Saturday, November 6, 2010

MASAK MENU SIMPLE DIHARI SABTU


Assalamualaikum...

waktu cuti..kali ni..tak kemana pun..dirumah aje..rasa malas pulak nak jalan2..cadang nak buka langsir..nak basuh dan ganti lain..tapi masih tak buat lagi.

semalam sempat juga cantas pokok mangga yang ada sepokok depan rumah tu..akak nak buat tapi anak nak tolong buatkan..sudahnya..akak suruh potong dahan..dia potong jari..banyak juga darah yang keluar..sebab terkena ke kuku juga..cepat2 akak curahkan minyak gamat..alhamdulillah..cepat darahnya berhenti.

Hari ni..akak masak kan juga paru goreng..dah berminggu dia sebut..nak makan paru goreng sedap..katanya..hari ni akak pi pasar tani rembau..dapat la sikit..hajat hati nak buatkan goreng sambal..tapi tak sempat..siap aje goreng..masing2 meratah..dah tinggal sikit sangat malas akak nak buat sambalnya.



akak masak jugak sambal tempoyak..memang simple menu akak hari ni..sambal tempoyak dengan paru goreng aje.
Puding laici..sempat ambik gambar yang belum potong aje..dah habis dah..anak2 kalau dah disejukkan..dan dipotong..cepat aje licinnya..
Yang satu ni..akak tak potong lagi..selamat la..belum kena makan lagi.


o.klah akak nak pi kedai pulak..cari aiskrim vanilla..nak buat macam en.mat gebu buat..makan tapai ubi dengan aiskrim....tapai akak dah beli masa pi pasar tani tadi..



46 comments:

Zezebel said...

Waaaaaa....
Sedap pulak nampak puding laici tu. Rasa macam petang karanag saya nak buat puding juga lar. Kalau tak penat balik dari menjual.

ummu said...

salam Kak Erna
wah sedap tu paru goreng dengan sambal.terliur ummu,:)

kak Erna said...

zezebel..puding laici senang kan..tak ambik banyak masa..cuba la buat ye..

Pn Kartini said...

salam my lovely kak Erna:):)

ermmmm....lum pernah try lagi makan tapai + aiskrim!!mesti berganda2 sodapnya..hehehe:)superb!

kak Erna said...

salam kembali ummu..
ummu boleh makan kan..paru tu..kalau kita ni berdekatan..boleh akak hantar je kerumah ummu..

kak Erna said...

salam tini..tapai ubi akak pun belum pernah cuba..baru nak cuba ni..tapi akak rasa ..tengok tapai juga kan..kalau tapainya sedap..sedap la dia..tapai yang akak biasa beli ni..tak makan dengan aiskrim pun sedap..

izahdaut said...

kak ernaaaaaa.. menggda tau siap bagitau lagi k beli aiskriim..hihihi.. lma tak mkn paru goreng..

~Kak AZZ~ said...

Kak... nak resepi puding laici akak tu... Nanti nak try buat...

Dokek ke ghumah akak dgn pasar tani Rembau tu kak... Rindunya la kampung halaman sy tu... huhuhu..

Hamizah said...

sedapnya paru tu..
dah lama xmakan...

annie said...

tajuk eh, SIMPLE, tapiiii...mcm2 ada !!

aeinio said...

saya suka sgt paru nak2 pulak goreng pedas.. hmmm

kakpah said...

erna, kakpah kan.. kalau ada gulai tempoyak tu, tak pandang dah lauk lain....memang kegomaran tu..
tapi kek sini susah bona nak carik daun. duit ubi adolah.. hehe bukan pucuk ubi..

maiyah said...

sedapnya.. paru goreng tu sy suka.. :)

kakyong said...

kak,
semalam samis aya beli paru masak kicap.. huhuu.. saya ni memang tak pandai makan baru.. sudahnya saya goreng ikan pekasam .. suami saya plak tak layan ikan pekasam... huhuuu...

sedap la pulak tgk puding laici akak tu

iBu...gUru said...

salam kak erna
raya haji nak cuba lagi resepi kak erna .........anak2 suke...........LOMPAP

aNIe said...

Kak...paru goreng memang sedap...puding memang malas nak buat...bebudak tak makan lah kak

kak Erna said...

izah..akak dah makan pun..tapai ubi dengan aiskrim..esok nak buat puding tapai ubi pulak..

kak Erna said...

azz..resepi nanti akak tuliskan ye..
dari rumah akak nak kepasar tani rembau tu..15-20 minit jugak la..tapi akak suka pi situ.sebab macam macam ada..
azz,,kalau rindu.jengok2 la..kampung tu..

kak Erna said...

