JellyPages.com

Monday, November 22, 2010

CERITA ALANG..ANAK SAUDARAKU..


Assalamualaikum..

Layan dulu gambar cucu..he he..cucu sedara pun seronok jugak..Eiduladha  hari tu..dia beraya dirumah akak..dan jumaat petang datang lagi..dan balik hari ahad..puas bermain dengan budak sorang ni.



 Atas tu gambar gambar ika..dan bawah ni..gambar ika dengan ayah bonda dia..
 Dibawah ni lagi..gambar ika bersama ibu,abang dan bapa saudara dia ..dua orang..

Akak memang nak bercerita tentang ibu ika ni..anak sedara akak...yang akak panggil alang..alang baru berusia 25  tahun..dan dah ada anak dua..tapi..kalau pergi kemana mana..mesti orang ingatkan anak alang ni dah 4 orang..
semenjak ibu alang meninggal pada bulan puasa tahun lepas..alang lah yang menjaga kedua adiknya yang masih bersekolah..alang pun dah pindah balik tinggal bersama ayah dia..abang kandung akak la tu..untuk tolong menguruskan adik adik dia bila ayahnya pergi bekerja..
ada masanya akak kesian kan dia..kalau nak balik kelantan rumah mertua pun..kena tunggu cuti sekolah..sebab adik2 bersekolah,walaupun anak alang belum ada yang sekolah..
baru ni.masa dirumah akak..menitis air mata akak tengok  adik alang yang bongsu tu..umur 7 tahun..lepas dia makan2 dirumah akak.dia siap ambik penyapu,menyapu lantai..mungkin alang dah ajar adik adik dia untuk tolong kerja rumah...

selepas mandi jugak..adik alang yang dua orang tu..akan siap lipat baju yang dipakai..masukkan dalam plastik
sedih akak..akak terbayang..kalau la..ibu dia orang ni masih ada lagi..dah tentu pak su..tu..tak buat apa2 dan masih lagi bermanja,,
alang..betul.dia terpaksa ajar adik dia membantu kerja yang ringan2.maklum la kan..alang tu seolah olah dah ada anak 4..dengan anak sulung alang yang boleh tahan lasaknya..

akak juga selalu cakap ngan alang..kalau ada jodoh ayah dan ayah kawin lagi..macam mana..kata alang..ayah boleh kawin lagi..tapi..ayah tak boleh bawak adik..katanya..adik2 alang..selalu buat perangai..takut orang lain tak tahan jaga..dia kata..

Akak pun tak tau nak cakap apa lagi.semoga alang akan terus tabah menjaga adik2nya..
alang ni juga.kakak kepada anak sedara akak yang luikemia tu..

46 comments:

  1. kesian kan kak?begitulah lumrah kehidupan...
    takpo berbakti pd anak yg kehilangan ibu.pulangannya nanti berbaloi2.mungkin tidak didunia tapi di akhirat.bersabar byk2.

    ReplyDelete
  2. kagum kita.moga adik2 alang tu akan kenang jasa kakaknya....jgn jd cam adik2 kita..hampeh!!!....n kita simpati gan alang.kuat semangat n byk bersabar....

    ReplyDelete
  3. anymz..memang kosian bilo tengok budak2 tu.akak tau camano manjo e..dio orang maso arwah ado dulu kan..

    ReplyDelete
  4. salam anie,nagoya..insyaallah..semoga alang tabah dan sabr..menghadapi kerenah adik2nya..

    ReplyDelete
  5. Semoga Allah swt permudahkan segala urusan, murahkan rezeki dan kehidupan alang di masa depan. Begitu jua sbg pengajaran dan teladan bagi kita utk saling membantu dlm urusan kekeluargaan.

    ReplyDelete
  6. comel anaknya..
    dn harapan semoga dia sentiasa tabah..

    ReplyDelete
  7. mamawana..terima kasih..itu juga harapan kami semua..

    ReplyDelete
  8. ieza..insyaallah..semoga alang tabah

    ReplyDelete
  9. ieza..terima kasih..insyaallah nanti ye..akak cuba..sama lah kita..bukan pandai sangatkan..

    ReplyDelete
  10. Kesian. Penat juga ya, nak jaga anak sendiri lagi, adik-adik lagi. Tapi tanggungjawap kan tu.. besar pahalanya tu nanti.

    ReplyDelete
  11. salam kak erna,

    moga suatu hari nanti adik2 alang akan tahu menghargai dan membalas jasa Alang..

    ReplyDelete
  12. cakap orang letak gambar cucu dia pun sama hehe

    ReplyDelete
  13. salam rindu kak erna..menitis airmata saya membaca psl alang nih..moga kehidupan beliau sekeluarga sentiasa dirahmati oleh yg Maha Esa..aminn!! insyaallah..Allah akan sentiasa membantu mereka yg berlaku baik sesama insan tak kira bangsa & agama. moga adik2 alang akan membalas jasa kakak mereka bila besar nnti..amin!

