Saturday, February 12, 2011

UNTUNG KE RENTUNG

Assalamualaikum.

Sejak anak anak dah besar ni..ramai yang kata..akak beruntung.
.walau pun semua lelaki..rajin menolong didapur
rajin tolong basuh pinggan
akak akui tu.
tapi biasa la kan..
setiap yang ada untung..mesti ada yang rentung.

 ni pinggan yang akak guna masa budak2 kecik lagi..tak mau guna pinggan kaca
takut luka kena kaca kalau pecah
 yang ini pun sama..akak dapat dengan tukar kupon cosway.
 Bila  anak anak dah besar.akak tukar guna pinggan kaca.
memang rajin tolong basuh dan susun kat tempat pinggan
sampai akak tak sedar..pinggan dah berkurangan
bila hari cuti akak mengemas  baru tau.
pinggan kat atas tu dah tinggal 3 biji aje..
 Yang ini pun dah kurang
Yang ini..pinggan cukup..cawan pulak tinggal dua aje.
Yang ini..akak baru beli tahun lepas..yang diatas tu semua kira dah lama lah..
satu hari akak dengar anak anak akak bercerita adik beradik..
pinggan mak yang bunga hijau tu..masa basuh terlepas..jatuh kelantai.
pecahnya cantik aje..terbelah dua.tak macam yang lain tu..berderai.
Haaah!!! dah pecah lagi..
Aduhai..itulah dia putaran alam..kalau ada untung..mesti ada yang rentung kan..saba ajelah
dah semua lelaki buat kerja
mana tau lemah lembut.

96 comments:

  1. Assalam kak erna....gitu lah membesar anak2. Mcm juga saya kat umah ni , baru tahun lepas boleh kuar pinggan kaca, dlm guna pinggan milamine tu pun ada gak yg kaca berderai..mmg tak cukup set lah pinggan kat umah ni

    ReplyDelete
  2. biaso la tu kak...
    esy ni laie...byk yo yang dah kurang ea...kang kok tak guno...koba pulak boli nk buek apo?perhiasan?
    soba yo laaa..!

    ReplyDelete
  3. hehehe...camtula kita ni kan kak..
    xpe..pinggan boleh ganti..anak xdo ganti eh kan

    ReplyDelete
  4. kak, se salah masuk n3 ni..nak lah kak rempah rondang tu..brapo henggit tu kak..

    ala kak oi..tokey pinggan mangkuk kan duduk belakang rumah akak tu yo..order yo kak..hehe

    ReplyDelete
  5. - ok lah tu kak...susah tau nak cari anak lelaki yg sudi menolong kerja di dapur, mcm basuh pinggan tu :P

    - berapa umur anak akak yg terlepaskan pinggan tu?

    ReplyDelete
  6. hehe..takpe la kak..janji diorang rajin cuci pinggan

    ReplyDelete
  7. Salam my dear sis..:):):)

    Tengok pic akak..banyak juga yaa koleksi pinggannya..:):)
    Ikutkan hati..suka juga tgk pinggan bunga hijau tuuu atau yang sewaktu dgnnya....tapi tu laah..tak dek tempat lakk nak simpan..lagipun rakyat lam umah idoklah ramai sgt!bimbang jadi perhiasan lakk..:):)

    anyway...bagus lah kan bila anak2 ringan tangan nak tolong...walau terkadang ada yang 'rentung'ekk:):):)

    ReplyDelete
  8. memang k.erna beruntung ada anak lelaki hendak tolong kat dapur, aina anak pompuan pun tak leh harap. asyik mak je kena tapi dari mengharapkan yg pompuan nak tolong lebih baik panggil anak lelaki lagi cepat ditolongnya...

    k.erna kalau tak pecah tak dapat pulak beli yg baru...heheheee...

    ReplyDelete
  9. takpo kak. elok la pocah2 tu. dapek boli nan baru

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Kak Erna,

    Beruntung juga ada membantu dari tak ada. Pecah tu sekali dua dalam setahun adatlah. Lagipun tiap bualn duit tu masuk nak buat apa? Beli pinggan barulah :)

    ReplyDelete
  11. biasa la tu ka erna...pecah2 pinggan ni...rumah saye tu...w/pun anakdara semuanye..pecah jugak...

    sabarrr je lerr...

