Friday, November 5, 2010

KENANGAN

Assalamualaikum..

Sambil akak ngadap lappy arini..sambil tengok rancangan apa kata wanita..di tv.
ibu mithali yang mempunyai sembilan orang anak lelaki..kecil sangat kalau dibandingkan dengan akak yang cuma ada tiga..

sedih pulak akak tengok bila..anak2 nya tu..bercakap dengan nada sebak setiap kali bila menyebut pengorbanan ibu mereka..

walau sembilan2 tu semuanya lelaki..tapi pandai ibunya mengaturkan jadual..kerja anak anak nya untuk membantu kerja2 rumah..dari mengemas,memasak,membasuh dan sebagainya..

oklah..akak sebenarnya nak cerita lain..hari ni kan cuti..pagi lagi akak masak sarapan nasi lemak..dan sambal udang..sambal bilis dah siap akak beli dari anie..yang sambal nya sedaaaap..sangat..

Nasi lemak yang akak masak..guna beras herba ponni lagi..suka betul anak2 makan..sedap..berderai nasinya...katanya..
sambal udang petai..tambahan selain dari sambal bilis dan telur rebus.


Masa akak BW ke blog yatie..akak suka bila dia ada tunjuk buat crostich..
masa zaman akak muda2 lagi dulu..masa belum ada anak lagi..akak rajin juga buat crostich ni..suka buat..lagi2 bila dah nampak bentuk tu..
masa tu..banyak akak jahit..akak ada juga jahit untuk chairback 2 set..satu set..sepupu akak mintak..sebab dia dah minat sangat..
dah siap jahit tu..biasanya akak framekan dan gantung didinding rumah..sampaikan kawan2 akak kata..dah tak cukup dinding nak gantung..

Gambar bunga..yang sekarang ni akak gantung diluar rumah...hanya ada tiga frame sahaja lagi yang tinggal..yang lain semua dah akak bagi2 kan dengan jiran2 dan kawan2 semasa akak nak pindah dari kuala selangor ke klia dulu..
Bunga ros juga..dah bertukar warna..sebab crostich yang akak jahit ni..lebih tua umurnya dari anak akak yang sulong...masa akak rajin sangat menjahit ni..tahun 1983/84 dulu..
Satu lagi yang masih akak gantung diluar rumah..dah bertukar warna dah..


Sekarang ni..walau pun minat tengok..tapi akak tak jahit lagi dah..mata pun dah tak tahan..lama2 merenung tu..mau pitam akak..pening kepala..

Hanya tiga tu ajalah..kenangan akak yang tinggal..yang menunjukkan dulu akak pernah juga jahit sendiri..

36 comments:

  1. Sayapun tgk gak WHI td tu kak... Umor 13 tahun dah kawen... Umor 14 tahun dh dapat anak... huhuhu...

    Abang kakak ipar saya anak dia pun semua lelaki... 9 orang jugak... haha...

    Akak kalau nk jait crossticth skang, jait yg simpel2 je... yg guna benang emas tu.. sng sikit..

    ReplyDelete
  2. Ehh... Bukan WHI la kak.... Tadi tu Apa Kata Wanita kat TV1... hehehe...

    ReplyDelete
  3. Salam my lovely sis..:):)

    HArap akak sihat2 di sana..:)

    Ingat lagi dulu2 mmg minat jugak buat crostich ..sampai2 migrain-migrain...heheheh..:):)

    ReplyDelete
  4. rugi lak x tengok..ieza duk sibuk memasak masa tu...anak yg sulung ada balik..rajin lar memasak..he3..

    crosstich tu kalu buat pastu boleh siapkan mesti rasa best sangatkn..ieza pernah cuba..tapi x pernah tamat sbb cepat boring bila buat..x sabar org kata...terbengkalai sampai sekarang...cantik juga yg kak erna tunjukkn tu..mesti penuh kesabaran membuatnya..

    entah kenapa ieza ni nampak jer sambal kak erna mesti terliur2...he3..nampak sedap..

