Saturday, September 24, 2011

PERLU KE..

Assalamualaikum..

Selalunya bila pi pasar..acik memang tak pergi ke tempat jualan basah
kalau masuk pasaraya pun macam tu..
kalau terpaksa jugak acik main tunjuk je..
mintak udang sekilo ke..
ikan 3 ekor ke.
tapi..tengok le tu..
cik abang acik ni..nak beli udang pun nak pilih

Begitu jugak kerang.ish sabo je la acik.

Tu sebab dah puluh tahun kawen.acik memang tak dapat peluang membeli ni
kecuali tak de parking dan cik abang terpaksa tunggu dalam kete.
masa tu..bahagia betul acik..main tunjuk je..lansung acik tak usik atau pilih
cepat je keje membeli siap..
he he boleh ke macam tu.
kawan2,anak2 dan adik2 pulak camna..
pilih ke tidak.

p/s cik abang acik tak tau acik ambik gambar dia sedang memilih tu.
anymz kalau jumpo abang jalal..jangan bukak rahsio ni yo.


60 comments:

  1. Salam kenalan acik

    heheh cik abg acik tu mcm kwn sch@ jg memilih milih ... tapi dr situ kita dapat kepuasan acik ...

    dpt pilih yg besar2 n puas bila dimakan!

    *kerang rebus berempah nyummy!!!

    ReplyDelete
  2. kalau saya pula...suami marah kalau saya pilih. Dia suruh cepat2...hihi
    terbalik

    ReplyDelete
  3. Acik kita jeles,sebab kita teringin nak laling kita ikut gi pasar macam suami org lain.Tapi sorry la tak maunya dia.Semua benda kita beli sesuka hati kita dari muda sampai ketua.Dia tak ada komplain janji jangan ajak dia gi pasar atau shoping moping .

    ReplyDelete
  4. Sch@..
    terima kasih sudi kesini.
    kerang rebus berempah? baru pertama kali acik dengar ni..sedap ye..

    ReplyDelete
  5. kasihredha..he he.memang terbalik..akak yang selalu tak sabar kalau tengok suami memilih..lambat..

    ReplyDelete
  6. Puan Ros..ye ke..he he..
    kalau acik pulak sesekali ikut tu..tu yang tak sabar tu..lama sangat nak memilih lagi..biasanya acik tunggu dirumah je..

    ReplyDelete
  7. mokwo nih ikut mood..rajin pilih2 jugak...kalau malas tuh kita main ceduk2 ajerr...tapi bagi mokwo ..pilih memilih nih adalah hak pembeli...puas hati tau!

    ReplyDelete
  8. Salam Erna...kalau saya beli udang memang saya pilih sebab selalunya peniaga akan mencampurkan udang besar dan kecik.

    ReplyDelete
  9. mok wo..masalah nya akak malas he he

    ReplyDelete
  10. zaitun..macam tu le hb saya agaknya pili baru dia puas hati

    ReplyDelete
  11. kalau yus terbalik dengan akak...

    suami yus main sebut je, main tunjuk je macam akak, tapi kalau yus yg masuk pasar, mmg yus pilih satu2..huhu.

    Udang pun siap yus kira berapa ekor yang yus ambil tu kak, dan mesti pilih yang besar2...huhu

    cerewet kot yus ni...hihi

    ReplyDelete
  12. saya pilih jugak tp pilih cepat2..sy pn tk ske lambat

    ReplyDelete
  13. saya pula kalau membeli mmg memilih.udang ke ikan mesti nak pegang2 dulu. tapi kalau kerang tak pulak.

    ReplyDelete
  14. kami sama2 memilih..
    romantik.
    eceh!
    hahahhaha!!!

    ReplyDelete
  15. suripun macm akak..jenis tunjuk je..kalau ambil sendiri main buh je..tp kalau suami..teliti skitlah..tapi taklah pilih sgt..hehe

    ReplyDelete
  16. assalam yus..tu bukan cerewet..tapi teliti.macam abang akak tu le..teliti..nak pilih..yang besar..kalau ikan yang baru katanya..

    ReplyDelete
  17. Tihara..tu le yang sebenarnya kan..kita tak suka dok lama2 dalam pasr tu..he he

    ReplyDelete
  18. Nieda..elok la kalau nieda rajin pilih..acik pun nasib baik ada suami yang rajin pilih..acik memang x rajin..

