JellyPages.com

Saturday, July 24, 2010

MACAM MACAM ADA...



Assalamualaikum....



selalu nya cuti sabtu, memang tak de kerja lain la..mesti masak..masak..dan masak...kan..biasa la..semua kaum ibu yang bekerja pun macam tu kan.....

hari ini.lauknya..masak cili api ketam , tumis sayur bayam dan goreng ikan siakap..

dah siap masak tu..aku buat pulak..pengat pisang tanduk..kemudian..buat..badak berendam..dan last sekali buah melaka..

Lepas zohor nak kerumah abang aku dipucong..nak melawat anak sedara yang lukemia tu..sekarang ni..doktor dah bagi dia balik dan tidur dirumah setiap sabtu dan ahad..jadinya jumaat malam sabtu dia balik kerumah dan...ahad malam masuk balik wad..untuk teruskan rawatan kimoterapi ....

Disini cuma ada cara nak masak badak berendam aje ye..mungkin lain negeri ..lain nama kuih ni...



tepong pulut..campur sikit tepong gandum...di bancuh dengan air daun pandan..dah jadi doh tu..di leperkan letakan inti ditengahnya..seperti gambar diatas tu lah..


sebelum tu tadi dah masak air dalam periuk kan..masukan adunan yang dah siap letak inti dan dibulatkan tadi kedalam air yang telah mendidih tu..


masakan sampai..adunan tu terapong didalam air..dan biarkan sehingga betul2 masak..mula2 nampak dah terapong tu..jangan angkat terus..mungkin belum betul betul masak..biarkan lama sikit..


Alamak..dah tertinggal satu gambar pulak..tapi tak pe..boleh cerita ajekan..masakkan santan..campurkan sedikit tepong kastad untuk membuatkan santan tu pekat dan letakkan garam sikit..
ada juga yang buat letakan tepung pulut sedikit untuk memekatkan kuahnya..tapi aku tukarkan tepung pulut dengan tepung kastad..rasanya lebih sedap dan warnanya lebih cantik..
bila dah diangkat dari periuk tu..masukkan kedalam santan yang telah dimasak tadi..
jadilah dia berendam macam gambar kat atas tu...tapi..tak tau pulak..mana dia dapat nama BADAK tu...


gambar dibawah..buah melaka..dah adunanya sama dengan badak berendam..boleh la buat sikit...


sampai disini dulu...nak bersiap untuk solat zohor kejap lagi dan kerumah abang..bawak kuih muih yang aku dah masak tadi..

42 comments:

  1. uihh.... saya suka betul badak berendam tu!

    ReplyDelete
  2. piewahid..anak2 pun suka..tu yang kena buat..dia orang tak nak kan yang beli...

    ReplyDelete
  3. kakerna...
    kalau kek sae org golor pekpok bada berondam tuh...
    en suomi kaklong ghroma kalau buh ckt ypg pulut itam...
    tgk kak erna buek teringin la plk...he3

    ReplyDelete
  4. wahh kak erna dah macam bulan puasa lak pulak, selalunya kuih-kuih ni muncul bulan puasa je kan..

    ReplyDelete
  5. Salam Kak erna...badak berendam ni inti apa ek kak....pas tu kuah tu kena manis ke lemak2 je

    ReplyDelete
  6. bukan sama cam putteri mandi ke kak?

    ReplyDelete
  7. Wahh..beruntung orang kat puchong tu ,hari ini kakErna datang bawa badak berendam sama buah melaka.

    ReplyDelete
  8. perhhhh !!!!!!!!! lamo dah ngidam kiuh ni..bulan poso ni buleh buek.

    ReplyDelete
  9. kak long..tak ponah akak dongar namo tu..pekpok..jauh bunyi e dengan badak berondam kan..

    ReplyDelete
  10. ibuintan..anak2 akak dah biasa makan kuih2 macam ni..bila nak je..pepandai suroh mak buat..

    ReplyDelete
  11. salam ros..akak tak cerita ye..alahai..lupa la tu..intinya..guna inti kelapa..kuahnya..boh garam sahaja..tak boh gula..sebab inti tu dah manis..jadi lemak2 je la..

    ReplyDelete
  12. acik..bukan..puteri madi..inti kek luar kan..ini..inti kek dalam..ada pulak kuah santan e..boh garam yo sikit...

    ReplyDelete
  13. wan..tengok orang sakit..nak bawak kek..oven akak demam..nak raya pulak dia buat hal..

