Sunday, September 25, 2011

Assalamualaikum..

Sabtu..pagi2 dah kepasar tani..tapi bukan beli ikan 
dan sayur pun.
pi beli murtabak ,roti bom dan putu bambu.
Tak tau lah kenapa..sejak dah mula merasa..
memang acik dah jatuh centa dengan tiga makanan tu
yang dijual di pasar tani rembau.
orang yang sama ada menjual dipasar tani ampangan
tapi susah sikit..sebab hari selasa hari bekerja.
nak tak nak kena jugak kepasar tani rembau 
kalau nak makan.
Dah dapat apa yang diidamkan..acik terus balik kekampung,
rumah kakak..nak sarapan dengan kakak..rupanya anak sedara pun ada balik kampung.
Acik jugak ambil kesempatan kerumah 
arwah mak yang nditinggal kosong
dan berjumpa dengan sedara2 disitu.
seperti biasa..berjumpa dengan pak cik dan induk.
yang acik tak sanggup tu pak cik selalu sedih bila berjumpa dengan kami
dan mengatakan sejak arwah mak tiada..acik dan adik jarang balik.
pakcik kata dia rasa sunyi sangat dan masa tu mesti air matanya keluar.
tak sanggup acik tengok.

Kemudian kami kerumah abang acik yang 
diastana raja pulak.
kami dijamu makan tengahari
kakak ipar masak asam pedas batang keladi.
sedap betul rasanya.
sesekali makan lauk macam tu..memang 
membuka selera kan.

Ahad pulak..kerumah abang yang dipucung.
dapat le melepaskan rindu pada cucu yang kenit ni.
sekejap je dah nampak besar.
geram je..rasa tak nak balik nak gomoi je budak ni.
Tapi dah janji ngan hero bongsu..pergi kejap aje..emi banyak kerja..katanya.

Alhamdulillah..dah pun selamat sampai kerumah semula..

Insyaallah jumpa lagi..kerja dah menanti ni..
menggosok baju untuk seminggu.

60 comments:

  1. sedihnya baca pakcik yang meleleh air mata tu.... teringat bonda kita yang tinggal sorang2 di kg...

    ReplyDelete
  2. Amie..memang sedih..
    acik hari ni tak dapat masuk blog amie melalui gchrome.ada malware..nak cuba internett explore pulak..walaupun lembab sikit..

    ReplyDelete
  3. Assalam Achik Erna..

    Bestnyer dpt gomoi budak kenit tu kann..mesti harum bau baby nih...

    ReplyDelete
  4. salam kak
    seronok kan kak dpt jln2 sambil bersilaturahim.
    comelnya cucu sedara akak tu

    ReplyDelete
  5. Salam Akak..
    Akak masih beruntung sebab masih ada Pak cik..boleh juga melepaskan rindu pada Arwah ibu dan bapa...

    Asam pedas keladi memang sedap...suka suka ratah dengan kicap...akak cubalah...he..he..

    p/s..comelnya baby tu...

    ReplyDelete
  6. assalam..

    sedih dan rindu.. apapun si kecil tu mmg comel

    ReplyDelete
  7. Akak, ghumah abang akak kek Logong(Astana Raja) tu kek colah mano..?

    Kok akak perasan la kan, ado sebijik ghumah kek sobolah padang kek round about Astana Raja tu, yg jalan nak ke Solok tu.. Tu la ghumah mak sedaro sey.. ghumah akak omak sey tp dio dgn somi ehh takdo dah.. Anak2 dio la balik sekali sekalo jonguk ghumah tu..

    ReplyDelete
  8. feveret asam keladi tu. nk masak sendiri, tak pandai nak bela keladi. takut gatal.. :p

    ReplyDelete
  9. kak erna

    hari minggu aje nak kesana ke mari ek..

    ReplyDelete
  10. memang seronok sarapan ramai2 klu waktu cuti, klu jumpa bnyklah cerita yee....moga happy selalu..

    ReplyDelete
  11. mak saya punj seorg je kat kampung

    ReplyDelete
  12. baru tau acik ada cucu...hihih...nenek celik IT la ni...seronok dpt berjalan2 jumpa keluarga mcm tu...saling berziarah la kan selagi masih hidup...

    ReplyDelete
  13. Kak Erna,
    nie edisi menjenguk
    ahli keluarga..
    Sambil layan makan2..
    Best nyerrrrr..

    ReplyDelete
  14. Baru dpt singgah. Sibuk je kalau hari minggu.

    ReplyDelete
  15. Seronok tu jumpo sedara mara kan kak...lg2 yg sigebu tu...wuuuuu bau baby mmg wangi

    ReplyDelete
  16. ghajin e balik ghombau nak poi boli murtabak bagai..
    jauh tu na dari seromban.

    ReplyDelete
  17. kak,gulai asam keladi tu kalau ado iakn pekasam ko,sambal tempoyak ko...osah sodap ea..bertambah-tambah nasi...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Acik Erna,

    Bila baca kisah tua2 tinggal sorang di kampong ni teringat diri sendiri.

    Besok tak tua2 tak tau macamana, tingal sorang ker kat rumah ni. Uhh uhh.

    ReplyDelete
  19. asam pedas btg keladi mmg sedapkan kak. kalo campur dgn isi ikan lagi sedap tau kak

    ReplyDelete
  20. penuh aktiviti hujung minggu akak

    pstt..kalau enpakwe sya dah lapor diri di n9 bulan depan, maknanya kita dah berdekatan kan ?
    bolehlah sya singgah jenguk akak ;p

    ReplyDelete
  21. Assalam kak mmg sedih kan bila org dewasa menitis air mata, sedih sbb rindu kat kita.. comel bby tu

    ReplyDelete
  22. kak, saya pun kalau dah teringin nak mkn something tu, sanggup saya redah je kak..hehe...