    ReplyDelete
  19. bahagianya idup ada org nk tlg buatkan keje2 mcm tu...heheh

    ReplyDelete
  20. kak ngah..ye betul memang kak ngah pasangan romantik..

    ReplyDelete
  21. surisolehah..sama le kita..acik memang tak rajin nak pegang2 lepas tu nak cari air lagi nak basuh tangan.

    ReplyDelete
  22. nuwairani..memang bahagia tak perlu nak pegang2 ikan udang bagai..he he..tapi yang x bestnya kena sabar menunggu

    ReplyDelete
  23. bestlah Acik Erna kalau cik abg yg gi beli2 brg2 basah cam tu. Dulu saya mmg x gi brg2 basah tp skrg ni kenalah gi beli sendiri kan....

    ReplyDelete
  24. sey pun pilih gak kak. baru dapek yg bagus2. kekadang suh org kodai tu ambik, dikaut eh sekali udang2 lamo. kekadang tu kayu pun ado. takleh cayo tu do.

    ReplyDelete
  25. "saya kalau pegi pasar atau pasaraya ker,keja saya beli sayur jer(tp tk penah beli ikn,udang ayam semua ni kt pasaraya..kalau sayur selalu..)..bab2 brg2 basah2 semua en suami yg buat..dia dah biasa kak..dia suka..dan dia lebih arif..kalau saya semua tak betul..kena tipu ngan toke ikan pun saya tak tau.."

    ReplyDelete
  26. kalo udang saya pilih...kdg tu ada udang yg dh lembek dicampur skali...itu abe biasa beli buah2 je hihi

    ReplyDelete
  27. IMANSHAH..sama la tu..dirumah ni pun suka sanagt makan kerang..sambal ke rebus ke..semua suka

    ReplyDelete
  28. Ibuhani..daei dulu lagi macam tu..tak percaya dia akak yang beli..he he

    ReplyDelete
  29. Tijah..tang tu akak lomah sikit..maleh boto akak nak mogang e..kok dah sampai gumah tak po..he he

    ReplyDelete
  30. Pia..sama la kita..kalau kena tipu pun x tau kan..tak biasa sebenarnya .tapi kalau pi pasar tani akak suka..akakl boleh beli pucuk ubi..pucuk paku..dan macam2 lagi sayur kampung

    ReplyDelete
  31. mslilies..kalau akak pu beli buah akak suka..kalau dia beli nanti dapat apple gabus..he he

    ReplyDelete
  32. Bertuah nya ACIK. Cik Abang snggup pilih dan berlama-lama dalam pasaraya.

    Saya pulak, saya yang lebih suka memilih, belek sana belek sini, Cik abang ikut dengan troli atau tukang bawa bakul pasar membontot dari belakang. heheheh sambil tukang bayor! hahahaha

    ReplyDelete
  33. Kalau sey, seypun pilih kak... Kalau boli bawang kocik, sey suko pilih yg bersih dgn yg bulat2.. cantik yoo... hehe..

    Kalau yg lain2 tu pon pilih jugak.. Ado skali dulu boli siput sodut, bawak balik rumah tgk dh ado ulek sbb org tu cmpo kan dgn yg dah mati.. habih semuo siput tu bau busuk.. cmno nak masak kalau dah busuk..

    ni kes boli dan pocayo dgn jiran yg jual siput tu la.. Boli pehtu tak tunggu, soh org tu htr kek ghumah.. maleh lak nak bnyk cakap... ontok yoo laa...

    ReplyDelete
  34. slm..kak,begitu telitinyer che abg akak, kalah org pompuan ni...kalau menda kecik2 cam udang & kerang tu tak do ler sampai nk pilih kak..lambat kak, kalau pilih ikan tu ado la...tak po la kak, tak susah2 akak yg kena pi beli, just masak ja

    ReplyDelete
  35. Aslmkm.
    Maaf ya. Berselang hari baru dapat ke sini.
    Tak ramai lelaki cenggini. :)
    Kak G sendiri tengok situasi. Jika nampak tak berapa fresh, terpaksa pilih laa! Kan?

