Tuesday, September 20, 2011

SESSI LUAHAN PERASAAN

Assalamualaikum


Maafkan acik ..hari ni acik nak bebel sikit
hanya nak lepaskan perasaan
mungkin ada yang kata hal remeh.
tapi tak tau la..kali ni acik boleh terasa hati sangat..

nasib baik acik ni fikir dah tua..
dan fikir jugak acik ada suami..kalau acik balas balik..takut memalukan suami.
sebagai isteri kita kena jaga maruah suami.

Kisahnya

suatu hari..baru baru ni
tiba2 bos (perempuan) datang kebilik..
akak..kunci la pintu bilik air tu..orang lelaki masuk..kotor la..saya geli..katanya.
acik jawab..nanti kalau kunci kot ada yang mengamuk(acik pernah cerita pasal makhluk allah ni diN3 yang lepas2.(semua yang berkaitan dengan acik akan membuatkan dia naik angin/sakit hati.)
Tapi dia cakap lagi..geli la..apa la..bla bla..

Lama2 acik pergi cuci..kesan2 kotor di bilik air tu.dan acik terus kuncikan..
kemudian..acik bagi tau bos tu..nanti bagi tau orang tu..bagi kunci..kalau tidak nanti takut ada yang mengamuk.

Kemudian..tak lama tu..tiba2 acik terdengar suara orang marah marah..memaki2..bodoh.. bangang..semua keluar dari mulutnya.sebab marahkan pintu bilik air tu berkunci...terus dia ambik batu dan menghentam pintu bilik air tu..dia nak pecahkan kunci tu.sambil mulut tak berhenti..marah2

Acik dah cakap awal2..bukan mulut acik masin..tapi acik dah faham ..perangainya.
acik tak tahan..acik terus tinggalkan pejabat.itu saja cara untuk metenteramkan hati supaya tidak melawan.
buruk perangai kalau orang tua2 bergaduh..biar la dia memaki sorang..acik tak dengar.

Ya Allah acik Istighfar banyak2 semua orang terkejut tengok dia memecahkan pintu.
sekarang ni pintu dah berluang..sape yang susah..

dah macam2 dia buat..dia baling campak barang2 acik kelantai..tak pe..dia campak borang..kelantai..dia ingat acik punya..tapi orang lain punya..tak pe..
tak tau la kali ni.bak kata nani..hormon kot..acik boleh terasa hati sangat bila dibodoh bangangkan sesuka hati 

Minta maaf lagi sekali ye..sebab terpaksa baca cerita yang memalukan ni

72 comments:

MulutPayau said...

Ya Allah...teruknya perangai orng tu.....kesabaran kita pun ada hadnya...Kalau saya di tempat Acik..tak tahulah apa yg akan berlaku..

Tihara said...

simpati dengan acik..bagus acik ni penyabar..Allah bersama orang2 yg bersabar..org yg mengamuk2 tu org muda ke tua..yg pasti dah dewasa dn boleh pikir seniri..tk paham la manusia zaman sekrg..lagi2 kalo melayu..

nuwairani ismail said...

aduhai...teruk2 nani, teruk lg acik kene...sabar jela acik ye...Allah nk duga kita ni...

Tirana said...

Manusia sekarang ni menjadi lebih tidak sabar. Susah sangat ke nak bertanya mana kunci bilik air tu? Kemarahan tidak mendatangkan apa-apa kebaikan..

mamawana said...

Perempuan itu, mengapa ya mengamuk2 terusan gitu? menopos? Dah buang rahim?

ainnoraini said...

Sabar ye kak erna...wujud lg manusia mcm tu..suruh dia dok sorang2 dlm hutan jer la...

Kamsiah said...

salam...
org kata,perangai kita yg sebenar terserlah ketika kita marah...
masa tu la keluar !!@#$!@^&...
tu semua iblis punya hasutan...
Alhmadulillah erna tak membalas kata2nya...biarkan dia dgn dot dot dot nya tu...

~ yus ~ said...

kenapa sampai macam tu sekali Acik???

Langsung takde timbangrasa, kalay ya pun nak masuk, tak boleh minta kunci dengan baik ke?

Nilah salahkan nyamuk kelambu di bakar...eh! betul ke peribahasa ni..huhu.

