JellyPages.com

Thursday, July 29, 2010

SAMBUTAN MAJLIS DUA DALAM SATU..




Assalamualaikum..


Pada 28hb.julai,2010..pejabat kami di PPKS..menjemput ustaz untuk memberi tazkirah menyambut ramadhan..

Tazkirah dari ustaz..patut nya bermula pukul 10.30 pagi..jadi bermula jam sembilan pagi..kami dipejabat membuat majlis sambutan harijadi untuk kakitangan yang lahir dari bulan april hingga september..

kerana tak dapat mencari masa yang sesuai.kerana ada sahaja kakitangan yang berkursus..mesyuarat..memberi ceramah dan macam macam hal lagi..sambutan yang sepatutnya dibuat dibuat 3 bulan sekali tak dapat dilakukan..itu lah yang terjadi..sampaikan 16 orang sekali diraikan...dari april hingga september..


kek ..kalau tak de kek macam..tak meriah pulak kan..
antara yang hadir..menikmati kek
acara penyampaian hadiah



Dah selesai semua dan dah minum pagi..ustaz telefon..bagi tau..lewat sedkit..akhirnya..jam 12 tengahari barulah tazkirah bermula..

secara ringkasnya ...antara isi kandungannya.ustaz..kata..betapa adanya umat islam yang tak merasakan bahang nak menyambut ramadhan.. ada yang terlupa di awal ramadhan..sampaikan ada yang bersarapan..dengan alasan lupa..kata ustaz..

untuk lelaki..ustaz nasihatkan jangan tinggalkan solat berjemaah..sepanjang ramadhan..nikmatnya akan dirasakan selepas aidilfitri ..cuba lah katanya..

Perkara yang teringin sangat aku dengar dari mulut ustaz sendiri..berkaitan puasa selepas 15 syaaban..alhamdulillah..hati ku dah tiada ragu ragu lagi..selama ni..aku cuma membaca..tanpa dapat bertanya kepada sesiapa..

Menurut ustaz..kalau kita tidak berpuasa walaupun sehari sebelum 15 syaaban..haram hukumnya jika kita berpuasa selepas 15 syaaban..kecuali puasa ganti.

Alhamdulillah..aku dah puas hati..dah terjawab apa yang ingin aku ketahui..
sebenarnya banyak lagi yang ustaz..berikan..tapi tak dapat nak aku tuliskan disini..
masa sejam lebih..tak terasa berlalu..sampaikan ada kawan yang berkata..tak terasa masa berlalu..macam sekejap sangat ustaz bercakap katanya..

Insyaallah..lain masa dan ketika..aku berharap..dapat menjemput ustaz lagi..
Sebenarnya..ustaz lebih banyak menyentuh tentang orang yang tinggal solat dan tidak membaca alquran..
aku sendiri rasa terkejut bila ustaz kata ada orang meletakkan quran dibawah tapak kaki...
rupa2nya bagi ustaz..orang yang lansung tidak pernah membaca alquran tu yang diibaratkannya saperti itu..

28 comments:

  1. kak erna termasuk tak dalam senarai yang menyambut hari lahir tu..
    terima kasih berkongsi ilmu tentang puasa, betul tu dengar dari mulut ustaz sendiri baru puas hati kan...

    ReplyDelete
  2. ibuintan..memang betul..dah kali baca tentang tu..api tak puas hati gak..dah tanya ni.baru akak lega..
    dah tentu la akak termasuk senarai..

    ReplyDelete
  3. seronok klu menyambut harijadi ramai2 di pejabat....siap dapat hadiah lagi...wah jelesnya...

    alhamdulillah..bertambah ilmu..

    ReplyDelete
  4. Semakin bersemangat menyambut Ramadhan setelah mendengar tazkirah tu ya kak...

    ReplyDelete
  5. sonang sambut hari lahir sekali...
    sekali jln yo...he3

    tazkirah:
    peringatan untuk kita semua...termasuk kaklong
    terima kasih kak...

