Wednesday, July 28, 2010

AL KISAHNYA...




Assalamualaikum...

Pagi tadi dalam perjalanan ke tempat kerja..masa lampu isyarat merah..tiba2..aku dengar..en.abang cakap.."amboi..lama dah tak nampak uniform tu" katanya..

aku terus..dapat menangkap apa yang dikatakannya..dan aku rasa sayu..biasalah kan..aku ni..tak pernah nak tunjuk kat en.abang..

aku balas juga..ingat uniform arwah ayah ye..kataku..ha ah..katanya..dan dia terus bercerita sepanjang jalan tu..kenangan bersama arwah ayah...(arwah Ayah..Bapa mertuaku)...

Gambar aku bersama en.abang pada 2005.



Aku rasa sedih juga..tak sensitif betul aku ni ..menjelang ramadahan ni..en.abang juga rindukan ayah bondanya..
ayah mertua telah pun kembali kerahmatullah..26 tahun yang lalu..diikuti oleh ibu mertua...100 hari selepas pemergian ayah..

Ayah mertua meninggal pada tahun 1984..aku hanya sempat merasa ada ayah dan ibu mertua, selama 2 tahun sahaja..

Alfatihah untuk kedua ibu bapa mertua dan kedua ibubapa ku..

38 comments:

  1. salam kak,
    memanglah bila menjelang ramadhan, hati kita sentiasa teringat pada yang telah pergi, sentiasa sayu dan hiba mengenang mereka..
    hanya doa dan al-fatihah saja yang sentiasa mengiringi mereka

    ReplyDelete
  2. ibuintan..memangkan.apa lagi tahun ni..pertama kali berpuasa tanpa mak dan bapak..
    en.abang akak...dah 26 berlalu pun masih lagi rindukan suasana ketika kedua ibubapa ada lagi..

    ReplyDelete
  3. Salam kak erna...ramadan menjelma pasti yang tiada kita rindui..saya pun rindu sangat2 kat arwah abah...tak sempat tgk cucu...dia dh pergi.....alfatihah buat semua yang telah tiada.....

    ReplyDelete
  4. al fatihah buat mereka...
    moga roh nya tergolong bersama-sama org2 yg beriman....
    kaklong pun tupang sodih yo...
    kaklong ado omak tp dah tak do abah laie...
    ado pak mentuo tp mak mentuo dah tak do...tp mak mentuo baru ado...:)

    ReplyDelete
  5. Alfatihah..

    arwah bapa mertua zar pun sudah meninggalkan kami 3 tahun pada ogos ini..

    ReplyDelete
  6. salam kak erna
    menjelang ramadhan terkenang arwah ayah ibu guru ........ saat terakhir hayatnya kami sekeluarga berbuka kat gh penang selama sebulan.... 2 hari menjelang aidil adha ayah pergi utk selamanya.....menjelang ramadhan hati terasa sayu... alfatihah utk semua yg telah pergi

    ReplyDelete
  7. Erna,
    Al Fatihah bagi yang telah pergi.

    ReplyDelete
  8. salam kembali rosaliza..alfatihah..
    yang dah lama pergi pun dirindukan..apa lagi yang baru..

    ReplyDelete
  9. kak long..Alfatihah..amin..semoga doa kita dimakbulkan..

    ReplyDelete
  10. Alfatihah..kira baru juga tu zar..
    ramadhan..mengingatkan kita kenangan
    bersama kan..

    ReplyDelete
  11. ibu guru..al fatihah..untuk semua yang telah pergi..

    ReplyDelete
  12. kak nora..terima kasih dan alfatihah..

    ReplyDelete
  13. Alfatihah, doakan utk mereka stiap kali teringat tu kak...

    ReplyDelete
  14. salam erna
    Alhamdulillah ida masih ada mak dan abah..tapi tetap dapat rasakan bagaimana jika tiada ibu dan ayah..agaknya apa anak2 ida rasa tiap kali Ramadhan dan Aidil Fitri tanpa seorg ayahkan..dan tentu isteri arwah bekas suami ida terlalu sedih pertama kali Ramadhan tanpa suami nya,

    ReplyDelete
  15. Al Fatihah juga dari saya buat ibu bapa kakErna dan sekalian ahli kubur sempena Ramadhan Al Mubarak!