Acik sungguh sabar, kalau yus mahu berlawan cakap agaknya...geram baca!

Zareda Norman said...

kak erna, tak faham sangat zar ni.. org yg mengamuk tu lelaki ke pompuan?

Dan kenapa masa diamengamuk, pegawai yg suruh kunci pintu diam aje.. tak eksplain perkara sebenar. Patutnya letaklah notis kat pintu bilik air tu, kalau nak gunakan sila ambil kunci daripada pegawai tersebut...

apapun, kak erna sabar ek.. insyaAllah ada ganjarannya

ibundo said...

erna
dalam umo macam ni kan na, kito ni sensitif sesangat. Jangankan orang lain yang bercakap. Suami kito cakap tinggi suara sikit je pun kita dah terasa dah. Ni kan pulak kono bodoh bangangkan. sakit jiwo na.

kakngah said...

sesekali nak kene ajar gak manusia kurang akal macam tu. jangan ingat dia punyer marah jek.. orang lain punyer marah dia tak tau lagi tinggi rendah..
bercakap tak guna otak!
ikut sedap mulut je....

anie,Nagoya said...

lempang leleju je tak pun gegar pala dia biar otaknya ok sikit.tp kkerna, lam islam biarlah kita diam masa marah.tp ada batasnya ya.selagi kkerna boleh bersabar itu yg paling baik.kesabaran tu pasti ada ganjaranya.

Zaitun said...

Ini jenis makhluk yang letak otaknya kat kepala lutut, nasib baik yang disumpah seranah tu orang yang baik dan penyabar kalau tidak boleh masuk paper.Alhamdulillah Erna tak melatah sama.

Ms.Lilies said...

Den pulak rasa nak marah kak...mujur akak sabar

azi said...

Salam Akak..
Baguslah akak ni...memang baik..tak melawan balik..kalau saya...sabar..sabar jugak...kalau dah terlalu tu...geram jugakkan..

sepatutnya bos akak bagitau perkara sebenar pada orang tu...dan letak kunci pada pintu masuk tandas tu...

kakyong said...

kesian kak erna..

agaknya si dia tu ade simptom2 monopause tak... ???

kaklong said...

kalau dah kat opis mcm tu kat rumah tah macam mano la gek ea...!?

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna,Alhamdllh atie dah sihat cuma ada batuk sikit2.
Sedih lak baca n3 akak nie...sapa la yg brperangai mcm tu ya.Klu ada org camni kat office mmg xder mood nk buat keje.
Semoag akak sabarkn hati..mmg elok akak kuar je,drp dgr maki hamunnya tuh!.besar sgt ke pangkatnya kat office sampai brperangai camtu...

Dr. Ben said...

saya buat lagu untuk rilis tension ;)

Acik Erna said...

Assalam MP..kena sabar..malu..kalau dilayan..nanti kta pun sama macam dia..

Acik Erna said...

Tihara..mesti kena sabar..untuk elak sengketa..

Acik Erna said...

Nuwairani..betul tu..dugaan kecil je tu kan..

Acik Erna said...

tirana..kunci dah dibagi..tapi sebab hati panas..katanya tak boleh buka..tu yang dipecahkan nya..

Acik Erna said...

mamawana..dah 7 tahun dah dia menopos..he he..

Acik Erna said...

Assalam ain..memang semua orang kat opis tahu..
kalau lelaki lagi la..cakap...jaga2..nanti ada yang senseng kain katanya..he he

Acik Erna said...

salam kembali kamsiah..alhamdulillah..apa pun saya boleh lagi bertahan..

Acik Erna said...

Assalam yus..kunci dah bagi..tapi cuma acik tak tolong bukakan aje..
terus kata nak pecahkan pintu sebab tak boleh buka..

Acik Erna said...

Zareda..yang mengamuk tu perempuan..
akak suka komen zar ni.
sebabnya..kunci dah bagi..tapi dia kata tak boleh buka..hati tengah panas masa tu..mana nak boleh guna..
salah akak sebab tak tolong bukakan aje..sebab dia dah maki2 bodoh bangangkan akak tu..akak keluar malas nak tunggu.
tapi bos yang suruh kunci tu..boleh dok bawah pokok tengok aje perempuan mecahkan pintu.takut nak dekat dan takut nak tegur..

