Followers

Saturday, November 6, 2010

MASAK MENU SIMPLE DIHARI SABTU


Assalamualaikum...

waktu cuti..kali ni..tak kemana pun..dirumah aje..rasa malas pulak nak jalan2..cadang nak buka langsir..nak basuh dan ganti lain..tapi masih tak buat lagi.

semalam sempat juga cantas pokok mangga yang ada sepokok depan rumah tu..akak nak buat tapi anak nak tolong buatkan..sudahnya..akak suruh potong dahan..dia potong jari..banyak juga darah yang keluar..sebab terkena ke kuku juga..cepat2 akak curahkan minyak gamat..alhamdulillah..cepat darahnya berhenti.

Hari ni..akak masak kan juga paru goreng..dah berminggu dia sebut..nak makan paru goreng sedap..katanya..hari ni akak pi pasar tani rembau..dapat la sikit..hajat hati nak buatkan goreng sambal..tapi tak sempat..siap aje goreng..masing2 meratah..dah tinggal sikit sangat malas akak nak buat sambalnya.



akak masak jugak sambal tempoyak..memang simple menu akak hari ni..sambal tempoyak dengan paru goreng aje.
Puding laici..sempat ambik gambar yang belum potong aje..dah habis dah..anak2 kalau dah disejukkan..dan dipotong..cepat aje licinnya..
Yang satu ni..akak tak potong lagi..selamat la..belum kena makan lagi.


o.klah akak nak pi kedai pulak..cari aiskrim vanilla..nak buat macam en.mat gebu buat..makan tapai ubi dengan aiskrim....tapai akak dah beli masa pi pasar tani tadi..



46 comments:

  1. Waaaaaa....
    Sedap pulak nampak puding laici tu. Rasa macam petang karanag saya nak buat puding juga lar. Kalau tak penat balik dari menjual.

    ReplyDelete
  2. salam Kak Erna
    wah sedap tu paru goreng dengan sambal.terliur ummu,:)

    ReplyDelete
  3. zezebel..puding laici senang kan..tak ambik banyak masa..cuba la buat ye..

    ReplyDelete
  4. salam my lovely kak Erna:):)

    ermmmm....lum pernah try lagi makan tapai + aiskrim!!mesti berganda2 sodapnya..hehehe:)superb!

    ReplyDelete
  5. salam kembali ummu..
    ummu boleh makan kan..paru tu..kalau kita ni berdekatan..boleh akak hantar je kerumah ummu..

    ReplyDelete
  6. salam tini..tapai ubi akak pun belum pernah cuba..baru nak cuba ni..tapi akak rasa ..tengok tapai juga kan..kalau tapainya sedap..sedap la dia..tapai yang akak biasa beli ni..tak makan dengan aiskrim pun sedap..

    ReplyDelete
  7. kak ernaaaaaa.. menggda tau siap bagitau lagi k beli aiskriim..hihihi.. lma tak mkn paru goreng..

    ReplyDelete
  8. Kak... nak resepi puding laici akak tu... Nanti nak try buat...

    Dokek ke ghumah akak dgn pasar tani Rembau tu kak... Rindunya la kampung halaman sy tu... huhuhu..

    ReplyDelete
  9. sedapnya paru tu..
    dah lama xmakan...

    ReplyDelete
  10. tajuk eh, SIMPLE, tapiiii...mcm2 ada !!

    ReplyDelete
  11. saya suka sgt paru nak2 pulak goreng pedas.. hmmm

    ReplyDelete
  12. erna, kakpah kan.. kalau ada gulai tempoyak tu, tak pandang dah lauk lain....memang kegomaran tu..
    tapi kek sini susah bona nak carik daun. duit ubi adolah.. hehe bukan pucuk ubi..

    ReplyDelete
  13. sedapnya.. paru goreng tu sy suka.. :)

    ReplyDelete
  14. kak,
    semalam samis aya beli paru masak kicap.. huhuu.. saya ni memang tak pandai makan baru.. sudahnya saya goreng ikan pekasam .. suami saya plak tak layan ikan pekasam... huhuuu...

    sedap la pulak tgk puding laici akak tu

    ReplyDelete
  15. salam kak erna
    raya haji nak cuba lagi resepi kak erna .........anak2 suke...........LOMPAP

    ReplyDelete
  16. Kak...paru goreng memang sedap...puding memang malas nak buat...bebudak tak makan lah kak

    ReplyDelete
  17. izah..akak dah makan pun..tapai ubi dengan aiskrim..esok nak buat puding tapai ubi pulak..

    ReplyDelete
  18. azz..resepi nanti akak tuliskan ye..
    dari rumah akak nak kepasar tani rembau tu..15-20 minit jugak la..tapi akak suka pi situ.sebab macam macam ada..
    azz,,kalau rindu.jengok2 la..kampung tu..

    ReplyDelete
  19. Hamizah..paru goreng memang sedap.lagi2 kalau kita gaul ngan ketumbar dulu sebelum digoreng tu..

