JellyPages.com

Saturday, September 17, 2011

ADAB ORANG BERTANYA.

Assalamualaikum..

Semalam..acik diluar dengan hero bongsu acik tu
Tiba tiba ada kereta berhenti
(rumah acik tepi jalan)
Tanpa keluar dari kereta orang tu terus panggil anak acik
Adik..alamat ni dimana..katanya.
anak acik pergi kekereta tu
ambik alamat dari tangan dia..nanti saya tanya ayah ye..katanya.(sila percaya ye..acik ni memang fail kalau nak menunjuk arah ni...anak2 pun dah faham tu sebab terus dia kata nak tanya ayah)
orang tu pun terus tutup balik cermin kereta dia
acik dok tercegat je berdiri disitu pandang kekereta dia.
sekejap tu suami acik keluar. acik bagi tau..orang nya dok dalam kete..tak keluar.
suami acik.terus lambai tangan..barulah dia keluar dan suami acik pun bagi tahu dimana tempat/alamat yang dicarinya

Acik dan suami pun selalu jugak bertanya,
tapi suami acik tu siap keluar dari kereta..bagi salam dan kalau lelaki bersalaman..pot pet sekejap..baru la dia bertanya.
tak pernah pulak dia bertanya dari dalam kereta..
lain la kalau tak de tempat berenti dan jalan sibuk.
macam macam ragam manusia ni kan.

22 comments:

  1. mmg tk beradab pun..mujo la famili acik jns bek hati layn dia..

    ReplyDelete
  2. bahaya juga tu, sekarang ni macam-macam hal boleh berlaku.

    ReplyDelete
  3. salam, ada jugak ya orang sepeti ni...memang ada lah kan.adab - tamadun, kurang adab memang kurang tamadun la dak..

    ReplyDelete
  4. sabar yo la..
    itu takdo sikap menghormati orang namo eh..

    ReplyDelete
  5. bosa bona ko pangkat ea?
    huhhhh...!!

    ReplyDelete
  6. Sepatutnya mcm tu lak.. kecuali kalau jalan sibuk atau nak cepat..

    ReplyDelete
  7. kena hati2 juga kak
    kdg2 tu pura2 tanya jln
    sebenar nak ragut...byk yg dah kena.

    ReplyDelete
  8. hmm...kalau saya mmg agak ragu2 nak melayan. risau la dgn mcm2 cerita zaman sekarang ni..

    ReplyDelete
  9. Tihara..alhamdulillah..orang bertanya..kita menjawab jugak la kan.

    ReplyDelete
  10. Hamba kerdil..betul la..acik tak terfikirkan perkara2 negatif..
    terima kasih..kena berhati2 lepas ni

    ReplyDelete
  11. ma'chiks..memang tak sangka lansung dia boleh buat macam tu.

    ReplyDelete
  12. kak ngah..memang boto.kono la soba kan..

    ReplyDelete
  13. azz..yo la tu..msa o tak do keto..patut e keluarla kan..
    dah ramai orang bertanyo selamo ni..dia yo yang buek camtu

    ReplyDelete
  14. kasihredha..terima kasih kerana mengingatkan..bila bca komen disini baru akak terfikir..bahaya jugak kan..lambat akak terfikirkan perkara negatif ni.

    ReplyDelete
  15. GB..betul tu..acik boleh lak tak terfikir perkara buruk masa tu..

    ReplyDelete
  16. kalo mcm tu, kira org kurang beradab la tu, nak tahu tapi tak berbudi bahasa, mcm2 manusia ni,kalo xleh paking ok gak la boleh terima

    ReplyDelete
  17. salam Akak..
    Ragam orang ni bermacam akak...kadangkadang..geram pun ada...memang orang "melayu" ni mudah lupa le kak...lupa adap sopan kita...

    ReplyDelete
  18. assalam rosaliza..betul tu masa tu tak de kete pun..

    ReplyDelete
  19. assalam azi..sekarang ni orang bukan melayu pun sama..betul tak..he he..gurau je ngan azi..

    ReplyDelete
  20. Kalau Yati, orang panggil dari dalam kete, Yati buat-buat tak nampak. Hehhe.. takut dia amik masuk kete. Sekarang kan macam-macam taktik orang jahat. Baik suami kak Erna.

    ReplyDelete
  21. Yati..betul tu..tapi masa tu..akak pun tak teringat nak larang anak..biarkan aje dia pi dekat kete orang tu..

    ReplyDelete