Saturday, November 13, 2010

PUDING TAPAI UBI.ANTARA MENU HARI NI..

Assalamualaikum..

Hari sabtu..apa lagi aktiviti akak kan..selain dari masak masak dan makan..
Ari ni..rekod betul akak pi pasar..sampai tiga pasar akak pi redah ari ni..sampai sakit kaki jalan..mula akak pi pasar tani rembau..en.abang kata..beli daging ari ni la..katanya..nanti isnin dan selasa kerja lagi..tak de masa nak pergi beli daging..

Balik tu..terus pi pasar besar seremban..nak cari cendol dengan mee..sebab esok nak sarapan mee goreng..akak kalau beli mee kuning.suka beli di pasar besar seremban tu..mee haji jamil nama kedainya..disitu akak rasa mee nya sedap..  dah sampai situ..teringin pulak nak beli sotong dengan udang besar..cadang nak buat goreng mentega..ikut resepi kak G..

akak ni..jarang sekali masuk pasar..selalu akak tunggu di kete je..ari ni akak masuk sendiri..akak kata..tak yah cari parking la..hero bongsu ikut..boleh temankan maknya..ayah boleh tunggu dalam kete..
mak ai..mahalnya udang..he he..itu lah..selalu main order je..yang besar sikit RM38.00..akak beli yang sedang aje..RM30.00..ketam pulak..dua ekor aje..RM18.00..patut la kawan akak sama tempat keje dulu cakap ngan anak dia..nak makan ketam ngan udang..tunggu balik tanjung karang..katanya..
pasar ketiga pulak akak pi pasar ampangan..akak beli bawang yang dah siap kupas kulit,beli santan dan cili api dan kunyit yang dah siap tumbuk..

apa yang akak masak hari ni...ada gambar dibawah..dan ada yang tak letak gambar..




 gambar sebelah ni..puding tapai ubi..akak memang selalu buat dari masa dok tanjung karang lagi..sedap di tekak akak..sebab ada rasa tapai tu..
cara buatnya.macam biasa.kita masak dulu agar2 tu bagi cair..letak gula..dan tapai ubi yang dah kita mesin dengan santan atau susu cair tu..masukkan kedalam agar2 yang dah cair tu..dah mendidih..angkat.masuk acuan..ni la dia..belum dikeluarkan lagi..nak sejuk kan dulu dalam peti ais..


 cendul..akak beli siap cendulnya..tinggal bancuh aje..masak kan air gula dan letak santan..sejukkan..dan boleh la makan..




"lompap akak yang dah dipotong kecik2..sekejap aje..licin budak2 ni makan..tak jadi lauk..diratahnya aje..






dibawah ni pulak..udang goreng mentega..resepi kak G..terima kasih kak G..tak tau apa yang kurang..ni..rasa ada..rupa tak sama macam gambar yang kak G letak diblog dia..


selain dari yang akak tunjuk gambar ni..akak juga  masak lomak cili api..ikan keli salai campur belimbing buluh..



Tadi..masa akak nak tulis ni..lain macam pulak yang keluar..bila akak tekan new post..dia keluar lain..tak macam biasa..mula la akak kelam kabut..nak panggil aimi..anak akak tu..dia dah ikut ayahnya pi main tenis..akak pun main hentam aje la..nampak kelam kabut pulak sikit..

Azz..akak nak tanya ni..he he..camana nak buat ni..ke.memang pesen baru ni..

48 comments:

  1. salam kak,
    wah cat rumah lagi nak rayo haji ni yo kak?


    tak po kak,belaja slow2...kaklong dulu tak roti yo...lelamo dah lancar dah...laju yo tangan ni nak buek n3...

    sesodap hidangan akak ari ni...lapa lak raso eh...!

    ReplyDelete
  2. salam kak

    kalau sya balik somban
    boleh singgah rumah kot
    tumpang makan.. heheheheh ;p

    ReplyDelete
  3. salam kembali kak long..anak akak rajin tukar2 ni..nanti kalau tak tukar2 dia lupo pulak kato e..akak biar kan yo kak long..biar lah dibuek e..
    kak long kok lapa..meh la sini..boleh makan samo..
    iyo la agak e..kak long..lamo2 nanti..biaso lah tangan akak ni ha..

    ReplyDelete
  4. sya..boleh sangat2..mari lah singgah mah akak..boleh makan makan..
    tak de salahnya tu..di alu alukan..

    ReplyDelete
  5. kak lamo ehh tak makan tapai ubi.. teringin nie

    ReplyDelete
  6. iina..kat sana tak de ubi ke..kalau ada boleh buat sendiri kan..he he..nanti balik sini makan puas2 ye..

