JellyPages.com

Sunday, August 7, 2011

Assalamualaikum
 Hari ni baru la berpeluang masak2 lebih  sikit untuk berbuka dan sahur sekali untuk anak anak
 Laksa serawak.guna pes Haji Manan
resepi dia suruh ambik di blog Hasue.
 Kuih kelopong kata orang negeri akak
atau pun buah melaka.
 udang masak  lomak cili api bertempoyak ni untuk sahur
resepi sendiri ni.sejak dulu2 akak memang suka letak tempoyak dan daun kunyit bila masak udang
Nasi daging untuk berbuka
Tak tinggal juga ayam masak merah berempah.

Nasi daging dan ayam akak ambil resepi dari pantai timur
siapa lagi kalau bukan cheff yang sorang ni.
Terima kasih nor.

Terima kasih pada kawan2 yang ucap selamat untuk anak bujang akak ye

Insyaallah jumpa lagi.

50 comments:

  1. Hamboiii kak...

    Ponuh mejo gak ehh tu...

    Kok tak abeh, hulur2 la kek jiran sekampung ni yoo... hehe...

    ReplyDelete
  2. Kak Erna,
    Lumayan punya menu..
    Untung arr anak2 dan suami..
    Ibu pandai dan rajin memasak :)

    ReplyDelete
  3. "banyaknya..menu pelbagai..paling best nasi daging tu..sedapnya,gulai udang pun menggamit selera..buah melaka tu hari2 saya buat kak..tp anak2 takmo makan..ptg tadi saya beli laksa gak tp bukan laksa serawak..hehe..laksa penang..tak bestlah byk tulang...nak buat sendiri..tak kot sbb bulan2 pose ni bukan nak makan byk pun..."

    ReplyDelete
  4. wah...!!! bnyaknya Acik masak.....semuanya menu yg best2.....terliur jgk tgk laksa srawak tu...

    ReplyDelete
  5. sungguh menyelerakan..
    klu kita masak sendiri, rasa puas hati boleh masak ikut kegemaran anak2.

    klu membeli ni,nasib2 ..kdg sedap kadang kurang.. ..pernah pula terbeli kuih basi wlu nampak cantik dan meriah..

    ReplyDelete
  6. Salam akak..
    Amboi!!!!..banyak lauk untuk berbuka....ada pulak Laksa sarawak kegemaran saya....emmm..sedapnyer...
    rajin akak masak....dahlah cantik...pandai pulak masak tu...tu yg. cik abang lagi sayanggg tu...he..he..

    ReplyDelete
  7. sesekali bilo time cuti2 cam ni la nak masak kan kak?..kok tak,tak sompek kan?

    ReplyDelete
  8. buah kelopong menu wajip arwah mak bulan poso... sapo laei tukang gintey eh kan kalau bukan anak botuah ni sorang.. :p
    memulo tu.. comey yo.. samo yo saiz eh. ngam2 sekali masuk mulut. lelamo dah maleh, bosa2 ponumbuk godang eh.. kehkehkeh!!

    ReplyDelete
  9. den pun dapek kelepong tadi hehe

    ReplyDelete
  10. kuih kelopong, new vocab utk e-na...negeri mana panggil nama ni kak

    ReplyDelete
  11. memang kalau masak lemak udang sedap kalau diletak daun kunyit kan kak? bukan baunya saja yg sedap rasanya juga sedap..

    byk nya akak masak...

    ReplyDelete
  12. nak cuba masak udang campur tempoyak,mesti ayong suka

    ReplyDelete
  13. en abah slalu ja beli buah melaka tu kat param. nampak gayanya lepas ni sy kena buat sendiri

    ReplyDelete
  14. byknyer menu...sedap2 belaka...kuih kelopong eerk sana panggilye kak...kalau kelate panggil buah milon kak

    ReplyDelete
  15. Lupa....nk wish hepi birthday buat hero ke-2 akak tu...hepi birthday dik

    ReplyDelete
  16. azz..kok dokek dah lamo akak ulur dah azz..he he

    ReplyDelete
  17. missgee..seminggu 2 kali je boleh layan masak macam2 ni..he he

    ReplyDelete
  18. Piasara..memang bulan puasa ni..mask ke kena sikit2 je..jenis je banayak..tapi sikit2..takut tak habis..

