Followers

Tuesday, September 13, 2011

BANTU LAH

Assalamualaikum
Tak tau nak mulakan dari mana
tapi nak menulis jugak
hati haru biru
risau .
Baru minggu lepas..hero bongsu bercerita..
cik gu bagi tau dia..Muhammad Aimi..'wanted' turun bawah
dia pun risau..cemas katanya.
rupanya cik gu saja nak bagi suspen.
gambar hero bongsu dan kawan2 yang terpilih ada ditampal di board
dan tulis disitu,pelajar harapan cemerlang PMR 2011.
seronok dia..senyum aje.
Tapi..petang semalam..acik balik  seawal jam 3 petang
bawak dia pi klinik,badan dia naik merah2.
lepas doktor bagi injek tak lama kemudian tu dia muntah disitu.
doktor kata ada darah.
Ya Allah..rasa luruh jantung acik.
Terus klinik sediakan ambulan dan bawak ke Hospital besar.
Masuk bilik kecemasan.
doktor kata mungkin tak de apa2
kita tengok dulu katanya.
dan emi ditempatkan di wad pemerhatian(OR)
masuk air.sampai jam 11.30 malam tadi.doktor kata boleh balik.
Pagi ni acik tengok tebal lagi  timbulnya..aduhai.susahnya hati.


Tengok digambar ni.macam tu la jadinya kulit hero acik.
acik dah tak tau nak buat apa ..macam tak boleh nak fikir.
air mata ni nak keluar aje.

Acik mohon pada semua..minta tolong sama2 mendoakan kesihatan hero bongsu acik.
acik pun tak putus berdoa semoga allah memberikan kesihatan yang baik padanya.

Kalau ada kawan2 yang tau apa dan bagaimana untuk menghilangkannya boleh la bagi tau acik ye
semua pandangan kawan acik dahulukan dengan ucapan terima kasih.

Acik pun tak tau camana boleh jadi macam tu.
doktor pun tak tahan wad dan tak cakap2 apa2.
suruh balik rumah dan rehat aje.
Bantu lah Acik.

96 comments:

  1. Kak, tu gegato ke kak..? Ghupo ehh mcm gegato yoo.. Gatal2 tak badan Aimi tu..?

    Kok gegato, sapu dgn air garam nak bg ilangkan gatal.. Tapi kalau kena injek, okay la dio.. sbb adik sy ponah kono cmni jugak.. Lagi tobal gegato ehh..

    ReplyDelete
  2. Mudah2an Ami copek sembuh... Akak jangan la risau sangat yoo...

    ReplyDelete
  3. Azz..dah 2 kali injek..tapi tak mau hilang..dah makan ubek..dah sapu ubek..tu yang akak risau ya amat tu.

    ReplyDelete
  4. azz..susah hati sobab tak sampai 2 minggu laie nak pekso..sian dio..

    ReplyDelete
  5. kak,kaklong nak bagi apo petuo ea pun tak tahu..nanti takut melarat lagi pulak,kan laie nyusahan akak...sian kek adik...
    klu tak rasi gak ubek doktor tu..cubo lak akak poie klinik pakar kulit kek somban tu..kok tak maun yo deh..cubo la pulak ubek kampubg....tanyo la abang2 akak,kok dio org tau...
    semoga adik copek somboh..

    ReplyDelete
  6. Salam K.Erna...syiannya lar.camna leh jadi camtu?.Atie pon xde petua tuk mengubatinya.Cuma dikejauhan ini atie doakn anak k.erna semakin sembuh & dpt menjalani exam..Amin

    ReplyDelete
  7. sian anak akak..alergic ni..kalo kena inject insya allah baik..kawan saya penah kena dulu..jgn risau yer kak..saya doakan dia cepat semubuh..amin...tenang yer kak

    ReplyDelete
  8. Semoga Allah s.w.t. sembuhkan penyakit anak Puan secepat mungkin. Amin.

    ReplyDelete
  9. semoga anak akak cepat sembuh ya...sabar ya kak...:)

    ReplyDelete
  10. Assalam kak, kalo mcm cik azz cakap tu, saya panggil lapar garam, sapu garam insyallah baik lah bengkak tu.

    mungkin dia da alegik ngan apa2 kut kak.mungkin dia tersalah mkn.

