JellyPages.com

Saturday, November 27, 2010

KERBAU..OH..KERBAU.

Assalamualaikum..

masa akak tulis N3 yang lepas tu..cerita pasal sate tulang.ramai jugak yang bertanyakan..jadi..ni la dia..di bawah ni.akak ambik kan gambar sate tulang tu..tapi dah tinggal satu cucuk je..boleh la..kan..sate tulang ayam..bukan tulang lembu ke dan lain lain tulang ye..ada lagi lidinya tu.




Macam biasa lakan..cuti cuti ni..akak dah siap masak..akak masak sup ayam lengkuas ambik resepi dari rumah rosaliza..terima kasih ros..ada kelainan sup ayam ni..sebab guna lengkuas dan santan..cuma akak tak biasa masak guna kiub ayam..knorr..dan seangkatan dengannya..jadi akak tak letak ye ros... anak akak  kata sedap sup ayamnya..

menu lain..daging salai masak lomak cili api campur pucuk ubi dan sambal kerang..en.abang akak tu..peminat kerang..kerang sambal.la..rendang la..semua berkaitan kerang dia suka..

Hari isnin nanti.nak pergi MAHA..nak bawak hero bongsu akak tu..
nak tergelak pun ada juga akak..tapi akak tak gelak depan dia la..nanti merajuk pulak..ada ke patut..dia tanya akak..kerbau ada tak kat sana mak..katanya..aimi nak tengok kerbau..he he..kesian..anak akak tu..akak dulu dikampung, kecik2 puas main ngan kerbau..duduk belakang kerbau pun pernah..bila masa anak..sampai ajak pi MAHA nak tengok kerbau..
tapi kan..rasanya tak ada kerbau..dah banyak kali maha ni..dan akak tak pernah miss pergi..tak jumpa pulak kerbau..ke ...akak yang tak perasan..tak tau lah..

oklah..dah zohor ni..lepas solat nak pi JJS2 sekejap.insyaallah jumpa lagi..

54 comments:

  1. Salam kak Erna..

    Tak pernah makan sate tulang.. macam mana rasanya ya.. Seronok dapat pergi ke MAHA.. teringin nak pergi tapi apakan daya...

    ReplyDelete
  2. salam kembali werdah..
    sate tulang ayam tu sedap..mungkin jugak bergantung pada orang yang buatnya kan..dittj ni..sedap..ramai yang suka..
    tak ape la..kan tak dapat pergi..insyaallah mungkin nanti sampai jugak kan..

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Erna..ari tu masa akk citer pasal sate tulang saya ingatkan tulang lembu kekekek...tentu sedao sate tung bagi peminat ayam2 bhgian tulang2kan..Oh akk dh buat ek sup lengkuas tu..mmg rasa dia lain dari sup biasakan kak..kalo tgk mcm tak lalu nak mkn..bila mkn sedap pulak..heeh

    ReplyDelete
  4. anak kalong yang sidiya tu..kaklau nampak lombu pun dikoba eh kobau....

    pueh aja...osah la...!

    ReplyDelete
  5. salam kembali ros..dah buat dah..hero bongsu akak ni suka makan sup..suka betul dia..terus ambik pinggan makan.
    lepas tu,,baru kejap tadi makan lagi..he he..terima kasih ros..share..

    ReplyDelete
  6. kak long..he he..tu la dia kan..anak2 kito ni..dulu kek kampung akak banyak kobau..sekarang ni..lombu yo..tu yang kobau dah mahal tu..

    ReplyDelete
  7. salam kak erna,

    rasanya nak juga pergi MAHA kali ni... tp tak tahu bila lagi..

    ala sian ea hero akak tu... sok kok nampak kobau kek sawah tu, akak tunjukkan lah...

    ReplyDelete
  8. ibuintan..tu la..sekarang ni..susah dah nak nampak kobau.asek lombu yo..merato rato lombu..
    ibuintan..maha abish 5hb..jangan terlewat ye..he he..

    ReplyDelete
  9. Erna,
    Semasa anak saudara akak kanak-kanak,terjerit-jerit dia tengok kerbau terikat pada pokok di depan rumah. Kata dia "Badak sumbu, badak sumbu'" Kesian dia, anak kota!

    ReplyDelete
  10. daging salai masak lomak cili api tu yang ummph.. kok campur bacang lagi la sodap...