    ReplyDelete
  5. azz..he he..timo kasih bagi tau...alahai main tulih yo akak ni kan..dah boto kan dah..apa kata wanita tv1 kan..whi..tv3..jauh bezo eh tu..ayo lah hai..
    azz..dah tak rajin dah akak..tak leh tenung lamo2 poning kepalo..

    ReplyDelete
  6. salam kembali tini..alhamdulillah akak sihat..
    dulu2 memang kan..kalau dah mula tu..tak boleh berhenti..bukan banyak jarum kat rumah..semua warna benang tu akak guna jarum yang berlainan..jadi tak perlu tukar2 jarum..jahit aje terus..

    ReplyDelete
  7. ieza..sebagai seorang ibu..macam tu lah kita kan..memasak untuk anak2 memang seronok..lagi2 kalau dia orang makan dengan berseleranya..
    ieza..nasib akak tak boring masa buat dulu tu..selagi tak siap..akak bersungguh sungguh buat..bila dah nampak rupa tu..seronok..
    ieza..sambal udang aje..mai datang ,mah akak..akak masakkan sambal..

    ReplyDelete
  8. acik kojo kak..tk nengok tv...

    wah..rajin akak mengcrostichkan diri..cantik2 tu..

    eh..akak dpt tk mesej acik ? sok acik gi TTJ...spupu kawin..buek kat dewan TTJ...tah kat mano tobuh ehh tahla. Acik rodah yo sok.

    Sekian..lintas langsung dari opis.

    ReplyDelete
  9. SALAM,
    BILA BACA N3 KAKAK DAN TENGOK GAMBAR, WOW TERASA SEDAP NASI LEMAK KAKAK ITU. BILA AGAKNYA LF DAPAT MERASA NASI LEMAK KAKAK NI?

    ReplyDelete
  10. acik..acik anta mesej kemano..kek tpn tak do..kek inbox fb pun tak do.tak po..nanti acik sampai..bagi tau..dewan tu..dokek yo..nanti akak tunjuk an..tak aoaek doh.lopeh tu leh dtg mah akak pulak...

    ReplyDelete
  11. salam LF..nasi lemak aje..kalau nak merasa..boleh aje..bagi tau je..

    ReplyDelete
  12. dulu saya pun suka jahit crostich ni, saya suka gambar pemandangan dan bunga... selagi tak siap tak sedap hati nak menghabiskannye cepat... tp sejak ada anak dah stop buat

    ReplyDelete
  13. salam ibuintan..samalah kita..dah ada anak berenti terus..
    Minat tu tetap ada..tapi..en..abang akak dah tak bagi..takut nanti anak dia tercucuk jarum..he he..

    ReplyDelete
  14. Saya tak pernah try nak buat.. sebab kena ada masa kan dan minat.. takpe janji penah ada.. ;)

    ReplyDelete
  15. IM pun kena suruh anak anak IM masukkan benang dalam jarum heh... he

    ReplyDelete
  16. Salam kenal kak.
    Macam sedap jer resepi nasi lemak tu. Lain kali boleh berkongsi resepi pulak.

    ReplyDelete
  17. oh!rajinnya kak erna..saya pernah cuba jahit crosstich tp xpenah siap.saya bukan org yg boleh buat kerja yg perlukan byk fokus..

    menu kita sama la hari nie..

    ReplyDelete
  18. iina..bukan setakat pernah ada..banyak..he he..dulu la..sekarang dah tak buat dah..

    ReplyDelete
  19. salam IM..akak dah tak suruh dah..beli je..jarum yang besar..he he

    ReplyDelete
  20. salam kenal juga zezebel..terima kasih sudi singgah kemari..
    nasi lemak biasa aje..cuma bila guna beras herba ponni kena lebihkan santan aje..

    ReplyDelete
  21. jah..boli dari shah alam..nak ko..nanti akak bagi raso..

