Wednesday, June 15, 2011

KUAH PECAL

Assalamualaikum.

Kuah pecal.senang..bancuh dengan air panas aje.
sedap.


78 comments:

missgee said...

Kak Erna,
Makan ngan apa??? Nasi??
Tak pernah makan lagi..
huhuhu

Ida,Japan said...

wahhh kak...senang ler skrg kalau teringin nk mkn pecal ye..beli dan balik bancuh..cuma sediakan bhn2 sayuran jer

Kak Rosaliza said...

assalam kak, senang kalo dh ada yg siap. saya pernah sekali je ,mkn n buat secara gotong royong, leceh nk buatkan kak, semua kena goreng n tumbuk, mkn jap je licin

Ms.Lilies said...

haah kan kak...sekarang pesen jual camni...hari tu mak saya beli gini gak...sedapppp

Acik Erna said...

Missgee..kuah tu dibancuh dengan air masak je..
sebelum tu sediakan timun,sengkuang,,rebuskan pucuk ubi.kacang panjang..gaulkan dengan kuah yang dah dibancuh tadi..baru makan..memang sedap..

Acik Erna said...

Ida,japan..memang senang sekarang ni..akak beli ditanjung karang..baru sedap..cukup asam garamnya..ada rasa cekor sekali..

kakpah said...

untuk orang maleh cam kito ni memang beguno amek amek haha..
sonang yo kan?..

Acik Erna said...

salam kembali rosaliza..akak memang tak pernah belajar buat pun..walaupun berbelas tahun dok tanjung karang.
sebab jual banyak..akak beli je..
yang ni mak kawan buatkan tu yang sedap sangat rasanya tu..

Acik Erna said...

Mslilies..memang betul..sekarang ni tinggal bancuh ngan air je..senang,mudah dan sedap..

Acik Erna said...

kak pah..iyo e kak pah..tak yah piki nak numbok2 kacang bagai..he he..

ainnoraini said...

pernah beli mcm tu kak erna..

mmg senangkan..bancuh jer dgn air...pastu ambik jer sayur-sayuran..dah boleh mkn..

Acik Erna said...

ainnoraini..memang senang kali ni kak dapat yang sedap..cukup semua rasanya..

sarah-najwan said...

xbiasa makan kak..
akak..ni dikira wordless wednesday nih..ehhe

Acik Erna said...

sarah..he he..memang pun.nak cuba buat macam kawan2 yang lain tu..cuma perkataan wordlees wednesday tu akak tak tuliskan..

kasihredha said...

akak beli kat mana?
sodappp nya

kaklong said...

kak,mano akak boli?kaklong dah lamop carik..dulu maso bujang2..ado bdk satu rumah tu sllu bwk tang kampung ea...1

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam erna..MIL atie org jawa,selalu kasi kuah pecal nie!best sbb sedap sgt!

IMANSHAH said...

hurm, tak reti nak makan pecal ni, tekak kelantan katakan

gadisBunga said...

betul la kuah pecal tu taruk cekur? patut la saya makan lain macam je rasanya...

ibuintan said...

kak dah lamo sey tak jumpo, dulu slalu yo boli kuah pecal ni... ubuh air paneh yo kan

Ati Masrif said...

buat sendiri ke kak

kat sini ada jual gak

~ Cik Azz ~ said...

Kak, akak boli kek mano tu kak.. Bapo hargo ehh plastik bosa camtu..

Kek sini ado gak org jual tp plastik koncot2 tu yoo.. Tapi ghaso ehh mcm tak sodap sikit la.. ado mcm bau kacang tu hangit.. Sy ni sokali dh tokono cmtu, maleh dah nak boli lg..

Dah berkurun tak makan pocal ni kak... huhu..

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Erna beli ke buat sendiri?
Kak G dah lama juga tak makan pecal. Tunggu bulan puasa la. :)

Pn Kartini said...

Assalamualaikum kak:)

Baru cuti2 hari tu adik ipar buat..memang katanya kuah pecal yg diguna tuu yang dah siap utk dibancuh !
tak tertanya lakk kat mana nak dpt kuah pecal tuuu...aduhaii

Nieza said...

wah senangnya kalau ada yg segera gini..semua keja memasak akan lbh cepat dan mudah..:)

lupekanje said...

tak brapa minat makan pecal ni. Tapi kalu makan reramai sedap ni. Ada yang segera, lagi senangla nk sediakan kan...

anymz said...

ha'ah lah kak,akak boli kek mano tu??..kalo ado akak bolikan se satu..nanti suh tapa singgah umah akak ambik..akak ni kacau boto lah...siap ckp sodaaaap lak tu...
nak kak..naaaaaaaaaak....

en_me said...

sodappnyerr makk.. ehehe

azi said...

Salam Akak...
Akak..senangnya nak buat kuah pecal sekarangkan....tapi yang penting rasanya sedap...betul tak?..akak pos satu boleh?....he..he...lawak aje tau...

Kakzakie said...

Acik... tempat kakak pun ada jual. Kakak selalu makan dgn bayam, kacang panjang, taugeh celur dan juga tauhu goreng. memang sedap.

Tempat kakak sini harga sepeket RM3/- saja. Murah kan...

secangkir madu merah said...

hahahahaha.. senang ya kak.. tak payah susah2 berpeluh2 kat dapur.. bancuh dgn air panas je dah siap .. dah boleh makan..

