yang baik..

    ReplyDelete
  25. LIPISLADY..memang akak buat tak tahu je selama ni..tapi..lagi akak diam..lagi dia sakit hati..

    ReplyDelete
  26. ibuintan..akak ni lomah sikit..hati copek kesian..akak baru nak tanyo dio dah meleh air mato..sian pulak..ingat dah o.k ke..insaf ko..sobab dah nangis..tahun lopeh dio nak poi haji..akak poi mah dio..
    eh..dah balik dio buek lagi...
    akak cumo malu ngan orang sekeliling..kalau ikutkan..budak2 kek pojabat..soh tengking je dio..
    tapi..akak tak mau..dio lebih tua..

    ReplyDelete
  27. salam tini..akak dah pernah berdepan..dia nangis..akak kesian..ingat tak buat lagi..tapi tak jugak..kalau hal kerja boleh lagi terima..ni..selalu perli..akak rasa nak hentak meja pulak kali ni..tapi..fikir balik..maluuu..dah tua2 buat perangai tak senonoh..bergaduh..sesama sendiri..

    ReplyDelete
  28. Salam Kak Erna,

    Uishh...ada jugak org mcm tu! Bawak dia dtg sini biar ibu bagi dia sebijik...

    Betul2 mengada taik kuda..

    ReplyDelete
  29. Luna..betul tu..bila dah baca komen kawan2 ni..akak dah mula rasa tenang..dan akak mula rasa..salah pulak tindakan tulis kat sini..kita tak boleh cerita burok orang kan..tapi tadi dah tak tahan...
    luna..sesiapa yang dah mengalami saje yang tahu...
    luna..mengalah bukan bererti kalah kan.

    ReplyDelete
  30. Yong..memang bukan akak sorang..cuma akak banyak mengalah..pada polan tu..semua orang..termasuklah bos..semua tak betul..
    lagi pun..akak boleh baik dengan semua orang kat opis tu..tu agaknya yang buatkan dia sakit hati..

    ReplyDelete
  31. Zar betul tu..keselamatan kita paling utama..dah la kita ni isteri orang kan..pernah sekali akak outstation ngan dia..dia bawak tidur..rumah bocor..hujan masok air..dan boleh tidor dalam rumah bersama pemandu yang bukan muhrim kita pun..walau pun lain bilik..tapi satu rumah..tu yang akak mula tak ikut dia..akak pi cari hotel sri malaysia..marah beno dia..akak bukan tidur hotel mahal pun..mana2 pergi sri malaysia la akak carik...dia tak mau..kalau boleh nak yang 40 hengget semalam..tu yang akak tak nak pi lagi ngan dia..dah tu..pemandu pun ada dua orang yang tak mau bawak dia..

    ReplyDelete
  32. Ibu sayang..he he..jangan ..sabo..dia dah tua..patut pencen taun ni..tapi nak sambong 58..nak bagi akak muak tengok muka dia katanya..
    dah dia cakap camtu pun akak senyap je..agaknya meroyan orang tua..biau le..

    ReplyDelete
  33. Salam kakErna..sabo ajelah 2 tahun lagi bukannya lama sangat. dia pencen besok kakErna buat pulut kuning.

    ReplyDelete
  34. wan..he he..geli hati..tak kan sampai cam tu sekali.tak baik kan..nanti orang buat kat akak pulak..tak mau lah...

    ReplyDelete
  35. salam kak erna
    kalau ada org cam tu kat tempat kerja mmg x de mood.... boring . kadang2 saya rasa disatu2 keadaan tertentu x perlu kawan yg ramai .... sikit pun x per asalkan x menyakitkan hati.....sabo.... sabo

    ReplyDelete
  36. ibu guru..pertama kali dah 30 tahun kerja..jumpa macam ni..betul kata ibu guru..kat sini pun tak ramai perempuan..
    tapi tak tau lah..ada masanya..rasa malas nak pi kerja...
    tapi hidup perlu diteruskan..

    ReplyDelete
  37. erna, orang yang ada phd ni memang ramai. Jenis ni tak mau orang lebih daripada dia.
    kalau dio cakap dah biaso tido ateh tika, suruhlah dio bawak tika.. ngengado amek..

    ReplyDelete
  38. kak pah..iyo lah kan..nanti nak jawab lah..dah selalu bona...dah macam2..lepas ni tak leh diam lagi dah,,

    ReplyDelete
  39. Yelah kita tak nak cari musuh kan.. tapi kdg2 kalau dah lebih2 sgt.. kena juga bersuara.. tapi kak.. kalau sampai masa dia buat benda2 fitnah.. akak boleh buat aduan ke balai polis tau kak.. aduan fitnah dan memalukan.. kalau nak lah kan.. boleh jek.. bukan apa tujuannya nak berhentikan semua umpat fitnah tuh.. senang cite.. kita ambil tindakan undang2 terus.. kalau agak2 dia nak kata lagik.. setidak2nya dia beringat sikit..

    Apa pun kak.. selalu2lah buat solat hajat kak bg hati tenang.. biar berfikir dengan hati yg tenang kita nampak penyelesaianya.. berfikir dengan hati marah mmg jd ikut perasaan ;)

    ReplyDelete
  40. iina..terima kasih..betul kata iina tu..solat dan mengaji je dan baca yassin aje la yang boleh menenangkan hati akak ni..
    tapi selalu gak berfifkir..apa masalah sebenarnya..yang buatkan dia tak sudah2 nak sakitkan hati akak..nak perli2..
    kalau pasal pakaian..tak mintak duit dia pun..tidur hotel elok sikit..akak bayar sendiri..
    dia ni..gaji lebih tinggi dari akak..makan sorang..anak2 kat ayahnya...dah kerja semua..
    heran..

    ReplyDelete