    ReplyDelete
  14. Semoga alang terus tabah dan menjaga adik2nya dengan baik...

    ReplyDelete
  15. oh sedihnya baca n3 ni..
    mdh2an adik2 kenang jasa kakaknya..

    ReplyDelete
  16. Asam garam kehidupan kak... Yang penting kena sabar selalu walaupun kadang2 hilang sabar..

    Moga Allah permudahkan segala urusan hambaNya.. Amin...

    *Gambar2 ni tontu Aimi yg buek.. kan kakk.. hehehe..

    ReplyDelete
  17. salam Yati..alhamdulillah..alang dah ambil tanggungjawab menjaga adik2 dia..

    ReplyDelete
  18. alam kembali ibuintan..insyaallah..semoga adik2 tak lupakan penat lelah alang..

    ReplyDelete
  19. zino..dah agak dah..kau mesti cakap macam tu..he he..

    ReplyDelete
  20. Dr.ina..amiinn..semoga apa yang didoakan akan dimakbulkan..dan adik2 alang akan sentiasa menghargai alang..

    ReplyDelete
  21. anie..insyaallah..harapan kami semua..semoga alang terus tabah dan sabar menjaga adik2nya.

    ReplyDelete
  22. Hamizah..insyaallah..semoga adik2 ingat jasa alang membesarkan mereka...

    ReplyDelete
  23. azz..betul tu..sabar selalu kan..
    azz..tau dah..azz..mesti tau ni sumo kojo aimi..akak dah cubo buek sendiri...kepalo asek ilang yo..sudah he..panggil aimi..he he..

    ReplyDelete
  24. Salam kak Erna,

    Comel budak2 tu! InsyaAllah nanti Allah kurniakan ganjaran atas kebaikan Alang selama ini.

    ReplyDelete
  25. besar pengorbanan dia pada adik adik.. insyaAllah berkat hidup dia dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  26. Baiknya alang ni...mudah2an adik2 tidak akan lupa jasa alang kepada mereka...

    ReplyDelete
  27. salam...

    sangat comel ika tuu....ehhe

    ReplyDelete
  28. ibu sayang...salam kembali..
    insyaallah..semoga apa yang alang lakukan akan diberkati..

    ReplyDelete
  29. zar..insyaallah..akan diberkati..bukan senangkan.dia nak menjaga adik2 yang dah terbiasa manja...

    ReplyDelete
  30. azwa..mudah2an..adik2 ingat sentiasa..

    ReplyDelete
  31. SR..salam kembali..betul..geram..

    ReplyDelete
  32. Salam KakErna...,
    Wah! kecik - kecik dah tau buat kerja umah ye, bagus tu..
    Semoga adik - adik alang tidak akan melupakan alang bila mereka beso nanti.

    ReplyDelete
  33. salam wan..harap2nya macam tulah..alang pun nampaknya dah ajar adik dia..dan setakat ini yang 2 orang tu pun..mendengar kata alang...harap2 berterusan..

    ReplyDelete
  34. Semoga alang tabah menghadapi hari2 berikutnya.Allah sentiasa bersama orang2 yang sabar dan berbakti pada orang tua.

    ReplyDelete
  35. insyaallah alang seorang ibu yang baik..

    ReplyDelete
  36. salam kembali SR..terima kasih..sudi singgah lagi..

    ReplyDelete
  37. kak pah..alhamdulillah..alang memang sabar ngan adik2 dia..

    ReplyDelete
  38. alah kak ooi, sodih pulak raso ae baco kisah alang ni, huhuhu...hanya Allah s.w.t yang mampu memberi ganjaran padanya, Amin!

    ReplyDelete
  39. Amiin..kak cik..akak memang kosian tengok dio..nasib baik yo..suami e tu tak kesah..baik..nak tolong jago adik dan bawak pi mano2 walau pun balik kampong dio kek kolantan tu..

    ReplyDelete
  40. besor pengorbanan Alang sebagai kakak ni... kecik2 lagi adik2 nya...
    anak saya si fikri yg baru nak masuk 5 tahun tu pun saya ajor berdikari...

    kalo x kemas. x leh main, @ tak leh sekian-sekian...

    ReplyDelete
  41. yong..memang betul..alang berenti kerja la..nak jaga adik2 dan anak sendiri..masa arwah mak dia ada..mak yang jaga anak2 alang kerja.
    betul kata yong..elok kita ajar masa kecik..untuk berdikari..
    akak dulu sampai hangus baju sekolah..sebab suruh anak gosok sendiri..he he..

    ReplyDelete