    ReplyDelete
  11. bagus betul hero bongsu. nak dia bermesra dgn kerbau. kalau budak lain siap dipaksa belum tentu mau.

    btw, saya dah tag akak. sila la tgk kat blog saya. tq. :)

    ReplyDelete
  12. salam kak erna.nak resepi sop tu...sato suka sop.nak cuba buat...nak lagak sikit.lengkuas tgh byk dlm aisbox tu..

    kita tak penh main kobau...ms akira 2thn balik mesia.petama kali jumpa anak ayam.smpi mati anak ayam tu dia kejekan.anak kucing tak dilepaskan..sbb gayat.hahahaha

    ReplyDelete
  13. salam...

    menu daging salai masak lomak cili api campur pucuk ubi dan sambal kerang..

    terbuka selera..lapar la pulak..:))

    ReplyDelete
  14. Aslmkm Erna.
    O satey tulang ayam la! Kak G pernah makan tapi tak ingat pula di mana ... katanya asal indon ... entah ler!
    Rasanya selama ini MAHA di Mardi Serdang tu belum ada kerbau kot! Now kat kampung pun sukar kelihatan.
    Kak G suka tanaman & makanan! :)

    ReplyDelete
  15. best tu sate tulang, 1st time saya makan bulan lepas kat Senawang..

    ReplyDelete
  16. kak hajjah nora..he he..memang tergelak dibuatnya..agak2 badan kerbau tu besar..tu yang budak2 tu ingat badak sumbu agaknya tukan....

    ReplyDelete
  17. kak pah..daging salai memang best kan..tapi..sekarang ni..mano la nak cari bacang kak pah..

    ReplyDelete
  18. GB..tu la pasal kan..mesti dia dah dengar cerita dulu2 mak dia main dengan kerbau..he he..

    ReplyDelete
  19. salam kembali SR..lain kali kalau lapar..mai sini ye..boleh makan sama2.

    ReplyDelete
  20. anie,nagoya..he he..budak2 memang tak boleh jumpa anak ayam..anak kucingmemang dikerjakannya..
    resepi tu..nanti akak tuliskan ye anie..

    ReplyDelete
  21. Wkmslm kak G..ye kak G..tulang ayam..
    kat taman saya ani...ada orang buat sate..sate dia memang sedap..bila dia buat sate tulang pun sedap..tu yang suka beli tu.
    kak G..saya rasa pun belum pernah ada..tapi bawak jugak nanti..biar dia puas hati..dah tengok tak ada nanti..baru dia puas hati agaknya..

    ReplyDelete
  22. DaddyZiyyad..memang kat senawang pun yang ada sate...tu..selain dari dipasar malam ttj

    ReplyDelete
  23. salam kak erna...citer pasai kerbau,masa raya haji aritu kt kg atie depa korban kerbau gak.tapi atie xsempat nk masak dagingnya sbb dah nk blk semula ke umah....

    ReplyDelete
  24. Cuma kenal sup tulang je..huhu. Sate tulang ayam memang la mustahil nak jumpa kat Sabah ni..hehe

    ReplyDelete
  25. salam kembali azatie..akak memang dari kecik..hanya makan daging kerbau..akak mula makan daging lembu..bila dah ada anak dua..lama jugak tu kan..bila dah bekerja diselangor..susah nak dapat daging kerbau..

    ReplyDelete
  26. zezebel..tak pe..nanti..bila2 sampai kesini..akak belikan ye..boleh makan..

    ReplyDelete
  27. Kak Zai pun selalu juga pergi MAHA taklah pulak jumpa kerbau.

    Kak Zai tak suka sate tulang.

    ReplyDelete
  28. salam zai..tu la..rasanya memang tak pernah jumpa kerbau kan..
    sate tulang tu..memang tak tak puas makan..tapi suka pulak..yang kat sini tu..sedap..

    ReplyDelete
  29. Cian dia tak penah tgk kobau.. kono bwk p tanah sawah ada kot kak hehehe.. saya lgk ler mmg xpenah pergi Maha.. dgr2 cam best jek kan ;)

    ReplyDelete
  30. iina..kampung akak tu..sawah pun dah tak de..he he..
    Best juga pi maha tu..tapi penat iina..selalunya akak pi 2 kali..sekali memang tak abis round..jauh2

    ReplyDelete
  31. saya pernah sekali makan sate tulang jelebu .. tak sesuai dengan selera saya !

    saya belum pernah pergi maha walaupun sepelaungan jaraknya dari pejabat. teringin juga.

    ReplyDelete
  32. Kat tempat saya ..tulang2 ayam panggang biasanya di jual longgok memang sedap kakErna.

    Binatang yg popular kat n9 pun anak kakErna tak penah nampak ye.

