JellyPages.com

Sunday, June 19, 2011

KISAH SEORANG AYAH.DI HARI BAPA

Assalamualaikum.


Kali ni akak cerita lagi kisah bapa/ayah kepada hero akak.
Apa yang akak tuliskan nanti akan jadi kenangan buat anak2 bila kami dah tiada lagi didunia ini

dalam N3 lepas akak ada cerita tentang goncang botol susu kan.
ayah anak2 akak ni kalau pasal anak2 masa kecil memang cukup teliti.
mungkin sebab lama menunggu..sehingga lima tahun..baru dapat sorang tu yang teruja sangat tu..sampaikan
tak percaya akak boleh buat..semua nak buat sendiri.
Mandikan anak,bagi makan.sampaikan kalau anak buang air pun..mesti dia yang nak cucikan..
masa anak dah pandai cakap.dia boleh tanya..
ada buang air tak.sape cucikan..kalau jawab mak.mak cuci bersih tak..sabun tak..mula2 mau gaduh tu..lama2 akak dah biasa..akak biarkan aje.

Kawan kawan akak.lelaki ke perempuan..selalu cakap..untung akak dapat suami akak ni kan..
kalau perempuan..biasa la kan..ni kawan lelaki pun cakap macam tu..
jawapan akak biasa la..'yang untung kau nampak..yang rentung?..he he..
adik Irfa..dah biasa dengar ayat akak ni.,

Akak pernah baca Blog YB..tajuknya Delima Orang peramah..kalau tak salah akak tajuknya.

Suami akak memang teramat peramah orang nya.
sesiapa yang dah kenal tau sangat..
semua orang dia tegur..tak kira kenal ke tak kenal..semua orang dia boleh buat macam dah kenal lama
pernah jugak kawan tanya..ada tak orang yang tak layan dia bila ditegur..maklum la kan..bukan semua orang peramah dan suka ditegur..akak kata mungkin ada..tapi akak tak pernah nampak pulak.

kalau naik motor..dia kan tegur orang dengan cara angkat tangan..dan jerit Assalamualaikum.
kalau naik kereta..dia akan tegur orang dengan cara bunyikan hon.

mula2 dulu akak pelik jugak..tanya..sape tu..dia jawab..tak kenal..
kita naik kereta..dia jalan kaki..katanya..kita hon la..tanda bagi salam.
sampai macam tu la..peramahnya dia.

Yang buatkan jadi dilema tu..kalau kita pi pasar tani ke..pi pasar ke..
setiap gerai yang kita pergi tu..dia akan bagi salam..tanya apa khabar..sihat ke..baru la dia pilih2 apa yang nak dibeli..
Mau sampai pasar tutup baru dapat balik.

Sempena hari bapa ni.akak sangat menghargai suami akak yang telah menjadi ayah yang baik buat anak2 akak.

Alfatihah buat bapa akak jugak yang telah pergi
hampir 11 tahun yang lalu.


14 comments:

  1. salam

    bertuah dapat suami macam ni..sya pun nak jadi macam hubby akak

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah....dlm seribu lom tontu ada sorang centu kan kak..

    acik ponah gak tegur orang yg acik tak kenal kak. Tpi sebab acik tesalah orang....huhu..malu ehhh...pehtu kena kaber line, kununnya acik mmg agak2 sakit mental...haha.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. tak kesahlah selagi abang tak buat perkara2 yg boleh buat org mual dan benci kak..

    selamat hari bapa utk suami kekErna dan semua lelaki yg bergelar bapa..

    ReplyDelete
  4. macam yg kaklong ckp...akak dan anak2 memang betuah dapat suami dan ayah yg baik..!!




    eh...bukan abang pemalu ko?
    ingat akak yg ramah....
    heheheheh!!!

    ReplyDelete
  5. Salam Akak...
    bertuah betul akak dapat suami macam tu..suka tolong isteri... peramah dan suka tegur orang...kita kena belajar terima kalau dah memang itu sikapnya...saya tahu akak boleh terima sebab dah lebih 20 tahun kawinkan...lagipun siapa tak sayang suami...he..he...

    ReplyDelete
  6. Tahniah pada suami akak

    tahniah jugak pada akak

    semoga bahagia hingga ke akhir hayat

    ReplyDelete
  7. bertuah akak..
    kita mmg patut bangga dgn suami kita sndirikan...

    ReplyDelete
  8. Wah, susah nak cari orang macam ni.

    ReplyDelete
  9. Acik...bertuahnya dapat suami yg mcm tu...semoga kebahagiaan berkekalan..

    Al-Fatihah utk arwah bapa Acik..

    ReplyDelete
  10. kak nak jawap soklan kaklong kek ateh tu lah..

    kaklong,..sebona ee kalau semua org nak tau,acik erna kito ni yang pemalu, yg peramah abang ee tu lah..abang jalal namo ee..
    hehehe

    ReplyDelete
  11. "kelakar bc kisah ni..peramah bagus kak jgn pemarah..bahaya!kalau kt pasar tu mau nya semua penjual tu kenal suami akak kan.."

    ReplyDelete
  12. bagus la peramah, mesti senang nak dapat discount kan..:)

    ReplyDelete
  13. hahaha..

    adoi sakit perut gelak..nak gelap baru balik dr pasar :-)

    ReplyDelete
  14. bagusla peramah tu...al-fatihah juga buat arwah ayah akak..

    ReplyDelete