Friday, February 4, 2011

CUTI CNY..

Assalamualaikum.

Sejak dua menjak ni..line internet sangat la teruk..bukan itu aje..laptop akak pun teruk jugak..
Akak dah pernah mintak no.talipun dengan acik lupakanje.
.tak tak jugak hantar kekedai lagi..

Cuti tahun baru cina ni..akak tak kemana pun..semalam ada kenduri di rumah sedara.
.majlis pertunangan anak sulung nya..kisah lanjut ada di sini.

Selepas kenduri..sedara yang datang dari kampung dan kelang..datang kerumah akak pulak..
jadi petang tu..akak cuma jamu dengan lempeng kelapa dan buat muffin aje..tak masak nasi lagi dah
sebab dah makan nasi dirumah kenduri.

Hari ni baru la akak masak nasi..
nasi daging..ambik resepi dari sini.alhamdulillah..dah masak pun
kita layan gambar masakan yang ringkas aje ye..
sebab akak memang takde kepandaian menghias hias..ni..tau masak aje..

Gambar atas ni..tak dimakan dengan nasi daging..tapi akak masak jugak..sebab akak suka 
sangat makan cendawan kukur ni.
masak lomak cili api..campurkan pulak dengan udang..sedap..

 sup daging ni baru lah akak makan dengan nasi daging.
 makan jugak dengan papadom
ni lah nasinya..jemput makan.


54 comments:

  1. sedapnya kak erna..cuti2 CNY ni, klu dekat..memang jadi muka tak malu minta saja2 makanan dari kak erna.......slmt bercuti, moga ceria2 selalu

    ReplyDelete
  2. Sallam Kak,

    masal lomak cendawan kukur tu favourate saya tu, lama dah tak makan..sedap..

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Erna...
    Sedapnyer akak masak...tambah2 bila tengok nasi tu...kebetulan, saya pun masak sup tulang jugak semalam...he..he..

    ReplyDelete
  4. sal..akak suka kalau ada yang nak makan apa yang akak masak..
    mari la..datang sini..ada lagi ni..

    ReplyDelete
  5. LIPISLADY.sama kita ye..akak pun kalau ada lauk ni..sampai tak makan nasi..ratah aje..untuk menikmatinya..he he..

    ReplyDelete
  6. salam kembali azi..
    kalau nak tau sedap ke tidak..mai sini..makan.silakan..ajak betul2 ni tau..he he..

    ReplyDelete
  7. salam kak erna ....... sdap masak lomak tu cili api... cantik kuningnya

    ReplyDelete
  8. lamanya tak jumpa cendawan kukur tu kak..
    terima kasih sbb jemput kita makan hehe..ingat nak undang akak makan gak..tapi tak masak lagi untuk lunch ni..

    ReplyDelete
  9. ibu guru..kalau nak cantik kuningnya..kena la guna kunyit hidup..bukan kunyit serbok..he he..

    ReplyDelete
  10. suri..masa hujan2 je banyak orang jual cendawan kukur ni..kalau musim panas tak de kan..
    suri..akak boleh jemput makan..sebab akak pagi2 lagi dah masak..he he..

    ReplyDelete
  11. Assalam kak erna..saya pun suka kulat sisir tu..lama tak jumpa lagi sedappp

    ReplyDelete
  12. Wkslm ros..ros panggil kulat sisir ye..
    memang sedapkan..manis je..

    ReplyDelete
  13. alahai makan yo kojo hehe jeles sebenar e hehe

    ReplyDelete
  14. wah sedap nampaknya nasik daging kakErna itu..nak juga cuba buat bila berkesempatan....hehehe..sibuk ngalahkan org bekerja lak saya ni..

    ReplyDelete
  15. Nasi daging...guna beras basmathi ya nampak nasinya panjang2.

    Selamat bercuti.

    ReplyDelete
  16. zino..tu la kan..dah cuti2 ni..apo nak buek..masak masak..makan makan yo lah.jangan jeles..he he..

    ReplyDelete
  17. Yatie..memang sedap..he he..bukan puji diri sendiri tu..anak2 le kata..
    anak2 memang suka puji..kalau tak nanti..mak tak buat lagi..he he..

    ReplyDelete
  18. as salam zai..tq..
    memang guna beras basmathi..nasi daging tu..

