Followers

Wednesday, June 15, 2011

KUAH PECAL

Assalamualaikum.

Kuah pecal.senang..bancuh dengan air panas aje.
sedap.


78 comments:

  1. Kak Erna,
    Makan ngan apa??? Nasi??
    Tak pernah makan lagi..
    huhuhu

    ReplyDelete
  2. wahhh kak...senang ler skrg kalau teringin nk mkn pecal ye..beli dan balik bancuh..cuma sediakan bhn2 sayuran jer

    ReplyDelete
  3. assalam kak, senang kalo dh ada yg siap. saya pernah sekali je ,mkn n buat secara gotong royong, leceh nk buatkan kak, semua kena goreng n tumbuk, mkn jap je licin

    ReplyDelete
  4. haah kan kak...sekarang pesen jual camni...hari tu mak saya beli gini gak...sedapppp

    ReplyDelete
  5. Missgee..kuah tu dibancuh dengan air masak je..
    sebelum tu sediakan timun,sengkuang,,rebuskan pucuk ubi.kacang panjang..gaulkan dengan kuah yang dah dibancuh tadi..baru makan..memang sedap..

    ReplyDelete
  6. Ida,japan..memang senang sekarang ni..akak beli ditanjung karang..baru sedap..cukup asam garamnya..ada rasa cekor sekali..

    ReplyDelete
  7. untuk orang maleh cam kito ni memang beguno amek amek haha..
    sonang yo kan?..

    ReplyDelete
  8. salam kembali rosaliza..akak memang tak pernah belajar buat pun..walaupun berbelas tahun dok tanjung karang.
    sebab jual banyak..akak beli je..
    yang ni mak kawan buatkan tu yang sedap sangat rasanya tu..

    ReplyDelete
  9. Mslilies..memang betul..sekarang ni tinggal bancuh ngan air je..senang,mudah dan sedap..

    ReplyDelete
  10. kak pah..iyo e kak pah..tak yah piki nak numbok2 kacang bagai..he he..

    ReplyDelete
  11. pernah beli mcm tu kak erna..

    mmg senangkan..bancuh jer dgn air...pastu ambik jer sayur-sayuran..dah boleh mkn..

    ReplyDelete
  12. ainnoraini..memang senang kali ni kak dapat yang sedap..cukup semua rasanya..

    ReplyDelete
  13. xbiasa makan kak..
    akak..ni dikira wordless wednesday nih..ehhe

    ReplyDelete
  14. sarah..he he..memang pun.nak cuba buat macam kawan2 yang lain tu..cuma perkataan wordlees wednesday tu akak tak tuliskan..

    ReplyDelete
  15. kak,mano akak boli?kaklong dah lamop carik..dulu maso bujang2..ado bdk satu rumah tu sllu bwk tang kampung ea...1

    ReplyDelete
  16. salam erna..MIL atie org jawa,selalu kasi kuah pecal nie!best sbb sedap sgt!

    ReplyDelete
  17. hurm, tak reti nak makan pecal ni, tekak kelantan katakan

    ReplyDelete
  18. betul la kuah pecal tu taruk cekur? patut la saya makan lain macam je rasanya...

    ReplyDelete
  19. kak dah lamo sey tak jumpo, dulu slalu yo boli kuah pecal ni... ubuh air paneh yo kan

    ReplyDelete
  20. buat sendiri ke kak

    kat sini ada jual gak

    ReplyDelete
  21. Kak, akak boli kek mano tu kak.. Bapo hargo ehh plastik bosa camtu..

    Kek sini ado gak org jual tp plastik koncot2 tu yoo.. Tapi ghaso ehh mcm tak sodap sikit la.. ado mcm bau kacang tu hangit.. Sy ni sokali dh tokono cmtu, maleh dah nak boli lg..

    Dah berkurun tak makan pocal ni kak... huhu..

    ReplyDelete
  22. Aslmkm.
    Erna beli ke buat sendiri?
    Kak G dah lama juga tak makan pecal. Tunggu bulan puasa la. :)

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum kak:)

    Baru cuti2 hari tu adik ipar buat..memang katanya kuah pecal yg diguna tuu yang dah siap utk dibancuh !
    tak tertanya lakk kat mana nak dpt kuah pecal tuuu...aduhaii

    ReplyDelete
  24. wah senangnya kalau ada yg segera gini..semua keja memasak akan lbh cepat dan mudah..:)

    ReplyDelete
  25. tak brapa minat makan pecal ni. Tapi kalu makan reramai sedap ni. Ada yang segera, lagi senangla nk sediakan kan...

    ReplyDelete
  26. ha'ah lah kak,akak boli kek mano tu??..kalo ado akak bolikan se satu..nanti suh tapa singgah umah akak ambik..akak ni kacau boto lah...siap ckp sodaaaap lak tu...
    nak kak..naaaaaaaaaak....

    ReplyDelete
  27. Salam Akak...
    Akak..senangnya nak buat kuah pecal sekarangkan....tapi yang penting rasanya sedap...betul tak?..akak pos satu boleh?....he..he...lawak aje tau...

    ReplyDelete
  28. Acik... tempat kakak pun ada jual. Kakak selalu makan dgn bayam, kacang panjang, taugeh celur dan juga tauhu goreng. memang sedap.

    Tempat kakak sini harga sepeket RM3/- saja. Murah kan...

    ReplyDelete
  29. hahahahaha.. senang ya kak.. tak payah susah2 berpeluh2 kat dapur.. bancuh dgn air panas je dah siap .. dah boleh makan..