    ReplyDelete
  33. IM tengok MAHA kat tv jer.. semuanya hebat dan terbaik jer..

    tak ada yang tak baik..

    ReplyDelete
  34. kak erna

    zar pun plan pi MAHA hari kerja lah.. hopefully tak terlepas kali ni..

    ReplyDelete
  35. pertama kali tengok sate tulang kak..


    senang ke nak cucukkan tu ?..

    ReplyDelete
  36. Salam.

    kesian juga anak awak tu tak pernah tengok kerbau. Tapi mmg budak skrg banyak benda yg kita masa kecil biasa main tapi mereka tengok pun tidak.

    Rajinnya pergi MAHA setiap tahun. Saya masih berkira2 nak ke sana sbb takut Adam menangis bila dah bersesak2 tu huhuhu

    ReplyDelete
  37. AL..saya biasa beli..sate tu kat ttj..sedap pulak..
    cuba la..pergi sekali tengok maha.
    saya kalau tak pi sendiri pun.opis memang sediakan transport untuk pi maha..

    ReplyDelete
  38. salam wan..tu la kan..tapi sekarang memang susah nak nampak..dulu2 kat sawah tepi jalan pun banyak..sekarang ni..sawah dah tak ade..tu yang susah nak nampak kerbau.

    ReplyDelete
  39. IM..dah suka pi pengok kan..lagi pun..nanti boleh jumpa kawan2 hyang bertugas..
    tapi orang selalu komplen..barang2 kat MAHA tu..memang mahal..

    ReplyDelete
  40. zar..hari kerja pun orang ramai jugak..kalau hari cuti..lagi la ramai.tak sanggup akak..

    ReplyDelete
  41. reen..senang rasanya nak cucuk..sebab nak tanggalkan pun senang jugak..

    ReplyDelete
  42. YB..nak buat macamman kan..sekarang sawah padi dah tak de kat kampung tu..klau ada..adalah jugak kerbau..berkubang dalam lumpur tu..

    kalau nak bawak adam..tak de..kereta sorong dia memang tak boleh lah..jalan jauh..letih dan panas..memang la adam tak selesa..

    ReplyDelete
  43. daging salai masak lemak tu yg sodap...hehehehe..bak sikit..

    ReplyDelete
  44. Salam SMM..memang sedapun yatie..tak sangka anak2 akak.suka betul kali ni..selalu capur belimbing buluh kurang minat dia..bila campur pucukubi.licin..

    ReplyDelete
  45. salam kak
    sya ingat nak ikut enpakwe 30hb sbb dia ada tugas masa tu, boleh tumpang masuk guna pas dia hehehe.. ;p

    ReplyDelete
  46. pisang rebus tu, sangat sodap kan?
    kena cari pisang ni boleh buek
    mesti enpakwe sya akan mengatakan resepi pelek
    sabar yolah...

    ReplyDelete
  47. sya..pi 30 ke..akak esok..29..kalau tak boleh jugak jumpa disana kan..

    ReplyDelete
  48. sya..pisang rebus tu.akak biasa makan masa di selangor..tapi tak boleh pisang masak sangat kena yang mengkal je..lagi sedap pisang nangka..

    ReplyDelete
  49. salam ziarah...ooo nak gi ke MAHA yer..anak kecik ni pun sibuk nak gi..tapi baik gi lepas hb dapat gaji..best sikit..


    terima kasih sudi bagi komen kat N3 panas tu yer

    ReplyDelete
  50. salam kak erna
    sedapnya sate tulang tuu
    nak sikit,:)
    MAHA ni best kan,kak
    saya dengar cerita kawan dan sedara yang pergi.

    ReplyDelete
  51. kak inakl..ina..insyaallah nak pi MAHA ari ni..
    tak dapat gaji lagi pun tak pe ina..jalan jauh tak larat nak bawak nanti kalau beli pun.

    ReplyDelete
  52. salam ummu..kalau dekat,memng akak dah hantar dah bagi ummu rasa.
    memang best jugak pi MAHA tu..cuma kadang2 akak tak larat je..banyak tempat nak tengok dan jauh2..dulu tu kena 2 kali pergi baru dapat lawat semua..

    ReplyDelete
  53. MAHA kt mana kak erna...ieza pn x pernah pergi...
    kt sana ada apa yek..

    sate tulang tu macam sate biasa jer nampaknya..mungkin tulangnya yang lebih ni...tul x akk...he3

    ReplyDelete
  54. ieza..MAHA kat serdang..berhampiran mardi..
    betul kata ieza tu..sate tulang tu..lebih tulang dari daging.

    ReplyDelete