Monday, August 1, 2011

Assalamualaikum

Alhamdulillah dah dua malam kita semua dapat menunaikan solat tarawikah.
akak cuma nak bercerita.
dulu masa anak2 masih kecil..suami akak memang tak mengizinkan
akak ke masjid untuk solat sunat tarawikh.
nanti anak2 bising..mengganggu orang nak solat katanya.
Sejak anak2 dah besar dan boleh tinggal sendiri barulah akak kemasjid semula.
dan dah 2 malam ni..memang sedikit sebanyak tu akak rasa terganggu.
riuh suara budak2 bising bermain.
2,3 malam mula2 memang begitu..insyaallah harap malam2 seterusnya akak 
akan dapat membiasakan diri dengan kebisingan yang melampau tu.
dan barulah akak faham kenapa dulu akak tidak digalak kan membawa anak2..
kecuali solat sunat Aidilfitri dan Aidiladha sahaja yang dibenarkan.

Ok kita cerita lain pulak hari sabtu lepas 
Alhamdulillah dah dua kali akak berjumpa dengan blogger yang sorang ni
kali pertama tahun lepas dia datang kerumah akak bersama suami dan anak2nya.
kali ni katanya suami dia tidak berapa sihat dan akak cuma berjumpa dia dan anak2nya aje.

  
Ni la budak yang becuk..kalau bercakap memang susah nak berhenti.
Terima kasih anie sudi lagi nak berjumpa dengan akak.
sory..kali ni saja nak tunjuk gambar anie..
asek nak menyorok aje kan.

Ok anie..jangan mare ye..

Insyaalah jumpa lagi.
dan ucapan selamat menjalani ibadah puasa dan solat sunat tarawikh

64 comments:

missgee said...

Kak Erna,
Ingatkan kat tempat sy je
budak2 dok bising..
Rupanya suma tempat sama...

Bisingnya kak melampau-lampau..
Rasa serabut..
Nak marah serba salah gak..
hurmmmmm

P/s: paksa layan aje kebisingan itu

CiK PoT 's said...

salam ramadhan kak erna... semoga makbul segala doa-doa akak... amin

DDrfauziah said...

Aslmkm Erna.
Itu la yang ulama maksudkan dengan '... sebahagian dari iman itu adalah perbuatan yang seiring dengan ilmu & akal!'
SELAMAT MENYEMARAKKAN RAMADHAN AL MUBARAK.

Lovely Kitchen said...

Salam Ramadhan k.erna... susah nak bendung masalah bising di masjid dan surau ni..ibu bapa yg patut pantau anak masing2...budak becok tu e-na kenal kak...hihiii anie nampak dah berisi sikit pipi tu...baru comeiii!! k.erna dok klang kan? anie turun klang la ni?

kasihredha said...

salam
syok jumpa kawan blogger kak
sepatutnya ibubapa kena memainkan peranan agar anak2 tak buat bising di saat org tengah solat kan kak .

sal said...

ye..dah dua hari berpeluang ke masjid..sya pun begitu juga..syahdunya bersama teman2 masjid di sana melakukan ibadah bersama2...terlalu indah dirasakan walaupun kadangkala mengantuk-ngantuk..

kaklong said...

kak,kaklong pun teringin nk poie tarawikh..anak2 kocik laie nk melangkah sikit pun dah mengeko...adehhh!!!

ainnoraini said...

dulu mase anak kecik2 saye tak gi surau pun...tak larat nak jaga dia org tu..lari sane sini...
sekarang ni bile dah besar angkut semua pergi sekali...

selamat berpuasa kak erna...

Angah said...

kt tempat angah ni kalo dah dekat raye esok, bunyi mercun memenuhi sekitar masjid, sabor je le..bebudak ni

Ibu Sayang said...

As Salam kak Erna,

Selamat beribadah dibulan yang penuh berkat ini. Semoga Allah menerima amalan kita semua...

Sama je keadaannya dimana2. Hubby pernah menegor budak2 ini x berkesan sbb diorang dtg dgn mak bapak dia. aduss....sabor je!

♥MAMASYAZA♥ said...

memang pun akak, kalo g terawih tu, bising ngan suara budak2, tapi apakan daya

Kak Rosaliza said...

assalam kak, mana2 masjid pun sama kak, meriah ngan suara bdk2 kecil yg 2 3 tahun, tapi kat masjid wilayah ada mak guard jaga x bg bdk2 bising, itu tahun lepas la, tahun ni x merasa terawih lah saya

Siti Syawal said...

salam ramadhan.. =)

semanisbertudung.blogspot.com

ryurisora.blogspot.com

Ms.Lilies said...

saya dah 9 thn tak dapat jemaah kat masjid...sabar jela buat masa ni kan...rindu sgt dah..tp kot pegi kang buat ganggu jemaah lain baikla saya x gi..kekanak ni kalo dah ada geng mmg riuh

Acik Erna said...

missgee..betul tu.kebisinga yang melampau kan..rasa betul2 betul belakang kita..bunyi bising tu..