    ReplyDelete
  7. kak puding tapai tu ado lagi tak?..
    hari khamis lopeh rayo se ke Taiping kak..bulan dec dah tak leh jalan.terpakso pontengkan budak sek duo hari tu utk bwk jalan.bulan dec nak masukan tuition.

    ReplyDelete
  8. hebat menu akak hari ni.. zar hari ni tak masak.. mogok.. tapi esok nak buat nasi lemak sambal sotong.. yyummmi

    ReplyDelete
  9. salam kak erna
    dah lama tak makan tapai ubi dan tapai pulut.oh nak buatnya simple je lah kan kak?tak perlu uli2 tepung.moga2 saya dapat buat sebab bahannya dah ada,tinggal cari tapai je

    ReplyDelete
  10. tapai ubi kegemaran bapa mertua nih!

    ReplyDelete
  11. Kak... apo bondo ehh yg lain tu... Akak punyo background ni dabel la kak... kono buang b/g dr pyzam tu dulu... huhu...

    kdg2 tokan lain, kuar lain ni sbb line yg tak stabil gak kak...

    ReplyDelete
  12. rayo aji masak apo kak? jomput la datang umah sazah. sey ado situ sari suntuk. hehehe

    ReplyDelete
  13. KakErna..kek batik belum buat lagi dah keluar resepi puding tapai lak..tadi hb ada beli tapai kat pasar malam kebetulan susu cair n agar2 pun ada stok nanti besaok nak buatlah.
    t/kasih kakErna moga kakErna di beri kesihatan yang baik.

    ReplyDelete
  14. Aslmkm.
    Mak datuk! Berpasar sakan!
    :) Masak udang tu tak nampak seperti buatan Kak G kemungkinannya di atas sebab berikut:
    - Erna buka api agak kuat
    - tak dikacau cepat2 & selalu, jadi telur masak berketul/bertumpuk ala dadar.
    Mungkin Erna boleh guna teknik berikut ini:
    - gunakan campuran mentega & minyak jagung yang banyak sedikit, tapi jangan terlalu banyak ... lebih kurang macam nak buat telur goreng mata lembu.
    - goyangkan telur dari dalam tapisan atau dari kelonsong kertas minyak/daun pisang yang dibuat lubang dihujungnya, ataupun gunakan acuan roti jala ... ala gaya buat maruku bentuk memanjang.
    - telur tu mesti cepat2 diangkat (teknik dash cooking - in & out); kena cepat-cepat diangkat dengan tapisan lain untuk teruskan memasak bersama udangnya.
    Mungkin ini yang selalu dikatakan orang kena guna 'kemahiran' memasak. Cuba lagi nanti ya.

    ReplyDelete
  15. anymz..ari ni..ado lagi nim..meh la datang..
    oo..anim nak poi taiping yo..kim salam ngan kak cik yo.
    akak tak cuti la nim..kot tak boleh poi sekali..terus pi p.pinang kan..

    ReplyDelete
  16. zar..dah ok mogok ke..cepat2 buat nasi lemak sotong.sukakan hati cik ika dan cik abang zar tu..petang2 nanti boleh pi shopping untuk raya haji pulak..he he...mujuk tu..

    ReplyDelete
  17. salam kembali ummu..semoga ummu diberi kesihatan yang baik..insyaallah..ummu boleh buita..ummu jangan makan makanan yang memudaratkan kesihatan ye..

    ReplyDelete
  18. IM..akak pun suka tapai ubi..tapi anak2 dirumah ni..dah jadi puding bru nak makan..

    ReplyDelete
  19. SR..mai rumah akak hari ni..boleh makan..

    ReplyDelete
  20. azz..iyo la..dabel kan..nanti la..mintak emi..cubo lagik..

    ReplyDelete
  21. Tijah..rayo maji masak biaso yo..akak nak keluar ngan adik jah..kok tak boleh yo tu..poi mah sazah..

    ReplyDelete
  22. wa..alhamdulillah..akak sihat..terima kasih mendoakan yang baik2 buat akak..
    boleh cuba wan..senang aje..anak2 akak tak makan tapai ubi..tapi bila dah jadi puding suka pulak makan..

    ReplyDelete
  23. kak G..tima kasih..atas penerangan kak G tu..insyaallah akan cuba lagi..anak2 suka sangat makan..sedap katanya..tapi tu la..rupa tak cantik... berserabut..tak macam... kak G punya..cantik je..halus..
    tapi tak pe..percubaan pertama tu..
    terima kasih lagi sekali kak G..share resepi yang sedap ni..

    ReplyDelete
  24. saya yg kena pegi pasar..kalau cik abg mesti xtau nak pilih barang..kalau dipesanikan pon xtau nak pilih yang macamana .hehehe

    ReplyDelete
  25. Hamizah..akak memang jarang sangat masuk pasar..kalau ikut pun..akak tunggu dalam kete je..
    terbalik la kita..akak kalau pergi..yang pening..fikir nak beli apa he he..

