Friday, February 11, 2011

REMPAH RENDANG /RENDANG ITIK

Assalamualaikum

Semalam..akak masak rendang..
rendang itik.
tapi kan..orang demam tak lalu nak makan
jadi akak masak bubur nasi untuk yang demam tu.

 Yang akak nak cerita ni..ialah..rempah rendang segera..
baru baru ni akak jumpa sedara akak yang dok satu taman masa kenduri
dia cerita pasal rempah rendang ni
akak pun terus la beli..bukan apa..nak juga cuba kan..
sebab senang sangat..cuma campurkan santan dan garam aje..
satu bekas diatas tu..untuk seekor ayam
sebab itik yang akak beli tu kecik je..
akak guna satu bekas tu jugak..
Betul kata sedara akak..memang sedap..cukup semua rasa.
pada anak anak..adik adik yang tak biasa buat rendang pun
boleh buat ..gerenti sedap..
boleh buat rendang bawak balik rumah mertua..
dah tentu mertua puji..menantu pandai masak rendang.
akak tak tipu..akak dah cuba..
rendang itik seperti dalam gambar tu..
anak anak akak yang cerewet bab makan pun kata sedap.

54 comments:

Pn Kartini said...

Salam my dear sis..:):)

Bab2 segera niii..memang memikat hatiku..:):)Cepat + Mudah ..yang penting Sedap:):)

MOga akak sihat2 di sana:)

Adinda Amy Sensei said...

assalamualaikum kak erna..

waahh...dah lama tak makan rendang...wat mai laa semangkuk kat kite..hehe

selamat hari jumaat kak..

JunAina said...

wahhh sedap nampaknya k.erna...makan pulak dengan pulut kuning (tiba2 teringat)...

rendang bukan tradisi masakan org perlis so aina tak reti sangat bab masak rendang, bila pak tuan minta masakkan rendang mulalah pening kepala...

apapun yang ini aina mesti cuba...

ainnoraini said...

sedapnye..rendang itik tu..

sukenye saye kak erna kalau ade yg segera ni...campak2 jer dah jadikannn...yang paling rasenye sedappp...

anie,Nagoya said...

kk Erna, rendang cap apa?ada jual kat ne?ble nak blek nnt nak beli.cukup rasa?itu lagi bgus tuk kita ni.hihihi...]

kak sedap ke rendang itik.daging itik tak keras ke?kita mkn daging itik cuma sekali je.itu masa kecik.keras nak mampus

gadisBunga said...

uish...resepi dijamin sedap ni yg nak di try ni... :D

kayteeze said...

Wah ! Bagus juga ada rempah rendang segera macam tu. Kita biasanya guna rempah rendah Adabi.

Dah lama tak masak itik. Teringin pulak nak makan, hehe..

kakngah said...

tak pernah guna rencah rendang segera la kak...

nk beli kt ne ni??

suri solehah said...

salam kak erna..tak baik lg abg akak..
sedapnya kak rendang itik..FIL org N9..selalu gak buat rempah rendang sendiri..

Zaitun said...

Kalau sedap saya pun nak cuba,apa brandnya.

Dah lama tak makan itik.

Nieza said...

Assalam kak erna, wah menarik rendang itik yer...lum pernah buat lagi...tapi dh try mkn itik sedap juga..dulu tak mkn susah nk jumpa daging itik halal kat sini.

kak long said...

kak,jual la...nak yo ngaso..!

kasihredha said...

sungguh terpesona mendengarnya...akak beli kat mana?

ummu said...

assalamualaikum Kak Erna
wah sedapnya rendang.akalau akak dah rekemenkan tu, memang sedaplah tu,sebab sepanjang saya baca coretan akak,akak seorang ibu mithali yang suka memasak bila berkelapangan,
kak sila klik sini ya,
,January Top Commentors
sekian,wassalam

MOKCIK AZWA said...

Assalam kak Erna..

mana nak dapat rempah tu? bleh order dgn akak ker hehhehe

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,
wa, nampaknya makin mudahlah kerja kita yee, nak juga cuba, kat mana nak dapat tu??

iina said...

Wah kak senang jek ekk dah ada siap rempah.. tak yah dah nak blend bwg lengkuas bagai.. tapi saya masih guna cara tuh jek.. beli rempah rendang adabi tuh je.. lelain tuh blend.. typ klu ada yg dah siap lagik senang kan ;)

kak saya tak pernah makan rendang itik.. sok saya dtg leh lah buat kan ye hehehe ;)

sya said...

Kak Erna

Saya dah balas kak komen kak erna pasal nasi tu.. kak erna bacalah.. mana tau boleh membantu

sal said...

ASSALAMUALAIKUM
Memang nampak mengancam..
jauh sangat rumah kak erna
klu dekat, tentu terjah mintak skit..

ibuintan said...

makin senang kerja merendang kak erna, semua dah ready made...

mana beli tu?

Zareda Norman said...

bagus juga ni.. semua segera.. jimat dan cepat

kak Erna said...

assalam tini..
alhamdulillah akak sihat..
akak memang jarang guna yang segera2 ni..cuma teringin nak cuba rempah rendang ni
rupanya..memang sedap

kak Erna said...

Adinda Amy..
waalaikummusallam..akak sihat..
nak rendang ye..mai lah datang rumah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

dengar citer daging itik liat sikit eh kak?

saya tak pernah makan.

kak Erna said...

