Followers

Thursday, August 4, 2011

MENJAWAB TAG KAKZAKIE.

Assalamualaikum

Hari ni nak menyahut seruan kakzakie untuk menjawab tag.

tapi sebelum tu..nak kongsikan cerita ni dulu.
dalam majalah RAPI ada ruangan 'ketawa'..akak suka baca dan kadang2 memang betul2 boleh buatkan kita ketawa.
akak kongsikan disini ye-
sumber dari majalah RAPI 1hb.ogos 2011.Bil.169.

3x2

Rahman pulang dari sekolah dan memberitahu ayahnya yang dia dapat F dalam matapelajaran matematik

Ayah - Kenapa dapat F
Rahman - Cik gu tanya 2x3 berapa jawapannya dan saya jawab 6.
Ayah - Tepat jawapan tu.
Rahman-kemudian cik gu tanya lagi,berapa jawapannya 3x2?
Ayah - apa ke jadah haram bezanya
Rahman - Haaaa..macam tu la yang saya cakap kat cik gu.
Merah padam muka siayah
Moralnya: Didiklah anak dengan bijaksana.

Tag dari kakzakie.
SEGMEN TAULADAN-JOM INGAT PESANAN IBU AYAH
akak ingat pesanan sewaktu kecil dulu

1- Tak boleh tengok cermin waktu malam.
2-Tak boleh usik kulit muka dengan tangan 
waktu malam jugak..
3-Jangan menggunting kertas waktu malam
4-jangan potong kuku waktu malam
5-Jangan keluar rumah waktu maghrib.
dan 
bila banyak sangat yang tak boleh akak akan bertanya..
kenapa dan kenapa
jawapan dari ayah..
pesanan orang tua2 kena ikut kalau tidak..
'TAK PATAH TIYEK'
 Kalau ada yang tak faham..kena bertanya ye..he he..

Terima kasih kakzakie..semoga terjawab ye.
Selamat meneruskan ibadah puasa untuk semua.
semoga kita semua diberkati dibulan yang mulia ini.

14 comments:

  1. semua saya biasa dgr kecuali tak boleh tgk cermin waktu mlm..kenapa ye kak? kalau mak saya lak tak bg tgk cermin waktu hujan je..hehe..

    tak payah tiyek tu amende lak kak? huhu...

    ReplyDelete
  2. kak ese tak paham kak..hahahaha

    ReplyDelete
  3. kak tiyek tu apa kak..patang larang org dulu mmg bagus utk kitaq amalkan, tapi sesetengah yg logikla kak kan

    ReplyDelete
  4. 'tak patah, tiyek'...osah dah lamo eatak donga perkataan tu...hahahah!

    ReplyDelete
  5. apa tu kak...tak patah tiyek?
    nenek saya pun tak kasi tgok cermin waktu malam...hihi

    ReplyDelete
  6. Acik... banyak pantang larang masa malam ye. Special ayat tu kakak pun tak faham juga..:)

    ReplyDelete
  7. jgn main luar waktu maghrib..nnt kena sorok antu kopek ehehehehe...itu paling den ingat kak

    ReplyDelete
  8. org kata kalau suka tengok cermin malam2 nanti muka kita nampak tu walaupun sebenarnya tidaklah tua sgt.. hehehe iya ke ni?

    a'ah lah kakErna apa makna ayat TAK PATAH TIYEK tu?

    ReplyDelete
  9. 'tak patah.. tiyek' dah lamo tak donga

    ReplyDelete
  10. Memang lawak cerita dari RAPI tu...tapi mmg ada pengajaran...jgn cakap lepas depan anak anak...Anak saya umur 2.5 tahun ni paling terror mengajuk cakap ! Haha

    ReplyDelete
  11. tu la bapak borek anak rintik..huhu..bahasa dia ganas sgt..

    tang usik kulit muka ngan tgn tu..saya xpenah dgr kak..

    nape eh?opps...xle tanya eh..hehe

    ReplyDelete
  12. 'TAK PATAH TIYEK'????
    Apa maksudnya???
    Tak tau nie.. Tak paham :)

    ReplyDelete
  13. patah tiyek tuh confirm xtau kak.. tapi pantang2 tuh bukan saje2 dibuat2 je kan.. cuma bab tgk cermin tuh mak saya pesan baca selawat.. niat dimaniskan wajah dan dielokkan peribadi.. lelain takde lak dia cakap xboleh ;)

    ReplyDelete
  14. terima kasih pada yang tinggal komen..
    sebenarnya akak pun tak faham sangat maknanya tak patah tiyek tu..nak tanya dengan arwah bapak masa tu tak berani.
    tapi ada jugak tanya dengan abang.
    kata abang akak..maksud bapak tu..kalau tak dengar kata orang tua..akan ditimpa musibah la..kalau tak teruk..sikit2 pun akan kena jugak.katanya..setiap sesuatu yang tak boleh tu ada sebabnya.
    tu orang dulu2 kan sekarang ni mungkin dah tak de lagi.

    ReplyDelete