Tuesday, November 2, 2010

CERITA BIASA..

Assalamualaikum..

Semalam akak rasa nak menulis..tapi..dahsyat betul mengantuknya..lepas berbuka ..solat maghrib dan isyak terus akak tertidur tak sedar diri dah..letih sangat agaknya..

Hari sabtu akak ke melaka..belum masuk highway lagi..anak sedara talipun..kata on the way nak datang kerumah..akak kata..tak pe..datang la..akak tak de dirumah..tapi adik akak ada..boleh tolong masak bagi anak sedara makan sementara akak balik..

dah masuk highway..kakak ipar pulak talipun..malam nya suruh datang kerumah dia..nak buat kenduri lepas isyak..katanya..
alahai camana ni..dah separuh jalan..jadi akak teruskan juga perjalanan..
biasa la.kan akak kalau kemelaka tu..suka pi dataran pahlawan je..bukan kemana pun..bertiga aje dengan hero bongsu..

Balik dari melaka..lepas maghrib..en.abang akak ngan anak je..ke rumah abang yang ada kenduri tu..akak tak turut serta..kerana melayan anak sedara yang datang tidur dirumah..

Esoknya..Ahad..baru la akak mulakan operasi..apa lagi..masak masak la kan..buat menjamu anak sedara akak..dalam kul sebelas..abang akak pulak sampai..ramai la jadinya..meriah la rumah akak..

tapi kali ni..akak tak tayang gambar masak2..dah habis..
masa anak sedara akak datang dia bawakkan ikan siakap yang ayah dia dapat masa pi mancing..dia bawak dua ekor..seekor akak masak siakap tiga rasa,..ambik resepi dari rumah ina kl..terima kasih ina..
sekor lagi..apa lagi..cili api jugak la..sedap betul masak cii api..ikan baru,,manis je isi dia..

Abang akak tu..memang kaki mancing la..datang rumah akak..boleh ajak en.abang akak pi mancing..dikolam berbayar..dapat juga dia..ikan patin sekor..en..abang akak cerita..sama2 mancing..tapi joran dia takde pun ikan nak makan...nak buat camana kan...memang tak pandai la tu..he he..sian dia..


44 comments:

  1. sekom....
    lama betul kita tggu terbitan ceite baru..hihihi..jgn mare..bestnya..kebeutlan perut tgh lapo ni..dengar cite pun dah mengeliur dah..kita suka mancing.tapi kalo dpt ikan tak tahu nak wat cam ne....

    ReplyDelete
  2. Ikan talapiapun sedap gak kak.. goreng pon sodapp.... hehe..

    ReplyDelete
  3. Mokcik pun suker ikan siakap tiga rasa...feberet tuu..

    ni hobi abang akak ni sma ngan cik abe mokcik, kaki memancing! Sampai sunburn kat muka tak pandai hilang sebab suka sangat ke laut memancing.

    ReplyDelete
  4. Laki tiny masa bujang pon mmg giler memancing kak.. mujur dia tak bwk peel tu sampai dh kawen ni.. (tp, kalau jumpa 'kaki', mau buleh menjadik tuh.. hihihi).

    ReplyDelete
  5. anie,nagoya..lain kali kalau pi mancing..dapat ikan.bawak datang mah akak..akak tolong masak kan ye..

    ReplyDelete
  6. azz..memang sodap..ikan talapia pun ado sebesan lagi..abang akak gak dapek maso dio pi mancing..bolum akak masak lagi..masak siakap dulu..

    ReplyDelete
  7. salam mok cik azwa..

    abang akak tu..memang tak de keje lain..sanggup bayar beratus ratus tu..kalau nak sewa bot pi mancing ke laut dalam tu..
    tapi tak pe azwa..nanti bila dapat ikan banyak..dia hantar kerumah akak..dapat akak makan ikan baru..sedap...

    ReplyDelete
  8. salam tiny..sesekali tak pe kan..boleh tiny makan ikan baru dapat..sedap..

    ReplyDelete
  9. kak erna,
    mancing ikan takpe, dapat ikan di masak dan di makan... kenyang perut tapi kalau mancing yang lain dapat sakit hati kita je.. biarlah dia dengan hobinye tu, suami saya pun suka mancing di sungai

    ReplyDelete
  10. sey pun baru balik dr mydin melaka kak.first time ke situ..3 jam dlm tu laaaangsung tak boring..Tapa pun seronok dok lam tu lamo2..hehe..
    best2 semua yg sey nak semua ado..mula lah beroperasi balik blog dapur se tu nanti..

    ReplyDelete
  11. ibuintan..he he.nak mancing apa lagi selain ikan..dah berumur ni ibuintan..kena insaf..

    ReplyDelete
  12. anymz..akak dah banyak kali poi mydin tu..kadang2 sesajo jalan poi boli ruti yo..he he..
    tak po..masak...cuti sekolah nanti ni..hujan pulak tu..tau yo lah budak2 ni kan..lapa yo kalau dah hujan tu..

    ReplyDelete
  13. Teringat dulu ayah saya suka memancing.. selalu dapat ikan mcm2.. kdg2 udang best jek.. skrg dia dah tak larat cam dulu.. best tuh kak ikan siakap.. dah lama xmakan ;)

    ReplyDelete
  14. iina..dulu2 kalau mancing ..ikan sungai je kan..sekarang ni..ikan laut pun boleh dapat..