    Saya doa kan agar emi cepat pulih seperti sediakala, sabar ya kak

    ReplyDelete
  11. cubo akak flashback balik.. apo dio makan sebolom kono.. buleh jadi elergik dari makanan gak tu..

    ReplyDelete
  12. kesiannya dia..mdh2an cepat sembuh ye..

    ReplyDelete
  13. kenapa ni kak? kena ulat bulu kah? semoga cepat sembuh dik...

    ReplyDelete
  14. Jangan risau kak..Insya Allah tak ada apa apa...cuma ACUTE URTICARIA je tu..bahasa mudahnya, allergic reaction....maybe allergic pada makanan, atau benda luar (air/sabun/habuk/serangga/etc etc).

    Make sure dia makan ubat nama Tablet Prednisolone utk 2-3 hari berterusan, rehat, minum air byk2..dan jangan panas. Kalau ada ekon, ON ekon..mandi kerap utk sejukkan badan. Kalau panas, ruam tu makin banyak timbul.

    Kalau ada tanda2 serius (macam bengkak kelopak mata, bengkak bibir), bawak jumpa doctor cepat

    ReplyDelete
  15. Beri dia masa at least 2-3 hari lagi kak. Sabar. Jangan sapu benda yg bukan2, nanti takut lagi teruk allergic response nya. Kalau nak sapu pun, sapu calamine lotion aja

    ReplyDelete
  16. nasib baik si daddy ziyyad tu dah tolong jawab..saya tak tau nak tolong mcm mana kak..

    yang penting kami semua doakan hero bongsu akak tu cepat baik...saya lak yg risau ni kak...huhu..

    ReplyDelete
  17. Salam Erna...jangan risau mudah2an tak ada yang merisaukan dan saya doakan supaya sibongsu cepat sembuh.Ikut arahan doktor supaya makan ubat pada waktunya,insyaAllah.

    ReplyDelete
  18. kak,bawak pi KPJ pulak kak..belanjo lobeh lah sikit tapi pueh hati.takut memudaratkan nanti..

    ReplyDelete
  19. allergic ke kak?
    semoga cepat sembuh ye Emi.

    Cuba bawa sekali lagi ke klinik..minta second opinion dari doktor lain pulak.
    Kalau nak puas hati, akak kena bawa ke speacialist.

    ReplyDelete
  20. kak long..yang akak risaukan muntah dio yang bersamo darah tu.tu yang golabah bona tu.

    ReplyDelete
  21. azatiesayang..terima kasih..akak memang betul2 risau sebab munta bersama darah tu..

    ReplyDelete
  22. Tihara..memang alergic tu..dah dua kali inejk dah..
    yang paling merisaukan akak muntah tu..

    ReplyDelete
  23. lieynanilaz..terima kasih turut mendoakan..

    ReplyDelete
  24. Rosaliza..terima kasih.akak pun tak pasti tentang makanan..sebab belum pernah terjadi.kalau air mungkin..sebab dah lebih seminggu air paip kuning je.yang buat akak risau..dah 2 kali injek.tak surut2..
    lebih2 lagi bila dia muntah beserta darah..

    ReplyDelete
  25. kak ngah.mungkin yo..atau pun mungkin air..dah lebih seminggu air paip kuning..

    ReplyDelete
  26. Maya Mayana..terima kasih..acik pun harap cepat sembuh..dah 2 kali injek pun tak baik2 lagi..

    ReplyDelete
  27. Daddy Ziyyad..terima kasih banyak2..baru acik perasan..betul kata doktor..dah seminggu lebih air paip sekejap jernih..sekejap kuning..
    mungkin air..sebab kalau makanan..rasanya tak ade yang lain2..semuanya sama..

    ReplyDelete
  28. DaddyZiyyad..insyaallah doc..
    yang betul2 meriasukan bila dia muntah tu..doktor pulak cakap ada darah ketul2 tu yang acik panik tu..

    ReplyDelete
  29. wahida..terima kasih..mudah2an..cepat baik.

    ReplyDelete
  30. zaitun salam kembali..terima kasih zai..semoga dia cepat sembuh.

    ReplyDelete
  31. Anymz..akak tunggu dulu..tengok camano..

    ReplyDelete
  32. kasihredha..lepas baca komen daddy ziyyad..akak rasa alergic air..sebab dah seminggu lebih air paip kejap elok..jernihnya kejap kuning..

