Followers

Thursday, November 18, 2010

PEDIH PERUT KE GASRTIK..

Assalamualaikum...


Alhamdulillah..lega sikt..
tadi pi klinik..dapat satu jarum..baru lah lega sikit.
.tiba2 aje..tak sangka pulak boleh jadi macam tu..selalunya akak tahan aje..makan nangka  kegemaran akak tu.tapi ari ni..
dah nak kena kan..tuhan nak bagi..terima aje lah..
syukur..cepat  leganya..

Sebenarnya ,..hari ni akak kerja..tak cuti..nak buat lapuran akhir..kerja2 promosi yang jalankan..selalunya memang  macam tu..akak tak berhenti makan..tapi sambil2 buat kerja tu..akak makan juga la..biskut ke..kerepek ke..kebetulan ada nangka..akak ni pulak..pantang jumpa nangka ni..akak pun makan jugak lah..

waktu rehat pukul satu.akak rasa..kurang selesa..tapi tak pe kot..akak rehat aje la..pukul 1.30 rasa tak selesa..akak sapu minyak angin..tapi tak lega..akak dah mula berpeluh dan nak muntah..akak cepat2 cari en abang diopis sebelah..bagi tau keadaan akak...
siap kemas semua terus keklinik..tapi akak tak boleh nak tunggu klinik gomen..dah tak tahan..pi klinik swasta je..sampai tu..akak dah tak larat nak jalan  dah... lemah seluruh anggota badan..akak memang dah ada rekod diklinik tu..doktor  .tengok pun dah tau dah..terus la dia kata..akak tentu dah makan daging banyak la.makan pedas.. la..
apa lagi..doktor bagi la..sedas..injection..alhamdulillah..berkurangan......rehat sekejap diklinik..dah lega sikit..baru akak balik kerumah..

Itu la dia kan.balasan akak la tu..sedap aje..cerita suami bawak kete slow..hari ni pandai dia laju..tapi tak la..melebehi had...berhenti kat tepi lagi..akak nak termuntah..kesian pulak..kelam kabut dia..

Tak tau la akak macam mana nak buat penyakit ni hilang terus.ada kalanya..menyerang tak diduga..dah lama betul akak mengidapnya  ni..dari muda lagi..

Ada cadangan..selain dari suruh jaga makan..macam yang doktor selalu cakap..


34 comments:

  1. Jaga kesihatan kak.. rasanya memang takde ubat lain kecuali pantang makan jelah kak.. kalau nak makan sikit2 jek buat rasa.. hehehe.. Oklah kak dia bwk laju sikit hehehe kalau dah sakit camtu bwk gak slow saje ler tuh ;)

    ReplyDelete
  2. Kak..camaner ari ni.. dah lega perut tu tak...?

    Kak... anie ada jual jus 'acaiberry' jus minuman 19 jenis buah2an yang memang baik untuk kesihatan.. utk memperbaiki ketahanan badan... ada testimoni untuk org sakit gastrik jugak...

    ReplyDelete
  3. oo kesiannya..rajin2 mkn ubat ye..
    take care!

    ReplyDelete
  4. sama la kita kak. sy sumo bondo leh makan kecuali nangka montah. tak best betul. tapi dah buat gulai buleh plak...

    ReplyDelete
  5. dulu den ado juga gastrik ni tapi sekarang macam dah ilang la pulak... kok tak dulu bilo kono teruk jugak.. bertahun juga mengulang spital..

    ReplyDelete
  6. Aslmkm Erna.
    Sah la gastritis ... cuma tahap saja tak di sahkan ... doktor boleh lakukan endoscopy untuk tahu tahapnya ... dari atas & bawah!
    Namun tak ada ubat untuk menyembuh total ... sekadar hentikan dari menjadi lebih teruk jer ler.
    Kak G citer dari pengalaman sendiri (tahap Kak G memang serious tapi tidak kritikal).
    Ubat paling mujarab ialah pantang makan jer ... tapi Kak G pun selalu langgar jugak ... akibatnya sendiri tanggung la!

    ReplyDelete
  7. kak erna cam ada masalah sama ngan ieza la...cam gastrik pn ya kot...

    kalu ieza selalu rasa pedih perut bila makan masam2,perut kosong, terlalu pedas,makanan yang boleh buat perut kembung..contoh nangka la..
    memang selalunya pedih perut tu sekali ngan rasa meloya..kadang nk buat apa pn x larat...

    ieza syorkan kt akk..cuba beli ubat actal(ubat ni tuk gastrik) kt farmasi..ambil yang pilnya warna kuning..akk simpan je dalam beg...bila sakit menyerang akk boleh makan..

    ieza makan ubat tu jer kak bila perlu.. memang rasa pedih tu boleh kurang...akk cuba la...

    ReplyDelete
  8. isshh...teruk jg gasrtik akak ni..siap kene cucuk...moga cepat sembuh.kita tak penh alamainya.tapi kalo perut lapo tak mkn cepat2 akan sakit perut smpi ke ulu hati n muntah2...ubat??...kita tak ada cadangan tuk ubat.jika ada akan kita bagi tahu....take care

    ReplyDelete
  9. salam kak erna:
    saye tak pernah lagi kene gastrik...
    tapi ade kawan kene kesihan kak erna...sakit katenye

    kak erna jaga kesihatan..makan pun kene pantang jugak kan...