    ReplyDelete
  15. Seronok ye kakErna..
    orang datang rumah dan makan ramai - ramai cam tu,
    Dapat makan hasil tangan sendiri pulak tu.

    ReplyDelete
  16. mancing ikan tak pa la... jangan pancing orang!

    ReplyDelete
  17. sedapnya..
    dah lama xmakan ikan fresh..rindu pantai penarik, setiu..tempat cari rezeki..

    ReplyDelete
  18. salam wan..memang seronok..abang akak anak beranak datang..bawak pulak ikan yang dipancingnya..akak masak kan aje..dan..makan ramai2...

    ReplyDelete
  19. salam IM..yang abang kandung tu..tak pe la,,dah setahun lebih menduda..he he..

    ReplyDelete
  20. salam hamizah..memang sedap makan ikan fresh..tak pe..balik nanti makan ye..buat lepas rindu..

    ReplyDelete
  21. Ingatkan Erna pergi holiday lama tak ada cerita.
    Kalau makan ramai2 lauk apa pun terasa sedap aje.

    ReplyDelete
  22. salam zaitun..tak pi mana2 pun..belum cuti sekolah lagi..
    memang betul tu.bila dah ramai..makan apa pun sedap..

    ReplyDelete
  23. Wah sedapnyer dpt ikan fresh ....takdak gambar pun dah terliur ...masak lemak cili api lagi... bak mai sepinggan

    ReplyDelete
  24. salam mamawana..bukan selalu pun dapat ikan freshkan..kena pulak masak
    lemak cili api..hmm..tak terkata..

    ReplyDelete
  25. saLam kak erna,

    Lain kali roger2 la, boleh
    sama2 ujirasa air tangan akak..hihii
    Sedap la tuh kan sampai pic pun tak sempat amik. ikan fresh...:)

    (Ain mancing jugak...siakap tesco!!
    umpan RM)

    ReplyDelete
  26. salam kembali ain..akak pun kalau tak dibagi ikan pancing tu..macam ain juga..umpan rm..he he..lagi senang kan ain..tapi akak tak pancing kat tesco..kat pasar malam je..

    ReplyDelete
  27. ikan patin gulai tempoyak adalah kegemaran aina..tp ikan patin kat kedai hanyir la..ikan patin sg pahang jugak yang sedap

    ReplyDelete
  28. ikan siakap kalau gulai lomak cili api memang sodap.. besnyerrr kak erna

    ReplyDelete
  29. irfa..dik pandai kakak makan ikan patin ye...
    tapi susahkan nak dapat ikan patin sungai pahang..

    ReplyDelete
  30. zar..memang pun masak lomak cili api sodap..he he..

    ReplyDelete
  31. salam Kak Erna
    sedapnya ikan siakap tu
    kami suka masak siakap 3 rasa,kak

    ReplyDelete
  32. salam kembali ummu..bila baru dapat lagi la sedap kan..

    ReplyDelete
  33. mesti rasa masak lemak cili api kak erna.... bila kah?

    ReplyDelete
  34. yong..bila2 saja..sedia..bagi tau je siap..

    ReplyDelete
  35. Salam Kak Erna,

    bolom nampak pon dah tau sodap eh...


    Kak Erna,
    email saya no hp akak. Mana tau saya singgah ke sana kalau2 ke rumah mak sedara di Senawang.

    azrina.fizi@gmail.com

    ReplyDelete
  36. Aslmkm Erna.
    Wahhh, seronok ya bila reramai!
    Kiranya masak apa, gimana pun juga, makan sedap jer kan? :)

    ReplyDelete
  37. Memang sedap makan ikan fresh. Yati masak lain tak reti sangat dengan ikan besar ni. Jadi, potong setengah, goreng je la. Cicah air asam. :)
    Encik abang Yati pun suka mancing, tapi ikan je tak pernah dapat. Guna umpan tak betul rasanya. Hehhe...

    ReplyDelete
  38. salam reen..kena makan dulu baru tau sedap..
    reen akak dah emailkan no.tipun..nanti bagi tau awal ye..kalau nak datang..tak jauh pun senawang ngan rumah akak ni..

    ReplyDelete
  39. salam kembali kak G..memang betul..bila dah ramai..masak simple je pun jadi..betambah tambah makan..

    ReplyDelete
  40. salam yatie..he he..bukan salah umpan tu..en.abang akak pun tak pernah dapat ikan..cuma abang kandung akak tu..pelik betul..ikan tu..dah kenal dia kot..rela aje makan umpan pancing dia..tak pernah tak dapat ikan..

    ReplyDelete
  41. jauh perjalanan akak ye
    mana tak penat kan?

    ReplyDelete
  42. salam sya..masa tu memang penat..tapi ari ni..akak tak pi mana2 rehat..he he

    ReplyDelete
  43. Salam Kak Erna,
    Meskipun banyak talipun dari mana-mana...aku harap perjalanan akak bersama si hero akak ke Melaka menyenangkan...

    Masakan ikan Akak yang baru dipancing itu pastinya lebih enak rasanya...sayang ga ada picture-nya..hehe..

    nensa

    ReplyDelete
  44. salam nensa..akak tak boleh masuk ke the note la..dah banayk kali.cuba..dapat sekejap terus hilang..tak dapat baca..akak teruja sangat nak tahu kisah2 disana..sambungan kisah..gunung berapi meletus tu..esok akak akan cuba lagi..terima kasih nensa..

    ReplyDelete