    ReplyDelete
  30. ada sebungkus cam ni dalam peti ais.org kata boleh makan ngan nasi himpit.nak makan mcm pecal pun boleh

    ReplyDelete
  31. kasih..akak beli ditanjung karang..memang sedap tu..

    ReplyDelete
  32. kak long..akak boli kek tanjung karang..kak long nak ko..mai sini datang ambik..

    ReplyDelete
  33. azatie..untuk atie..tak yah nak beli dah mesti MIL pandai buat kan..

    ReplyDelete
  34. IMANSHAH,,kalau dah pandai nanti..nak kena sentiasa ada kua ni..sebab sedap..

    ReplyDelete
  35. GB..memang betul..ada jugak yang letak daun limau purut..

    ReplyDelete
  36. IbuIntan..memang boto..bancuh ngan air paneh yo..kita tinggal sediokan sayur2 e yo..

    ReplyDelete
  37. Ati..tak pandai buat sendiri..beli je..

    ReplyDelete
  38. Azz..yang akak boli kek tanjung karang ni memang sodap..dio jual kiro kilo..ado yang sampai 18 hengget sekilo..satu plastik akak boli tu setongah kilo.

    ReplyDelete
  39. Wkmsalam kak G..saya tak pandai buat sendiri..kalau nak makan pecal mesti beli kuahnya yang kering macam tu..lepas tu bancuh sendiri guna air panas.

    ReplyDelete
  40. Wkmsalam tini..sedapkan tini..dirumah akak ni anak2 pandai makan tu..yang akak beli kuahnya tu..nak buat sendiri akak tak pandai..

    ReplyDelete
  41. Nieza..memang senang..lagi pun akak tak pandai buat sendiri tu..he he..dah biasa dari dok tanjung karang dulu asek beli je.

    ReplyDelete
  42. kak, walaupun saya ni org jawa, saya tak gemar mkn pecal kak...huhu....

    ReplyDelete
  43. Acik lupekanje..akak kan satu rumah suko makan..dah lamo dok tanjung karang kan..he he,,

    ReplyDelete
  44. anim..nak buek camano nim..dah memang sodap..he he..nanti anim raso lak yo..

    ReplyDelete
  45. salam kembali azi..memang sedap ni azi..nak poskan pun boleh..nanti azi bagi akak alamat tau..

    ReplyDelete
  46. kakzakie,,pandai jugak makan ye..sedapkan..acik beli di tanjung karang..dia orang jual ikut timbangan..satu kilo 15-18 ringgit..
    yang acik beli tu sepeket 1/2 kilo.

    ReplyDelete
  47. SMM..memang betul..semuanya mudah sekarang ni kan..cuma nak dapatkannya tu yang susah sikit sebab jauh..akak beli ditanjung karang..

    ReplyDelete
  48. Adinda Amy..akak pandai makan pun masa dok tanjung karang dulu.

    ReplyDelete
  49. irfa..kalau yang kuah pecal tu..lebih sedap makan dengan sayur je..

    ReplyDelete
  50. wahida..tak makan pecal?..akak pulak yang suka makan..anak beranak suka..

    ReplyDelete
  51. sedap tak?senang ye xpayah kotorkan tangan nak memasak..

    ReplyDelete
  52. Kak Erna..nak kirim boleh?? hahaha..

    payah nak jumpa yg sedap... lama tak makan pecal hehe

    ReplyDelete
  53. Daddy ziyyad..dah siap semuanya..tinggal bancuh ngan air panas dan sediakan sayur aje..gaulkan dah boleh makan..

    ReplyDelete
  54. Hamizah..yang akak beli ni..memang betul2 sedap..

    ReplyDelete
  55. Yus..beli kat tanjung karang..sedap..pedas manis masam..lengkap..

    ReplyDelete
  56. Azwa..boleh sangat..tapi camana nak bagi dengan azwa nanti..

    ReplyDelete
  57. Kak...senang ye kak... bancuh je... celur sayur2 dah boleh makan kan?

    ReplyDelete
  58. anie..memang pun..semua nak senangkan ..he he..

    ReplyDelete
  59. kak erna kan dah teringin tengok tu...teringat ada sorang makcik kt pasar malam di sijangkang dulu..pecalnya cukup marvellous

    ReplyDelete
  60. sya..betul tu..macam tu la rasanya

    ReplyDelete
  61. suri..nak kena pi cari tu..kalau dah teringin..he he..

    ReplyDelete
  62. sedapnya nya kak...nak buat malas! kalau kt mesia mak buatkan kering mcm ni la , pastu e-na angkut bawa balik s.alam...nak mkn bancuh je...senang keje..

    ReplyDelete
  63. eh, macam berjanji pulak kita kan? Baru ni fa balik Perak, siap beli sampai 7 paket, persediaan nak posa posa...hehehee

    ReplyDelete
  64. Lovelykitchen..
    memang senang E-na.bancuh je dengan air.senang dan sedap kan..

    ReplyDelete
  65. Reen..memang tersangat bla senang dan sedap..

    ReplyDelete
  66. Fa*..ye la..memang berjanji kot..he he..

    ReplyDelete
  67. pernah ofsmate lama bawak pecal... ada togey gemok dan kontot. pelik. tapi sedap.

    ReplyDelete
  68. kak ngah..he he..toge kontot tu..orang panggil toge jawa.he he.

    ReplyDelete
  69. sedap n kuah pecal..
    acik erna ke buat?

    ReplyDelete
  70. kak ES..memang sedap kuah ni..tapi acik tak buat sendiri..beli di tanjung karang.

    ReplyDelete