Sunday, September 18, 2011

SERONOK MENERIMA TETAMU

Assalamualaikum.

Semalam hero bongsu dah terbuka selera nak makan
dia mintak maknya buatkan mee kari.
Dia punya makan..sampai ayah dia pun naik risau
bersungguh sungguh..berkali kali tambah dan berulang kali.

Lebih kurang pukul 4.15 ada kawan telefon..
kak ...syida dah ada depan rumah.katanya..
Hah?? terkejut jugak acik.
Alhamdulillah ada rezeki syida..dapat jugak merasa makan mee kari/beehoon




Acik bersama syida dan anak2nya.acik mengenali syida sebelum dia ada anak lagi..sekarang dah ada lima orang anak syida ni.
tapi..sekurang kurang nya setahun sekali kami tetap dapat bertemu.

Pukul 6 lebih..sedara akak anymz pulak telefon kata nak singgah rumah 
alhamdulillah  ada lagi juadah untuk dihidangkan buat   
anim 3 beranak.
kalau  dah jumpa anim..memang tak boleh sekejap..berborak panjang kami.
lansung tak ingat nak ambil gambar dengan anim.hero bongsu pun memikirkan mak lang agaknya lansung tak ingatkan maknya.kalau kawan2 mak dia pandai mengingatkan.

Hari ni nak sambung kerja rumah pulak..tugas2 hakiki dah menunggu..
Insyaallah jumpa lagi.

70 comments:

lieynanilaz said...

mesti seronok kan dapat jumpa kawan2 lama...:)

kakngah said...

alhamdulillah.. tak putus tetamu bertandang rumah k.erna..
rezeki maknanya tu.

sal said...

memang happy berjumpa kekawan yee..

kata org tetamu dtg membawa rezki..moga begitulah hendaknya..

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam raya....kita datang ...ada apa2 yang boleh dimakan ke???raya belum habis....

EmbunRosaliza said...

memnag seronok la akk dpt jumpa kwn2 yg telah lama dikenali, mcm saya ngan kwn masa bujang2 dulu, masih juga jumpa dia sekali setahun, best sangat.

Emi tu tengah kemaruk nak makan, puas hati buat mkanan

Tihara said...

sedap nye mee kari..my fav kak :)

kasihredha said...

kak anymz pun datang ya..
bestnya mee kari

azieazah said...

Saya pun semalam plan nak masak Mee Kari tapi tak jadi. Agaknya nak kena makan di rumah ACIK kot. hahahaha

Rumah ACIK tu sentiasa ada tamu, memang murah rezeki. Meriah dan seronok.

Nanti saya nak terjah jugak lah. :)

nyanyisunyi said...

bagi add acik boleh...kot2 sy pun boleh terjah....

tak kisahlah apa yg ada..bila tetamu dtg seronok sangat rasanya..

♥MAMASYAZA♥ said...

ramai tetamu ke umah, betul tu murah rezeki

azi said...

Salam Akak..
Kalau orang datang rumah..seronokkan kak...tambah-tambah dapat jamu diaorang dengan airtangan sendiri...kalau dekat..awal2 lagi saya dah pegi raya rumah akak....:)

~ Cik Azz ~ said...

Memang la seronok kalau kawan2 atau sedara datang ke rumah.. Yang tak seronoknya bila ada cerita2 yg tak baik yang disampaikan..

Saya ni tak berapa suka kalau orang datang rumah, lepas tu bawak cerita yang bukan2.. Letih nak tadah telinga mendengarnya... huhu...

ieja amieja said...

sedapnyer kak mee kari, sy mggu ni pun cadang nak wat mee kari, kwn2 keje abg nak dtg..still mood raya kan kak..

kaklong said...

klu kak anim dtg maso kaklong ngn kakgah dtg ari tu kan best.!

Dr. Ben said...

sama MPV dengan saya tu cuma lain warna

Acik Erna said...

assalam lieyna.memang serobok sangat..

Acik Erna said...

kak nha..alhamdulillah kak ngah..masih ingat dia orang tu nak datang rumah akak.

Acik Erna said...

sal..macam tu la..insyaallah mudah2an..

Acik Erna said...

puan Ros..salam kembali..boleh datang puan dialu2kan..tapi kalau tak beritahu..ikut nasib je ye..he he

Acik Erna said...

Assalam rosaliza..memang sah engah kemaruk makan..kita pulak naik risau dibuatnya..semalam makan banyak..hari ni pesan tak bagi mak masak..akak buat cekodo bilis je..laju jugak dia makan..he he..

Acik Erna said...

Tihara.mai le datang sini makan mee kari..

Acik Erna said...

kasihredha.iye..anim pun datang..dia nak datang sabtu minggu pertama raya tu..tapi akak tak de dirumah masa tu

Acik Erna said...

AzieAzah.kalau nak makan mee kari..kena bagi tau dulu..klau main terjah je..nasib2 je tu..he he

Acik Erna said...

nyanisunyi..boleh ida..datang le kat aman ttj tu..boleh cari rumah senang aje..

Acik Erna said...

mamasyaza..alhamdulilah..mudah2an berkar doa semua murah rezeki acik..

Acik Erna said...

azi..memang seronok..azi tak mau ke jalan2 keselatan ni..boleh datang rumah akak..

Acik Erna said...

cik Azz..memang boto tu..nasib baik la..kalau datang tu cumo bawak kisah anak2 je kan..

