Sunday, June 12, 2011

RINDU..

Assalamualaikum

Semalam macam yang akak bagi tau ..
akak pi kenduri.
kali ni jauh kendurinya
jiran akak masa dok Sungai Burung dulu

 Bila dah sampai kesana..dah tentu la akak nak menjengah rumah yang akak duduki selama 16 tahun disana 
 Rumah yang dah bertukar warna..masa akak tinggal dulu warna hijau..semalam akak tengok dah warna kuning.dulu tak la nampak lapang macam ni.banyak pokok yang akak tanam.ada 5 pokok dan semuanya pokok mangga.macam yang akak pernah cerita..dirumah ni semua suka ya amat makan mangga..he he.
sekarang nampaknya tinggal sepokok aje.mungkin dah lama dan pokok pun dah tua tuan yang tinggal sekarang dah tebang.
 Kalau dah sampai kesini..dah tentu la kak bertemu dengan jiran jiran lama..seronoknya dan terasa rinduuu sangat dengan suasana semasa akak tinggal disini.



Gambar gambar kenangan akak dengan jiran jiran dan kawan kawan satu pejabat.
Tak tau lah kenapa..akak suka sangat tinggal disana
tapi apakan daya..
dah akak bukan orang sana kan..sampai masa..dah tentu la kena tukar juga.
Insyaallah akak akan kesana lagi..walau pun tak dapat masuk kerumah..sebab dah ada penghuni baru dan akak pun tak kenal siapa dia.Tapi kan..dapat tengok rumah pun jadi lah..

74 comments:

  1. sepanjang jalan memori, pastinya mengamit kenangan

    ReplyDelete
  2. kita memang susah nak lupa kenangan lama yee..

    sesekali bertandang ke rumah jiran2 lama sudah pasti mesra dan dpt hilangkan rindu..

    yg paling seronok apb tengok anak2 jiran dulu kecik2 tapi kini dah besar panjang..rupanya baru perasan yg kita ni dh meningkat usia..hehe

    ReplyDelete
  3. tempat jatuh lagi dikenang, inikan pulak tempat kita tanam pokok mangga...hehehehe. mesti rindukan suasana disana

    ReplyDelete
  4. assalam kak, bestnya rumah lama akk tu, ada tanah lapang boleh cucuk tanam....semua tinggal kenagan yg manis...

    ReplyDelete
  5. mmg best balik kmpung..saya pom jumpa gak kwn2 lama masa skol rendah dan men dulu yg msih menetap di kmpung..

    anak2 dorang seme da besar2..anak2 saya yg msih kecik lagi..ehhee

    ReplyDelete
  6. Akak..
    Seronokkan jumpa kawan2 lama....tambah2 jumpa kawan2 yang sgt baik dgn. kita...saya selalu teringin nak kembali semula zaman sekolah dulu2...seronok sangat masa tu...tapi...masa takan berputar kembalikan...

    ReplyDelete
  7. sungai burung bagan serai tu ker

    ReplyDelete
  8. tempat jatuh lagikan dikenang..apatah lagi tempat bermain..

    ReplyDelete
  9. Salam Erna...Saya juga banyak meninggalkan memori indah sebelum berpindah kerumah sekarang,tapi apakan daya tempat jatuh lagi dikenang kan...

    ReplyDelete
  10. IMANSHAH..memang betul..memori yang tersimpan kukuh selamanya.

    ReplyDelete
  11. assalam sal..teramat la betulnya..semalam anak2 yang semasa ditinggalkan masih kecil..begitu seronok memanggil acik..acik..akak pulak terlopng..tak kenal..bila mak masing2 mengenalkan..ya allah ..dah bujang dan dah jadi anak dara..
    cepatnya masa berlalu..dah tuanya la akak bila tengok masing2 dan besar panjang.

    ReplyDelete
  12. mamasyaza..memang rindu betul..bila dah tengok dan sampai tu..lagi rasa rindu..bukan menghilang kan rindu..

    ReplyDelete
  13. kak long..quaters pertanian..masa dok situ..tak dilarang pun untuk menaman apa saja..kalau tanam sayur pulak dibuat pertandingan..akak pernah jugak dapat hadiah sebab tanam sayur..seronok sangat..