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum kak erna..

    wahh...untunglaaa akak, dah ada pembantu free yang sudi membantu cuci pinggan mangkuk..heheheh walaupun kekadang ada saja yang pecah kan..hehehhee...sabar je laaa...maybe tangan dia licin tu...tak terpegang lalu pecah berderai...hehe

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum

    hehehhe..itulah putaran kehidupan kan..dulu pinggan plastik tak pecah, la nie pinggan kaca makin berkurang plak akibat kepecahan hehehee

    ReplyDelete
  14. asal pinggan2 tu tak duduk dalam lemari je ok la tu pecah memecah tu biasa la.. hehe

    ReplyDelete
  15. memang nak ganti yg barulah tuh kak erna..

    sayang - sayang barang..
    sayang lagi anak kita, kan..
    sabo jeee..

    harap2 dpt pinggan yg baru dan lagi cantik,
    bak pepatah: patah tumbuh hilang beerganti..huhu

    ReplyDelete
  16. as salam kak erna,

    nasib kitalah ibu2 ni..

    selalu je ada yg kurang ..tp takde
    pula yg mengaku pecahkan...hihi

    TQVM ye kak doakan utk ati hari tu!
    sayanggg akak!



    Jom baca: Khas Untuk Semua KAUM WANITA.. mesti baca!!

    ReplyDelete
  17. Sama le kita kak...
    anak2 saya pun semua lelaki
    tapi semua pandai buat kerja kat dapur...
    sebab tu lah pinggan mangkuk saya selalu berkurang dari bulan ke bulan...hihi

    ReplyDelete
  18. kak erna dear, mokwo rasa lagik sakit hati kalau diorang longgok pinggan dlm sink lepas makan kan...hah bayangkan nak kena kita yg basuh bertimbun2 tuh!!
    errr berkonan lak den dgn pinggan putih bungo ijau kak erna tuh aii!!!

    ReplyDelete
  19. Wksllm rosaliza.
    betul tu..memang tak boleh nak kata apa kan..terima aje dengan redha..

    ReplyDelete
  20. kak long..betul tu..kok akak tak keluarkan ado yang bising nanti..
    bila dah guno hari2 tu..dah tontu ado yang pocah kan..

    ReplyDelete
  21. Mslilies..tu la akak tak pernah dia orang pun..cuma cerita disini je..pinggan dah makin kurang..he he.

    ReplyDelete
  22. anymz..dah order dah ngan toke pinggan mangkuk tu..nak cukup kan bali..tapi tak do keluar lagi bungo cam tu nim..dah lamo bona..he he
    nim rempah rendang tu ada dua..satu cili api..satu cili kering nak yang mano tu..

    ReplyDelete
  23. Daddy Ziyyad..ye ke susah nak jumpa anak lelaki nak tolong basuh pinggan..
    akak dulu ada abang ramai..kadang2 abang2 yang masak bila mak tak de..

    ReplyDelete
  24. Nadiha..ye la..kalau tak ditolongnya..susah jugak kan..nasib akak tau masak je..lepas tu.anak2 la tolong basuh..bekas2 yang akak guna tu..

    ReplyDelete
  25. as salam tini..tak de la banayk sangat..tu semua dah lama akak beli..cuma yang hijau tu je baru.
    akak adik beradik ramai..jadi memang selalau guna pnggan mangkuk tu.bila ada yang datang kerumah.

    ReplyDelete
  26. JunAina..alhamdulillah..3 hero akak tu memang boleh menolong didapur..tak kekok pun..sebab ayahnya pun rajin sama.
    betul juga ye aina..kalau tak pecah.tak dapat yang baru..he he
    cuma masalahnya..selaalu kalau nak diganti semula..bunga macam yang dah pecah tu..mesti dah takde jual..

    ReplyDelete
  27. Jah..maleh dah nak boli..dah tak do jual dah bungo camtu..he he

    ReplyDelete
  28. kakzakie..
    wksllm..dah tua2 ni dah berenti dah akak beli pinggan he he.

    ReplyDelete
  29. ainoraini..ye la kan..pecah2 tu memang biasa..kita pun kenkadang terpecahkan cawan gelas..

    ReplyDelete
  30. adinda amy..waalaikumussallam..
    nak buat camanakan..terima aje la..
    tapi memang berterima kasih sangat..sebab rajin jugak anak2 menolong mak dia ni..

    ReplyDelete
  31. sahrom
    waalaikummusallam..
    he he.tak boleh nak elak kan..dah nak pecah..

