Followers

Tuesday, November 23, 2010

GIGIT JARI..

Assalamualaikum..

Eeee..geli akak tengok gambar ni..tapi hero akak dah ambikkan gambar..akak upload aje la..
bila tengok daun limau purut akak dah kena makan..akak tau dah..mesti dia ni punya kerja..tapi akak tak nampak..
akak mintak..hero bongsu akak tolong carikan..dan jumpa..akak tak mau tengok..dia siap ambikan gambar..


sambung cerita lain pulak..

petang tadi....tah kenapa..nak kata lapar sangat pun tak pulak..ada ke patut..tadi en.abang belikan sate tulang..akak cuba makan sikit..sedap pulak..ambik lagi..tiba2 aduh..sakitnya..en.abang akak dah gelak dah..ada ke patut..akak tergigit jari sendiri..aduhai..
saje..tulis cerita pendek ni ha..baru balik mengaji..mata tak ngantuk lagi..
o.klah..tidur dulu la..esok kerja..jumpa lagi..insyaallah..

80 comments:

  1. salam kak erna
    minggu lepas habis pokok kari jadi mangsa ulat tu......... 5 ekor satu hari saja habis 1 pokok

    ReplyDelete
  2. salam kembali ibu guru..pokok kari akak pun dah nak tamat riwayatnya..
    tak kan nak racun kan..akak soh anak kutip dan buang je..

    ReplyDelete
  3. salam kak
    sya nak gelak nih
    gigit jari, alahai tahulah makan sate tulang ;p

    tp tak pernah makan pulak, di mano lokasi tu kak, jumaat ni balik s,ban boleh singgah makan

    ReplyDelete
  4. Pokok daun kesum saya semua dh kering... sebab balik mesia marin.. dulu2 pun penah gak kena gigit ulat jenuh nak ilgkan.. tergigit jari oklah kak.. jgn tergigit lidah lagik sakit hehehe ;)

    ReplyDelete
  5. salam..

    hahahahha..ingat satae tulang..rupanya jari..ishh.hehehe

    ReplyDelete
  6. KakErna ..,
    kat umah saya ni belalang yg kecil - kecil tu..habis daun pokok bunga...saya beli spray racun tu , kejap je dia datang balik.

    Eh adake sate tulang? nape tak snap gambo.

    ReplyDelete
  7. Aslmkm Erna.
    Sekarang panas & hujan ... tu la senang kena serangan kan?
    Hmmm, 1st time tahu ada satey tulang ... ade rupanya! Macamne tu & jual kat mane?

    ReplyDelete
  8. iklan yg ada sedap hingga menjilat jari.... tapi sodap hingga tergigit jari belum ada lagi hehe

    ReplyDelete
  9. nak tanya juga ni.. macam maan dia cocok sate tu ya.. tulang kan koreh hehe

    ReplyDelete
  10. wat sat smpi gigit jari tu..kalo en.hubby tak bg boleh diterima...sedap sgt ya....eh?!...satey tulang..haa....ini memangkes kita yg jakun tak penah mkn....cian kan?tapi tulang tu ada isi ke?makan tulang2 ke???byk soalan...jgn tak jwp..nnt markah tak penuh..hahahaa

    ReplyDelete
  11. erna, nasib baik terperasan tergigit jari. kalau tak, tengok2 jari dah tinggal tulang je sebab daging dah habis ko baham hehehe...

    ReplyDelete
  12. Satay tulang. Camnerlak tulang tu di bakar dicocok2? Loh...last2 jadi satay jari lak. Sudah tukar ka? ihikkkss..

    ReplyDelete
  13. Salam kak erna..ulat ni mmg suka sangat ngan daun kari n limau kan..kat umah saya pun ada ulat ni..gumukkkk je ulat tu..geli nengoknya

    ReplyDelete
  14. Salam Kak Erna,

    eee....saya pun geli, x sanggup nak nengok ulat2 tu!