    ReplyDelete
  14. salam kembali rosaliza..quaters pertanian tu..memang luas tanahnya..kat belang pun luas..belakang nya akak tanam pisang,serai lengkuas dan daun pandan.

    ReplyDelete
  15. sarah-najwan..rumah ni di selangor.bukan kampung akak..tapi tempat cari makan..quaters kerajaan masa tu..

    ReplyDelete
  16. Azi..memang seronok jumpa kawan ndan jiran..semuanya baik dan tinggal kenangan..sesekali jumpa..macam macam cerita ada..

    ReplyDelete
  17. mamai..sungai burung,tanjung karang selangor..

    ReplyDelete
  18. Hamizah..ye la..manakan nlupa..dari kurus sampai ke giant tinggal disitu..he he..

    ReplyDelete
  19. salam kembali zai..memang tak boleh dilupa..sentiasa dalam kenangan.

    ReplyDelete
  20. blogger ni kalau berjalan tak bawa kamera macam pegi kedai tak bawa duit hehe.. langsung tak bermakna hehe

    ReplyDelete
  21. Kak Erna,
    Jejak kasih ekk..
    Nostalgia yang bernilai bukan :)

    ReplyDelete
  22. zino..ha ha ha..iyo la tu..nasib baik kamera kocik..boleh surok lam hanbag yo..kok bosar gedabak tak do makno e nak keluar an doh..malu..

    ReplyDelete
  23. missgee..memang nostalgia..yang tak boleh dilupakan..

    ReplyDelete
  24. begitulah hidup berpindah randah kan kak..
    ada satu satu tempat tu, memang menjadi kesayangan kita kan?

    ReplyDelete
  25. assalam sya..memang betul tu sya..rasa2nya macam nak tinggal disitu selamanya kan..

    ReplyDelete
  26. iyala kak erna..sekali sekala dpat balik jumpa jiran2 lama..mmg rasa seronok sgt sampai nk nangis kan kak! lebih2 lg kalu tinggal lama berbelas tahun kt tempat tuh..mmg nostalgia sgt!

    ReplyDelete
  27. kak erna

    tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat tinggal selama 16 tahun..

    ReplyDelete
  28. kenduri kawin memang seronok.. jumpa sanak sedara & rakan taulan..

    ReplyDelete
  29. kenangan mengusik jiwo tu kak..hehe

    ReplyDelete
  30. inahar..memang nak nangis pun..he he..sedih dan gembira bila bertemu tu.

    ReplyDelete
  31. zar..memang betul 16 tahun tinggal kat rumah tu..

    ReplyDelete
  32. anymz..meman iyo e..arwah omak anim ngan kak cik..ponah la sampai rumah tu.sipah pun ado la 2,3 kali..datang

    ReplyDelete
  33. 16 tahun kak..lamaaaa tuu.. tempat jatuh lagi dikenang kan...

    ReplyDelete
  34. mmg macam gitu
    tak dapat tgk org tgk bumbung pun boleh..hehe

    rumah tu di mana?

    ReplyDelete
  35. kakErna, rumah kuarters ke tu kak? memang segalanya menggamit memori ya kak... saya pun byk memori semasa duduk kuaters dulu tapi masa tu kecik2...

    ReplyDelete
  36. best kn kak suasana kampung..nyaman dan tenang jer..uwaaa..rindu sudah pada kg halaman juga niii...

    ReplyDelete
  37. azwa..memang lama 16 tahun..tu yang bila pi sana..semua teringat tu..

    ReplyDelete
  38. Ati..betul tu.
    rumah tu..quaters pertanian di batu 12 sg.burung,tanjung karang

    ReplyDelete
  39. assalam yatie..rumah kuaters la tu..di tanjung karang..

    ReplyDelete
  40. Ida,Japan..memang best sangat..rindu kampung ye ida..

    ReplyDelete
  41. Bila melihat kembali tempat yg pernah kita lalui mestilah nostalgia lama menerawang dlm kotak minda kita kan Acik..... Ada rasa sayu dan gembira....

    ReplyDelete
  42. kakzakie..betul tu.semuanya dalam dalam minda.

