JellyPages.com

Friday, August 19, 2011

PUTU MAYAM LAGI..

Assalamualaikum


Hari Rabu lepas akak ada buat cerita pasal putu mayam kan..
masa tu memang seronok betul dapat beli dan makan 
putu mayam
dua hari berturut turut akak beli
hari ketiga bila dah buka.akak terbau masam..rupanya kelapa dia dah basi.
akak buang aje kelapa dia dan ganti dengan kelapa sendiri.
lepas tu akak kata dengan cik abang..tak mau lagi dah putu mayam.
Tapi..tu la dia..cik abang akak tu kan..perangai dia memang la macam tu.kalau tau akak suka dia akan beli sampai akak jemu.
rupanya tadi dia pergi lagi kegerai yang jual putu mayam tu.
dan dia bagi tau semalam kelapa dah basi.
siap dia kena marah lagi dengan penjual tu..
dan kata mana ada basi.
lepas tu
dibelinya jugak lagi..masa nak berbuka..bila bukak aje..lagi kuat bau basi dari kelapa tu,
siap anak anak pun bising..apa ayah beli kuih basi..katanya.

kalau akak la..bila orang  dah marah  tu pun 
dah tak mau beli dah..
dan akak dah pesan tadi..jangan beli lagi..
akak dah puas hati dah dapat makan 2 hari berturut turut.

Patutnya bila ada yang bagitau kelapa tu dah basi..tak payah la marah2.
apa la salahnya terima dan mintak maafkan.
tu la dia..manusia memang macam2 perangai.

21 comments:

  1. patut terima kasih sebab dimaklumkan macam tu
    ni siap marah pulak

    manusia nak untung , tak ingat dosa pahala kot?
    *geram pulak sya baca en3 ni*

    ReplyDelete
  2. Sya..tu la tu..jangan la marah kan..
    siap tunjuk geram pulak dia dengan kita..mana ada basi..ha..tengok..mana ada katanya..

    ReplyDelete
  3. macam2 perangai manusia ni kak...
    padahal dia patut berterimakasih ada yg bagi tahu .
    Kak..kat kawasan saya ni ada satu restoran yg putu mayam dia memang best...halus je teksture dia. Cuma ada waktu pagi...kalau lambat,habis lah jawapnya :)

    ReplyDelete
  4. Lain kali maso boli tu ckp kek org tu yg kito tak nak kolapo tu.. Kalau dio tanyo apsal lak tak nak, jawab yo cmni ha.. "saya nak makan lambat lagi, nanti takut basi pulak kelapa tu.."

    Kadang2 nak kono sindir2 sikit org yg meniago ni kak.. Macam la dio sorang yoo ponjual putu mayam yg hebat..

    Marah ni... marah ni...

    hahaha....

    ReplyDelete
  5. itu jenispeniaga tak boleh nk terima teguran pelanggan.
    tak pun takut pelanggan lain dengar...

    ReplyDelete
  6. Kesimpulan yang saya dapat,
    Lembut sungguh hati suami
    akak nie..
    Dah kena marah pun still
    beli putu mayam tue..
    Tapi takpe arr penjual
    tue pasti untung tak ke mana..
    Rezeki tak berkat!!

    ReplyDelete
  7. laaa..soba yo lah..kaklong lak jenis yg copek sorik bilo dah terkono sekali..abang lak poie diboli lagi..aiyooo la haiii...
    tapi kalau kono ngn en.suami kaklong..memang torok org yg jual tu kono basuh....apa lah tak ghoroti jago hati pelanggan...!!!

    ReplyDelete
  8. Sombong lagi angkuh si penjual putu mayam tu. Tak berkat berniaga macam tu. Hilang selera bila kelapa basi..

    ReplyDelete
  9. Salam Akak..
    Akak..sayang betul abang dengan akak ye...beli sampai puas makan...dia tahu isteri dia sukakan.:)

    Putu Mayam kalau kelapanya basi...memang tak sedap kak...kelapa tu le penyedapnya...tapi tak patut penjual tu marah bila kita bagitau kelapa dia dah basi....untung nak...sebagai penjual, dia kena terima setiap teguran orang....

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum my dear sis..Kak Erna:)

    Kdg2 bila keegoan mengatasi segalanya..sebegitulah jadinya manusia ini..:(

    ReplyDelete
  11. elok di cangkul kepalanya ...sombong sangat ...

    ReplyDelete
  12. assalam..

    mmg mcm2 ragam
    slmt mnymbut lebaran ya

    ReplyDelete
  13. Teringin pulak saya nak mkn putu mayam ni, macam putu piring ek kak..kebanyakkan org yg jual; kt bazar ramadhan nak kaut untung je,

    ReplyDelete
  14. ade ke patut peniaga tu mcm tukan...tak mau terima teguran...

    saye dah lame tak makan putu mayam ni..

    ReplyDelete
  15. Ya lah, kalau dah kena marah memang saya akan cari kedai lain.

    Baik betul suami Acik ni. Sabar sungguh dia.

    ReplyDelete
  16. patut nya bawa balik putu mayam kat orang yg jual tu minta dia makan hehe

    ReplyDelete
  17. pas ni nak makan apa pulak? akak dah seminggu duk berbuka dgn nasi air dan kangkung goreng belacan..

    ReplyDelete
  18. Kak...anie suka putu mayam... tapi bila terkena macam akak...dpt yang basi mesti tak beli lagi... sayangnya cik abang akak pada akak ye...hehehe

    Memang betul kata zino tu..patut bawak putu mayam tu bagi orang tu makan... kita komplen patut mintak mahap...dimarahnya pulak... dia kan berniaga kenalah terima apa orang komplen...

    ReplyDelete
  19. Aduii..kalau azwa la kak..biarlah tak yah gi komplen kat gerai tu..beli kat gerai lain jer la jawabnya..baiknya abang akak ni..siap dah kena marah pehtu beli lagi dari gerai yg sama dan dapat lagi kelapa basi..aduhaiii...

    ReplyDelete
  20. tak sepatutnya peniaga tu buat mcm tu...kalau nak berniaga, buatlah cara yg betul, bukannya nak aniaya orang dgn jual bnda yg basi...Mcm2 prngai mnusia ni kan...

    ReplyDelete