Hamizah..paru goreng memang sedap.lagi2 kalau kita gaul ngan ketumbar dulu sebelum digoreng tu..

kak Erna said...

annie..mano ado macam2..duo yo..satu pemanis mulut..he he..

kak Erna said...

salam aeini..terima kasih sudi singgah..
memang sedap paru goreng tu..lebih2 lagi..goreng nipis2 dan garing kan..

kak Erna said...

kak pah..kalau kak pah suko..tak po..bilo2 ado maso nanti..boleh datang rembau..dah siap daun e kak pah..yang best kek rembau tu..pucuk ubi dah siap ikat dongan gotah..kito tinggal hirih yo..

kak Erna said...

salam maiyah..memang ramai yang suka paru goreng ni kan..

kak Erna said...

salam yong..akak kalau paru ni..belum pernah masak kicap..biasanya goreng dengan campur dalam rendang daging je..

kak Erna said...

salam kembali ibu guru..buat la..akak kalau ada daging segar ni..memang tak miss buat daging lompap tu..anak pun suka..tak jadi lauk pulak tu..dimakan nya gitu aje..

kak Erna said...

anie..anak2 akak ni..pandai makan puding..tu yang akak rajin buat..
paru tu memang sedap..tapi aimi tak makan..abang2 dia aje yang suka..

Tijah said...

kak. samo lak puding kito hari ni. sodap kan? tp sey buh dlm bokeh dadih tu sonang nak nyudu dopan tv

kak Erna said...

jah..selalu e..akak boh dalam bokeh dadih tu..tapi..ari tu..tengok kek blog azz tu..lawa pulak bo dalam tu..akak cubo la pulak..he he.

kak long said...

kak..simple2 pun sodap...!


kak mano akak boli acuan puding tu...pueh kaklong carik...tak jumpo2..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

meriahnya kak...

saya tak masak pun hari ni..

tumpang tengok lauk-pauk akak aje lah..

ibuintan said...

salam kak erna,
saya tak pernah masak paru sebab hanya suami yg makan sorang selalunya beli saja bila suami teringin..

gulai tempoyak memang d best

kak wan said...

KakErna..rajinnya masak..cuti - cuti ni relaksla....

kak Erna said...

kak long..cuan pun tu..tapawe..masa akak jual tapawe dulu dapek..akak cari balik..dan gunakan..kalau tak guno bilo ada buek puding untuk hantaran yo..he he..

kak Erna said...

salam reen..sesekali tak masak tak pe reen..
nak jugak rehatkan diri kan..

kak Erna said...

salam kembali ibuintan..dirumah akak ni..sorang aje yang tak makan paru..yang lain makan..
kalau kita di n9 ni..dapat tempoyak daun kayu tu..memang tak pandang lauk lain dah..

kak Erna said...

wan..bagi ibu2 yang berkerja..masa cuti la tak boleh relaks..he he..anak2 banyak permintaan..masa mak nya ada dirumah..

Ibu Sayang said...

Salam Kak Erna,

Banyak puding laici tu, bak sini sepiring! hehehe

kak Erna said...

ibu sayang..kalau dekat..boleh saja..tak yah mintak akak dah hantar dah..he he..

Insan Marhaen said...

kak Erna,

Amende paru tu? Jenuh le teman belek, teman pikio... dak le teman tau!

kak Erna said...

salam kembali IM..
Camane teman nak ngabo kan nya ye..paru tu..paru la
.he he..paru lembu ke..kerbau ke

Zareda Norman said...

sedap paru goreng tu... feberet zar jugak.. nanti nak cari juga paru..

tapai ubi ke tapai pulut makan ngan eskren tu... selalu zar makan tapaipulut dengan eskrem

kak Erna said...

zar..mantai nak raya haji nanti..boleh cari paru..fresh lagi..
memang tapai ubi zar..tapai pulut kita biasa buat kan..

Zaitun said...

Saya suka makan paru goreng dengan nasi lemak.Cuti pergi merayap lepas tu makan2 hehehe....

kak Erna said...

salam zai..sama lah kita..makan nasi lemak..ada paru goreng..kalau pagi2 waktu keje tu..nak sempat nak masak..pi beli nasi lemak..mesti ada paru goreng berladanya..

MOKCIK AZWA said...

paru goreng memang feberet mokcik! sejak ada hypertension nie jer kena kurang2kan makan huhuhu, kalau tak setiap hari nak meratah paru goreng sajork kerjanya hehehee

kak Erna said...

azwa..sama lah kita..paru tu dipotong nipis2..gaul garam,kunyit,ketumbar,j,manis,j.putih,rempah kari sikit..goreng garing2..
Tu yang tak boleh berenti tu...
Hypertension tak boleh makan ke azwa..