    ReplyDelete
  19. MP..hari2 cuti macam ni boleh la acik layan selera anak2 dan ayahnya..kalau tidak..tak sempat.boleh masak satu dua jenis je..

    ReplyDelete
  20. sal..memang nasib2 je kalau beli kan..sebelum tu anak beli nasi tomato..dia kata tak sedap lansung..
    tu yang masak kan nasi daging bagi puaskan selera dia orang makan.

    ReplyDelete
  21. wkmsallam azi..azi pun suka makan laksa serawak ye..akak pertama kali buat dan makan tu azi..biasanya akak masak laksa lemak je.akak suka makan laksa lemak.

    ReplyDelete
  22. kak long..iyo lah kak long..kalau hari2 kojo tu..balik potang..kadang2 dapek buek kueh satu dan goreng2 yo..nak lobeh2 tak sompek.

    ReplyDelete
  23. kak ngah..ha ha..ha..samo lah koto..memang tak ponah samo saiz..

    ReplyDelete
  24. zino..pueh hati dah dapek makan kelepong kan..

    ReplyDelete
  25. Lovely kitchen..
    negeri sembilan je yang tau nama kuih kelopong tu E-na.he he.

    ReplyDelete
  26. SMM..sesekali je masak banyak macam ni..tak boleh selalau..letih jugak tu..he he

    ReplyDelete
  27. Banyaknyer menu..sedap2 tu... Selamat berpuasa.

    ReplyDelete
  28. sayangsayangibu.cuba la..sedap..

    ReplyDelete
  29. mamasyaza..cuba la buat .buat sikit je..lagi sedap kita buat sendri kan..

    ReplyDelete
  30. iina..goreng mee..buek masalodeh dan goreng cempedak..

    ReplyDelete
  31. ida..ye lah..tah mana orang dulu2 dapat nama..rasanya dari ada satu pokok yang selalu tumbuh tepi sungai tu....kita panggil buahnya buah kelepong.

    ReplyDelete
  32. ida,japan..terima kasih atas ucapan tu ye.

    ReplyDelete
  33. kasihredha..memang sedap gulai udang letak tempoyak..

    ReplyDelete
  34. kuih kegemaran pun ado tu kak, sodappp.....kocur air liur tgk juadah2 akk...

    ReplyDelete
  35. annie..kuih kampung tu mano boleh tinggal..tak lawan kuih2 sekarang tu kan..

    ReplyDelete
  36. bestnye akak..terliur dibuatnye..heheh

    ReplyDelete
  37. salam kak,

    ati ni kalau bulan posalah
    baru bersemangat buat kuih ..hehe

    ReplyDelete
  38. salam k.erna .. salam.. jom timbang utk week 2 :)

    ReplyDelete
  39. hani..pertama kali cuba terus terpikat

    ReplyDelete
  40. cikceria..maaf ye..bulan2 puasa ni tayang gamabr masakan pulak.

    ReplyDelete
  41. Ati..biasanya bulan puasa ni memang suka kuih yang manis2kan..

    ReplyDelete
  42. assalam nor..dah timbang..he he

    ReplyDelete
  43. Assalam kak erna, ketinggalan n3 ni, wah bestnya menu yg akk msk tu, saya yg paling terliur resipi udang lomak cili apai n tempoyak tu,kecur liur dibuatnya kak

    ReplyDelete
  44. Assalam rosaliza..akak memang suka amsak udang dengan tempoyak..lagi2 kalau udangnya besar2 memang sedap..

    ReplyDelete
  45. salam kak acik..
    msk udg cili api mmg sdpkan..daun kunyit tuh yg buat dia wangi..kena lak ada tempoyak..yum yum..buah melaka peberet ank2 sy tuh..x rajin nak buat w/pun senang..selalu beli jer..

    ReplyDelete
  46. ieaja..salam kembali..
    ieja pun suka ye..masak udang dan buah melaka tu memnag feveret acik sekeluarga tu.

    ReplyDelete