    ReplyDelete
  6. seronok betul mereka.

    dapat hadiah pulak tu...

    ilmu = untuk dikongsi-kongsi.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, kak erna, waa bestnya dapat makan kek, dapat hadiah lagi,
    Selamat hari lahir untuk semua yang menyambut tu (belated).

    ReplyDelete
  8. Kak Erna sila ke blog lipislady, ada award untuk kak erna disana. tq.

    ReplyDelete
  9. Teringat zaman yati kerja dolu-dolu, pun sambut birthday staff beramai-ramai.
    Tentang posa lepas 15 syaaban tu, mak Yati ada bagitau. Jadi, confirm la betul.

    ReplyDelete
  10. Dapat juga menambah ilmu bila mendengar takzirah tu kan kak..elok juga bila dapat kongsi bersama kat sini...

    ReplyDelete
  11. Salam kak erna...best ada buat tazkirah gini...kdg tu byk yang kita tak tau n tak perasankan

    ReplyDelete
  12. SMM..rasanya ramai yang buat aktiviti hari jadi ni..saja nak memeriahkan suasana dan berkumpul sesekali..kalau tidak masing2 sibuk dengan kerja sendiri2 je..

    ReplyDelete
  13. cklah..memang bersemangat..sebab kalau boleh nak ramadhan aje kan..

    ReplyDelete
  14. kak long..memang meriah..
    sama2 lah kita kak long..berkongsi ilmu yang sedikit..

    ReplyDelete
  15. azrina..kalau tak de hadiah..hilang keseronokan nya tu..

    ReplyDelete
  16. Waalaikumsallam lipislady..terima kasih bagi pihak kawan2..ada yang belated dan ada yang belum sambut lagi..sekali jalan je...

    ReplyDelete
  17. lipislady....terima kasih bagi akak award ..

    ReplyDelete
  18. yati..memang ramai yang buatkan kan..kadang2 tu ada yang buat setahun sekali je..masa jamuan raya..bagi hadiah untuk semua yang hari jadi..

    ReplyDelete
  19. mok cik azwa..memang dapat menambah ilmu..dan boleh kita bertanya pulak tu..bila ada yang kurang difahami.

    ReplyDelete
  20. salam ros..betul tu kan..kalau boleh dan ada kesempatan..biar lah dibuat lebih dari sekali..

    ReplyDelete
  21. Ramadhan kali ini IM tak pasti akan dapat terawih di masjid seperti sebelum ini.

    Apapun, harapnya Ramadhan kali ini IM dapat tingkatkan amalan walaupun secara sendirian.

    Yang termampu aje lah!

    ReplyDelete
  22. IM..insyaallah..walau dimana pun tak menjadi halangan kan..

    ReplyDelete
  23. bestnya.. teringat masa zaman bekerja dulu.. bila ada besday staff.. kumpul duit sorg sikit.. pastu g makan tempat best2 & makan kek...

    ReplyDelete
  24. Yong..biasanya macam tu la..masa hari besday tu..gi makan..
    pas tu opis pulak buat..

    ReplyDelete
  25. Tazkirah dari ustaz membuat semangat makin membara untuk menyambut bulan Ramadhan.Terima kasih kongsi ilmu.


    Tak sah kalau hari jadi tanpa kek.

    ReplyDelete
  26. salam:)
    tksh ...
    kiranya dpt ilmu baru juga ni..:)

    Seronok dapat celebrate besday ramai2..:)
    ada kek & hadiah lakk tuu..
    Pe2..haPPy Belated besday Utk Kak Erna yaa...(akak masuk senarai gak kan kan..;)..)

    ReplyDelete
  27. zaitu..betul tu..tak sah kalau tak de kek..

    ReplyDelete
  28. salam tinie..terima kasih.akak memang termasuk dalam senarai..

    ReplyDelete