Tuesday, August 12, 2014

CATATAN SEHARIAN

Assalamualaikum
ni la catitan hero bongsu acik
mak..mana yang lebih sikit tu masa lapar sangat katanya
alahai anak omak..makan la
tak pe..tu sehari punya makan dik.
dari pagi sampai malam
mana nak cari murah dari tu sekarang ni kan
mak dirumah lebih dari tu kot.
nak belajar perlu tenaga
nak dapat tenaga kena makan
jadi jangan risau
makan lah ye nak..

28 comments:

  1. Perbelanjaan sekarang bukan lah murah kan...botak mak bapak

    ReplyDelete
  2. Betul acik insya-allah ok lagi tu.. sebab bila dah duduk situ semua kena beli bukan boleh masak pun.

    Anak dara kakak sampai kakak marah sebab alasan diberi malas nak ke cafe. Kadang dia makan pagi dan petang selepas asar aje...

    ReplyDelete
  3. Sekarang kos untuk makan memang mahal kan Acik Erna.. kira pandai juga bujang tu berjimat cermat..

    ReplyDelete
  4. Alahai. Jenis orang yang berdisplin hero akak ni.. tengok jelah dia merekod belanja harian ni. Kalau budak biasa, mana nak tulis kan?
    Kalau anak macam ni, pasti kita risau kot anak tak cukup makan pulak ya.. jenis perabis duit tu kita risau pasal lain..

    ReplyDelete
  5. Seronok saya tengok cara hero bongsu berbelanja, pandai berjimat. Si adik anak saya ikut suka dia aje bila rasa duit dah kurang mesaj baba dia suruh bank in.

    ReplyDelete
  6. Samalah dengan anak dara CM. Tak payah beli luar sbb nak habiskan stok roti yg dah nak expired..boleh gitu..

    ReplyDelete
  7. Bagus anak akak buat catatan macam ini. Belajar mengurus wang dengan bijak.

    ReplyDelete
  8. Anak2 nak belajar memang berkira dia orang ni.. untuk makan ok la.. rajin dia merekod..Akauntan pun tak buat cam tu:).. anak saya berkira untuk kos minyak.. :)

    ReplyDelete
  9. Diorg memang nak berjimat tapi kte lak x smpi hati tahu dia kelaparan kan acik..

    ReplyDelete
  10. Assalam, bagus, pandai hero berjimat. Pengalaman saya bila klong dok asrama, masa ngantor tu penuh troli dgn air mineral, biskut2 , nestum, oat utk simpan dlm lemari kolej makan time lapar sebelum gi kelas or time mkn tengah mlm masa buat assignment. Duit yg kita bagi utk belanja lunch and mkn mlm. Memang brg2 mahal. Anak2 berjimat , coti balik umah kurus keding anak saya. Kesian sangat2. Sedeh.

    ReplyDelete
  11. sama jugak dgn anak2 saya achik. zaman kita dgn anak2 sgt berbeza tapi dek sygkan mereka sayapun sama mcm achik..

    biarkan mereka mkn janji mknn halal & berkhasiat

    ReplyDelete
  12. makanlah nak..omak tak marah he....
    habis duit kat makan tak ngapa dik

    ReplyDelete
  13. kita pn ada wat ...tp selalu x dpt complete.. skrg byk sgt belnja..

    ReplyDelete
  14. ialah acik kesian pulak bila anak2 bercatu nak makan ...kdg2 anak2 nk jimatkn duit mkn meggi je.apa lagi kalau cafe kt u tutup kena mkn kat luar lagi lh mahal....

    ReplyDelete
  15. hari ahad paling mahal..hihihi...
    takpa...makan lah..
    asal jgn membazir duit beli rokok...budak2 remaja, ramai yg merokok

    ReplyDelete
  16. Cantik dan kemas tulisan anak Kak Erna..biasalah hari ahad lebih sikit sebab weekend hehehe

    ReplyDelete
  17. saya pun ada buat gini. tapi semua jenis perbelanjaan saya catat. hehehe

    ReplyDelete
  18. Ok la tu Acik...dia buat kira2...tp jgn smpi terlalu ikat perut kan..x elok juga utk kesihatan...

    ReplyDelete
  19. tu kira aling jimat dah saya rasa kan kak
    semuga dia berjaya dengan cemerlang insha Allah

    ReplyDelete
  20. Kesiannya... berjimat sungguh! siap cakap "mana yg lebih tu, hari lapar sangat!" mana hati mak tak sedih ya acik!

    ReplyDelete
  21. Rajin nya hero bongsu ni..siap catat lagi perbelanjaan makan nya.... makan lah klu nak makan, kan..InsyaAllah mampu...:)

    ReplyDelete
  22. Salam K.Erna..mana ada murah2 lg harga mknan skrg...semuanya serba mahal

    ReplyDelete
  23. alahai anak...bgus kak dia bt mcmni..train diri lbh berjimat cermat...

    ReplyDelete
  24. Bab ni kita memang boleh faham. Sekarang ni serba mahal. Itupun kira okeylah juga. Kalau di KL ni, sekali makan+minum dah RM10, kalau 3 kali apa ceritanya...

    Saya pun sentiasa ada buku expenses macam ni, Acik. Nak tahu ke mana perginya duit mengalir. Kalau katakan nak dipotong budget nanti, taulah part mana yang perlu dikurangkan :)

    ReplyDelete
  25. Detail jugak hero AE ni yeh.....dicatitnya hari hari....Senang cenggituktn AE tau mana perginya duit kita hari hari...

    ReplyDelete
  26. Pandainya dia plan kewangannya.. bagus la...

    ReplyDelete