Acik Erna said...

chik pot's..salam ramadhan jugak wani.

Acik Erna said...

wkmsallam kak G..sama2lah kita menyemarakkan nya..tq kak G..

Acik Erna said...

Lovely kitchen..salam ramadhan e-na.
e-na kenal yue..he he..slim aje dia tukan..
akak dok n9 la e-na jumpa dia din9 la.

Acik Erna said...

kasihredha..memang susah nak kawal sebab ramai..dah ada yang marah pun.tak di kisahnya..bising jugak..

Acik Erna said...

sal..alhamdulillah..dapat kita menunaikan nya kan..setakat ini boleh kawal lagi tak mengantuk sangat..sebab tak sampai 20 rakaat dimasjid rumah akak ni.

Acik Erna said...

kak long..tak po kak long soba yo la dulu.akak pun macam tu..maso belum kawen poi.dah ado anak2 kocik tak poi lagi..sampai la anak2 dah bosa dan dah boleh tinggal sendiri

Acik Erna said...

ainnoraini..selamat berpuasa.
bila dah besar..dan dengar kata dah tak jadi masalah kan..

Acik Erna said...

Angah..sini..baru dua malam dah bunyi ngah..

Acik Erna said...

Ibusayang..wkmsallam
ada jugak orang tegur..siap tengking lagi.tapi memang tak jalan..
nak buat camana kan..

Acik Erna said...

mamasyaza..betul tu..tak boleh nak buat apa..ibubapa mereka nak jugak menunaikan solat tarawikh..kita kena la biasakan telinga..tumpukan sepenuhnya pada solat..

Acik Erna said...

Assalam rosaliza..tahun ni..masa untuk amani..insyaallah dah besar dia nanti..boleh la rosa ke masjid semula.

Acik Erna said...

siti syawal..salam ramadhan..terima kasih

Acik Erna said...

Ms.lilies..tak pe.sabar..insyaallah anak2 dah besar nanti boleh pergi semula..sama la macam akak ni..

MulutPayau said...

Acik...kat tmpat saya pun sama....ada anak2 yg main smbunyi2 di celah jemaah...siap ngan ketawa dan berlari2 di hadapan kita waktu solat.....mmg mnggnggu sangat....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..mana2 masjid pon sama gak....masa anak kecik dulupon HB xkasi g masjid tuk sembahyg Terawih...buat kat umah sorang2.Bila anak2 dh bsr nie br la jgk merasa g masjid.
selamat bersahur kak..

anie,Nagoya said...

sekom kkerna.selamat berpuasa.syg sekali pose pertama kita lom dpt berpuasa.pose kedua.la tu smlm caro hosp tuk sunat bdk2 ni.

alamak....kene kuar dr tmpt bertapa ni.hihihi....tak marah kak.cuma kita lom sedia nak tayang diri.hihihihi.....raya nnt jmpa ya.insyAllah....

n kuih tu akan cuba.nak buat masa raya.sedap sesgt.kalo le kita buat menjadi

Maya Mayana said...

yana harap satu masa yana pn dpt dan sempat utk berterawikh ni...skang ni kena jaga mereka lagi...

wahida said...

akak, percaya tak kalau saya ckp semenjak ada anak kecik ni, saya tak dpt lg bertarawih kat surau sebelah umah saya ni kak...sbb hubby saya mcm hubby akak jugak, tak bg bawak anak2 yg kecik, nnt mengganggu org yg solat, tak baik katanya...saya pun akur la kak walau hati teringin sgt nak pegi..

insyaallah, anak dah besar sikit nnt, mmg saya akan bertarawih jugak kak...

hubby pun ada mengadu yg solat dia agak terganggu sbb anak2 kecik jiran bising dan lalulintas depan saf...sabar je lah!!

azi said...

Salam Akak..
saya terlepas ketapi lagi..he..he..
Akak..masa anak2 kecil, memang saya tak berkesempatan untuk terawih..bila besar sikit ni...bolehlah bawa anak2 sekali..:)
p/s.. akak, cantik gambar akak...sungguh..akak memang cantik...:)

Acik Erna said...

MP..acik rasa disemua tempat pun macam tu kan..dah tak boleh nak elak dah..mak ayah nak tarawikh..nak tak nak kena bawak jugak anak2 kecik yang memang sedang suka bermain2 tambah2 lagi bila berjumpa dengan kawan2.

Acik Erna said...

azatiesayang..memang mana2 pun sama kan..sabo aje la kita..yang penting kita dapat menunaikan solat sunat tarawikh berjemaah.

Acik Erna said...

anie,nagoya..janagn risau..menjadi punya kuih tu kalau anie buat..tak guna mixer pun mudah ajekan.
ani jaga sendiri anak2 sunat ye.
jaga baik2 bujang dua orang tu.

Zaitun said...

Salam Erna

Alhamdulillah dapat pergi masjid buat Tarawih.Suasana tu dimana pun berlaku,kanak2 bising yang tak tahannya ada ketika diorang berlari depan kita,masyaAllah.