    ReplyDelete
  19. sedapnya..
    saya suka cendawan kukur digoreng..
    dah lama xmakan ni

    ReplyDelete
  20. hamizah..digoreng?sedap ye...
    tak pernah pulak buat..biasanya masak lemak cili api je..

    ReplyDelete
  21. Adoi kak sedqpnya......
    Mehla masak utk saya lak kak hihihi

    ReplyDelete
  22. selamat bercuti kakerna,

    masak lomak totap best kan.. candawan kukur.. bestnye

    ReplyDelete
  23. Ms.lilies..mai sini..akak masak kan..he he

    ReplyDelete
  24. ibuintan..cendawan kukur..mana tak sedapnya kan..

    ReplyDelete
  25. sedapnya nasi daging.. tak lama tak makan... ;)

    saya pun semalam ade kenduri sepupu bertunang..

    ReplyDelete
  26. cendawan kukur tu kalau tak silap org utara panggil kulat. buat goreng dgn daging taruk kunyit pun sodappp...

    ReplyDelete
  27. selamat bercuti kak...cuti2 cam gini mmg banyak aje kenduri kendara...menu nasi daging pun nmpk sodap!

    ReplyDelete
  28. Aslmkm Erna.
    BZ betul rupanya ya.
    Bagusla bila ada banyak saudara & kawan gitu. Terbayang suasana meriah.

    ReplyDelete
  29. Wah... dah lama tak makan cendawan masak lemak gitu...sedapnyer...

    ReplyDelete
  30. tin...tong....tin...tong....

    bawa pinggan nak sarap ni.hihihi.....lapo...lapo....lagi2 tgk gmba2 tu...aduh, lagi bertambah lapo.

    ReplyDelete
  31. assalam yong..nanti kalau ada ke n9..bagi tu ye..akak boleh masak kan..tapi tak la sedap mana pun..janji boleh makan..kan..he he..

    ReplyDelete
  32. GB..tak tau pun boleh digoreng..biasanya masak lomak cili api je..tq bagi tau..mana tau nanti boleh cuba..

    ReplyDelete
  33. Azli@ida..terima kasih..
    disana tak cuti ye..

    ReplyDelete
  34. Wksallam kak G..bila dah ramai..memang meriah dah riuh rendah..buat lempeng aje pun sekejap selesai..

    ReplyDelete
  35. mamawana..akak memang suka sangat cendawan tu lagi2 bila buat masak lemak..

    ReplyDelete
  36. anie,nagoya..ok ok..mai sini..makan tak yah bawak pinggan ye..he he..

    ReplyDelete
  37. En.me..terima kasih..memang sodap..

    ReplyDelete
  38. Wah!!!
    Rajin memasak bertuahlah
    seisi keluarga :)

    ReplyDelete
  39. salamziarah pagi sabtu kak erna...
    salam kenal dari sumanje kak..
    jemput singgah blog su manje

    ReplyDelete
  40. aaaa, kak, umah akak kek sonawang kan? koh kek no ek? [tibo2 tanyo ghumah, hi hi hi] [nk mkn nasik daging]

    ReplyDelete
  41. missge..hari cuti je..mak cik ni rajin..he he..nak bayar hutang isnin hingga jumaat yang masak simple dan kadang2 beli..

    ReplyDelete
  42. sumanje..terima kasih sudi ziarah kesini.dan salam kenal jugak.

    ReplyDelete
  43. mak su..ha ah la..betul la tu..mari la singgah..

    ReplyDelete
  44. susah nak carik cendawan kukur ni kak..kalau kat pasar shah alam ni, memang mahal gilerrrr...:)

    ReplyDelete
  45. DaddyZiyyad..musim hujan je senang dapat..kalau tak susah jugak..

    ReplyDelete
  46. Salam Kak,

    Nanti tunjukkan cara/resepi masak lomak cendawan kukur....teliur pulak rasa

    ReplyDelete
  47. ibusayang..salam kembali..
    sama macam masak lemak yang lain jugak..
    insyaallah nanti akak tuliskan ye..

    ReplyDelete
  48. tengok gulai masak lemak & sup tu...tak thn betul melihatnya..:)

    ReplyDelete
  49. kasih..lomak cili api tu..akak memang tak leh tahan he he..

    ReplyDelete
  50. Sedapnya nasi daging kak. Terliur Yati tengok. Waaa....

    ReplyDelete
  51. yatie..sedap pada anak2 le..sebab maknya masak..he he..

    ReplyDelete