    ReplyDelete
  33. Doktor dah bagi nasihat kat atas tu. semoga anak kak Erna cepat sembuh. Jangan risau ye kak. Insya-Allah nanti baik la tu.

    ReplyDelete
  34. bengkak2 dan merah2 kee..ciannya..
    moga cepat sembuh yee..

    harap jumpa ubat yang serasi2 dengan anaknya..

    ReplyDelete
  35. mcm mana belah petang ni kak..masih tebal lg?..harap cepat baik...

    ReplyDelete
  36. insyallah nanti elok la tu yer....amin...

    ReplyDelete
  37. Assalamuaalaikum kak..

    Jangan susah hati yaa kak..
    InsyaAllah...
    kan sembuh anakanda nanti....

    Jgn sedih yaa kak...

    ReplyDelete
  38. Acik, rasa ni mcm alegik org panggil. Hari tu saya dah kena satu badan sbb tersilap minum air klorofil di rmh kawan. Hari tu pergi hospital.Tapi cuba juga cara lain. Pakai bedak sejuk pun boleh try.

    ReplyDelete
  39. Kak Erna,
    Kalo dah muntah ada darah
    mana tak gelabah..
    PMR tak lama lagi
    Harap2 cepat sembuh..
    Amin..

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum acik,..nani pernah kene mcm ni masa 1st year belajar kt upm dulu.malamnya ok lagi, tiba2 bangun dari tidur tak sedar satu badan dah bengkak2 gatal.kawan bagi sabun dettol n krim, tak baik jugak. dah mandi guna garam serbuk pon masih jugak gatal2. dah pergi pusat kesihatan upm, doc tak sentuh pon kulit kita, tengok2 gitu aje pastu bagi ubat makan n sapu. macam tak konfiden je terus gi klinik swasta yang berdekatan. sekali dia inject kt lengan, tak sampai 2 jam surut semua bengkak2 tu. pastu makan ubat n sapu ubat pada badan, kawal makanan supaya tak makan ayam,seafood. alhamdulillah sebulan pantang kemudian ok...boleh makan semua2 tu mcm biasa dh.

    ReplyDelete
  41. pasal muntah tu tak tahu nak cakap pulak sebab takdelah sampai mcm tu...tp selalunya kalau kita muntah darah, mmg hosp akan tahan sebab takut ada pendarahan @ luka dalam perut @ tekak tu. berdoa la semoga dia cepat sembuh ye...dah nak pekse tu yg kesian.

    ReplyDelete
  42. kak janganlah risau sangat... alahan mungkin tu

    ikutlah nasihat doktor DZiyyad... insyaAllah adik aimi akan sembuh seperti biasa


    kalau gatal2 yg orang tua panggil gegato tu sapu dengan tepung ubi

    ReplyDelete
  43. mudah mudahan si bongsu segera sihat dan dipermudahkan dalam exam PMR nanti.. jangan risau ya kak erna.. InsyaAllah

    ReplyDelete
  44. mokwo pun setuju dgn dziyyad..negokkan macam alahan..kekadang boleh berlanjutan sampai minggu dan ade jugak on n off dia jadik..kalau gatai sapu je lah calamine lotion..tapi kalau guna terlalu banyakk CL ,kulit akan jadi kering..mokwo suka cream name nye Beprogent cream..ade sedikit steroid dan antibiotik dalam nye..boleh cari dekat farmasi berdekatan..jangan lupa makan ubat yg doc bagi InsyaAllah!

    ReplyDelete
  45. sal..terima kasih sal..alhamdulillah petang ni dah kurang..ikut kata Dr.ziyyad tu..tak bagi lansung kena panas..makan pun jaga..

    ReplyDelete
  46. surisolehah..alhamdulillah petang ni dah hilang terus..suruh dia dok dendiam..tak bagi berpeluh...dan makan pun dijaga..

    ReplyDelete
  47. Papa Mifz..terima kasih..insyaallah..dan alhamdulillah dah kurang..

    ReplyDelete
  48. wkmsallam tini..insyaallah..
    masa mula2 doktor kata ada darah dan kena hantar naik ambulan tu..yang akak panik..sekarang ni alhamdulillah..

    ReplyDelete
  49. Nieda..acik pun rasa alergic jugak..
    alhamdulillah dah kurang hari ni..

