Sunday, August 18, 2013

KENA SERBU

Assalamualaikum
sabtu..pagi tu acik masak nasi
dengan lauk kari itik
goreng spaghetti.
sebab Ahad hero bongsu 
nak balik ke asrama
dah lama jugak dia sebut nak buat bbq
hari jumaat tu acik dah siap
 perapkan ayam.
dah siap masak
acik ngan anak2 kerumah 
anak sedara di Rasah Kemayan
balik dari rumah anak sedara
dah tentu kekedai buku
hero bongsu acara wajib dia kalau balik
sayangnya buku yang dia nak tak ada pulak
buku soalan SPM sekolah2
 berasrama penuh yang dicarinya
bila ditanya..add maths dah habis katanya
kesian pulak acik tengok.
balik tu..lepas solat asar
adik ngan bang ngah mulakan operasi
membako ayam.

 Sedang elok anak2 menghidupkan api arang tu
sepupu acik ngan anak dan menantunya sampai
3 kereta lagi tu..
nasib baik la pagi tu acik dah siap masak...
baru sepupu acik..keluar rumah..
sampai lagi satu kereta..
anak sedara yang dok pekan..Pahang
belum anak sedara acik balik..satu2nya
 sedara acik yang bagi tahu nak datang pun sampai
bila sedara acik dah balik..waktu maghrib sampai pulak
kawan satu keluarga..
memang betul2 acik tak sangka la.
7 keluarga yang datang
petang sabtu tu aje
Tapi kan..keluarga yang last je yang dapat merasa
ayam bako hero2 acik ni..
acik pun tak tengok2 
tak tau lah macam mana budak2 ni buat
lambat betul masaknya
sampai hitam.
boleh pulak dia kata..hitam pun tak pahit mak..sedap..he he
dah sendiri yang bako..tak kan nak kata pahit pulak kan.
malamnya..tak sempat kemas..acik dah kedebum
tidur..bangun pagi tengok dah bersih.
dan siap basuh pinggan mangkuk
terima kasih pada hero hero acik.
Hari ni tadi..dah pun hantar hero bongsu balik
sunyi pulak rasanya..
oklah jumpa lagi,In syaa Allah



35 comments:

  1. Memang langkah kanan. Mujurlah ada anak bujang yg rajin.. Sian akak.. tentu penat sangat tu.. Rehat cukup2 ye kak..

    ReplyDelete
  2. Tak menang tangan lah melayan tetamu ya acik!

    Acik! cer belikan si hero yang nak pekse tu buku-buku latihan terbitan Adabi. (eh! wat promosi plak kat sini)... tapi betul acik! bagus! anak2 saya dulu guna buku-buku terbitan Adabi je untuk buat latihan dan ulangkaji.

    ReplyDelete
  3. Bertuah akak dapat hero-hero yang rajin menolong....seronok saya baca cerita akak ni...teringin betul nak rasa ayam bakaq tu..:)

    ReplyDelete
  4. salam pg acik..untung ade hero2 yg rajin membantu ibunya..walaupun xde anak perempuan,hero pun masih boleh diharap..hope m3h pun mcm tu jgk..

    ReplyDelete
  5. wah mmg lngkah kanan diorang ye

    ReplyDelete
  6. rajin hero2 acik tolong mak dia basuh pinggan

    ReplyDelete
  7. Bertuah ma walaupun hanya hero2 je tapi semua ringan tulang tolong mak.

    ReplyDelete
  8. Beruntung ada hero2 yg rajin menolong...
    Memang langkah kanan dia orang tu ya...

    ReplyDelete
  9. boleh bayang penatnya camne..ramai sungguh tamunya tu.

    tapi mmg best la hero2 akak..tak yah suruh tau kemas semua.

    ReplyDelete
  10. Kalau anak semua lelaki memang macam tu kak.. Kono bagi2 tugas.. Macam B/Long sey, anak ehh tigo gak.. semuo ehh lelaki.. W/pun akak ipar sey to tak kojo tapi anak2 lelaki ehh dio ajar buek kojo ghumah..