    ReplyDelete
  16. Salam Kak Erna,


    samalah kak...

    sayu jer hati bila teringat bulan puasa. lebih2 lagi dekat nak raya sebab arwah ayah meninggal sehari sebelum raya tahun 1990.

    Al-Fatihah buat mereka.

    ReplyDelete
  17. alfatihah pada orang tersayang kita yang telah pergi. mereka tetap di hati kita....

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Erna,

    AL - FATIHAH buat kesemua yang telah meninggalkan kita.

    ReplyDelete
  19. Salam Erna

    Kalau bulan Ramadhan kita selalu teringat pada yang dah tak ada,memang sedih dibuatnya.
    AlFathihah buat kedua2 ibu dan bapa mertua Erna semoga mereka aman disana.

    ReplyDelete
  20. Fa tengah membayangkan lagi sedih mereka yang hilang pasangan hidup....**berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul** :(

    ReplyDelete
  21. Tetiba sayu teringat arwah bapa yang dah pergi hampir sepuluh tahun lalu..

    have a nice day kak..

    ReplyDelete
  22. Aslmkm.
    Ya la Erna ...Kenangan sentiasa tersemat bersama ... mmg begitulah ... bila ternampak atau berlaku sesuatu yg hampir dgn orang tersayang, ianya akan mendadak menyentuh persaaan.

    ReplyDelete
  23. Saya punya ayah meninggal masa saya kecil. Suami saya memang tak pernah tengok rupa bapa mertuanya. Gambar pun tak ada.. Orang kampung dulu-dulu mana teringat nak bergambar. Bapa mertua saya pula meninggal tahun 2005 manakala mak mertua tahun 2003. Mak sendiri alhamdulillah masih hidup lagi.

    ReplyDelete
  24. Salam kakErna..
    memang sedih, Arwah abah saya suka datang umah saya bila bulan puasa,saya tak tau kenapa,sejak ketiadaan arwah abah, mak selalu berhariraya kat umah kakak,saya pulak ashik kena beraya umah MIL lagi sedih...hmm..hmm.

    ReplyDelete
  25. Acik..alfatihah..insyaallah..sentiasamendoakan yang telah tiada.

    ReplyDelete
  26. salam ida..bukannya kita tak ingat yang dah pergi di masa2 lain..tetapi..bilan ramadhan dan syawal ingatan tu lebih kuat diiringi rasa sedih..

    ReplyDelete
  27. IM..terima kasih dan alfatihah..

    ReplyDelete
  28. azrina..alfatihah buat semua yang telah tiada..
    lama mana pun kita tetap ingat dan rasa sayu bila menjelang ramadhan kan..

    ReplyDelete
  29. kak pah.betul tu..mereka tetap dihati kita..walaupun telah lama tiada..

    ReplyDelete
  30. salam ibu sayang..memang doa kita sentiasa buat yang telah pergi..

    ReplyDelete
  31. zaitun...terima kasih..alfatihah untuk mereka2 yang telah tiada..

    ReplyDelete
  32. Fa..memang betul berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikul..
    hanya mereka2 yang mengalaminya sahaja yang mengetahui bagaimana rasanya kehilangan pasangan...lebih2 lagi bila ditinggalkan bersama anak2 yang masih kecil..

    ReplyDelete
  33. mok cik azwa..tq..biar berapa lama pun telah ditinggalkan..kita tetap mengingatinya kan..

    ReplyDelete
  34. Wskslm kak G..betul kak G..kadang2 kita terleka..tiba2 dia bercerita..kenangan datang kembali..

    ReplyDelete
  35. salam Tirana..alhamdulillah..masih punya ibu..
    bila dah tiada memang lain rasanya..rasa bila balik kampong..macam tiada yang menunggu kita..

    ReplyDelete
  36. Wan..memang macam tu la kehidupan kan..tak pe la wan..lepas dari rumah mil..boleh pi rumah kakak jumpa mak wan pulak..

    ReplyDelete
  37. Al-fatihah kak.. semoga roh mereka tenang2 di sana

    ReplyDelete
  38. iina terima kasih..begitu juga harapan kami disini..alfatihah..

    ReplyDelete