Wednesday, July 28, 2010

AL KISAHNYA...




Assalamualaikum...

Pagi tadi dalam perjalanan ke tempat kerja..masa lampu isyarat merah..tiba2..aku dengar..en.abang cakap.."amboi..lama dah tak nampak uniform tu" katanya..

aku terus..dapat menangkap apa yang dikatakannya..dan aku rasa sayu..biasalah kan..aku ni..tak pernah nak tunjuk kat en.abang..

aku balas juga..ingat uniform arwah ayah ye..kataku..ha ah..katanya..dan dia terus bercerita sepanjang jalan tu..kenangan bersama arwah ayah...(arwah Ayah..Bapa mertuaku)...

Gambar aku bersama en.abang pada 2005.



Aku rasa sedih juga..tak sensitif betul aku ni ..menjelang ramadahan ni..en.abang juga rindukan ayah bondanya..
ayah mertua telah pun kembali kerahmatullah..26 tahun yang lalu..diikuti oleh ibu mertua...100 hari selepas pemergian ayah..

Ayah mertua meninggal pada tahun 1984..aku hanya sempat merasa ada ayah dan ibu mertua, selama 2 tahun sahaja..

Alfatihah untuk kedua ibu bapa mertua dan kedua ibubapa ku..

38 comments:

ibuintan said...

salam kak,
memanglah bila menjelang ramadhan, hati kita sentiasa teringat pada yang telah pergi, sentiasa sayu dan hiba mengenang mereka..
hanya doa dan al-fatihah saja yang sentiasa mengiringi mereka

kak Erna said...

ibuintan..memangkan.apa lagi tahun ni..pertama kali berpuasa tanpa mak dan bapak..
en.abang akak...dah 26 berlalu pun masih lagi rindukan suasana ketika kedua ibubapa ada lagi..

Kak Rosaliza said...

Salam kak erna...ramadan menjelma pasti yang tiada kita rindui..saya pun rindu sangat2 kat arwah abah...tak sempat tgk cucu...dia dh pergi.....alfatihah buat semua yang telah tiada.....

kak long said...

al fatihah buat mereka...
moga roh nya tergolong bersama-sama org2 yg beriman....
kaklong pun tupang sodih yo...
kaklong ado omak tp dah tak do abah laie...
ado pak mentuo tp mak mentuo dah tak do...tp mak mentuo baru ado...:)

Zareda Norman said...

Alfatihah..

arwah bapa mertua zar pun sudah meninggalkan kami 3 tahun pada ogos ini..

iBu...gUru said...

salam kak erna
menjelang ramadhan terkenang arwah ayah ibu guru ........ saat terakhir hayatnya kami sekeluarga berbuka kat gh penang selama sebulan.... 2 hari menjelang aidil adha ayah pergi utk selamanya.....menjelang ramadhan hati terasa sayu... alfatihah utk semua yg telah pergi

Kak Nora said...

Erna,
Al Fatihah bagi yang telah pergi.

kak Erna said...

salam kembali rosaliza..alfatihah..
yang dah lama pergi pun dirindukan..apa lagi yang baru..

kak Erna said...

kak long..Alfatihah..amin..semoga doa kita dimakbulkan..

kak Erna said...

Alfatihah..kira baru juga tu zar..
ramadhan..mengingatkan kita kenangan
bersama kan..

kak Erna said...

ibu guru..al fatihah..untuk semua yang telah pergi..

kak Erna said...

kak nora..terima kasih dan alfatihah..

lupekanje said...

Alfatihah, doakan utk mereka stiap kali teringat tu kak...

Idalara said...

salam erna
Alhamdulillah ida masih ada mak dan abah..tapi tetap dapat rasakan bagaimana jika tiada ibu dan ayah..agaknya apa anak2 ida rasa tiap kali Ramadhan dan Aidil Fitri tanpa seorg ayahkan..dan tentu isteri arwah bekas suami ida terlalu sedih pertama kali Ramadhan tanpa suami nya,

Insan Marhaen said...