    ReplyDelete
  32. zino..kalau nak solamat..tak nak pocah..simpan lam lemarikan..
    kang ado pulak yang suruh makan lam daun pisang kang..he he..

    ReplyDelete
  33. sa..memang betul mesti la sayang anak dari pinggan kan..
    akak dah malas dah nak beli pinggan..guna aje mana yang ade..he he..

    ReplyDelete
  34. Ati masrif..
    alhamdulillah..ati dah ceria kan..jangan sedih lagi..tak ape2 tu..
    memang betul ati..takde sape nak mengaku pun..tau2 dah kurang aje..

    ReplyDelete
  35. hehehe... kak, anak dara pun sama buat koje.. ade jer pinggan pecah.. kalo mak saya mesti membebel berhari2.. tu kalo anak pepuan yg terpecahkan. , kalo anak jantan, mak diamkan jer.. huhuu

    ReplyDelete
  36. kasih..he he..sama kita ye..pinggan mangkuk makin berkurangan..tapi..kaca tak jumpa pun kan..pandai sungguh dia orang ni..

    ReplyDelete
  37. mokwo..he he..betul3..biar pinggan berkurangan dari berlonggok dalam singki kan..
    mokwo..dah bekonan pi cari..kek langkawi je mokwo..kalau disini tak mampu akak nak beli..

    ReplyDelete
  38. yong..tu sebab akak tak membebel..sebab semua anak lelaki..he he..

    ReplyDelete
  39. Hahaha.... tak pe Erna, nanti bila mereka dah bekerja, gerenti mereka belikan satu set pinggan, jenis corelle lagik!

    ReplyDelete
  40. Sallam,
    Kat mana2 dapur pun macam tu lah,
    lastnya bila orang datang lebih dari 2 orang mulalah hidang pinggan atau cawan bunga rojak..satu kaler merah,
    satu kaler hijau
    satu kaler kuning..

    ReplyDelete
  41. akak, betul laa!!!

    mak saya selalu kire linggan dgn cawan. hasilnya memang semakin berkurangan.

    psstt...sebab saya pun penah terpecahkan pinggan jugak masa membasuh tu. ngeeee~

    ReplyDelete
  42. kayteeze..he he..iya la tu..
    tapi tak pe la..guna aje pinggan yang ada.

    ReplyDelete
  43. Assalam LL..memang pun..kalau dah ramai yang datang..macam2 bunga,..macam2 warna yang keluarkan..

    ReplyDelete
  44. GB..he he..he..dah tau dah..memang macam tu le..bila dah pecah..senyap2 je buangkan..sampai tak nampak lansung serpihan kacanya..tau2 dah kurang aje..he he..
    tak pe la GB..tak sengaja kan..

    ReplyDelete
  45. waduh pinggan hijo tu kalau pecah kena beli satu set tu.. hehhehe

    ReplyDelete
  46. zar..bukannya kalau lagi..dah pecah pun..he he..

    ReplyDelete
  47. Biasalah kak.. kalau dh takdir nak pecah kalau lemah lembut camna pun pecah gak hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum..
    Saya dari dulu duk guna pinggan melamine. Tapi baru2 ni tukar ke pinggan kaca. Nak ubah selera le katakan. Adakah ceriter yang sama akan saya dengar pulak? Huahhh siap sedia je la.

    ReplyDelete
  49. eloklah anak lelaki tu tak lembut .. kalau lembut lagi kakerna susah hati. hehe

    ReplyDelete
  50. salam kak ..rajin anak2 akak menolong mak..tapi syang erk..pingan tu kalau beli yg lose nak cukup set tu satu dah berapa tu huhu..

    ReplyDelete
  51. Hehehe...

    Kono pakai pinggan plastik yoo la kak... Pinggan tuppaware kan ado...

    Ponah donga tak ayat camni..

    "Dilambung tak pacah, jatuh badarai..."

    Tu pinggan kaco la tu.. hehe..

    ReplyDelete
  52. iina..betul la kan..dah takdir nak pecah..terima aje lah.

    ReplyDelete
  53. Waalaikumussallam..
    kalau dah tukar guna kaca..bersiap sedia aje la sam..he he..

    ReplyDelete
  54. al-lavendari..
    iya betul..kalau anak lelaki lembut..kacau balau dibuatnya..
    betul la..patut bersyukur..
    walaupun pinggan berkurangan..anak2 nnormal..terima kasih mengingatkan..