    Mano buleh nak aghap org pompuan nak buek semuo kojo.. bengkok la badan... huhu..

    ReplyDelete
  11. Subhanallah... bagusnya hero2 Achik. Tak perlu bersuruh, sudi masuk dapur dan mengemas. Walau penat, tapi hati rasa seronok bila tetamu datang kan.

    ReplyDelete
  12. baiknya hero2 acik. tak ada heroin pun tak apa kalau mcm tu.

    ReplyDelete
  13. hehehe.. bagus hero2 achik.. rumah sy semlm kene serang.. nasib la goreng mee 2 bungkus.. buh sayur2.. muai la.. banyak.. syukur.. cukup..

    ReplyDelete
  14. seronoknya BBQ Acik...
    langkah kanan buat mereka yang hadir tu...
    penat tak usah cakap kan acik...

    ReplyDelete
  15. bestnyer berbbq di hari raya.. slmt hari raya kak erna :)

    ReplyDelete
  16. Assalam Kak Erna...bertuah akak sebb tak dek anak pompuan pun bujang2 memang boleh di harap!! sedak nyoooh BBq..terliur lak!

    ReplyDelete
  17. Hero-hero acik tahu mak dia dah keletihan tak sanggup dia tengok. Mereka pun nampak tujuh keluarga dlm sehari yg dtg bayangkanlah punyalah penat nak melayan kan..

    ReplyDelete
  18. walau pun lelaki semua.. masing2 da pandai menolong..lega sikit kan kak..

    ReplyDelete
  19. walaupun hero2..kalu dilatih dari kecil lebih rajin dari yg putri..

    ReplyDelete
  20. seronok gak yerk ramai yang datang ke rumahni.. rezekikan diserbu.. nasibler anak lelaki semua baguih2 belaka...

    ReplyDelete
  21. hehe...meriahnya kehadiran adik beradik,sanak sedara...tentu tuan rumah kelam kabut jadinya

    ReplyDelete
  22. walaupun penat, tapi memang seronok kan acik bila tetamu datang, meriah jadinya.

    ReplyDelete
  23. Ramai merasa rezeki acik. Masa mak saya masih ada pun camtu gak umah saya acik. Bertali arus orang datang. Tapi tahun ni sunyi sikit. Tak de pun yang nak jengah kami dua beradik. Tapi tak pe lah, kali ni kami pulak berjalan raya kan.

    ReplyDelete
  24. Salam Kak Erna..aduhai..tetamu tergempar la kiranya tu hehehe..agaknya itik tu terkejut terus ambik masa untuk masak hehehe..

    selamat hari raya maaf zahir batin kak..

    ReplyDelete
  25. waa...sesekali kena serang, hebat jugak na...

    ReplyDelete
  26. selamat hari raya kak, untung akk, semua ank2 rajin membantu, msk2 byk2 pun tak apa janji ada org kemas n cuci

    ReplyDelete
  27. seronok nya ramai datang rumah... kami sunyi je kat sini.. banyak pon beraya atas jalan..

    ReplyDelete
  28. untunglah ada anak2 yg sama2 rajin menolong.. klu selalu buat open house pun takpe klu macam tu.. hehehe

    ReplyDelete
  29. bila tengok gambar tuh , rindu pula PM nak berbbq bersama keluarga ramai-ramai...

    ReplyDelete
  30. tapi mesti meriah sgt kan.. lya suka org ramai2 dtg rmh.. cuma letih skit la kan..
    mujur ade hero y membantu

    ReplyDelete
  31. hee xpenah makan itik rasanya kak...camne la rasa dia,dulu mmg bela itik tp xsnggp makan..heee bertuah de hero yg rajin...

    ReplyDelete
  32. Mesti seronok ramai tetamu mai beraya kan...

    Budak2 memang seronok berbbq... semangat tengok diaorang makan

    ReplyDelete
  33. Bestnya acik.....anak anak rajin tolong....kalau macam tu tsk risau ke nk buat bbq ke apa sebab ada org tolong kemaskan Acik!

    ReplyDelete