    ReplyDelete
  20. annie..mano ado macam2..duo yo..satu pemanis mulut..he he..

    ReplyDelete
  21. salam aeini..terima kasih sudi singgah..
    memang sedap paru goreng tu..lebih2 lagi..goreng nipis2 dan garing kan..

    ReplyDelete
  22. kak pah..kalau kak pah suko..tak po..bilo2 ado maso nanti..boleh datang rembau..dah siap daun e kak pah..yang best kek rembau tu..pucuk ubi dah siap ikat dongan gotah..kito tinggal hirih yo..

    ReplyDelete
  23. salam maiyah..memang ramai yang suka paru goreng ni kan..

    ReplyDelete
  24. salam yong..akak kalau paru ni..belum pernah masak kicap..biasanya goreng dengan campur dalam rendang daging je..

    ReplyDelete
  25. salam kembali ibu guru..buat la..akak kalau ada daging segar ni..memang tak miss buat daging lompap tu..anak pun suka..tak jadi lauk pulak tu..dimakan nya gitu aje..

    ReplyDelete
  26. anie..anak2 akak ni..pandai makan puding..tu yang akak rajin buat..
    paru tu memang sedap..tapi aimi tak makan..abang2 dia aje yang suka..

    ReplyDelete
  27. kak. samo lak puding kito hari ni. sodap kan? tp sey buh dlm bokeh dadih tu sonang nak nyudu dopan tv

    ReplyDelete
  28. jah..selalu e..akak boh dalam bokeh dadih tu..tapi..ari tu..tengok kek blog azz tu..lawa pulak bo dalam tu..akak cubo la pulak..he he.

    ReplyDelete
  29. kak..simple2 pun sodap...!


    kak mano akak boli acuan puding tu...pueh kaklong carik...tak jumpo2..

    ReplyDelete
  30. meriahnya kak...

    saya tak masak pun hari ni..

    tumpang tengok lauk-pauk akak aje lah..

    ReplyDelete
  31. salam kak erna,
    saya tak pernah masak paru sebab hanya suami yg makan sorang selalunya beli saja bila suami teringin..

    gulai tempoyak memang d best

    ReplyDelete
  32. KakErna..rajinnya masak..cuti - cuti ni relaksla....

    ReplyDelete
  33. kak long..cuan pun tu..tapawe..masa akak jual tapawe dulu dapek..akak cari balik..dan gunakan..kalau tak guno bilo ada buek puding untuk hantaran yo..he he..

    ReplyDelete
  34. salam reen..sesekali tak masak tak pe reen..
    nak jugak rehatkan diri kan..

    ReplyDelete
  35. salam kembali ibuintan..dirumah akak ni..sorang aje yang tak makan paru..yang lain makan..
    kalau kita di n9 ni..dapat tempoyak daun kayu tu..memang tak pandang lauk lain dah..

    ReplyDelete
  36. wan..bagi ibu2 yang berkerja..masa cuti la tak boleh relaks..he he..anak2 banyak permintaan..masa mak nya ada dirumah..

    ReplyDelete
  37. Salam Kak Erna,

    Banyak puding laici tu, bak sini sepiring! hehehe

    ReplyDelete
  38. ibu sayang..kalau dekat..boleh saja..tak yah mintak akak dah hantar dah..he he..

    ReplyDelete
  39. kak Erna,

    Amende paru tu? Jenuh le teman belek, teman pikio... dak le teman tau!

    ReplyDelete
  40. salam kembali IM..
    Camane teman nak ngabo kan nya ye..paru tu..paru la
    .he he..paru lembu ke..kerbau ke

    ReplyDelete
  41. sedap paru goreng tu... feberet zar jugak.. nanti nak cari juga paru..

    tapai ubi ke tapai pulut makan ngan eskren tu... selalu zar makan tapaipulut dengan eskrem

    ReplyDelete
  42. zar..mantai nak raya haji nanti..boleh cari paru..fresh lagi..
    memang tapai ubi zar..tapai pulut kita biasa buat kan..

    ReplyDelete
  43. Saya suka makan paru goreng dengan nasi lemak.Cuti pergi merayap lepas tu makan2 hehehe....

    ReplyDelete
  44. salam zai..sama lah kita..makan nasi lemak..ada paru goreng..kalau pagi2 waktu keje tu..nak sempat nak masak..pi beli nasi lemak..mesti ada paru goreng berladanya..

    ReplyDelete
  45. paru goreng memang feberet mokcik! sejak ada hypertension nie jer kena kurang2kan makan huhuhu, kalau tak setiap hari nak meratah paru goreng sajork kerjanya hehehee

    ReplyDelete
  46. azwa..sama lah kita..paru tu dipotong nipis2..gaul garam,kunyit,ketumbar,j,manis,j.putih,rempah kari sikit..goreng garing2..
    Tu yang tak boleh berenti tu...
    Hypertension tak boleh makan ke azwa..

    ReplyDelete