    ReplyDelete
  22. Hamizah..sama ye menu kita..
    akak dulu..kalau jahit tu..semuanya siap..sebab akak nak sangat tengok rupa bentuk nya..tu sebab selagi tak siap..tekun akak menjahit..
    tu duluuuu..he he..

    ReplyDelete
  23. Salam Kak,

    Eh..sama lah pulok, kami makan nasi lemak jugak tp bezanya kami buat makan malam.

    Pernah cuba jahit crostich ni tp tak pernah siap..asyik pening aje. Kak Erna ni mmg rajin & pandai seni halus ni.

    ReplyDelete
  24. ibusayang..salam kembali..
    ramai jugak yang masak nasi lemak hari nikan..termasuk lah kita berdua..he he
    akak bukan pandai sangat pun..akak belajar lepas kahwin..terus minat nak buat..tak berhenti sampai ada anak baru berenti..

    ReplyDelete
  25. Sambal udang petai !...meleleh air liur dibuatnya...

    stok pun dah habis, kena ke Tg Karang lah jawabnya.

    Kakak saya pun suka jugak crosstitch tu kak.

    Penuh rumah emak di gantungnya.

    ReplyDelete
  26. salam reen..bila reen sebut nak ke tanjong karang je..akak pun teringat dan terbayang la tempat2 yang akak akak selalu pi beli ikan disana..pi bagan kita panggil kan..untuk cari ikan segar..

    ReplyDelete
  27. sekom n selamt pagi;
    dtg nak mkn sarap.pagi td mkn roti je..kk Erna leh le ajar kita cam ne nak buat crosstich.kita mnt jg menjhit..tapi bakat tak terserlah..hihihi..ssh ke ke?

    ReplyDelete
  28. erna, nasik lomak ni kan sarapan yang tak luntur dek zaman. anak2 kakpah ni, sobut yo nasik lomak.. menggelupor poi makan.. nak nak ado pulak sambal bilih atau udang dongan potai. pergh..

    ReplyDelete
  29. anie,nagoya..tak de hal nak ajar tu..he he..tpi kena datang sini bawak segala peralatan..tinggal tunjuk ajar camana nak baca pelan je..kan nak jahit crosstich ni..pelan dia dah siap..kita tinggal tiru je..

    ReplyDelete
  30. kak pah..ha ha ha..goli lak hati..menggelupor tu..he he..
    samo lah kek rumah ni kak pah..tak sompek sondok pun..memasing ambik pinggan poi cari periok..

    ReplyDelete
  31. salam Kak erna
    saya yang membaca pun terharu
    walaupun anaknya lelaki
    tapi semua bertanggungjwab
    alhamdulillah

    cantiklah cossticth ni...

    ReplyDelete
  32. salam kembali ummu..kalau tengok lagi sedih..sebak semuanya..tetamu yang ada pun mengalirkan air mata..

    ReplyDelete
  33. akak, kite sama! saya pun suka sgt nasi lemak yg pakai beras herbal poni. rasa lebih kow sebab beras tu serap habis kan? nyum!!!

    ReplyDelete
  34. GB..memang betul..bila guna beras herba ponni buat nasi lemak.lembut aje kan..dan berderai.lemak santan nya meresap kedalam beras..memang sedap.

    ReplyDelete
  35. Yati tak tengok Apa Kata Wanita tu. Rugi la pulak. Boleh jadi contoh tu. Yati pun anak laki 3 orang dah tak larat. Dia 9 orang ya..
    Tu dia... kak Erna dah share hasil cross stitch nya... Lawa-lawa. Yati suka bunga nombor 2 tu. Oh, tahun 1984 jahit? Yati baru tadika waktu tu. :)
    Eh, sama la teknik kita jahit. Yati pun, setiap benang lain color, Yati cucuk satu jarum. Banyak color, banyakla jarumnya. Senang, boleh terus jahit, tak yah susah-susah nak cucuk jarum lagi. Melainkan bila benang dah pendek. :D

    ReplyDelete