Acik Erna said...

Assalam Maya..tak pe..insyaallah satu hari nanti..sekarang ni yang penting anak2 kan..

Acik Erna said...

Wahida..tak pe wahida..insyaallah satu hari nanti bila anak2 dah besar..akak pun macam tu.anak bongsu dah sekolah menengah baru akak dapat pi masjid.

Acik Erna said...

Azi..akak pun macam tu.anak2 dah besar baru dapat pergi..
azi..janga le ouij sangat azi..nanti kalau jumpa orangnya takut azi keciwa..he he..dah tua azi..tak cantik mana pun bila dah berumur ni.
kalau azi iye..cantik manis denga lesung pipitnya.

Acik Erna said...

wkmsallam zaitun..memang tak boleh nak elak kan..mana2 pun sama..budak nak tinggal dengan sape bila mak ayah nak kemasjid

~ yus ~ said...

yelah kan kak. yus pun sejak ada anak, mmg tak berpeluang solat terawih di surau atau masjid. Tahun ni berazam nak buat di rumah, penuh. Selalu kalau di rumah ni memang ada je yang lubang...huhu.

Suami yus pun kadang2 malas nak bawa budak2 ni ikut solat, tapi kalau tak di ajar dari kecik, takut dah besar, langsung tak mahu ikut kak..huhu

ieja amieja said...

salam kak..selalu dengar kat radio IKIM,kata ustaz klu ada ank kecik kaum wanita x digalakkan g surau..alasannyer takut mengganggu org len..dulu sy pun gtu jgk..bila ank dah besar ckit, br senang nak beribadah(tarawikh)..

Kamalia said...

salam kak..selamat menyambut ramadhan..hehe, sempat ye kak anie gi umah akak..siap bwk hero die lg..jeles ai tau..nnt bila sy balik, kita jumpa pulok ye..sy tinggal kat gemas je pun, so, kalau gi tampain ke,bolela singgah jap..

♫ mokwo® ♫ said...

memang seelok2 nye wanita yg ade anak2 kecil solat terawih di umah ajerr....budak2 sekarang bukan makan saman..

Kakzakie said...

Berterawikh kalau ramai anak-anak memang kurang khusyuk. Sebab itu benar kata suami Acik bimbang anak-anak bising terawikh saja di rumah.

Kalau dekat kakak pun nak pergi rumah Acik juga.

aNIe said...

Kak .. anie selalu solat terawih kat umah je... jarang ke masjid...

gadisBunga said...

masjid dkt rumah saya pun sama. ramai budak2. yg main ada, tapi yg ikut solat pun ada. comelll sgt. :D

Acik Erna said...

Assallam yus..memang kena jugak kita ajak kemasjidkan..tapi tunggu besar sikit yus..
kalau masih kecik ni susah sikit kan.

Acik Erna said...

Ieja..memang betul macam tu..tapi ada jugak yang dah tak boleh nak tinggalkan dengan sesiapa dia bawak jugak..dah tarawikah hanya setahun sekali kan..

Acik Erna said...

kamalia..selamat menyambut ramadhan..bolaeh sangat kamalia..dialu2kan...nanti bila dah balik tu..boleh bagi tau bila2 nak jumpa.
dah dua tahun berturut turut akak jumpa anie..tahun lepas dan tahun ni.

Acik Erna said...

mokwo..masa anak kecik lagi memang akak tak pergi pun..tapi sekarang ni lain..ibubaa tak mau jadikan anak alasan tak kemasjid..dah setahun sekali aje kan..

Acik Erna said...

kakzakie..dialu alukan kalau kakzakie nak datang kerumah orang kampung macam acik ni..

Acik Erna said...

anie..memqng patut pun sebab cik abang anie takde kat sini kan..

Acik Erna said...

GB..kalau yang ikut solat tu acik pun suka tengok..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna...atie ikut HB,mana masjid dia nk bersembahyg Terawih.Best gak!hihi.
Good luck tuk anak k.erna yer..

Acik Erna said...

azatiesayang..terima kasih..
seronok jugak ye atie..dapat merasa solat di masjid yang berlainan.

JunAina said...

aina pun sama jarang dapat berterawikh...anak masih lagi kategori kecil walaupun yg kecil dah 7 tahun...

cikceriacorner said...

salam akak..

selamat berpuasa...bestnye dpt jumpe member blogger..

ceria selalu akak

Ida,Japan said...

sama la akak, ida pun...suami tak galakkan bawak anak2 ke masjid sini, takut budak2 bising....mmg bising pun, larang kejap jer ok, lepas tu bising balik....wahhh, dak anie raya kt mesia ke? Slm ramadhan k'erna

Acik Erna said...

JunAina..tak pe Aina..acik dulu pun macam tu jugak.

Acik Erna said...

cikceria..salam ramadhan.
memang best bila dapat jumpa dialam nyata.

Acik Erna said...

Ida,Japan..tahun ni anie dapat beraya kat sini..sampai malam raya ketiga baru balik..katanya.