    Kalau boleh tunjukkanlah rupa sate tulang, nak tau gak camana...hihihi

    ReplyDelete
  15. sate tulang tu camno pulak ??

    musim2 hujan ulat ni bermaharajalela la agaknya kak hehehe

    ReplyDelete
  16. Salam kak Erna

    Perkara ni berlaku juga kepada pokok limau kasturi kak.. dah setahun lebih kak tanam, bila berdaun lebat je sikit, hilang, adakalanya sampai tinggal tunggul... lama kemudian berdaun semula... ulatnya sama.. kak ambil buang di luar kawasan rumah.. tak sampai hati nak penyekkan.. sampai sekarang pokok liamu tu hidup segan mati tak mau..ulat ni silih berganti kut... lagi pula tuannya pun seperti itu...

    ReplyDelete
  17. Ulat2 ni memang selalu ada kat pokok yang saya tanam.Geram sangat,bila jumpa pijak sampai hancur.

    Sate tulang...suka makan tapi tak puas.

    ReplyDelete
  18. SALAM,
    ADA SATE TULANG ? TAK PERNAH DENGAR. MUNGKIN DI TEMPAT LF, DIPANGGIL DENGAN NAMA LAIN.

    ReplyDelete
  19. mak sedare sy kalo jumpe ulat ni..selambe je dia penyek ngn jari...eiii....

    ReplyDelete
  20. makan satay tulang..sedap ker kak erna...ain belum pernah mkn lagi ni...

    pokok bunga rmh ain dah gondol dimkn ulat..

    ReplyDelete
  21. eeeiiii, buat gapolah amik gambar ulat tu... gelinya

    kak, sy pagi tadi nak doa, tapi tercocok mata sendiri, atuiii

    ReplyDelete
  22. osah sodap ea tu kak erna,

    hingga tergigit jari

    ReplyDelete
  23. salam kembali sya.
    sate tulang tu..tulang ayam..yang ada dijual dipasar malam..tapi kedai didataran senawang pun ada jual jugak..tapi akak tak pernah beli kat situ...aelalunya beli pasar malam ttj hari selasa je.

    ReplyDelete
  24. iina..hidup juga daun kesum kat sana ye.mati kering tak pe iina..jangan mati dimakan ulat.
    ya la kan..nasib baik tak tergigit lidah..lagi sakit..

    ReplyDelete
  25. Salam kembali SR..tu la..gelojoh..macam lapo sangat kan..malu..dah tetuo buat perangai..makan tak tau perlahan..

    ReplyDelete
  26. wan..ulat2 ni..memang mengganas..abih..daun semua dimakannya..
    nanti ye..le kali akak ambik gambarnya..sate tulang ayam..

    ReplyDelete
  27. Wkslm kak G..sebab cuaca tak menentu agaknya..ulat hidup segar..
    sate tulang ayam la kak G..tapi ada jugak dagingnya sikit2.kalau anak saya tak mau dia..tak puas makan katanya..

    ReplyDelete
  28. zino..waa..sodap yo kono kan orang yo..

    ReplyDelete
  29. anie,nagoya..tu la kan..kalau tak bagi boleh la gigit jari..ni..sedang makan pun boleh tergigit jari..
    anie..tulang ayam..yang masihada dagingnya sikit2 tak tulang semata2...makan isi yang ada sikit2 tu tau..jangan makan tulang2nya tu..
    ok..akak dah jawab soalan tu..markah penuh ye..

    ReplyDelete
  30. zino..tulang ayam la..yang ado lagi daging e..sikit2 tu..cocok la kek situ..bukan dio cocok kek tulang e..memang la kogheh

    ReplyDelete
  31. kak pah..ish ngori lah..nasib baik..copek sodar..raso sakitkan..kok tak..uish..mau jadi rajo besiong pulak..

    ReplyDelete
  32. mamawana..tulang ayam tu..masih ada dagingnya lagi..cucuk kat daging la..ada sikit2..macam rangka ayam tu..

    ReplyDelete
  33. salam kembali rosaliza..akak pun memang geli tengok ulat tu..tengok gambar pun rasa geli nya..tapi..kalau tak dibuang tu..habis daun dimakannya..

    ReplyDelete
  34. Ibu sayang..insyaallah..minggu depan akak beli lagi dan tunjuk gambar kat sini ye..
    ulat tu...tengok gambar dah geli kan..tengok ulatnya lagi la..

