Thursday, August 1, 2013

APA ADA PADA RUPA..


Assalamualaikum

saja acik nak tunjuk ni
acik kalau nak makan kuih ketayap ni
biasanya beli je
tapi masa 1 ramadhan tu beli
mak ai..kerasnya
dah la inti dia dari hampas kelapa 
kawan acik pernah cerita
ada yang buat inti kelapa ni
selepas ambil pati santan
perah sekali la..untung katanya
jadi betul la ada inti dari hampas kelapa kan.
baru baru ni acik tengok
gambar kuih ni di blog liza..(intai didapur tu)
teringin pulak nak buat
Alhamdulillah menjadi..rasanya sedap..terima kasih Liza
Tapi..tu la rupanya gulungan acik he he
terkeluar sana sini.tak seni lansung..
acik buat sikit..sebab selalunya budak2 tak berapa suka
kali ni..siap tanya..mak buat ke..
ye la..acik jawab..sekali acik tengok tinggal dua je..
ish2 budak2 ni..selalunya tak suka
kalau beli dua pun tak nak usik.
acik ngan suami la kena makan sorang satu.
ok lah jumpa lagi,In syaa allah

39 comments:

  1. Assalamualaikum
    Salam ramadhan ke 23
    singgah sini pagi ni :)

    ReplyDelete
  2. selalu macam tuh la Acik..
    inti yang guna kelapa sure kita makan hampasnya..
    baik buat sendiri...
    tak cukup rupanya Acik, kena buat lagi ni...

    ReplyDelete
  3. Saya pun suka kuih tu akak...

    ReplyDelete
  4. hari tu pon kami adik beradik buat sendiri kuih ketayap. puas hati sket.kalau beli pon menyakitkan hati je. baik buat sendiri kan

    ReplyDelete
  5. mmg yg dijual tu intinya dari hampas kelapa...nak untung katakan...

    kita buat sendiri...guna kelapa muda...sedap...
    letak susu segar atau santan sikit ketika membancuh adunanya..

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan # 23 acik
    m3h suka mkn kuih ketayap ni..mak m3h suka buat..

    ReplyDelete
  7. jangan pandang sebelah matakan .. rupa tak mengambarkan rasakan... nasibler jiran yang menjual tu sedap rasanya kot idak kenalah tunjuk bakat buat sendiri..

    ReplyDelete
  8. uiks! nampak sedap ni Kak..hubby sy suka sgt makan kuih ketayap ni..tpi sllunya beli je acik..hehe:)

    ReplyDelete
  9. betul tu Acik, kalau beli ada yg intinya rasa macam kering seolah kelapa dah diperah, tak sangka pula ada yang buat macam tu ye.
    Bila buat sendiri tentu sedap tu Acik, tu yang anak2 Acik suka makan tu, best airtangan mak.

    ReplyDelete
  10. tgn mak buat, mesti anak2 akan suka nak makan punyer.... xberseni xper, asalkan rasa nyer sedap ;)

    ReplyDelete
  11. Assalam kak, memang betul ada yg jual guna hampas kelapa, nak kaya cepat tak kesian dkt pembeli. Memanmg tak puas hati la kalo beli kena yg mcm tu, lagi pula kalo beli ni biasanya tak sempat nak sahur dah basi kuih tu.

    Buat sendiri memnag puas hati, boleh menikmatinya, tak kisah lah mcm mana rupa tu kak, lama2 cantik la gulungan tu, tu pun dh ok

    ReplyDelete
  12. dulu selalu buat. tapi sekarang beli ajer

    ReplyDelete
  13. dulu tak tahu rahsia kulit ketayap cantik dan lembut...rupa2nya masuk telur ayam sebji dan guna pan yang non stik memg cantik jadinya.

    ReplyDelete
  14. salam kak erna,

    kalau di lihat dari rupa kulitnya...gebu aje
    mesti sedappp :)

    ReplyDelete
  15. fav sy jg ni..tp mls nk kacau inti hehehehe..kt KL ni ssh nk cr kelapa muda

    ReplyDelete
  16. Kan kakak dah kata anak-anak acik kalau beli mereka tahu tak sama dgn mak dia punya. Bila mak yg buat mesti sedap...

    ReplyDelete
  17. Selalunya, kalau rupa kurang menarik tu, maknanya rasa dia pasti marvelous kan Acik? Mak saya sama lah macam nie...hehehehehe

    ReplyDelete
  18. buat sendiri lagi sedap kan..

    hari tu beli inti masam.....rugi sangat

    ReplyDelete
  19. Mmg sedap le tu...boleh buat lagi la kak.

    ReplyDelete
  20. Sayo nampak pun toliur acik. Ponoh inti tu nampak e. Pueh ati makan.

    ReplyDelete
  21. buat sendiri puas hati acik erna..biar tak cantik tp yg penting sedapppp...

    ReplyDelete
  22. Saya pun dah buat kuih ni,macam Erna juga ada yang senget gulungannya.

    Memang betul ada inti yang gunakan hampas kelapa.

    ReplyDelete
  23. ank2 js suka ni..ada resipi tak acik..hehe

    ReplyDelete
  24. bunda suka ketayap ni...tapi buat sendiri tak berapa nak menjadi..

    ReplyDelete
  25. Suka jugak kuih ketayap..Sedap nengoknyaa. tak pe gulungan tak cantik janji sedap..

    ReplyDelete
  26. thn ni dana tak penah bt kuih lg pun acik utk berbuka... kecuali sagu gula melaka je

    org nk niaga untung cpt acik, itu pasal lah, kalu pakai hampas dh tak sedap lah kan, tak rasa lemak2 kelapa tuh

    ReplyDelete
  27. Tu tandanya anak-anak suka kuih muih hasil air tangan maknya...

    ReplyDelete
  28. air tangan ibu lain Acik...hehe

    ReplyDelete
  29. Cantik la tu kak kalau nak bandingkan dongan yang sey buek hari tu... hehe..

    Sey suko kuih kotayap ni.. Tapi taknak la manih sangat..

    ReplyDelete
  30. Cantik ja pun gulungnya tu saya tengok, Acik. Anak2 Acik memang suka masakan Acik, kalau yg beli depa tak suka kan :)

    ReplyDelete
  31. teringin nak buat tapi ntah bila berjaya membuatnya.

    ReplyDelete
  32. masakan ibu memang tiada tandingannya... kan acik... ^_~

    ReplyDelete
  33. Salam Acik Erna,

    Kuih ketayap ni yang buat dia sedap ialah intinya kan. Kalau dah dibuat dari hampas kelapa, apalah rasanya.

    Ni dinamakan tak jujur dalam jual beli. Kak ani ada jugak dengar orang kata, sekarang kelapa mahal, ada orang jual nasi lemak masak nasi lemak dengan minyak supaya nampak macam bersantan.

    ReplyDelete
  34. tak dapat makan pon kuih dadar ni.. nak buat malas, nak beli pon malas..

    ReplyDelete
  35. acik..dulu rajin buat kuih ni..skrg..kurang sikit..
    sedap,kan..feberet..

    ReplyDelete
  36. kuih kuih tradisional ni mmg kena buat sendiri Acik..barulah dapat yang lemak berkrim!!

    ReplyDelete