    ReplyDelete
  55. as salam suri..tu yang bertambah tambah pinggan yang kurang tu..malas dah nak beli..guna aje apa yang ada..

    ReplyDelete
  56. azz..he he..biaso dongar tu..
    tu yang gambar bunga buluh tu..pinggan tupperware la tu azz..pinggan yang mulo2 keluar macam tu lah..

    ReplyDelete
  57. Salam Akak..
    X pelah akak..rugi sebab pinggan pecah tapiii...akak untung sebab anak-anak akak rajin membantu di dapur..nanti kawin...senang la isteri diorang...bertuah akak...

    ReplyDelete
  58. assalam kak erna, hu hu teringat CNY baru ni balik kampung saya,mak saya cerita ttg pinggan mangkuknya yang banyak dah pecah dek kebrutalana dik2 lelaki saya mencucinya.nak buat macam mana kan ka,anak lelaki...tapi ok lah anak akak nak juga tolong akak di dapur.susah nak cari remaja lelaki yg alert macam tu

    ReplyDelete
  59. As Salam Kak,

    Fenomena biasa kak pinggan kat rumah ni pun ibu pecah gak...selalu je tak cukup set

    ReplyDelete
  60. betul kak..
    masa kecik stress cara kecik
    bila anak da besar..stress cara besar

    **pinggan saya pun byk da pecah..tapi saya byk guna yg hadiah2 iringan..hehe
    yg lawa2..simpan..

    ReplyDelete
  61. biasalah tu..untungnya ada yang menolong..ringan sikit kerja rumah..

    ReplyDelete
  62. buat ms skrg kngh campur2 jek apa yg ada. set kaca yg memula guna menjak dr mula kawen mmg dh berkurangan satu persatu. kngh ganti dgn hak yg plstik jek.. sebijik pecah, beli sebijik.. :P

    ReplyDelete
  63. huuuu citer akak cukup2 buat sy berhati2.. kat rumah leh dikatakan 80% pinggan kaca. penah jugak la pecah 2-3x dibuat si adik tue..dia je yg suka kacau umminya ms kat dapur. huuuu x tau nak ckp cam ner lg kak..tp umminya pun x terlepas buatkan pinggan kat rumah pecah..hehehhe

    ReplyDelete
  64. kak erna
    masa kecik2 dulu...bila saya pecahkan pinggan...mak berleter tp saya jawab..kalau tak pecah...tak habis la pinggan kat rumah kita..
    skrg turn anak2 saya pulak pecahkan pinggan ..
    pandai pulak depa jawab..kalau tak pecah..mak takkan beli yg baru hehe...

    ReplyDelete
  65. Assalam kakErna yg comel

    Mamawana pun dari dulu suka guna pinggan melamine and tupperware. Sebab yg tukang cuci pinggan tu anak2 mama diajar sedari sekolah rendah lagi. Kalu pinggan kaca alamak tinggal sebijik dua ajerlaa...buktinya banyak2 mug yg tinggai semua dah sumbing dikerjakan depa...

    ReplyDelete
  66. sekom kak Erna.

    comel betul le boy2 kk Erna.kita dulu selalu le pecahkn pinggan mak.skrg bkn anak yg pecahkan pinggan kita.tapi diri sendiri.hihihihi....

    ReplyDelete
  67. hehe..kalau perempuan pun belum tentu selamat pinggan tu kak..hehe.

    Saya bercakap dr pengalaman sbb pinggan atau cawan kaca yg pecah kat rumah saya ni sbb Alia anak dara saya yg seorang itu..hihi

    ReplyDelete
  68. alhamdulillah, membantu gaks. kak, anak pempuan pulak punya cerita, dorang tak nak tolong sbb dia orang kira dah tolong berapa kali. saya makan hati kak......... :(

    ReplyDelete
  69. Beruntung kak erna.Rentung sikit2 takpe tu kak.Ada alasan boleh beli pinggan baru.. hehehe..



    Anak2 saya masih guna melamine lagi kak. Pinggan seramik atau kaca masih berat lagi bagi dorang.


    Si Along kalau basuh...hmmmm penuh buih dalam sinki tu kak..

    ReplyDelete
  70. hahaha... kelakar pulak ya, takper.. untung banyak, rentung sikit jer... kih3.. pinggan bunga hijau mahal tuh!