    ReplyDelete
  35. mokcik azwa..sate tulang ayam..sedap la..tapi..dagingnya ada sikit2 je lagi..

    ReplyDelete
  36. salam kak werdah..tu la..saya mintak anak tolong kutipkan dan buang..pokok limau kasturi saya baru tanam 5 bulan..dah berbuah banyak jugak buahnya..itupun dimakan..daun limau purut pun dimakan..suka sangat dia dengan daun limau tu..

    ReplyDelete
  37. salam zai..saya tak pernah kutip ulat ni..geli..
    samalah kita..tak puas makan sate tulang ni..tapi beli jugak..sedapkan..

    ReplyDelete
  38. salam LF..memang ada disini..dijual dipasar malam..dikedai makan pun ada..tapi tak pernah beli ..beli kat pasar malam je..dah tau disitu sedap..tapi makan tak puas sangat la..daging ayam tu tinggal sikit2 je.

    ReplyDelete
  39. Lia@Norli..tak de la akak berani nak penyetkan ulat tu..nampak je..minta anak ambik dan buang..geli..beso2..kenyang makan daun limau la tu..

    ReplyDelete
  40. salam ainnoraini..memang sedap..sate tulang ayam..dipanggil tulang je..sebab daging nya ada la sikit2 lagi..

    ReplyDelete
  41. maksu..anak dah ambik..uploadajela..kan he he..nanti ditanyanya..dah ke belum..

    itu la dia mak su kan..kadang2 kita tak perasan..dah tercucuk mata..nasib baik tak kuat ye mak su..

    ReplyDelete
  42. ibuintan..tu la..memang osah sodap e..orang jilat jari..dek sodap e..akak gigit jari..aduhai...

    ReplyDelete
  43. saya geram dgn belalang! habis daun2 pokok bunga kat taman opis di digigitnya!

    ReplyDelete
  44. salam GB..tangkap aje..belalang2 yang telah merosakkan tanaman tu..

    ReplyDelete
  45. besar ulat tu..mmg geli nengoknya..

    ReplyDelete
  46. hamizah..mana tak gemuk..habis daun dimakannya..memang geli nengok nya..

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum Kak Erna.

    Ulat yang sentiasa tekun mencari rezeki, tanpa sedar nyawa sentiasa di hujung tanduk.

    TQ

    ReplyDelete
  48. salam Kak Erna.
    wah sedap erk sate tu?
    kak,anak sulong saya,yg 6 tahun, pun suka sangat ambil gambar objek2.habis ibunya tengah memasak pun dia curi ambil gamabr,

    ReplyDelete
  49. Admin P@P....memang la..ulat2 tu..tak panjang umur la jawabnya..

    ReplyDelete
  50. salam ummu..sate menag sedap..
    baru 6 tahun ummu..cerdiknya dia..pandai ambil gambar..

    ReplyDelete
  51. Salam sis:)

    heheh..akak geli tgk ulat ni yaa..
    tinie setakat ulat2 camni..tak geli..tapiiii tang cicak kee..katak kee..aduhaiii...heheheh ..nama jekk cikgu bio...!!heheh

    Emm....lum pernah merasa sate tulang!!!mesti sedap ekk

    ReplyDelete
  52. salam tini..akak ni kan ulat ke..lintah..pacat..cicak katak dan yang seangkatan dengannya memang akak geli sangat..buka dibuat2 gelinya tu.
    Haah tini..sate tulang sedap..

    ReplyDelete
  53. Kak... dulu daun limau nipis anie pun diserang ulat tu...besar2... mata dia macam plastik... pernah upload dulu kat blog akak ingat tak?

    ReplyDelete
  54. anie..akak kalau ada gambar2 ulat ni..tak tengok gambarnya..akak baca cerita aje.
    Berani betul anie..belek ulat tu ye..sampaikan mata dia macam plastik pun naie perasan..he he..akak tak boleh anie..memang geli betul..
    Ni pun aimi yang buat..akak tulis je..