    ReplyDelete
  50. missgee..betul tu..yang tumbuh merah2 tu tak le gelabah angat..tapi bila dah kena injek kali kedua.lepas tu terus muntah ada darah..maunya tak panik kan.

    ReplyDelete
  51. Nuwairani..terima kasih..mula kena hari tu dah kena injek sekalai..lepas tu tak hilan jugak..injek lagi sekali..dah 2 kali kena injek tu.

    ReplyDelete
  52. nuwairani..sebab muntah tu lah yang buatkan acik gelabah dan panis habih.
    terima ye..mudah2an dia cepat sembuh..acik pun dah mula pantangkan dia makan..

    ReplyDelete
  53. Ibuintan..terima kasih.seharian tadi pantau dia..jaga makan..tak bagi panas dan ikut nasihat doc.ziyyad..alhamdulillah..ada kurangnya..

    ReplyDelete
  54. Zareda..tterima kasih..alhamdulillah memang ada kurangnya..

    ReplyDelete
  55. mokwo..terima kasih..dah ikut nasihat dziyyad tu..
    dan insyaallah esok nak cari pulak cream yang mokwo syorkan.

    ReplyDelete
  56. mudah2an tidak ada apa2 yg serius... cuba sapukan calamine lotion, bersabar ya kakErna..

    ReplyDelete
  57. Aslmkm Erna.
    Terkedu Kak G!
    Kak G tak berani nak beri saranan ubatnya kerana penyebabnya tu mesti dikenal pasti dulu.
    Heran juga dengan tindakan doktor membenarkan pulang w/pun muntah darah!
    Sebaiknya Erna dapatkan khidmat doktor pakar pula; sambil tu bawa bertanya ulama Syifa ya. Di waktu yang sama Erna amal baca Doa Assyifa ini:

    Allahumma Rabbinnasi Az Hibilbaksin
    Isyfi Antassya Fi
    La Syifa A Illa Syifa Uka
    Syifaa Ann
    La Yuqha Diru Saqhama
    (Maksud: Ya Allah, Tuhan Yang Memelihara manusia, hilangkan penyakit ini, sembuhkan dia, kerana Engkau lah penyembuhnya, tidak sembuh melainkan yang Engkau sembuhkan, sembuh yang tidak meninggalkan penyakit lagi)

    Apabila berjumpa Ulama Syifa, Erna mintalah doa Assyifa yang lebih lengkap lagi ya.

    Semoga Allah SWT pelihara & beri barakah. Amin.

    ReplyDelete
  58. moga adik cpt sembuh kak....kok gatal2 je xde muntah drh kurg skit panikkan...ni siap muntah drh tu yg rasa lain mcm bona

    ReplyDelete
  59. hati ibu mana yg tak risaukan kak

    semoga anak bongsu akak
    cepat pulih ...amin!

    ReplyDelete
  60. SMM..terima kasih..dah ada kurangnya hari ni.

    ReplyDelete
  61. wkmsallam kak G..terima kasih..insyaallah saya akan lakukan seperti apa yang kak G sarankan.

    ReplyDelete
  62. Ms.Lilies..alhamdulillah dah banyak kurangnya..terima kasih ye

    ReplyDelete
  63. Ati ..betul tu..hati ibu kalau tentang anak.memang cepat betul tersentuhnya..terima kasih ati.

    ReplyDelete
  64. alamak awat jd mcm tu? alergik apa2 ke? semoga cepat sembuh ye! :)

    ReplyDelete
  65. ala... naper ni

    cube jumpa doktor pakar

    atau cuber perubatan islam

    ReplyDelete
  66. NM02..terima kasih..insyaallah..dah cuba macam2 dan alhamdulillah..dah kurang

    ReplyDelete
  67. Salam akak...
    saya ketinggalan le akak..semalam tak buka pun blog ni...sibuk sikit..

    Semoga anak akak cepat sembuh ye...akak jgn bimbang ye...dah ke hospital tu...mesti cepat sembuh ...

    ReplyDelete
  68. gathe kan kak .. ermm bukan ada petua kena gosokkan dgn rambut .. hilang kan miang .. saya pernah dgr org tua2 cakap dan saya selalu buat ..

    harap anak akak kembali sembuh dan sihat .. siann gatal tuu

    ReplyDelete
  69. Acik...sabar yer...Semoga anak Acik cepat sembuh...