Al Fatihah juga dari saya buat ibu bapa kakErna dan sekalian ahli kubur sempena Ramadhan Al Mubarak!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak Erna,


samalah kak...

sayu jer hati bila teringat bulan puasa. lebih2 lagi dekat nak raya sebab arwah ayah meninggal sehari sebelum raya tahun 1990.

Al-Fatihah buat mereka.

kakpah said...

alfatihah pada orang tersayang kita yang telah pergi. mereka tetap di hati kita....

Ibu Sayang said...

Salam Kak Erna,

AL - FATIHAH buat kesemua yang telah meninggalkan kita.

Zaitun said...

Salam Erna

Kalau bulan Ramadhan kita selalu teringat pada yang dah tak ada,memang sedih dibuatnya.
AlFathihah buat kedua2 ibu dan bapa mertua Erna semoga mereka aman disana.

fa*atip said...

Fa tengah membayangkan lagi sedih mereka yang hilang pasangan hidup....**berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul** :(

MOKCIK AZWA said...

Tetiba sayu teringat arwah bapa yang dah pergi hampir sepuluh tahun lalu..

have a nice day kak..

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Ya la Erna ...Kenangan sentiasa tersemat bersama ... mmg begitulah ... bila ternampak atau berlaku sesuatu yg hampir dgn orang tersayang, ianya akan mendadak menyentuh persaaan.

Tirana said...

Saya punya ayah meninggal masa saya kecil. Suami saya memang tak pernah tengok rupa bapa mertuanya. Gambar pun tak ada.. Orang kampung dulu-dulu mana teringat nak bergambar. Bapa mertua saya pula meninggal tahun 2005 manakala mak mertua tahun 2003. Mak sendiri alhamdulillah masih hidup lagi.

kak wan said...

Salam kakErna..
memang sedih, Arwah abah saya suka datang umah saya bila bulan puasa,saya tak tau kenapa,sejak ketiadaan arwah abah, mak selalu berhariraya kat umah kakak,saya pulak ashik kena beraya umah MIL lagi sedih...hmm..hmm.

kak Erna said...

Acik..alfatihah..insyaallah..sentiasamendoakan yang telah tiada.

kak Erna said...

salam ida..bukannya kita tak ingat yang dah pergi di masa2 lain..tetapi..bilan ramadhan dan syawal ingatan tu lebih kuat diiringi rasa sedih..

kak Erna said...

IM..terima kasih dan alfatihah..

kak Erna said...

azrina..alfatihah buat semua yang telah tiada..
lama mana pun kita tetap ingat dan rasa sayu bila menjelang ramadhan kan..

kak Erna said...

kak pah.betul tu..mereka tetap dihati kita..walaupun telah lama tiada..

kak Erna said...

salam ibu sayang..memang doa kita sentiasa buat yang telah pergi..

kak Erna said...

zaitun...terima kasih..alfatihah untuk mereka2 yang telah tiada..

kak Erna said...

Fa..memang betul berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikul..
hanya mereka2 yang mengalaminya sahaja yang mengetahui bagaimana rasanya kehilangan pasangan...lebih2 lagi bila ditinggalkan bersama anak2 yang masih kecil..

kak Erna said...

mok cik azwa..tq..biar berapa lama pun telah ditinggalkan..kita tetap mengingatinya kan..

kak Erna said...

Wskslm kak G..betul kak G..kadang2 kita terleka..tiba2 dia bercerita..kenangan datang kembali..

kak Erna said...

salam Tirana..alhamdulillah..masih punya ibu..
bila dah tiada memang lain rasanya..rasa bila balik kampong..macam tiada yang menunggu kita..

kak Erna said...

Wan..memang macam tu la kehidupan kan..tak pe la wan..lepas dari rumah mil..boleh pi rumah kakak jumpa mak wan pulak..

iina said...

Al-fatihah kak.. semoga roh mereka tenang2 di sana

kak Erna said...

iina terima kasih..begitu juga harapan kami disini..alfatihah..