    ReplyDelete
  36. kalo pegi dgn en. abah, dia yg suka kalo bab pilih memilih ikan ni, takmo nanti kena ikan yg lama..hehehe

    ReplyDelete
  37. Wah.. Best la org lain pilihkan ye..

    ReplyDelete
  38. Salam Kak erna/Acik Erna
    Akak..saya kalau beli ikan ke, udang ke atau buah memang saya pilih. Kalau tak pilih rasa tak puas....dah jadi tabiat kot..he..he..

    ReplyDelete
  39. biasalah cik...macam sha pon kadang2 memilih udang...lagi3 kat tesco tuh. mak sha rimas betul tgk sha pilih udang...tp bila dah sampai umah dia puji plak....hahaha..

    ReplyDelete
  40. rajinnya cik abang dia.... cik abang kita tak pandai pilih... tupasal selalu bawa balik ikan terburai perut, udang kepala tanggal....

    Kak Amie pun jarang pilih kecuali kalau tak yakin kualiti (kadang-kadang beli udang... atas longgok besar tapi penjual sodok dari bawah... sampai rumah semua kecik2, dua tiga ekor je besar)

    ReplyDelete
  41. Bertuah Acik yer....suami Mp pulak,main angguk jer..tak pernah nak pilih apa yg dibeli di pasar...

    ReplyDelete
  42. azieazah..ya..sudah semsestinya..tukang bayar he he.

    ReplyDelete
  43. assalam azz..sobut pasal bawang ni.ado sekali maso dok tanjung karang dulu... akak poie pasar ngan kawan..dio togo akak..sobab akak tak pilih2 bawang main mintak yo..he he
    nasib baik azz rajin pilih kan..

    ReplyDelete
  44. Ida,japan..betul kata ida tu..senang keje kan..tinggal masak je..tak perlu nak fikir2 pi pasar..

    ReplyDelete
  45. DrrFauziah..
    betul jugak tu kak G kan..tengok situasi..kalau nampak tak berapa elok kena jugak pilih kan..

    ReplyDelete
  46. mamasyaza..acik memang tersangat le tak rajin nak pilih2 ikan ni..he he

    ReplyDelete
  47. Nur..alhamdulillah ada yang tolong pilihkan.

    ReplyDelete
  48. assalam azi..tu la kan..sebab akak dah dari mula tak pernah nak memilih..sampai le sekarang ni..tetap jugak tak suka nak memilih tu..

    ReplyDelete
  49. Cheryna..bagu sha..rajin memilih..acik memang dari muda tak suka nak pilih2 ni..sampai le sekarang ni..

    ReplyDelete
  50. Amie..sama le ita..maaallaaasss sangat nak pilih2 ni kan..

    ReplyDelete
  51. MP..he he..sama lah ngan acik..main tunjuk2 dan angguk2 je..

    ReplyDelete
  52. Assalam kak, kalo saya lak suami yg pilih lauk pauk, kalo ada yg nak tambah apa2 je baru saya oder heheh, saya lak sealu kat bahagiasayur je. kalo ikurt hb beli ikan ke apa, saya ikut je buat teman, ikan tak sentuh pun. Tapi kalo bab2 vbawang ke semua saya yg beli, kalo suruh dia abis kementot dia beli kentan, dan ada je yg nak kena komplain hehehh

    ReplyDelete
  53. assalam rosa..semu pun akak tak pilih/beli sendiri..he he..tu sebab akak tak berani nak komplen..terima aje seadanya..

    ReplyDelete
  54. IMANSHAH..dah siap masak mee kari pun..

    ReplyDelete
  55. Hehhe.. rajinnya cik abang kak Erna. Yati setakat udang dan kerang, tak pilih, cakap je nak berapa banyak. Tapi kalau ikan, kena pilih la, takut dia bagi yang lembek. :)

    ReplyDelete
  56. yati..akak jarang sangat pi pasar basah ni..cik abang kata akak tak pandai pilih..

    ReplyDelete
  57. Sy kalau nk cepat mmg tak do maso nak pilih2 ni capai je apa yg tercapai kat tgn tu.

    ReplyDelete
  58. CT..he he..acik pun maleh nak pilih..kito mintak yo berapo nak..sonang kan..

    ReplyDelete