JunAina..teringat pulak pulut susu yang boleh di beli di padang besar tu kan..buat pulut kuning memang sedap.

kak Erna said...

assalam ainnoraini..
rendang itik memang sedap..
rempah segera ni..memang sedap la ain..tambah santan dan garam je..

kak Erna said...

anie,nagoya..daging itik muda..tak keras..lembut je..
itik yng tua sikit tu memang keras..tapi..kita boleh lembutkan daging itik tu..masa masak..campurkan dengan air kelapa..insyaallah..lembut daging nya.

kak Erna said...

GB..memang dijamin..

kak Erna said...

kayteeze..rempah rendang ni..memang sedap..sebab dibuat dirumah..untuk orang2 yang order aje..
belum di komersialkan lagi.

kak Erna said...

kak ngah..tak de jual kek kodai..beli dirumah orang yang buat tu..
dia buat ikut order aje..

kak Erna said...

assalam suri..dah semakin baik dah suami akak ..alhamdulillah..
ooo mertua suri orang ns ye..kat mane tu..

kak Erna said...

assalam zai..memang sedap..cuma tak de brand..buat dirumah
ada orang setaman ni yang buat..bila ada orang nak..baru dia buatkan..

kak Erna said...

Waalaikumusallam ummu..
memang betul sedap..baru akak berani cerita ummu..kalau tidak..akak dah aniaya orang yang beli pulak kan..
terima kasih ummu..akak masak..sebab ada yang makan..

Ms.Lilies said...

beli kat mana tu kak??
cam best jek tu

kak Erna said...

kak long..kalau nak akak boleh tolong orderkan..boli kek gumah orang..kalau ado orang mintak..baru dio buek..
ado duo..satu lado koghing..satu lagi lado api..yang akak dah cubo ni..lado api..

kak Erna said...

kasihredha..beli dirumah orang yang buat tu..kena bagi tau dulu..baru dia buatkan..

kak Erna said...

mokcik azwa..kalau nak cuba akak boleh tolong..
ada dua jenis..satu cili api..satu lagi cili kering..

kak Erna said...

LL..waalaikumussallam..
memang mudah sangat..masukkan santan dengan garam je..
tak de jual dikedai..beli dirumah orang..

kak Erna said...

iina..dah kawan cerita..akak pun cuba la..memang sah sedapnya..
nanti kalau dah balik..bagi tau ye..boleh akak ready cari itik ..
iina boleh datang makan..serius ni tau..he he..

kak Erna said...

sya..terima kasih sya..akak dah baca..insyaallah..pelan2 kan.semoga akak berjaya..menurunkan berat badan..

kak Erna said...

sal waalaikumussallam..
nak terjah jauh..jadi..sal buat sendiri ye..

kak Erna said...

ibuintan..memang senang..tak yah tunggu hari minggu dah..bila2 masa boleh merendang..
beli kat taman akak ni..orang buat dirumah..kalau ada orang mintak..dia buat lah..

kak Erna said...

zar..memang bagus zar..tang cepatnya tu..yang akak suka tu..

kak Erna said...

reen..yang akak baru buat ni..tak liat lansung..agaknya itik muda..
selalu akak masak pun tak liat jugak..akak campurkan air kelapa nak bagi daging lembut..

kak Erna said...

Ms.lilies..memang best..beli kat taman akak ni..

kak Erna said...

As salam nieza..
nanti balik sini..boleh makan itik ye..
boleh buat rendang jugak..

Kakzakie said...

Assalamualaikum Kak Erna,

Kakak nak tahu juga brand pa tu? Mana tahu boleh mencuba juga. Tengok gambar je... mana boleh tahan.

kak Erna said...

Kakzakie..waalaikumusallam..
yang ni tak de brand..kawan akak belikan..
orang tu buat bila ada permintaan..buat dirumah aje..

kakyong said...

saya ni bertahun dah tak makan itik.. huhuu.. kalo pesan kat suami , dia suka cakap, daging itik liat lah.. ade jer alasan..

brp rege 1 bekas tu kak?

kak Erna said...

yong..daging itik memang liat sikit..tapi masa masak..kalau kita perah kelapa tu..dengan air kelapa untuk dapatkan santa..daging itik akan jadi lembut..
satu bekas tu dah naik harga..orang tu kata barang2 dah mahal..dari 6.50 dah jadi 7 ke 8 ringgit..

~ Kak Azz ~ said...

Suka boto anak2 akak makan ghondang itik ehh. Kek ghumah sy ni itik tak laku la kak... huhu...

Skang ni semuo main segera2 yoo kan... Kok ado yg maleh nak masak lg, tak tau la nak kato apo... haha...

kak Erna said...

azz..anak akak tu..janji gondang..tak kiro..itik ko..ayam ko lombu ko..he he..nasib baik dah ado segera..sonang kojo akak..

Yati said...

Yati tak pernah makan itik. Rendang pun makan waktu raya je. Kalau teringin, Yati guna perencah juga. Sebab senang. Sebab time masak, ada budak kecik kacau. :)

kak Erna said...

Yatie..akak buat rendang tak kira waktu..tak raya pun kena buat jugak..anak2 dh besar..pandai mintak nak makan..