Acik Erna said...

ieja..nak buat mee kari jugak ye..acik jarang buat kalau anak2 yang mintak baru buat.

Acik Erna said...

kak long..tu namo e bolom ado joki kak long nak jumpo anim..maso kak long datang tu anim pun ado talipun..tapi akak tak sodar pun..kok tak memang jumpo tu..

Acik Erna said...

Dr.Ben..ye ke..MPV kawan yang datang tu.

Kamsiah said...

saya kalau jumpa mi kari...lupa kalori ke,karbohidrat ke...belasah tak hengat dunia hehe

MulutPayau said...

Acik...sedapnya mee kari..kalau dekat, hari2 terjah umah Acik..cari makan..hehehe...

Zaitun said...

Salam Erna...walaupun penat tapi rasa seronok dapat jumpa dam menjamu tetamu yang datang kan.

Kakzakie said...

Org kata kalau tetamu dtg itu petanda rezeki masuk. Tetamu memberi rezeki Acik pun jamu mereka dgn rezeki airtangan Acik Erna... Syukurlah....

Lovely Kitchen said...

dah sihat ke hero akak...waaa tak putus tamu rumah akak...murah rezki...

DDrfauziah said...

Aslmkm Erna.
Seronok tu!
Tahun ni Kak G kurang tetamu ... kata mereka datang tapi Kak G tak buka pagar! Fon pun tak jawap!
Sedih juga la. Rupanya gate bell malfunction! Hp misplaced pula!

Ati Masrif said...

senangkan hati bila
anak dah berselera balik

nak sembang pun seronok :)

Yati said...

Yati pun pergi rumah orang hujung minggu lepas ni, 2 rumah masak mee kari. Macam plan je, sama dengan kak Erna. :)

HappyIrfa said...

lama x tengok shida..masih macam dulu lagi dia yer..

saya bila la nak gi beraya umah akak ni..dah nak abis syawal pun

Acik Erna said...

assalam kamsiah..peminat mee kari rupanya ye.

Acik Erna said...

MP..mai le datang makan mee kari..he he

Acik Erna said...

assalam zaitun..memang seronok..lagi bila dapat berjumpa dan bercerita tak sedar dah berjam2 berlalu.

Acik Erna said...

kakzakie..alhmadulillah..amin..moga diperkenankan doa kakzakie semoga acik murah rezeki.

Acik Erna said...

lovely kitchen..alhamdulillah hero akak dah sihat..

Acik Erna said...

wkmsallam kak G..alhamdulillah..hari cuti ada aje tetamu..

Acik Erna said...

Ati..memang betul..seronok bila anak dah sihat..senang hati je.

Acik Erna said...

assalam yatie..macam hari mee kari pulak kan..ramai yang buat mee kari..

Acik Erna said...

Happyirfa..ye la dik..tiap minggu tunggu..bila la nak dapat telefon dari adik yang sorang ni... kata nak datang kerumah..

suri solehah said...

suri teringin jumpa akak atau jd tetamu akak..hehe..tak malukan..kalau dapat nak makan mee kari jugak...teringin ni...

Ms.Lilies said...

seronokkan org dtg....
rezeki tu :)

Acik Erna said...

suri..tak de nya tak malu suri..dialu2kan kalau nak datang..
bila2 je.

Acik Erna said...

Mslilies..memang seronok..alhamdulillah..

missgee said...

Mee Kari Kak Erna
sure sedap...

P/s: Lepas sakit selera akan kembali puluh.. So, jangan riasu kalo makan bertambah2.. Perkara normal yang berlaku :)

Nadiah Sidek said...

rezeki tetamu dapat makan mee kari :)

MULAN said...

kat sini takde orang datang rumah pon... nak terjah umah akak la jugak..

anie,Nagoya said...

sekom kkerna.

sihat?kkerna n kkanim kalo dah ketemu, dgn kita pun terus melekat.sonokm bila dengar kaka2 berdua ni berceloteh.thn depan insyAllah....boleh jmpa lagi.

Acik Erna said...

missgee..nak tau sedap ke tak kena makan dulu..

Acik Erna said...

Nadiah..memang rezeki ..tak sangka pulak mereka datang hari tu

Acik Erna said...

MULAN..meh le dialu alukan..

Acik Erna said...

Anie,Nagoya..masa tu anie tak de je kalau tak boleh join sama..

secangkir madu merah said...

seronok ya kak menerima tetamu di rumah... bilalah kita dapat berjumpa ya..

Maya Mayana said...

RUMAH AKAK KAT MANA?YANA NK DTG LA:)

Papa Mifz said...

kenal dia sebelum ada anak yer...skrg dah ado 5 anak...lamo tuh kenal...

nuwairani ismail said...

kalau rumah kite ni dekat2, mau jugak nani singgah di rumah acik!

Acik Erna said...

SMM..memang seronok terima tetamu yatie..
ia lah akak pun teringin nak jumpa yatie..

Acik Erna said...

Maya..datang aje..kat seremban ni..he he

Acik Erna said...

Papa Mifz..memang lama..alhamdulillah kekal sampai sekarang.

Acik Erna said...

nuwairani..kalau nak datng..jauh pun boleh sampai ye tak....

kakyong said...

seronoknya bila ade yg dtg bertamu... meriah dan hati kita pun hepi..

Acik Erna said...

kak yong..memang seronok yong..dapat berjumpa dan bercerita sebab lama tak jumpa..