    ReplyDelete
  14. al annie..apo susah..nak bagi tau yo..nanti akak hantar sepiring..

    ReplyDelete
  15. zino..badak ni berondam yo..kalau pandai beronang..sampai dah kek sunway tadi...

    ReplyDelete
  16. cik Amy..salam kembali..akak sihat..

    ReplyDelete
  17. Salam kak,
    Rajin betul akak masak, macam2 juadah dlm 1 hari. Sedap pulak tu!

    ReplyDelete
  18. ibusayang..masa rajin macam tu la..kalau mood tak dak..akak tak usik dapur lansong..he he..

    ReplyDelete
  19. salam kak erna..

    amy datang terjah sini baca entry..wow bestnya onde2 melaka,kuih kegemaran amy tue..amy bab buat kuih nie malas sikit kak..ntah macam x berminat je tapi kalau masak2 lauk x de hal...boleh pulak kan!!hehehehe...

    ReplyDelete
  20. Angin Ramadhan sudah terasa dengan badak beremdam dan buah melaka.

    ReplyDelete
  21. wah kak sedapnya makan time2 hujan nie..

    ReplyDelete
  22. kak
    sodap eh...
    nak sikitt..... ;p
    orang n9 memang suko kue tu, badak begondam
    kalau bulan poso lagilah melayan...

    ReplyDelete
  23. badak berendam..inti apa kak erna...?kalau kat kelantan,kuih ni mcm 'butir nangka'...tp takde inti kat dlm nya..

    ReplyDelete
  24. salam k.erna..seme menu yg taruh pulut @ tepung pulut mmg kita minat giloss..cedaapnye!!

    ReplyDelete
  25. cik Amy..akak tak boleh nak mals2 bab kuih ni..kena rajin jugak..masa baru2 kawin dulu.macam2 abangnya sebut nak makan..rupanya..peminay makan kuih2 lama ni..nasib baik..mak akak selalu suroh akak buat...anak2 pun suka..

    ReplyDelete
  26. kak nora..ye ke..saya memang tak kira masa..kak.. bila ada yang menyebut je..kena la buat..

    ReplyDelete
  27. iina..dok jauh tu kalau nak buat..ada ke..gula kabong nya..

    ReplyDelete
  28. sayang sayang ibu..meh sini..akak bagi sepiring..dah nak poso ni kan..

    ReplyDelete
  29. kamsiah..intinya..inti kelapa..kalau butir nangka tu..kuah manis kan..ini..kuahnya..lemak je..boh garam sikit je..sebab kuihnya dah guna inti manis..

    ReplyDelete
  30. Dr.Inahar..buat jangan tak buat..dah nak puasa ni..boleh buat juadah berbuka puasa..

    ReplyDelete
  31. rajinnyerr makk berendam tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  32. salam kak erna...
    semoga gembira dihujung minggu ni...
    rajin kak erna ye...buat kuih dihari cuti...

    ReplyDelete
  33. ainnoraini..hari2 cuti ni la akak nak masak2..hari kerja balik dah lambat..dah penat..lagi pun tak sempat..

    ReplyDelete
  34. dulu masa zar sekolah, memang zar buat badak berendam untuk dijual tapi zar guna tepung pulut itam, bancuhan sama macam buat koci. Cuma petuanya kak erna kalau nak kuih ni cepat masak, bancuh dengan air panas, pas tu jangan uli dgn tangan plak.. lebur nanti.. uli dengan senduk dulu..

    ReplyDelete
  35. zar..terima kasih bagi tau akak ..nanti akak cuba guna air panas pulak..
    Zar guna tepong pulut hitam..memang akak tak pandai.selalu jadi keras..serik dah nak cuba

    ReplyDelete
  36. sedap.. nanti leh la buat badak berendam.. aisehh, tepung pulut pulak tak dak stok...

    ReplyDelete
  37. yong..kena buat tu..yang penting..sedap inti..sedap la kuih..he he..akak pun nak sediakan stok inti ni...

    ReplyDelete
  38. Jarang la makan kuih ni kak... Rasanya pnh skali je makan... Kurang suka dengan kuih yang manis2 ni...

    maklum la, saya kan dah manis.... hehehehehe...

    ReplyDelete
  39. azz...iyolah..azz..tak payah makan manis..memang dah manis..he he..

    ReplyDelete