    ReplyDelete
  26. salam kak erna..biasa ler klu ayah xleh masuk asrama ngangkut barang..omak la yg penat berpeluh2..tingkat3 lak tuh!nampak sedap agar2 tapai akak..

    ReplyDelete
  27. azatie..kalau yang suka makan tapai ubi..memang sedap..

    ReplyDelete
  28. x sanggup tengok gambor2 tu, tersekso hati den..huhuhuhu...

    ReplyDelete
  29. amboi erna...
    tu dia..sekali masak..bagai2 tu...bolehlah singgah rumah erna nk rasa puding tapai...

    nnti bagi add rumah ek..hehehe

    ReplyDelete
  30. Fa..he he..sory ye..bukan niat dihati nak menyekso kawan2..he he..

    ReplyDelete
  31. ida..boleh je ida..datang ke ke ttj ni ha..dah esso tu..tanya lah..tau je orang he he..

    ReplyDelete
  32. salam kk Erna;
    sibuk memnjg je kita ni.ni baru abis pertandingan kendo.semlm pun ada.lps ni nak anta g berkatih lak..aduh!!...ari2 cuti le nak begolek2 kat umah...nak tanya."lompap" tu apa?baru kita dengar?masakkan negeri ke?hihihi....kita tak tau, leh bagi tau?

    ReplyDelete
  33. anie,nagoya..ha ha ha..orang negori aje yang tau lompap tu..cuba cari kat n3 lama2 akak..siap ada resepi lagi..
    dari daging la anie..

    ReplyDelete
  34. akk lompap tu apa?..x pernah lak dengar sebelum ni...puding tapai pn ieza x pernah rasa..mesti sedap kn..
    akk ni rajin sungguh bab2 memasak ya..untung la anak2 dan suami...he3

    ieza ni bab memasak memang fail sikit...x pandai nk masak pelbagai sangat...masak2 biasa2 jer boleh lar..

    ReplyDelete
  35. Tak ke Tg Karang dekat dua bulan dah kak..Peti sejuk pun dah kosong.

    Suka beli ketam hidup di Pasar Penambang tu kak. Sekilo baru RM24. Dapatlah 6-7 ekor. Puas hati..Manis pulak tu.

    ReplyDelete
  36. salam reen..dulu masa dok tajung karang. Akak selalu pi bagan pasir tu beli ikan ke udang ke..ketam kan..yang baru naik..memang manis.

    ReplyDelete
  37. kak, lompap tu apa?
    1st dengor... huhuuu

    ReplyDelete
  38. Salam Kak Erna,
    Waduh...hebat..akak pergi sampe ke 3 pasar...itu pulang pasti minta diurut kakinya pegal2 tuh... haha..
    Puding tape ubinya keliatan enak tuh akak..aku ingin coba resepnya, keliatannya ga terlalu sulit..he..

    Senang melihat postingan kak Erna kali ini dengan huruf2 yg lebih besar.. jadi bacanya lebih enak!!
    lainkali postingnya seperti ini lagi ya kak ... pasti pembaca yg lain juga lebih enak membacanya..
    thanks akak!

    ReplyDelete
  39. ieaza..lompap tu,,daging..gaulkan dengan bawang putih.bawang merah,halia dan lada hitam yang telah ditumbuk..kemudian tambahkan santan pekat..masak atas api perlahan..guna non stick..balik balik kan sampai santan kering dan daging masak..
    Orang n9 aje yang tau ni..dulu2 tiap kali nak raya mesti buat..

    ReplyDelete
  40. reen..baca jawapan akak untuk ieza..reen akan tau lompap tu apa..he he..mungkin ditempat lain kata lain ..tapi din9..panggil lompap

    ReplyDelete
  41. salam yong..baca jawapan akak untuk ieza..ada akak tuliskan lompap tu apa..

    ReplyDelete
  42. salam kembali nensa..terima kasih..dtg kesini..
    Ya..nensa..memang hebatkan dan memang pegel kaki..beround di 3 pasar..hehe..
    Nensa jangan lupa ya..di coba resepinya..senang dan sedap

    ReplyDelete
  43. Bila hari minggu... juadah untuk keluarga macam2 ada...hehehe... rajin sungguh akak...

    ReplyDelete
  44. anie..bukan akak rajin..tapi kena rajinka diri.he he..hari2 bekerja masak simle dan kadang2 beli aje..sabtu minggu..buat la macam2..dah puaskan tekak..

    ReplyDelete
  45. sy x suka gi pasar, x suka keadaan basah2...penggeli..eii, teruk kan saya ni

    ReplyDelete
  46. mak su..dulu akak pum cam tu.sekarang ni je..tu pu kalau x dpt parking.Tu pun 3..4 bulan sekali..he he

    ReplyDelete