    ReplyDelete
  10. iina..terima kasih..insyaallah..bila sakit..akak ingat nak jaga makan..bila dah baik..lupa..he he

    ReplyDelete
  11. kak,
    meh cuba susu kambing .. khabar nya susu kabing leh ubatkan sakit gastrik

    ReplyDelete
  12. anie..alhamdulillah..lega sikit..
    anie..camana rasanya jus tu..akak kalau bab ubat2 air ni..kalah sikit..tak berani..kalau pil..tak pe..banyak mana pun selamba aje..
    teringin jugak nak cuba..tapi cuba anie citer dulu..rasanya camana..

    ReplyDelete
  13. hamizah..tima kasih..insyaallah ntak tinggal ubat..

    ReplyDelete
  14. jah..akak pun tak sangko pulak..selalu e..tak la teruk bona..akak memang suko bona nangko masak tu..

    ReplyDelete
  15. zino..tah la..tak mau ilang lak deh..ingat dah elok..pantang silap makan..monjadi balik..

    ReplyDelete
  16. salam kak G..memang betul kata kak G..silap makan sendiri tanggung..doktor pun kata macam tu..jaga makan katanya..kalau tidak sendiri tanggung..

    ReplyDelete
  17. ieza..insyaallah..suami akak pun memang selalu sediakan actal dalam beg dia..akak dah tak lama tak kena..tu yang bekalan ubat pun dah tak de stok..ubat doktor pun dah abis..
    tima kasih ieza..lepas ni.akak kena berhati2 la..kena jaga makan kan..

    ReplyDelete
  18. anie,nagoya..memang akak kalau kena teruk jugak..kalau tak injek..mau bergulong2 sakitnya sampai kemalam..

    ReplyDelete
  19. salam yong..susu kambing..pil yang ada kat blog yong tu ye..insyaallah..nanti akak cuba..
    cuma risau jugak..adik akak hari tu..tak tau beli kat mana..dalam botol..katanya susu kambing..darah dia naik pulak tiba2...terus berhenti makan..
    kalau yang yong jual tu ok..boleh la akak cuba..tak sanggup juga lama2 menahan sakit ni..

    ReplyDelete
  20. salam kembali ainnoraini..kalau dah kena ni..memang sakit sangat ain..tak boleh tidur..
    macam dihiris2 perut tu.

    ReplyDelete
  21. Mocik masa muda2 boleh lagi makan nangka, sejak ada anak, mokcik dah surrender dah...nangka, cempedak, even tarap pun mokcik sekadar jamah sajork la...tak sanggup menanggung sakit huhuh

    ReplyDelete
  22. mok cik azwa..akak kan..memang tak boleh tahan dengan nangka ni..nK MkN je..lebih2 lagi yang manis tu,..sedap..sampai tak sedar perut tak boleh tahan dah..

    ReplyDelete
  23. betoi kak, jaga makan... itu jer

    ReplyDelete
  24. mak su..insyaallah..jaga makan..bila sakit..dah baik..lupa lagi..

    ReplyDelete
  25. suami kakpah dulu gastrik. bertahun makan bubur dan tak boleh makan pedas sikit pun. dia amalkan makan jeli gamat jenama luxor. habis sebotol, tambah lagi. memang berbotol2. sekarang dah ok alhamdulillah...

    ReplyDelete
  26. Salam Kak Erna;

    Jaga kesihatan kak.. Bila dah beranak pinak ni macam-macam sakit akan datang.

    Saya dah tak makan nangka dekat 3-4 tahun.. Tak berani sebab sakit sendi +sakit kepala yang amat sangat..

    ReplyDelete
  27. salam..

    moga dah sembuh gastrik tu...

    ReplyDelete
  28. salam kak erna..

    semoga dah sihat semula... kak kena pantang lah ubatnya tu..

    pantang makan bukan pantang tenguk ye..

    ReplyDelete
  29. salam kak pah..tu lah yang sekso sikit tu kak pah..tak lalu nak telan yang jenih air2 ni..pil tak po..10 biji sokali tolan pu boleh..he he..

    ReplyDelete
  30. salam reen..betul kata reen tu..akak ni..tak boleh jumpa nagka masak..suka ya amat..kali ni teruk..sebab belum makan..selalunya..ok lagi..angin sikit2 je..

    ReplyDelete
  31. Sekamar rindu..alhamdulillah..dah beransur pulih..tima kasih..

    ReplyDelete
  32. ibuintan..alhamdulillah..dah berkuangan..
    betul kata ibuintan tu..tak boleh pantang jumpa..inilah akibatnya..

    ReplyDelete
  33. salam kak erna
    alhamdulillah akak dah ok
    memang kena jaga waktu makan,kak
    tak leh biarkan perut kita kosong
    yang pedas2 pun kena elakkan
    pulut,asam2, pun kalau boleh elakkan
    erm,berdasarkan pengalaman saya
    saya memag ada GERD sejak sekolah
    lepas bersalin anak kdua
    jadi masalah kanser pula
    alhamdulillah selepas mengambil satu produk,alhamdulillah serasi dengan saya.

    ReplyDelete
  34. salam kembali ummu..alhamdulillah akak dah sihat..dan terima kasih atas ingatan ummu..memang betul kena jaga makan kan..cuma akdang2 tu..bila benda yang akak suka makan..ada depan mata..memang susah akak nak kontrol..

    ReplyDelete