    ReplyDelete
  43. org kata tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat buang air :-) sori lawak kotor

    ReplyDelete
  44. mcm org rindu kekasih je kak,dpt tgok rumah pn jadilah...lum smpai k.tinggi yer..manalah tahu besok2 ke...

    ReplyDelete
  45. Happyirfa..tak pe dik..memang betul tu..sampai kesana je..semua terbayang diruangan mata..he he

    ReplyDelete
  46. Maya ..memang belum pernah sampai..lagipun tak de tempat nak tuju kan..dulu2 sampai JB pu pun ada sedara kat sana.
    yang kerap pi..segamat..abang dan anak sedara ada kat sana.

    ReplyDelete
  47. maksudnya acik ada seorang yang baik dan disenangi oleh jiran2. sebab tu rasa rindu tu masih ada.. :D

    ReplyDelete
  48. kenangan kan kak.. mesti sampai bila2 pun teringat

    ReplyDelete
  49. GB..terima kasih..fikirkan yang baik2 tentang gacik..he he..

    ReplyDelete
  50. iina..betul tu iina..menag sampai bila2 tak boleh lupa.

    ReplyDelete
  51. Paneh takdo pokok ni kan...

    Sayang kalau pokok tu tak mati tp ditobang sbb nak nampak lapang..

    ReplyDelete
  52. seronokkan kalau cam tu..tambah kalau jiran baik2..suri ada tempat yg sangat lekat dihati..dulu penah tinggal diquartes masjid pandamaran...jemaah baik2 teringat sampai sekarang walau duduk sekejap sahaja...

    ReplyDelete
  53. azz..tu la dulu redup yo..kan main banyak pokok..sekarang ni lapang boto..

    ReplyDelete
  54. suri..macam tu la yang aci rasa..seronok bila dikenangkan...kalau ada kenduri ke..sambutan hari raya ke..meriah sangat..

    ReplyDelete
  55. menjojak tompek lamo lah ekau yo. mosti banyak jojak yang tinggal kek sanun tu kan?

    ReplyDelete
  56. saya pun rindu kat rumah dan tempat lama yg pernah saya diami dulu... sesekali pergi memang teruja

    ReplyDelete
  57. windu k.ernaa!!!lama btul e-na bercuti dr blog... mesti segala kenangan silam terimbas semula bila jenguk tmpt yg pernah kita tinggal..

    ReplyDelete
  58. araa????rasa dah tinggal komen dah.kk erna mkn ya?hahaha....jgn mare.usik2 tnda manja.gitu?

    uwaaaa....nak blek.bila imbas kenangan dulu nak pusing balek.tap tak leh dah....kenangan tetap dikenang.ewah....

    ReplyDelete
  59. Aslmkm.
    Nostalgia! Gitu la biasanya.
    Lebih seronok dapat bertemu kawan rakan. Kan?

    ReplyDelete
  60. kak pah..memang banyak boto jojak yang tinggal..hari lak tak hujan..jadi kokal la jojak mtu..he he..

    ReplyDelete
  61. ibuintan..memang rindu kan..lagi kita sampai tempat tu..lagi tebal rasa rindu..

    ReplyDelete
  62. E-na akak pun rasa rindu..lama betul rasanya E-na cuti..

    ReplyDelete
  63. Anie,nagoya..he he..dah kena makan..

    ReplyDelete
  64. Wkmsalam kak G..memang seronok bila dapat bertemu kawan2 dan jiran2 lama..

    ReplyDelete
  65. Indah menjejak kenangan lalu. Rindu kan tempat tinggal dolu2..... rindu jugak

    ReplyDelete
  66. tempat jatuh lagi dikenang, kan Kak Erna.. ;-)

    ReplyDelete
  67. ajwa..seronok mengingat kenangan lalu

    ReplyDelete
  68. mengimbas memori lama tu tgk umah lama...mesti macam sayu je kan kak bila tgk umah tu...

    ReplyDelete
  69. wahida..memang sayu dan rindu..

    ReplyDelete
  70. bestnya gi tgk rumah yang tinggalkan nostalgia. Boleh imbaskan semula kenangan bersama jiran tetangga :)

    ReplyDelete
  71. kakEs..tu la yang acik suka..kalau kesana mesti nak pi tengok rumah tu..

    ReplyDelete