Acik Erna said...

ibundo..betul la kak pah..sekarang ni dah pandai sensitif pulak.

Maya Mayana said...

la ingat kan lelaki yg ngamuk tu...emm kena tulis la reminder lelaki dilarang masuk kot,siapa nk masuk ambil kunci kat meja bos yg suruh kunci tadi...moga ada hikmah disebalik kesabaran akak yer...

Ati Masrif said...

buruk sungguh perangai orang tu

tak bolek kek buat mengaduan
ke pihak yang lebih tinggi
kak erna...?

org mcm gini kena ajar sikit!

EmbunRosaliza said...

ganazzznya perempuan tu kak, mula tu saya ingatkan lelaki...kena angin lah tu, buat malu diri sendiri je.

Sabar je lah kak, biasanya kalo keja gomen mcm akk, ada je yg jeles tu n dia x puas hati ngan akk, n cari slah akk je org gitu...buat2 x kenaln x nmpk je lah kak ngan org gitu

Yati said...

Suka suka dia je membodoh dan bangangkan orang ya. Kalau kita perlakukan dia balik camtu, apa dia rasa ya.. nasib baik kak Erna sabar dan baik. Kalau Yati, dah kena balik orang tu.

Acik Erna said...

kak ngah..akak bukan tak teringin nak ajr sikit..supaya jaga mulut..cuma rasa malu pulak..buruk bona kalau dah tetua buat perangai gaduh2 ni..

Acik Erna said...

anie,nagoya..amboi2..siap soh akak lempang tu..he he..geram memang geram..tapi tak mu la lawan2..malu orang tengok..bukan kecik lagi..dah tua2 seme nya..

Acik Erna said...

assalam zaitun..puas jugak menyabarkan diri sendiri tu..sampai kena jkeluar sekejap..

Acik Erna said...

Ms.lilies..mmang rasa nak marah..kita ni manusia biasa..tapi elak kan diri aje la..

Acik Erna said...

azi..memang kunci dah ada ditanagn dia..tapi marah punya pasal..dia kata kunci tak boleh guna..lebih baik pecahkan aje..

Acik Erna said...

kak yong..dah menopos pun dia tu..he he

Acik Erna said...

kak long..kek gumah dok sensorang..sobab dah corai dan anak2 tak dok ngan dio pun.

Acik Erna said...

Azatie..dah dia memang macam tu..suka mengamok..hentak2 kaki dan hentak2 meja..
cuma dengan akak tak tau la kenapa tak de yang betul..semua salah apa yang akak buat..
tak beso mana pun pangkatnya azatie..kumpulan sokongan macam akak jugak..

Acik Erna said...

Dr.ben..pandai mengarang lagu ye..

Acik Erna said...

assalam Maya..dah tulis besar2 dah dan dah tulis pun..sila gunakan selipar..tapi yang tau tau bahasa tu orang luar..kontraktor2 yang buat kerja diladang opis tu..
kunci dah ada ditangan orng yang mengamuk tu pun maya..alasan dia mengamuk dan pecah tombol sebab tak boleh dibuka katanya

Acik Erna said...

Ati..semua orang memang dah tau perangai dia..perempuan 4 orang je kat opis ni..tapi geng dia lelaki je..

Acik Erna said...

Assalam rosaliza..memang betul pun..masa akak baru2 pindah opis ni..dia orang dah ingatkan..nanti ada orang suka mengamok sampai angkat2 kain..rupanya dia..
rosa..sebenarnya akak dah buat macam tu..buat tak kenal aje dia..tu yang dia lagi sakit hati ngan akak tu..

Acik Erna said...

yati..tuyang buat akak terasa hati sangat tu..kunci dah ada kat dia..cuba aje la buka perlahan2 mesti boleh punya..kalau ketat sangat panggil staff lelaki tolong..
tak perlu nak pecahkan..

Mak Su said...

nak kencing bubuh langsir. hehehe

Acik Erna said...

mak su..ha ha ha..

ibuintan said...

sian kakErna... cadangkan dia bersara awal saja

tak malu ke dia berkelakuan gitu

Acik Erna said...

ibuintan..dulu dia dah cakap..dia nak sambung 58..biar orang muak tengok muka dia katanya..
tahuun depan..dia bersara umur 58 la tu...