Adinda Amy Sensei said...

pecal? tak penah makan lg ni

HappyIrfa said...

ada sebungkus cam ni dalam peti ais.org kata boleh makan ngan nasi himpit.nak makan mcm pecal pun boleh

Acik Erna said...

kasih..akak beli ditanjung karang..memang sedap tu..

Acik Erna said...

kak long..akak boli kek tanjung karang..kak long nak ko..mai sini datang ambik..

Acik Erna said...

azatie..untuk atie..tak yah nak beli dah mesti MIL pandai buat kan..

Acik Erna said...

IMANSHAH,,kalau dah pandai nanti..nak kena sentiasa ada kua ni..sebab sedap..

Acik Erna said...

GB..memang betul..ada jugak yang letak daun limau purut..

Acik Erna said...

IbuIntan..memang boto..bancuh ngan air paneh yo..kita tinggal sediokan sayur2 e yo..

Acik Erna said...

Ati..tak pandai buat sendiri..beli je..

Acik Erna said...

Azz..yang akak boli kek tanjung karang ni memang sodap..dio jual kiro kilo..ado yang sampai 18 hengget sekilo..satu plastik akak boli tu setongah kilo.

Acik Erna said...

Wkmsalam kak G..saya tak pandai buat sendiri..kalau nak makan pecal mesti beli kuahnya yang kering macam tu..lepas tu bancuh sendiri guna air panas.

Acik Erna said...

Wkmsalam tini..sedapkan tini..dirumah akak ni anak2 pandai makan tu..yang akak beli kuahnya tu..nak buat sendiri akak tak pandai..

Acik Erna said...

Nieza..memang senang..lagi pun akak tak pandai buat sendiri tu..he he..dah biasa dari dok tanjung karang dulu asek beli je.

wahida said...

kak, walaupun saya ni org jawa, saya tak gemar mkn pecal kak...huhu....

Acik Erna said...

Acik lupekanje..akak kan satu rumah suko makan..dah lamo dok tanjung karang kan..he he,,

Acik Erna said...

anim..nak buek camano nim..dah memang sodap..he he..nanti anim raso lak yo..

Acik Erna said...

enme..memang sedap..

Acik Erna said...

salam kembali azi..memang sedap ni azi..nak poskan pun boleh..nanti azi bagi akak alamat tau..

Acik Erna said...

kakzakie,,pandai jugak makan ye..sedapkan..acik beli di tanjung karang..dia orang jual ikut timbangan..satu kilo 15-18 ringgit..
yang acik beli tu sepeket 1/2 kilo.

Acik Erna said...

SMM..memang betul..semuanya mudah sekarang ni kan..cuma nak dapatkannya tu yang susah sikit sebab jauh..akak beli ditanjung karang..

Acik Erna said...

Adinda Amy..akak pandai makan pun masa dok tanjung karang dulu.

Acik Erna said...

irfa..kalau yang kuah pecal tu..lebih sedap makan dengan sayur je..

Acik Erna said...

wahida..tak makan pecal?..akak pulak yang suka makan..anak beranak suka..

Daddy Ziyyad said...

kuah ready made ke kak?

Hamizah said...

sedap tak?senang ye xpayah kotorkan tangan nak memasak..

~ yus ~ said...

beli kat mana tu kak?

MOKCIK AZWA said...

Kak Erna..nak kirim boleh?? hahaha..

payah nak jumpa yg sedap... lama tak makan pecal hehe

Acik Erna said...

Daddy ziyyad..dah siap semuanya..tinggal bancuh ngan air panas dan sediakan sayur aje..gaulkan dah boleh makan..

Acik Erna said...

Hamizah..yang akak beli ni..memang betul2 sedap..

Acik Erna said...

Yus..beli kat tanjung karang..sedap..pedas manis masam..lengkap..

Acik Erna said...

Azwa..boleh sangat..tapi camana nak bagi dengan azwa nanti..

aNIe said...

Kak...senang ye kak... bancuh je... celur sayur2 dah boleh makan kan?

Acik Erna said...

anie..memang pun..semua nak senangkan ..he he..

sayangsayangibu said...

pedas2 manis kan kak..

suri solehah said...

kak erna kan dah teringin tengok tu...teringat ada sorang makcik kt pasar malam di sijangkang dulu..pecalnya cukup marvellous

Acik Erna said...

sya..betul tu..macam tu la rasanya

Acik Erna said...

suri..nak kena pi cari tu..kalau dah teringin..he he..

Lovely Kitchen said...

sedapnya nya kak...nak buat malas! kalau kt mesia mak buatkan kering mcm ni la , pastu e-na angkut bawa balik s.alam...nak mkn bancuh je...senang keje..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

senang tu kak.
segera..

FaAtip said...

eh, macam berjanji pulak kita kan? Baru ni fa balik Perak, siap beli sampai 7 paket, persediaan nak posa posa...hehehee

Acik Erna said...

Lovelykitchen..
memang senang E-na.bancuh je dengan air.senang dan sedap kan..

Acik Erna said...

Reen..memang tersangat bla senang dan sedap..

Acik Erna said...

Fa*..ye la..memang berjanji kot..he he..

kakngah said...

pernah ofsmate lama bawak pecal... ada togey gemok dan kontot. pelik. tapi sedap.

Acik Erna said...

kak ngah..he he..toge kontot tu..orang panggil toge jawa.he he.

bersama kak Es said...

sedap n kuah pecal..
acik erna ke buat?

Acik Erna said...

kak ES..memang sedap kuah ni..tapi acik tak buat sendiri..beli di tanjung karang.