    ReplyDelete
  23. rajinnye ngosok baju utk seminggu..
    kalau ucu mau patah tangan dibuatnye..

    nyomelnye cucu tu..

    ReplyDelete
  24. mamawana..memang best sesangat..rasa nak banwak balik je..he he

    ReplyDelete
  25. kasihredha..walau pun dah nak hujung syawal..alhamdulillah dapat jugak akak berkunjung kerumah2 tu.

    ReplyDelete
  26. Azi..ye ke makan dengan kicap..akak tak pernah masak keladi sendiri azi..makan pun bila kakak ipar yang masak..ataupun anak sedara masak asam keladi tu

    ReplyDelete
  27. wkmsallam maiyah..memang comel sikenit tu...geram

    ReplyDelete
  28. salam k.erna...sedih ye bila tgk umah kg yg x bertunggu! Lg2 lwt pkck yg penyedih cam tu. :((

    ReplyDelete
  29. azz..tu la kan azz..memang banyak rumah yang tinggal kek n9 ni.
    rumah abang akak yang kek astana rajo tu rumah rakyat..belakang masjid tu yo..

    ReplyDelete
  30. kak ngah sano la kito makan keladi suko..masak pun suko..nak siang dah beroseh kan tu yang tak sanggup..gatal..

    ReplyDelete
  31. zareda..memang betul zar..kalau tak hari sabtu minggu memang susah nak bergerak..

    ReplyDelete
  32. sal..alhamdulillah..memng riuh kalau dah berjumpa tu..sambil bersarapan sambil bercerita..

    ReplyDelete
  33. IMANSHAH..kalau ada jiran2 yang berhampiran tak le mak iman sunyi sangat kan..

    ReplyDelete
  34. Nuwairani..tu cucu yang paling kecil tu..ada lagi kakak dia..he he..

    ReplyDelete
  35. missgee..begitu lah nampaknya..berjumpa sambil makan2..

    ReplyDelete
  36. zino..rayo pun dah hujung..janji dapek poie kan..
    budak2 ni ajakk terus poie mah pakngah..tapi se kato ko takdo rumah poie kenduri..he he

    ReplyDelete
  37. Nieda..minggu last syawal tu baru acik dapat jalan..sebelum tu melayan tetamu je..

    ReplyDelete
  38. Mslilies..memang seronok bona mimi..bukan selalu pun he he

    ReplyDelete
  39. ibundo..memang jauh tu kak pah..tapi dah tokak nak makan..poie yo pagi2 colek tu..jajni dapek..

    ReplyDelete
  40. kak long..iyo ko itu judu e..len kali boleh tambah tu kak long.memang sodap kak ipar akak tu masak asam..

    ReplyDelete
  41. NM02..acik pun sama..dah makan pun terliur lagi ni..

    ReplyDelete
  42. kunang kunang..
    wkmsallam kak Ani..betul tu kan..camanalah nasib kita nanti..

    ReplyDelete
  43. MAMASYAZA..ye ke..akak tak tau pulak tu..kakak ipar masak dengan ikan bilis tu pun dah sedap sangat..

    ReplyDelete
  44. kasih ibu...ye ke..nanti jangan lupa bagi tau dimana ye..boleh sangat sya..nanti boleh datang rumah..

    ReplyDelete
  45. wkmsallam rosaliza..memang sedih..lagipun..pakcik suami isteri memang rapat dari arwah mak bapak ada lagi..

    ReplyDelete
  46. wahida..sama lah kita..jauh sikit pun tak pe..

    ReplyDelete
  47. ucu..acik memang kena merajinkan diri..senang..kalau nakm gosok setaip hari takut tak sempat..ada je keje yang nak dibuat..

    ReplyDelete
  48. Ibuhani..setiap kali balik..memang tak tahan rasa hati..sedih sangat bila tengok rumah yang kosong tu

    ReplyDelete
  49. budak kecik tu nk pinjam kak..asam pedas keladi? meleleh pulak.. :)

    ReplyDelete
  50. Orang tua memang macam tu sedih kalau kita datang.

    Kalau ada masa elok kita ziarah meziarahi supaya dapat mengeratkan lagi silaturahim.

    ReplyDelete
  51. Maya mayana..yang susah nya..akak pun pinjam..he he

    ReplyDelete
  52. Zaitun..kita nanti pun macam tu jugak agaknya kan..

    ReplyDelete
  53. Kalau bertemu saudara yg lama tidak ditemui memang tak lari dari airmata luruh kerana gembira Acik...

    ReplyDelete
  54. kakzakie..memang betulltapi yang acik jumpa ni belum la kama sangat..swbulan je tak jumpa

    ReplyDelete
  55. Salam K.Erna...sedih lak baca kisah pakcik tuh.Apak atie kat kg pon sorang2 gak....agaknya sedih sbb anak2 jarang blk agaknya.
    Bkn main tembam cucu k.ern atuh!

    ReplyDelete
  56. Azatiesayang..
    pak cik tu dah biasa dengan akak adik beradik..bila rumah mak dah tinggal kosong..tu yang dia rasa sunyi dan sedih tu..

    ReplyDelete
  57. Baby kalau kita tak jumpa sekejap, dah rupa lain, cepat besor, kan kak Erna. :)

    ReplyDelete
  58. Yati..betul tu..baru je jumpa raya tu..dah berubah rupa dia..

    ReplyDelete