Ibu Sayang said...

As salam....

Alhamdulillah... tuhan sayang kak erna, sebab tu diuji sebegitu rupa dan DIA jugak tahu akak je yg boleh tahan sabar.....

sal said...

pelik2 guna perkataan tu yee..
biasa umur mcm kita ni dah tak kuasa bertekak2..

sabo jelah erna..klu kita diam dan mengalah bukan kita kalah..cuma tak kuasa nak layan..

bersabarlah.....jauh2kn diri..

♫ mokwo® ♫ said...

omaak aii..nih bukan dah nak menopos dah nih..nih dah masuk ketegori gilo meroyaan dah nih...
ishhh3x..syukurlah kak erna boleh bersabar..dia tuh menpunyai satu jiwa yg sungguh tak tenang!! berdoalah kak erna moga Allah jauhkan dari org2 yg macam nih!
kalau dia buat lagi sekali coba sapa2 pi bagai pelempang jepun skit!! bukan ape...kot2 boleh ter'center' skit otak dia!

Acik Erna said...

Assalam ibusayang..lamanya menghilang..rindu nak baca cerita.
Alhamdulillah ibusayang..akak masih boleh tahan..walau kadang2 rasa terluka jugak..

Acik Erna said...

sal..betul tu sal..malu orang muda2 tengok..tak sudah2..mengamuk..memaki2..

Acik Erna said...

Assalam mokwo..he he..terkeluar perkataan 'pelempang jepun' tu..buat akak gelak sorang ni..

Qhaifa Nur said...

salam singgah

orang macam tu pun ada..pelik2

dah follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

iina said...

org yg ngamuk tuh yg memalukan diri sendiri acik.. sabarlah.. tak rugi jadi org yg sabar ;)

Acik Erna said...

Qhaifa nur..terima kasih singgah

Acik Erna said...

iina terima kasih..

kasihibu said...

alahai kak
bak kata enpakwe sya, berlapang hati
biarlah mereka mengamuk, kita jgn ikut perangai macamtu, buruk kan?

missgee said...

Kak Erna,
Dasyat sungguh pompuan itu..
Harus jangan dilayan..
nanti kita sendiri yang
kena tempiasnya..

Sabar je kak..
Org sabar tak pernah rugi

Acik Erna said...

kasihibu..
betul tu sya..memang kontrol habis akak takut terikut perangai macam tu.

Acik Erna said...

missgee..yang ni pelik sikit..bila dah selalu sangat terkena..hati mesti terluka..akak tak layan..lagi tak dilayan..lagi dasyat dibuatnya kita..

Ucu Faridah said...

anggap ajelah orang tu x sihat atau dlm bahasa kasar wayar dah putus...
sabar ye acik...

Amie said...

Assalamualaikum Acik,tu dikira tahap sakit jiwa tu... kesiannya!

boleh guna ikan patin masak tempoyak... lagi sedapppp!

Kakzakie said...

Astaghfirullah Acik... ujian betul Acik. Betul tak boleh layan kena tinggalkan saja daripada lebih teruk terjadi...

Sabar Acik pasti ada imbalan dari Allah...

~ Cik Azz ~ said...

Ontah la kak.. Tak tau apo masalah orang camtu..

Mungkin dio banyak masalah agak ehh.. Tu yang dio main hontam yoo sapo yg dio jumpo.. Lobih2 lagi kek akak sobab akak tak ponah molawan..

Cubo akak lawan dio habis-habisan sokali, baru dio toduduk gak eh.. huhu..

Tapi kan, kalau sey la.. sey pun buek cam akak gak.. Poie jauh2, maleh nak tadah tolingo donga bondo yang bukan2 ni.. hehehe...

Acik Erna said...

Ucu Faridah..iya la..rasanya memang iya..

Acik Erna said...

Amie..terima kasih ye..Acik ada ikan patin..anak sedara bagi..tu yang bertanya tu.

Acik Erna said...

kakzakie.terima aksih..alhamdulillah..acik dibagi kekuatan untuk menghadapinya

Acik Erna said...

azz..akak pun raso camtu yo..kot tak tak kan semua yang bersangkutan dengan akak boleh menaik kan darah dio..