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum kak...

    ala siannya hero akak...tu bukan ke 'gegate'...biasanya kalau mak e-na sruh sapu air garam ratakan seluruh badan...harap hero cepat sembuh...

    ReplyDelete
  71. wlmsallam azi.alhamdulillah dah kurang..ari ni dah ke sekolah semula..hara2 tu balik nanti tak tumbuh lagi merah2 tu..terima kasih azi..

    ReplyDelete
  72. ieda..terima kasih ieda..alhamdulillah dah berkurangan..

    ReplyDelete
  73. MP..terima kasih..alhamdulillah dah berkurangan

    ReplyDelete
  74. lovelykitchen..terima kasih e-na..alhamdulillah dah berkurangan hari ni.

    ReplyDelete
  75. assalam kak cik..
    sian kat hero bongsu..time gini lak kena sakit tuh..sabar ye kak,insyaallah 2-3 ari sembuh la tu..good luck wat hero yer ..

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum Acik Erna,

    Kak Ani rasa mungkin emi alergik pada sesuatu yang dia makan ni.

    Akak doakan emi cepat sembuh, kesian dia.

    ReplyDelete
  77. ieja amieja..wkmsallam..terima kasih..alhamdulillah hari ni dan beransur baik

    ReplyDelete
  78. kunang-kunang
    Wkmsallam kak ani..terima kasih..
    alhamdulillah dah berkurangan..sebelum tu 2 hari tak boleh makan dia..

    ReplyDelete
  79. akak.. anak akak mungkin alergic pada makanan atau pada suhu..

    kalau kerap jadi lagi, akak bawak pegi klinik pakar md noh Jalan TAR, KL.. cik abang tiny pernah kena.. kerap sgt jadi bila dia berada di suhu bilik yg sejuk.. pergi klinik tu, makan ubat2nya.. Alhamdulillah, sampai sekarang dah tak naik lagi bengkak dan gatal tuh..

    ReplyDelete
  80. kaktiny..terima kasih banyak tiny,,terima kasih atas maklumat tiny..insyaallah..hari dah kurang..sebab makan nya akak jaga dan cuaca pun sejuk sebab hujan.

    ReplyDelete
  81. ok ke belum ok? anak saya pun pernah macam ni tapi after ambik ubat allergic tu ok jer..hopefully dia tambah baik..mak dia pun jgn lah risau sangat, tak apa2 tu insyaAllah..

    ReplyDelete
  82. Ladybird terima kasih berkunjung.mungkin jugak salah makan..

    ReplyDelete
  83. hani@debumelukut..terima kasih..
    alhamdulillah..dah bertambah baik..

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum Acik..
    ida doakan muga hero bungsu acik tidak alami penyakit yg serius...doa bnyk2 pada Allah..hati ibu manalah yg tak risau...Allah je yg tahu..

    ReplyDelete
  85. nyanyisunyi..
    wkmsallam ida..terima ksih ida..

    ReplyDelete
  86. Aminnnnn segala doa. Moga segera sembuh.

    Rasanya, jika doktor dah suntik dan yakin tiada yang serius, itu betul. Hanya perlu sedikit masa untuk pulih. Banyak berehat. Jangan susah hati sangat, nanti anak tu pulak yang risau lambat pula nak baiknya.

    Sabar ok.

    ReplyDelete
  87. azieazah..terima kasih
    alhamdulillah dah baik dah..hati pun dah senang..

    ReplyDelete
  88. Salam cik Erna, maaf dah lama tak berblogwalk, umah sendiri kekadang update, kekadang tidok...kalau ditempat saya naik meraah pada kulit camtu sebut kelopak garam.saya sendiri memang berpenyakit tu.saya dapat masa sya form6 sehinggalah menua ni.tapi kini dah lama tak kena tapi apa yg saya perasan bukan punca dr makanan tp perubahan cuaca panas lepas tu hujan dan mulalah kulit jdi kelopak garam.ubatnya selalu doktor injeklah.org2 tua pulak suh sapu garam tp lambat kesannya.

    ReplyDelete
  89. salam kembali ma'chiks..
    terima ksih atas info tu..mungkin jugak keadaan cuaca sekarang ni kan.

    ReplyDelete