    ReplyDelete
  71. 3 hari ida tak b'blogger...hari ni sempat singgah sini..cantik2 koleksi pinggan mangkuk akak...rajinyer anak2 akak...w'pun semua boy..alhamdulillah..rentung ye kak..tak per leh ganti baru..kih3..tukar latest design lak he..he

    ReplyDelete
  72. Untung la tu kak, ada orang tolong cuci pinggan, walau pun makin lama makin kurang pinggan nya. :)
    Nanti mesti dia orang akan hadiahkan kak Erna koleksi baru bila dah bekerja dan mampu.

    ReplyDelete
  73. sehingga kini walau anak2 dah besar masih gunakan pinggan melamine, senang kak

    ReplyDelete
  74. ui..mahal yang pecah tu..ayat akak yg saya ingat smpai sekarang..
    'itu yang UNTUNG..yang RENTUNG ko tak tahu'haha..takpe..kita citer yg untung je..yg rentung simpan dalam peti besi

    ReplyDelete
  75. akak..

    cantiknye pinggan..

    rajin anak akak..:)

    ReplyDelete
  76. beruntung la tu yang dah tak lengkap tu dapat la beli baru

    ReplyDelete
  77. azi..salam kembali azi..
    alhamdulillah..akak memang beruntug ada anak yang rajin menolong didapur

    ReplyDelete
  78. assalam ummu ada jugak senasib dengan akak ye..
    nak buat macamanakan..dah menag nak pecah..he he..

    ReplyDelete
  79. Ibusayang..memang betul la tu kan memang fenomena biasa la tu..
    ibu2 yang sentiasa berhati2 ni pun kadang2 terpecah jugak kan..

    ReplyDelete
  80. sarah-najwan..
    kalau dirumah ni tak boleh simpan pingga..nanti kena tegur..he he..dah tak tak cukup baru la boleh simpah..

    ReplyDelete
  81. anis asliza..terima kasih sudi singgah
    memang macam tu la kan..kalau tak pecah..tak de yang baru.

    ReplyDelete
  82. kak ngah..
    he he..nak buat camana kan..dulu memang akak guna malamine je..
    dah besar2 baru nak guna yang kaca.dah susut pulak satu persatu..

    ReplyDelete
  83. ummu ahmadz.
    jaga2 su..risau kaca tu bila pecah melukan dia orang..
    dah besar2 ni ahamdulillah..tak de yang luka..tapi pinggan je makin susut..

    ReplyDelete
  84. assalam kamsiah.
    teringat pulak masa dulu2 ye..dulu kamsiah yang kata..sekarang anak2 pulak

    ReplyDelete
  85. mamawana..wksllam..
    tu le pnggan kaca akak makin berkurangan tu..bila dah besar tu..teringin la nak guna pinggan kaca.
    risau jugak kan..kalau tak biasa pinggan..

    ReplyDelete
  86. anie,nagoya..akak percaya.he he..dah anie yang basuh pinggan..dah tentu anie yang pecahkan

    ReplyDelete
  87. As salam yus..
    salam maulidurrasul..
    betul la..kalau dah nak pecah..tak kira lelaki atau perempuan kan..

    ReplyDelete
  88. mak su..tak pe la mak su..ragam anak2 kita ni memang macam macam kan.

    ReplyDelete
  89. As salam reen.
    salam maulidulrasul..
    reen..rajin along tolong ibu dia kan..tak pe la..mula2 ni dia main buih sabun pun..he he.

    ReplyDelete
  90. as salam sari..
    bersyukur la akak ada yang membantu kan..walau pun ada yang pecah

    ReplyDelete
  91. ida..rentung sikit tak pe la kan..untungnya banyak..he he.

    ReplyDelete
  92. yatie..betul tu..untung la biar pun makin berkurangan..
    alhamdulillah ada yang nak menolong..

    ReplyDelete
  93. SMM..bila anak2 dah besar..teringin la nak guna kaca pulak yatie..tu pun baru lagi tu..tahun 2007 baru akak mula guna pinggan kaca tu..tau2 dah berkurangan semuanya..

    ReplyDelete
  94. Happyirfa.
    he he..tau dah..masa akak mula nak tulis dan guna tajuk ni..akak terbayang dah..mesti irfa ingat apa yang akak selalu cakap..

    ReplyDelete
  95. cik ceria..alhamdulillah..rajin menolong anak2..cuma biasalah budak lelaki kan..he he

    ReplyDelete
  96. mamai..betul jugak kan..beruntung la tu..tapi nak dapat beli baru tu yang tak pasti lagi..he he..

    ReplyDelete