    ReplyDelete
  55. salam kakerna...selalu saya ni lambat komen di blog akak ni...ramainya peminat akak ya...seronok je..meriah...
    hehehhee...gelihati..makan sate tulang ke sate jari sendirik hahaha...

    ReplyDelete
  56. SMM..salam kembali yatie.he he..tah mcam mana..kan..boleh pulak tergigit jari sendiri..

    ReplyDelete
  57. sedap sangat lar tu sampai tergigit jari...he3

    ReplyDelete
  58. ieza..ya la tu kan..malu..gelojoh sangat mkan..sampai tergigit jari..he he..

    ReplyDelete
  59. salam ziarah, salam kenal... sihatnya ulat tu geli jugak tengok hehe, semoga jari cepat sembuh, lainkali jgn gigit lg yer..

    ReplyDelete
  60. HanismY..terima kasih sudi ziarah dah kenal mok cik ni..
    memang eli tengok ulat tukan..hijau..gemuk..

    ReplyDelete
  61. salam..

    singgah lagi...di pagi yg hening ini....1.30am

    ReplyDelete
  62. salam kak... mak ngah kita pencinta kucing, pencinta binatang... tapi kalau dia nampak ulat macam ni kat pokok dia, DIA GUNTING 2! - hilang semua rasa cinta tu, hehe (lebih cintakan pokok)

    ReplyDelete
  63. Salam Kak Erna;


    ulat bulu ni besar kan kak?.Dulu arwah ayah ada tanam pokok durian belanda... Paling banyak dia ni sampaikan naik geli tengok..

    gumuk2...

    ReplyDelete
  64. Ulat ni, kadang-kadang ada kat pokok bunga Yati. Dia makan daun. Memang kena buang. Kalau tak, habis daun semua hilang, tinggal bunga. Hehhe..
    Yati pun suka makan rangka ayam. Ralit je, sambil tengok tv. Makan ramai-ramai lagi best. :D

    ReplyDelete
  65. salam yong..tengok gambar pun geli kan.

    ReplyDelete
  66. KOG..ya allah hai..memang betul2tak penggeli tu..nak tengok pun akak geli..apa lagi nak gunting..hehe.

    ReplyDelete
  67. SR..terima kasih singgah lagi..pi tidur ye..dah 1.30pagi tu..

    ReplyDelete
  68. salam reen..ulat ni kalau dah ada..memang habis dimakannya..racun pun tak mati..kena kutip musnahkan aje..

    ReplyDelete
  69. salam yatie..memang kena musnahkan ulat ni..kalau tidak memang habis daun dikerjakanya..
    yatie..sate dengan rangka ayam..sedap lagi sate..tapi memang macam tu la..bukan puas sangat kan..jenuh menggigit nak dapatkan daging nya..

    ReplyDelete
  70. salam kak erna,

    n3nya teka teki...ingtke dah kena gigit ngn ulat bulu..bikin suspande...:)

    Ohh ain pun geli ngn ultbulu cam gini..lagi satu kalu dah kena gatal kan?? kata mak amik rambut dan gosok tempat gatal tu.....pasti lega

    Tengah pikiq..hikmah kejadian yg diciptakn..sUbhanallah:)

    ReplyDelete
  71. salam ainhany..he he..ye ke..macam kena gigit ulat pulak ye..
    ain..ulat ni licin aje tau..tak berbulu..tu yang geli tengoknya..bulat je..
    betul la kata mak ain tu..kalau kena ulat bulu..untuk menghilanglan gatalnya..memang kena guna rambut..baru cepat hilang gatal.

    ReplyDelete
  72. tp bila tgk.. cumel gak heheh :D

    ReplyDelete
  73. salam maiyah.. comel??? he he..tak dapat akak nak kata comel..geli..

    ReplyDelete
  74. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o...ya..beluncas la tu..

    ReplyDelete
  75. ieza taq kak erna yek tuk join contest ni...berminat sila2 lar..

    http://masidaman.blogspot.com/2010/11/contest-kids-and-baby-photo-contest.html

    ReplyDelete
  76. ieza..nanti akak gi tengok ye..tq

    ReplyDelete